×

مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران

مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران

مقررات-سرمایه-گذاری-در-مناطق-آزاد-تجاری-–-صنعتی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


ریاست جمهوری – دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی
اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی در جلسه مورخ 19/2/1373، با توجه به اختیار تفویضی هیات وزیران (موضوع تصویبنامه شماره 16632 / ت 30 هـ مورخ 13/2/1373) و ب استناد ماده (20) قانون «چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران» - مصوب 1372 – مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری – صنعتی را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1- در این تصویبنامه واژه های زیر به جای عبارت های مشروح مربوط به کار می رود:
سرزمین اصی : کشور جمهوری اسلامی ایران به استثنای مناطق آزاد تجاری – صنعتی .
سازمان: سازمان هر یک از مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران.
منطقه: هر یک از مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران.
سرمایه گذاری : به کارگیری سرمایه در اشکال مختلف در هر یک از فعالیتهای اقتصادی به منظور تولید کالا و یا خدمت.
سرمایه خارجی: کلیه سرمایه های موضوع ماده (3) این مقررات (به استنثای وجوه ریالی) به توسط سرمایه گذار خارجی به مناطق وارد شود.
سرمایه ارزی: سرمایه های موضوع ماده (3) این مقررات (به استثنای وجوه ریالی) که توس طاتباع ایرانی از خارج از سرزمین اصی به مناطق وارد شود.
سود ویژه: مازاد در آمد تحقق یافته یک بنگاه بر هزینه های واقع شده در یک دوره مالی که از فعالیت هایی که به قصد انتفاع صورت گرفته است ناشی و طبق اصول پذیرفته شده حسابداری شناسایی و اندازه گیری شود.
ماده 2 – کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمانهای بین المللی طبق این مقررات می توانند مستقلا و یا با مشارکت سازمان و شرکتهای تابع آن یا با مشارکت یکدیگر در مناطق آزاد سرمایه گذاری نمایند و سرمایه پذیرفته شده آنان مشمول این مقررات می شود.
ماده 3 – سرمایه از لحاظ این مقررات عبارت است از :
الف – وجوه ریالی و ارزهای قابل تبدیل در مناطق (هر منطقه)
ب – ماشین آلات،تجهیزات ، لوازم و ابزار کار.
ج – حقوق مالکیت صنعتی شامل حقوق اختراع، دانش فنی و علایم و نامهای تجاری .
د – وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و آبی مربوط به موضوع سرمایه گذاری.
هـ – تمام یا قسمتی از سود ویژه قابل انتقال که در مناطق آزاد حاصل و به سرمایه اصلی اضافه شده یا در فعالیت مجاز دیگری که مشمول این مقررات باشد به کار انداخته شود.
تبصره – در موارد خاص قبول مود اولیه و قطعات نیمه ساخته به تشخیص مناطق به عنوان بخشی از سرمایه خارجی امکان پذیر است.
ماده 4 – سرمایه ها تحت شرایط زیر پذیرفته شده و مشمول این مقررات خواهند بود:
الف – در فعالیتهای مجاز در هر منطقه به کار برده شود.
ب – مراحل کامل اخذ مجوز سرمایه گذاری و ثبت سرمایه موضوع مواد 6 و 7 را طی کند.
ج – مستلزم اعطای امتیاز حقوق انحصاری به سرمایه گذار توسط سازمان نباشد.
ماده 5 – سرمایه گذاران خارجی می توانند در فعالیتهای اقتصادی منطقه به هر نسبتی مشارکت نمایند.
ماده 6 – سرمایه گذاران موضوع ماده (2) این مقررات که می خواهند سرمایه خود را به هر یک از مناطق آزاد وارد کنند باید درخواست خود ر به همراه پرشسنامه ای که توسط دبیر خانه و سازمانهای مناطق تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت به سازمان هر منطقه تسلیم نمایند. درخواست های واصله در هر منطقه توسط سازمان همان منطقه مورد بررسی قرار می گیرد و مجوز سرمایه گذاری توسط سازمان همان منطقه صادر می شود.
تبصره 1- هر گونه تغییر در مشخصات درج شده در پرسشنامه و مجوز سرمایه گذاری با اطلاع سازمان و حسب تشخیص، با موافقت سازمان هر منطقه صورت می گیرد.
تبصره 2- بهره برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه گذاری منوط به صدور مجوز بهره برداری توسط سازمان می باشد.
ماده 7- دارنده مجوز سرمایه گذاری موظف است ظرف مدتی که در مجوز سرمایه گذاری تعیین می شود درصد معینی از سرمایه را برای شروع عملیات اجرائی موضوع مجوز سرمایه گذاری به منطقه وارد نماید.
ماده 8- ورود ثبت سرمایه در مناطق آزاد به ترتیب زیر صورت می گیرد:
1-سرمایه های موضوع بند (الف) ماده (3) این مقررات به حساب واحد مورد سرمایه گذاری نزد بانکها (یا موسسات اعتباری مجاز) واریز می گردد با احتساب معادل ریالی یا ارزی حسب مورد در تاریخ واریز طبق گواهی بانک (یا موسسه اعتباری مجاز) به عنوان سرمایه سرمایه گذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می شود.
2-سرمایه های موضوع بندهای (ب) و (د) ماده (3)این مقررات در حدود مندرج در مجوز سرمایه گذاری براساس ارزش سیف آنها به موجب اسناد و صورت حسابهای مربوط پس از رسیدگی توسط سازمان هر منطقه مجموعا به یکی از ارزهای قابل تبدیل، در تاریخترخیص تعیین و ضمن ثبت ارزش ارزی، معادل ریالی آن به نرخ روز بازار ارز منطقه ، از همان تاریخ به عنوان سرمایه سرمایه گذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می شود.
3-سرمایه های موضوع بند (ج) ماده (3) این مقررات بس از تائید ارزش آنها توسط سازمان هر منطقه قابل ثبت به عنوان سرمایه در دفاتر هر سازمان می باشد.چگونگی زمان بندی اختصاص ارزش دانش فنی به حساب سرمایه به موازات انتقال دانش فنی صورت می گیرد.
4-سرمایه های موضوع بند (هـ) ماده (3) این مقررات پس از تائید موسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان هر منطقه به ترتیب زیر به عنوان سرمایه سرمایه گذار، در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می شود.
الف – با هدف افزایش سرمایه به منظور توسعه سرمایه گذاری در همان واحد، پس از کسب موافقت سازمان هر منطقه.
ب – ب هدف افزایش سرمایه برای سایر موارد در همان واحد، با اطلاع سازمان هر منطقه.
ج – با هدف سرمایه گذاری در فعالی دیگری غیر از فعالیتی که برای آن مجوز صادر شده است، پس از طی مراحل موضوع ماده (6) این مقررات.
5-هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه غیر نقدی وارده طبق تشخیص سازمان ناقص، معیوب و یا غیر قابل استفاده باشد و یا با مشخصات اظهار شده در تقاضا منطبق نباشد و یا بیش از ارزش واقعی آن اظهار شده باشد، آن قسمت از بها که مورد تائید سازمان قرار نگرفته است در حساب سرمایه منظور نمی شود.
6-چنانچه کالاهای سرمایه ای موضوب بندهای (ب) و (د) ماده (3) این مقررات که متعلق به سرمایه گذاران خارجی بوده و قبلا در سرزمین اصلی به کار انداخته شده است با اخذ مجوز از مراجع ذیربط در سرزمین اصلی به مناطق انتقال یابند، انتقال این کالاها از موارد نقل و انتقال سرمایه داخلی محسوب می شود و تابع ضوابط این تصویبنامه خواهد بود.
ماده 9 – سرمایه گذار می تواند سرمایه ای را که به منطقه وارد می کند، بیمه نماید. در صورتی که به دلیل وقوع حادثه، موسسه بیمه مزبور طبق مقررات بیمه نامه جانشین سرمایه گذار شود، این جانشینی به واسطه پرداخت خسارت به بیمه گذار به رسمین شناخته می شود اما انتقال سرمایه محسوب نمی شود.
ماده 10- حقوق قانونی سرمایه گذاران خارجی مورد تضمین و حایت است. سرمایه سرمایه گذاران خارجی چنانچه در مواردی به وسیله قانون به نفع عموم ملی شود و ی اینکه از سرمایه گذاران مزبور سلب مالکیت گردد جبران عادلانه خسارت به عهده سازمان می باشد. در چنین ماردی سرمایه گذار بایستی ظرف شش ماه از تاریخ سلب مالکیت تقاضای جبران خسارت وارده را به سازمان تسلیم نماید. سازمان خسارت وارد را به قیمت روز محاسبه و ظرف سه ماه جبران می نماید.
سازمان هر مطنقه می تواند از طریق عقد قرار داد با بانکها و موسسات اعتباری و شرکتهای بیمه نسبت به تضمین های یاد شده، اقدام نماید.
ماده 11- کلیه واحدهایی که به موجب مجوز سرمایه گذاری، در منطقهایجاد می شوند مکلفند همه ساله گزارش عملکرد و صورتهای مالی خود را به سازمان ارسال نمایند، صورتهایمالی باید به تائید موسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان رسیده باشد.
ماده 12- خروج سود ویژه و مبالغ مربوط به اصل و منافع حاصل از فعالیتهای اقتصادی سرمایه های خارجی و سرمایه های ارزی ایرانیان و همچنین مبالغ ناشی از فروش، یا واگذاری این گونه سرمایه ها از مناطق مجاز است.
سازمان هر منطقه به درخواست این گونه سرمایه گذاران و پس از حراز این که مبالغ مورد درخواست برای خروج از مناطق، حاصل به کار انداختن سرمایه ثبت شده سرمایه گذاران در موضوع مجوز سرمایه گذاری می باشد و حصول اطمینان از موارد مندرج در تبصره زیر، تائید به لازم را ظرف یک هفته از تاریخ وصول درخواست صادر می نماید.
تبصره – سازمان هر منطقه باید در بررسی های خود، ملاحظات مربوط به برخورداری سرمایه گذار از معافیتهای مالیاتی موضوع ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی ، و نیز خالص بودن مبالغ مورد درخواست برای خروج را مورد توجه قرار دهد.
ماده 13- پرداختهای مربوط به اقساط اصل وام و هزینه های متعلقه، قراردادهای حق اختراع، دانش فنی، کمکهای فنی و مهندسی ، علائم تجاری، مدیریت و قراردادهای مشابه در چارچوب طرحهای سرمایه گذاری براساس قراردادهای مربوط و صورتهای مالی با اطلا سازمان مجاز می باشد.
ماده 14 – سرمایه گذاران می توانند سهام یا سهم الشرکه خود را با موافقت سازمان منطقه به سرمایه گذاران دیگر واگذار نمایند. در این صورت انتقال گیرنده از هر نظر جانشین سرمایه گذار اول می شود.
ماده 15 – انتقال سرمایه از یک منطقه به منطقه دیگر تابع مقررات سرمایه گذاری در مناطق مبدا و مقصد می باشد.
ماده 16 – موارد اختلاف بین سرمایه گذار خارجی و طرف ایرانی براساس قراردادها و توافق های کتبی حل خواهد شد.
این تصویبنامه در تاریخ 8/3/1373 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول ریئس جمهور – حسن حبیبی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/02/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورایعالی مناطق آزادتجاری -صنعتی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.