آئین نامه اجرائی تبصره (40) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی تبصره (40) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(40)-قانون-برنامه-دوم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 52788/ت 15787هـ - 18/3/1376

وزارت فرهنگ و آموزش عالی – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران – وزارت مسکن و شهرسازی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 4/3/1376 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 11013 مورخ 18/7/1374 وزارتهای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره (40) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1373 – آئین نامه اجرائی تبصره (40) قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاههای داخل و خارج از کشور که مدارک تحصیلی آنها حسب مورد از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سال 1368 حداقل در سطح دکترا ارزیابی و تایید شده است، در صورت استخدام در دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی یا وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و سپردن تعهد مبنی بر (10) سال خدمت در مؤسسه ذی ربط، مشمول این آئین نامه می شوند. سنوات خدمات قبلی آنها حداکثر تا پنج سال جزو این مدت محاسبه می شود.
تبصره1- هر سال خدمت در مناطق محروم – موضوع جدول پیوست تصویبنامه شماره 8477/ت14732 هـ مورخ 10/7/1374 و اصلاحات بعدی آن – معادل دو سال محاسبه می شود.
تبصره 2- فرم تعهد توسط وزارتخانه ذی ربط تهیه شده و در اختیار دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی قرار می گیرد.
ماده 2- وزارتهای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند در حوزه ستادی خود و دانشگاهها و دانشکده های مرتبط ستادی تحت عنوان «ستاد رفاهی اعضای هیئت علمی» - که از این پس ستاد نامیده می شود – تشکیل دهند. چگونگی تشکیل ستاد و عضویت در آن توسط وزرای ذی ربط تعیین می شود.
تبصره – ستاد مستقر در وزارتخانه، ستاد مرکزی تلقی شده و مصوبات آن در سایر ستادها لازم الاجر است. چگونگی عملکرد این ستاد مطابق دستورالعملی است که به تصویب وزیر مربوط می رسد.
ماده 3- حدود فعالیتها و وظایف ستاد به شرح زیر است :
الف – تهیه زمین با کاربری مسکونی از وزارت مسکن و شهرسازی یا دیگر مراجع مجاز .
ب – برنامه ریزی برای احداث خانه یا آپارتمان مسکونی و واگذاری آن به اشخاص مشمول این آئین نامه .
ج – خرید واحدهای مسکونی آماده یا نیمه تمام از وزارت مسکن و شهرسازی یادیگر مراجع مجاز و تکمیل و واگذاری آن به اشخاص مشمول این آئین نامه .
د – برنامه ریزی برای مدیریت مسایل مالی و اجرای سایر امور در این آئین نامه.
تبصره 1- ستاد می تواند با رعایت مقررات قانونی، از طریق شرکت تعاونی اعضای هیئت علمی و استفاده از پس انداز اعضا، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخشهای دولتی، عمومی، تعاونی و اشخاص حقیقی و حقوقی تمام یا قسمتی از فعالیتهای خود را انجام دهد.
تبصره 2- احداث خانه یا آپارتمان و سایر اقدامات موضوع این ماده فقط برای اشخاص مشمول و بر اساس مفاد این آئین نامه مجاز است.
تبصره 3- قرارداد واگذاری زمین و ساختمان و تعیین درصد سهمیه مربوط فقط با ستاد منعقد می شود.
ماده 4- مشمولان این آئین نامه با ارایه گواهی از مؤسسه دولتی محل اشتغال می توانند حداکثر ظرف یک سال پس از بازگشت به کشور وسایل متعارف نو و مستعمل زندگی خود را از قبیل یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشوئی، رایانه شخصی، چاپگر، کتاب و مودم با معافیت از (50%) سود بازرگانی متعلقه به کشور وارد و ترخیص کنند.
تبصره – مشمولان این آئین نامه می توانند به منظور خرید یک دستگاه خودرو از تولیدات داخلی حداکثر بیست و پنج میلیون (25000000)ریال تسهیلات با مدت و حداقل نرخ سودی که به تصویب شورای پول و اعتبار می رسد، از بانکهای کشور وام دریافت کنند. تضمین مربوط به صورت سفته انجام می گیرد.
ماده 5- به منظور تهیه وسایل اولیه زندگی افراد مشمول این آئین نامه، بانکها مبلغ ده میلیون (10000000)ریال وام با نرخ سود (20%) – که بازپرداخت (4%) آن را سازمان برنامه و بودجه تضمین می کند – در اختیار آنها قرار می دهند. تضمین مربوط به صورت سفته انجام می گیرد.
ماده 6- به مشمولان این آئین نامه که شاغل به تحصیل در خارج از کشور بوده اند پس از استخدام، معادل ریالی بهای بلیط هواپیما – بر مبنای نرخهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران – بابت بازگشت مستخدم، همسر و حداکثر سه فرزند او ، از کشور محل تحصیل تا تهران حسب مورد توسط وزارتهای فرهنگی و آموزش عالی یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت می شود.
تبصره – در صورت استخدام افراد مشمول این آئین نامه در خارج از مرکز، براساس ضوابط قانون استخدام کشوری بهای بلیط هواپیما یا معادل هزینه سفر بابت سفر مستخدم و افراد تحت تکفل او از تهران تا محل خدمت، همچنین هزینه حمل اثاثیه به وی پرداخت می شود.
ماده 7- در صورت ازدواج افراد مشمول این آئین نامه مبلغ پنج میلیون (5000000)ریال قرض الحسنه توسط بانکها به عنوان وام به آنها پرداخت می شود. تضمین مربوط به صورت سفته انجام می گیرد.
ماده 8- افراد مشمول این آئین نامه در مراتب دانشیاری و استادی و اعضای رسمی فرهنگستانهای کشور با ارایه معرفی نامه از مؤسسه ذی ربط می توانند در فرودگاههای کشور از جایگاه تشریفات ویژه استفاده کنند.
ماده 9- افراد مشمول این آئین نامه می توانند ابزار و لوازم کار مورد نیاز خود را به تشخیص دانشگاه یا موسسه آموزشی و پژوهشی محل خدمت و با معافیت از پرداخت (50%) سود بازرگانی متعلقه وارد و ترخیص کنند.
ماده 10- به افراد مشمول این آئین نامه که خود و افراد تحت تکفل آنها – به استثنای همسر – از تاریخ 1/1/1367 فاقد مسکن ملکی هستند در صورتی که از سوی هیچ یک از ارگانها به آنها زمین واگذار نشده باشد با رعایت مقررات و ضوابط مربوط زمین یا مسکن واگذار می شود.
ماده 11- در صورتی که افراد مشمول این آئین نامه دارای زمین باشند فقط برای ساخت می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.
ماده 12- شهرداریها موظفند برابر ضوابط مورد عمل، با اولویت و در اسرع وقت در خصوص صدور پروانه ساختمان موضوع این آئین نامه اقدام کنند.
ماده 13- سازمانها و دستگاههای تأمین کننده آب ، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات مورد نیاز واحدهای مسکونی موظفند تسهیلات لازم را در مورد واگذاری حق انشعاب برای مشمولان این آئین نامه فراهم کنند.
ماده 14- اعضای هیأت علمی مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی وابسته به وزارتخانه ها، سازمانها و مؤسسات دولتی، نظامی و انتظامی و بنیاد شهید انقلاب اسلامی و ستادها و مراکز اداری که دارای پست سازمانی مصوب برای اعضای هیأت علمی هستند با رعایت مقررات و ضوابط مندرج در بند «الف» تبصره (89) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1773 – مشمول این آئین نامه هستند.
ماده 15- آئین نامه های اجرائی تبصره های (44) و (45) قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – موضوع تصویبنامه های شماره 40744/ت103 ک مورخ 15/6/1369 و شماره 9252/ت56ک مورخ 31/4/1369 – لغو می شود.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/03/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.