×

آئین نامه ساماندهی، بهسازی و عمران مساجد کشور

آئین نامه ساماندهی، بهسازی و عمران مساجد کشور

آئین-نامه-ساماندهی،-بهسازی-و-عمران-مساجد-کشور

وکیل


شماره 56836/ت17785هـ - 22/4/1376

کلیه وزراتخانه ها، - سازمانها، مؤسسات دولتی – نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریهای سراسر کشور
هیأت وزیران در جلسه مورخ 8/4/1376 بنا به پیشنهاد شماره 7962/102 مورخ 1/12/1375 سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آئین نامه ساماندهی، بهسازی و عمران مساجد کشور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- وزارت راه و ترابری ، سازمانها و شرکتهای تابعه آن مکلفند، در قالب طرحهای مصوب در دست اجرای خود، مشتمل بر کلیه راهها، پایانه ها، پایانه های مرزی، فرودگاهها، بنادر و ایستگاههای راه آهن، احداث مسجد یا نمازخانه مناسب را پیش بینی و در راههای موجود با استفاده از اعتبارات فصل راه و ترابری و سایر اعتباراتی که تأمین خواهد شد، ترجیحاً در قالب مجتمع های خدمات رفاهی، نسبت به احداث مسجد یا نماز خانه مناسب اقدام نمایند.
ماده 2- سازمان حمل و نقل پایانه های کشور موظف است ، طرح جامع احداث مساجد یا نماز خانه های بین راهی اعم از مکانیابی، طراحی و ساخت را با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی (صندوق عمران مساجد) تهیه نماید.
تبصره 1- کلیه دستگاههای دولتی و غیر دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی، در صورت تمایل به ساخت مساجد یا نمازخانه بین راهی ، موظف به رعایت طرح مذکور می باشند.
تبصره 2- اداره تعمیر و نگهداری مساجد موضوع این ماده به عهده وزارت راه و ترابری و سازمانها و شرکتهای تابعه آن می باشد.
ماده 3- وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کشور مکلفند ، به ترتیب در طرحهای جامع و هادی شهرها، فضاهای مناسب را جهت احداث مساجد یا نمازخانه و امکانات جنبی آن پیش بینی کنند. زمینهای واگذاری از طریق وزارتخانه های مسکن و شهر سازی و جهاد سازندگی و شهر داریها با اجازه دولت رایگان خواهد بود.
تبصره 1- واگذاری زمین رایگان برای احداث مسجد توسط شهرداریها با اجازه شوراهای شهر یا وزارت کشور به قائم مقامی از شورای شهر خواهد بود.
تبصره 2- وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند در طرحهای هادی روستاها، زمین مناسب را برای احداث مسجد یا نماز خانه پیش بینی نمایند.
ماده 4- کلیه دستگاههای ارایه دهنده خدمات شهری موظفند، مجوز احداث و راه اندازی آن قسمت از واحدهای خدماتی متعلق به مساجد از قبیل (مرکز فرهنگی هنری، کتابخانه، خانه روحانی) را که درآمدهای آن به طور مستقیم صرف هزینه های جاری و عمرانی مسجد می شود، بدون اخذ وجه صادر نمایند. در مورد شهرداریها عدم دریافت هزینه های صدور مجوز به تشخیص شورای شهر خواهد بود.
ماده 5- کلیه دستگاههای اجرائی ذی ربط موظفند، نسبت به احداث و نگهداری مساجد یا نمازخانه در دانشگاهها، پادگانها، شهرکها و مجتمعهای بزرگ صنعتی، کشاورزی و تولیدی، خدماتی، مجموعه های رفاهی، مجموعه های ورزشی و پارکها – حسب مورد – اقدام نمایند.
ماده 6- وزارت مسکن و شهر سازی مجاز است، در شهرهای جدید از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و در پروژه های آماده سازی بزرگ از طریق سازمان ملی زمین و مسکن و با بهره گیری از شیوه مشارکت و تأمین بخشی از منابع ریالی مورد نیاز (که در بودجه سنواتی آن پیش بینی می شود) نسبت به احداث مسجد اقدام نماید.
تبصره 1- هزینه های انجام شده از در آمدهای مشمول مالیات شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن کسر می شود.
تبصره 2- تجهیز و نگهداری این مساجد بر عهده هیأتهای امنا، سازمان تبلیغات اسلامی (صندوق عمران مساجد، مراکز رسیدگی به امور مساجد) و سازمان اوقاف و امور خیریه – حسب مورد – می باشد.
ماده 7- وزارتخانه های نفت، نیرو و پست و تلگراف و تلفن و شرکتهای تابعه آنها موظفند حق انشعاب آب، برق، گاز و هزینه مراسلات مساجد را به استثنای مراکز تجاری مربوط به صورت رایگان و هزینه مصرف مساجد را با نازلترین تعرفه محاسبه کنند.
ماده 8- وزارت جهاد سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه موظفند، با استفاده از اعتبارات پیش بینی شده در بودجه های سنواتی و امکانات فنی و تجهیزات خود و کمکهای مردمی با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی (صندوق عمران مساجد) نسبت به ساخت، بازسازی و زیبا سازی مساجد در مناطق مرزی و روستایی حسب مورد اقدام کنند.
تبصره – تعیین نقاط مورد نیاز ساخت مسجد به تشخیص کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت جهاد سازندگی و سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و امام جمعه و فرماندار خواهد بود.
ماده 9- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است، با استفاده از اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سالانه خود، برای تکمیل و تعمیر و تجهیز مساجد کمک نماید.
ماده 10- سازمان تبلیغات اسلامی (صندوق عمران مساجد) و وزارت مسکن و شهر سازی (سازمان زمین و مسکن) موظفند، ضوابط لازم الرعایه در مکانیابی، طراحی و به طور کلی الگوی ساخت، تعمیر و زیباسازی مساجد را تهیه و به تصویب شورای عالی شهر سازی و معماری برسانند. کلیه دستگاههای مذکور در این تصویبنامه و سایر دستگاههای صادر کننده مجوز ساخت مساجد، ملزم به رعایت مفاد آن می باشند.
تبصره – خدمات تحقیق و مطالعه فنی مورد نیاز جهت اجرای بند فوق بر اساس توافق فی مابین صندوق عمران مساجد و سازمان ملی زمین و مسکن انجام خواهد شد.
ماده 11- سازمان میراث فرهنگی کشور موظف است، نسبت به حفظ، احیا و مرمت مساجد قدیمی ثبت شده که جزو میراث فرهنگی کشور هستند، از محل اعتبارات پیش بینی شده در ردیف خاصی به این منظور، با اولویت ویژه اقدام نماید.
ماده 12- سازمان تبلیغات اسلامی (صندوق عمران مساجد) موظف است، با همکاری سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تهیه طرح تأمین اجتماعی خادمان مساجد اقدام و برای بررسیهای بعدی به دولت ارایه کند.
ماده 13- سازمان برنامه و بودجه موظف است ، نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در بودجه های سنواتی کشور به منظور کمک به مساجد اقدام کند و موارد یادشده در این تصویبنامه را در موافقتنامه های مبادله شده با دستگاههای اجرائی منظور کند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/04/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.