×

اساسنامه دانشکده علوم قرآنی

اساسنامه دانشکده علوم قرآنی

اساسنامه-دانشکده-علوم-قرآنی

وکیل


مقدمه :
در مکتب ها و نظام های الهی، آرامش جامعه، رفاه نسبی، تحقق عدالت و به طور کلی اعتلاء و کمال بشر، در گرو تربیت انسانها در سه محور اصلی :
الف – نحوه ارتباط با خالق هستی.
ب – نوع و حدود ارتباط با افراد دیگر.
ج – نحوه و مورد استفاده از مواهب طبیعی.
می باشد که باید بر پایه قوانین و ضوابط عادلانه تحقق پذیرد.
در نظام جمهوری اسلامی نیز که :
1- قانون اساسی آن نشأت گرفته از قرآن مجید است.
2- مجالس و مجامع قانون گزاری آن موظفند با هماهنگی کامل و حول محور قرآن کریم قوانین را وضع نمایند.
3- دانشمندان و کارشناسان اسلامی مکلفند برای تشخیص صحت و سقم اخبار و احادیث آنها را به قرآن عرضه و کلام خدا را ملاک و میزان قرار دهند.
4- قوای مجریه، قضائیه و به طور کلی همه کارگزاران سطوح مختلف نظام موظفند، حول محور قرآن مجید و مکتب اهل بیت عصمت علیهم السلام به وظایف سازنده و ظریف خود قیام نمایند.
5- این نظام مقدس که خود را برای تعلیم و تربیت صحیح میلیونها کودک، نوجوان، جوان، سالخورده و اصولاً جامعه فعلی و نسل آینده متعهد می داند نیاز به اشخاص متدین و متخصصی دارد که آمادگی و توان تربیت و آموزش میلیونها انسان معصوم و متعهد را در چهار چوب فرهنگ و اخلاق اسلامی، داشته باشند.
برای تحقق اهداف فوق و پیمودن صراط مستقیم ، راهی جز تمسک به عروة الوثقی و کتاب خداوند حکیم نیست.
از بعثت حضرت خاتم الانبیاء صلی ا... علیه و آله و سلم تا انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شرایط مساعدت برای تربیت مطلوب انسانها در پرتو انوار حیاتبخش و عالمتاب قرآن کریم و مکتب اهل بیت علیهم السلام فراهم نگردید و همچنان این مشعل هدایت مهجور ماند.
پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز علیرغم اهمیت و تأکید امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره)، مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و با وجوه دستگاههای گسترده آموزشی و فرهنگی گوناگون در کشور به دلایل مختلف توفیق بایسته رفیق نشد و آثار مخرب تهاجم فرهنگی و آلام و مصائب مهلک سایر جوامع منحرف، بر این ملت شهید پرور نیز تحمیل شد، لذا با عنایت به آیه شریفه :
{ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوالفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض} (اعراف 96)
و به حکم ضرورت و ابراز علاقه شدید آینده نگران و دلسوزان جامعه و به منظور حفظ دستاوردهای انقلاب عظیم اسلامی و ساختن نسلی متعهد و فعال، سازمان حفظ دستاوردهای انقلاب عظیم اسلامی و ساختن نسلی متعهد و فعال، سازمان اوقاف و امور خیریه پس از بررسی های لازم نسبت به تأسیس دانشکده های علوم قرآنی پیش قدم و با کمک علما و اساتید قرآنی و کارشناسان معارف اسلامی به تدوین برنامه های آموزشی مقطع کارشناسی و تصویب آن در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم و آموزش عالی اقدام نمود.
اینک انتظار می رود با عنایت پروردگار متعال در جهت توسعه فرهنگ بالنده قرآن کریم بخشی از وظیفه خطیر خود را به انجام رسانیده و این مرکز مقدس آموزشی و تربیتی بتواند بر مبنای این اساسنامه معلم ، محقق ، پژوهشگر، داور، قاری ، حافظ، مفسر و مبلغ قرآن مجید و مدیران مهذب و کارآمدی را تربیت کند. انشاءاله.
ماده 1:
دانشکده علوم قرآنی که یک نهاد علمی، آموزشی و پژوهشی در سطح آموزش عالی است و در مواد بعدی این اساسنامه دانشکده نامیده می شود، با شرایط خاص و اهداف ذیل برای مدت نامحدود تأسیس می شود.
ماده 2 : هدف
هدف از تأسیس دانشکده :
1-2- تربیت نیروی انسانی مهذب، متعهد و متخصص برای تدریس، تحقیق و برنامه ریزی در زمینه علوم، فرهنگ و معارف قرآنی و تبحر در فنون آموزش، حفظ، کتابت و قرائت قرآن کریم در آن حد که پاسخگوی نیاز جامعه و مراکز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کشور بوده و نیاز دیگر جوامع اسلامی را نیز برآورده کند.
2-2- نشر و ترویج علوم قرآنی و معارف اسلامی در پرتو مکتب اهل بیت علیهم السلام، به منظور ارتقای سطح دانش، فرهنگ، اخلاق و تربیت اسلامی جامعه و اهتمام نسبت به تحقق این هدف مقدس.
3-2- ایجاد محیط مناسب برای بهره گیری از امکانات علمی و روشهای تحقیقاتی داخل و خارج کشور در زمینه علوم و معارف قرآنی و تبادل اصلاعات علمی، مقالات ، محقق، استاد و دانشجو.
4-2- تربیت معلم، داور ، قاری، حافظ ، مبلغ و مفسر قرآن کریم، به منظور گسترش فرهنگ قرآنی در جوامع انسانی.
5-2- ایجاد زمینه مناسب برای تحقیق علمی و جمع آوری منابع و اطلاعات و تهیه امکانات، برای کشف حقایق و توسعه مرزهای دانش قرآنی در جهان اسلام.
ماده 3- وظایف دانشکده
1-3- برگزاری دوره های آموزش علوم قرآنی.
2-3- برقراری ارتباط مستمر با مراکز آموزشی، علمی و تحقیقاتی داخل و خارج کشور.
3-3- تشکیل سمینارها، گردهمائیها و جلسات علمی و مبادله اطلاعات و دستاوردها در زمینه جمع آوری فرهنگ و معارف قرآنی.
4-3- نشر کتب و رسالات و نشریات و جزوات در رابطه با فرهنگ قرآن و معارف اسلامی به زبانهای مختلف.
5-3- تولید، تکثیر و توزیع نوارها و فیلمهای آموزشی و تحقیقاتی پیرامون علوم قرآنی و ایجاد شبکه توزیع براساس مقررات عمومی کشور.
6-3- رشد و اعتلای فرهنگ عمومی در جهت ارزشهای قرآنی.
ماده 4- شخصیت حقوقی
دانشکده دارای شخصیت حقوقی مستقل است، از نظر اداری و مالی زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه و از لحاظ برنامه و آئین نامه های آموزشی تابع وزارت فرهنگ و آموزش عالی است. برنامه های آموزشی آن به تصویب شورای عالی برنامه ریزی می رسد و مجوز تأسیس دانشکده و شعب آن از اطراف شورای گسترش آموزش عالی صادر می شود و در چارچوب مفاد این اساسنامه فعالیت داشته و رئیس آن نماینده قانونی دانشکده در مراجع ذی صلاح است.
ماده 5- حوزه فعالیت
مرکز دانشکده تهران است و دانشکده می تواند در شهرستانها و دیگر مناطق کشور نیز دارای شعبه باشد. تأسیس شعبه منوط به پیشنهاد هیأت امناء و تائید هیأت مؤسس و تصویب شورای گسترش آموزش عالی یا دیگر مراجع ذی ربط است.
تبصره : شعب دانشکده در شهرستانها دارای عنوان {دانشکده علوم قرآنی} با پسوند نام شهرستان می باشد.
این شعب پس از تأسیس از حیث تشکیلات ، تأمین منابع مالی، مدیریت، اعضای هیأت علمی و مقررات آموزشی و پژوهشی یک دانشکده کامل محسوب می شوند، ولی از نظر مقررات مالی و اداری و ضوابط اجرائی تابع مصوبات هیأت مؤسس و هیأت امنای مرکز هستند.
ماده 6- ارکان
دانشکده دارای چهار رکن است :
1-6- هیأت مؤسس دانشکده.
2-6- هیأت امناء دانشکده
3-6- رئیس دانشکده.
4-6- شورای دانشکده.
ماده 7- هیأت مؤسس
هیأت مؤسس رکن اصلی در تأسیس دانشکده می باشد و دارای 5 عضو بدین شرح است :
1-7- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیئت).
2-7- نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امر خیریه (نایب رئیس).
3-7- نماینده ولی فقیه و قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه.
4-7- وزیر فرهنگ و آموزش عالی.
5-7- یکی از مشاوران یا کارشناسان ارشد سازمان اوقاف و امور خیریه یا یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده به انتخاب رئیس هیأت که دبیری هیأت را نیز بر عهده دارد.
تبصره : دبیر هیأت موظف است در هر جلسه، خلاصه مذاکرات و متن مصوبات هیأت مؤسس را ثبت و ضبط و با امضای رئیس هیأت به مراجع ذیربط ابلاغ نماید.
ماده 8- وظایف هیأت مؤسس
1-8- تدوین و تصویب آئین نامه داخلی هیأت مؤسس.
2-8- سیاستگذاری و تصویب ضوابط برای تعیین خط مشی اجرائی و ایجاد شرایط و امکانات لازم در جهت تحقق اهداف دانشکده.
3-8- موافقت و تصویب پیشنهاد ایجاد و یا اصلاح تشکیلات ، توسعه دانشکده و یا رشته تحصیلی و تأسیس شعبه جدید و ایجاد شرایط برای کسب مجوز از وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا مراجع ذی ربط و همچنین موافقت با انحلال هر یک از شعب یا کل دانشکده.
4-8- انتخاب و یا عزل هیأت امنای مرکز.
5-8- موافقت با فروش، معاوضه و تبدیل به احسن اموال غیر منقول.
6-8- بررسی و تصویب ترازنامه، خط مشی اجرائی سالانه که توسط هیأت امنای مرکزی تهیه و پیشنهاد می شود.
7-8- بررسی و اظهار نظر نسبت به گزارش های هیأت امناء در مورد فعالیت های سالانه دانشکده.
8-8- حل و فصل اختلافات ناشی از شیوه های مدیریت و تصمیم گیری ها، تفسیر مواد اساسنامه و سایر مقررات و ضوابط آموزشی.
9-8- اصلاح یا تغییر بعضی یا تمام مواد اساسنامه و اقدام برای تصویب اساسنامه جدید یا تغییرات آن براساس ضوابط و مقررات قانونی.
10-8- اتخاذ تصمیم در مورد نحوه اداره، حمایت ، نظارت و هماهنگی شعب دانشکده در شهرستانها.
11-8- هیأت مؤسس می تواند بعضی از وظایف خود را به هیأت امنای مرکز واگذار نماید.
ماده 9- هیأت امنای مرکز
هیأت امنای مرکز دانشکده، متشکل از 9 نفر عضو و 1 نفر دبیر به شرح زیر است :
1-9- سه نفر از اعضای هیأت مؤسس به انتخاب اعضای هیأت مؤسس.
2-9- سه نفر از اعضای هیأت علمی، دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی، ترجیحاً از گروه علوم انسانی یا اساتید حوزه علمیه با حداقل سه سال سابقه تدریس و تحقیق در دانشگاه یا حوزه.
3-9- یک نفر روحانی موجه.
این افراد به پیشنهاد هیأت مؤسس و حکم مؤسس برای مدت 4 سال منصوب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
4-9- نماینده وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
5-9- استاندار یا مشاور یا معاون استاندار تهران.
تبصره (1): رئیس دانشکده با عنوان دبیر هیأت امناء بدون حق رأی در جلسات هیأت امناء شرکت می کند.
تبصره (2) : هیأت امناء در اولین جلسه از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت امناء برای مدت 4 سال تعیین می کند. رئیس هیأت مسئولیت اداره جلسات و ابلاغ مصوبات را بر عهده دارد.
ماده 10- وظایف هیأت امناء
1-10- تهیه و تصویب آئین نامه داخلی هیأت امناء.
2-10- تعیین خط مشی اجرائی دانشکده و پیشنهاد آن برای تصویب به هیأت مؤسس.
3-10- تصویب بودجه سالانه دانشکده و موسسات تابعه که توسط رئیس دانشکده پیشنهاد می شود و ارائه آن به مراجع ذی ربط.
4-10- تشخیص ضرورت تأسیس مقاطع تحصیلی و شعب جدید و نیز مؤسسات تحقیقاتی و علمی و واحدهای اداری و مالی و اجرائی دانشکده و پیشنهاد به مراجع ذی ربط.
5-10- بررسی گزاش سالانه رؤسای دانشکده ها و تصمیم گیری در مورد رفع مشکلات و نقایص و اتخاذ روش پیشرفت بهتر امور.
6-10- بررسی نیازهای تشکیلاتی دانشکده ها و تصویب آن و ارائه به مراجع ذی ربط.
7-10- نظارت بر حسن اجرای مصوبات، هدایت و ایجاد هماهنگی در تمام فعالیت های آموزشی و پژوهشی، علمی و فرهنگی و امور مالی و اداری دانشکده و واحدهای تابعه.
8-10- بررسی مسائلی که طرح آن به نظر رئیس دانشکده ضرورت دارد.
9-10- جلب و قبول کمکها و هدایا از اشخاص حقیقی یا حقوقی به صورت نقدی یا غیر نقدی.
10-10- اخذ تصمیم درباب نحوه ارتباط با حوزه، مؤسسات آموزش عالی دانشگاهها و مؤسسات علمی و فرهنگی، داخلی، خارجی، در چهارچوب مقررات کشوری.
11-10- تعیین ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو.
ماده 11- شورای دانشکده
شورای دانشکده مطابق مقررات مؤسسات آموزش عالی تشکیل می شود.
1-11- دانشکده می تواند علماء و دانشمندان بر جسته داخلی و خارجی را با تصویب شورای دانشکده و تأئید هیأت امناء به عضویت افتخاری هیأت علمی دانشکده بپذیرد.
ماده 12- رئیس دانشکده :
رئیس دانشکده و رئیس هر یک از شعب آن به پیشنهاد هیأت امنای مرکز یا هیأت امناء شعب و تائید رئیس هیأت مؤسس از بین اعضای هیأت علمی دانشکده یا دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یا استادان حوزه های علمی انتخاب و با حکم نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب می شود و در چهار چوب مفاد این اساسنامه فعالیت داشته و نماینده قانونی دانشکده در مراجع ذی صلاح است.
ماده 13:
اشخاص واجد شرایط برای معاونت دانشکده (طبق نمودار تشکیلاتی) توسط رئیس دانشکده پیشنهاد و پس از تائید هیأت امناء با حکم رئیس دانشکده منصوب می شود.
ماده 14- انتخاب دانشجو
انتخاب دانشجو از بین داوطلبان واجد شرایط از طریق آزمون سراسری و مطابق ضوابط سازمان سنجش آزمون کشور و ضوابط اختصاصی دانشکده صورت می گیرد و در پایان دوره به فارغ التحصیلان مدرک مرسوم دانشگاهی اعطاء می شود.
تبصره (1): دانشکده در صورت ضرورت می تواندبا تائید هیأت امناء از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، طی آزمون خاص داوطلبان واجد شرایط را بپذیرد.
تبصره (2): ضوابط اختصاصی دانشکده برای پذیرش دانشجو هر ساله توسط هیأت امنای مرکز تعیین و برای اجرا ابلاغ می شود.
ماده 15- منابع مالی
نظر به اینکه دانشکده مؤسسه عام المنفعه می باشد، هزینه های آن از طریق سازمان اوقاف و امور خیریه از منابع زیر تأمین می شود:
1-15- وجوه بریه و اعتبارات مربوط به موقوفاتی که به تشخیص سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه مصرف عواید آنها با اهداف دانشکده موافق است.
2-15- کمک های مردمی و مؤسسات خیریه و در آمدهای اختصاصی حاصل از سرمایه گذاری و قبول وصایت.
3-15- شهریه دانشجوئی (به شرط تصویب هیأت امناء و تائید هیأت مؤسس).
4-15- در آمدهای حاصل از انجام خدمات آموزشی و پژوهشی برای اشخاص و مؤسسات دولتی و غیر دولتی.
5-15- کمک های مقام معظم رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران.
تبصره : کلیه وجوه مکتسبه ، اموال منقول و غیر منقول موجود دانشکده یا آنچه که بعداً کسب می شود از طریق دولت یا مؤسسات خیریه، نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی به دانشکده واگذار می شود، حکم اموال سازمان اوقاف و امور خیریه را دارد و منحصراً باید صرف تحقیق اهداف دانشکده شود.
ماده 16 :
انحلال دانشکده بنا به پیشنهاد هیأت مؤسس و تصویب شورای گسترش آموزش عالی امکان پذیر خواهد بود و پس از تصویب، هیأت تسویه مرکب از سه نفر که دو نفر به انتخاب هیأت مؤسس و یک نفر نماینده وزارت فرهنگ و آموزش عالی تشکیل ، و با رعایت مقررات قانونی امر تسویه را به عهده خواهد داشت. پس از تسویه کلیه اموال و دارائی های باقی مانده در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار خواهد گرفت.
تبصره : در صورت تصویب انحلال، دانشکده موظف است کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان موجود و در حال تحصیل را تا اتمام دوره تحصیلات آنان با نظارت وزارت فرهنگ و آموزش عالی به نحو مطلوب به انجام رساند.
ماده 17 :
هر گونه تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیأت مؤسس و تصویب شورای گسترش آموزش عالی خواهد بود.
ماده 18:
این اساسنامه مشتمل بر مقدمه و 18 ماده ، 53 بند و 8 تبصره در جلسه مورخه 23/1/1376 شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید و در جلسه 398 مورخ 20/3/1376 شورای عالی انقلاب فرهنگی تائید و تصویب شد و از تاریخ ابلاغ لازم الاجراء می باشد.
سید مصطفی میرسلیم سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و آموزش عالی
سید مهدی امام جمارانی محمد علی نظام زاده
نماینده ولی فقیه و سرپرست نماینده ولی فقیه و قائم سازمان اوقاف و امور خیریه مقام سازمان اوقاف و امور خیریه
نصراله چمران
مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه

نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/03/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورای عالی انقلاب فرهنگی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.