×

اساسنامه سازمان کشاورزی

اساسنامه سازمان کشاورزی

اساسنامه-سازمان-کشاورزی
وزارت کشاورزی - سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 27/7/1373 بنا به پیشنهاد شماره 5719 / د مورخ 12/10/1372 سازمان امور اداری و استخدامی کشور, در اجرای تبصره (4) قانون تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی – مصوب 1369 – و با توجه به تبصره (1) ماده (5) قانون مقررات مالی, اداری, استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی – مصوب 1367 – و در اجرای بند «ب» ماده (2) مقررات اداری, مالی, تشکیلاتی و استخدامی وزارت کشاورزی – مصوب 1370 – اساسنامه سازمان کشاورزی استان را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 – سازمان کشاورزی استان که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می شود, سازمانی است دولتی که تابع مقررات مالی, اداری, استخدامی و تشکیلاتی وزارت کشاورزی و آئین نامه های اجرائی و سایر مقررات مربوط به آن بوده و در چهارچوب مفاد این اساسنامه و تشکیلات مصوب عهده دار انجام امور و وظایف محول شده در محدوده استان استان ذی ربط است.
ماده 2 – سازمان فقط در مرکز هر استان منطبق با تقسیمات کشوری تشکیل می شود.
ماده 3 – سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و در چهارچوب مقررات اداری, مالی, استخدامی و تشکیلاتی وزارت کشاورزی و قوانین و مقررات مربوط دارای استقلال مالی و اداری است.
ماده 4 – رییس سازمان بالاترین مقام اجرائی سازمان است که با حکم وزیر کشاورزی منصوب می شود و مسؤولیت حسن انجام امور و حفظ اموال و منافع سازمان و اجرای قوانین و مقررات ذی ربط را بر عهده دارد و در ارتباط با وظایف و اختیارات محو شده در مقابل وزیر کشاورزی پاسخگو است.
تبصره – رییس سازمان می تواند به تشخیص و مسؤولیت خود قسمتی از اختیاراتش را به هر یک از معاونان, مدیران و رؤسای واحدها تفویض کند.
ماده 5 – نظارت عالیه و هماهنگی در امور کلیه واحدهای شرکت ها و سازمان های وابسته به وزارت کشاورزی در سطح استان بر عهده رییس سازمان است.
ماده 6 – نمودار تشکیلات سازمان بر اساس پیشنهاد و با هماهنگی آن, توسط وزارت کشاورزی تهیهو به تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور می رسد.
ماده 7 – تصویب تشکیلات تفصیلی سازمان بر اساس امور اداری و استخدامی کشور می رسد با وزیر کشاورزی است.
تبصره – تا تصویب ضوابط یاد شده, تشکیلات تفصیلی سازمان بر اساس ضوابط و موازین تشکیلاتی و رویه معمول به تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور می رسد.
ماده 8 – سازمان دارای کد بودجه استانی مستقل است که هر سال در قانون بودجه منظور شده و طبق مفاد تبصره های آن وبه طور مستقل دریافت و هزینه می شود. همچنین سازمان سهم اعتبارات ملی خود را که به صورت متمرکز زیر کد وزارت کشاورزی در قانون بودجه درج می شود, دریافت و هزینه می کند.
ماده 9 – وظایف سازمان بشرح زیر است:
1 – تهیه و تدوین خطوط اصلی, خط مشی ها, اهداف , برنامه ها و سیاست های توسعه کشاورزی با توجه به وظایف محـوله در قـالب سیاست ها و برنامه های مصوب,همچنین ارایه پیشنهادها و اطلاعات مرتبط با تنظیم برنامه های کوتاه مدت,میان مدت و بلند مدت به مراجع ذی ربط در سطح استان.
2 – بررسی, تدوین, تنظیم و اجرای برنامه ها, خط مشی ها, طرح ها و دستورالعمل های مربوط به نظام جامع کشت و بهبود و توسعه هر یک از محصولات کشاورزی استان در قالب سیاست های مصوب بخش کشاورزی.
3 – اجرای کامل و همه جانبه برنامه ها و طرح های مختلف آب و خاک و آن قسمت از امور مربوط به زمین که بر اساس قوانین, مصوبات,آئین نامه ها و دستور العمل های مربوط, در محدوده وظایف و اختیارات سازمان قرار می گیرد.
4 – انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ, بهبود و توسعه کمی و کیفی تولیدات کشاورزی استان و تأمین منافع تولید کنندگان.
5 – تولید, جمع آوری , طبقه بندی, پردازش , نگهداری, استخراج , به هنگام سازی و انتشار آمار و اطلاعات مورد نیـاز بـر اسـاس طرح ها و مدل های مصوب.
6 – شناخت و تعیین امکانات و استعدادهای بالقوه و بالفعل منابع و عوامل تولید کشاورزی استان و مسایل و مشکلات فنی و اقتصادی و اجتماعی مربوط به توزیع, مدیریت و بهره برداری از آنها.
7 – مطالعه , بررسی , برنامه ریزی, تهیه ,اجرا و ارزشیابی طرح ها , برنامه ها و دوره های آموزشی و ترویجی موردنیاز کشاورزان و کارکنا در قالب سیاست هاو برنامه های مصوب.
8 – تهیه و اجرای طرح های تحقیقات, آموزشی و ترویجی بر اساس خط مشی های ابلاغی وزارت کشاورزی.
9 – بررسی نظام های بهره برداری استان و فراهم کردن موجبات توسعه مناسبترین آنها با توجه به خصوصیات فرهنگی, اقتصادی و اجتماعی منطقه و حمایت و تجهیز تشکل های قانونی تولید کنندگان و خدمات تولید.
10 – انجام اقدامات لازم در زمینه استقرار روشهای مناسب عرضه و تقاضای تولیدات کشاورزی و ارایه آمار و اطلاعات به هنگام به منابع تولید.
11 – انجام اقدامات لازم در زمینه خرید, بازاریابی, فروش , بیمه (باهماهنگی صندوق بیمه محصولات کشاورزی), نگهداری, امحا و نظایر آن در خصوص محصولات کشاورزی که بر اساس قوانین, مصوبات , آئین نامه های و دستورالعمل های مریوط , در محدوده وظایف و اختیارات سازمان قرار می گیرد.
12 – انجام بررسی های لازم در مورد برآورد و تشخیص کمی و کیفی کلیه نیازهای تکنولوژیکی استان متناسب با خصوصیات و ویژگیهای بخش کشاورزی و تهیه و اجرای طرح های مکانیزاسیون و سایر برنامه های مورد نیاز بر اساس سیاست ها و خط مشی های ابلاغی.
13 – فراهم کردن زمینه های لازم برای بهبود و توسعه صنایع مربوط به جمع آوری, نگهداری ,تبدیل و عمل آوری محصولات غذایی کشاورزی.
14 – انجام کلیه امور مالی, حسابداری , اداری, رفاهی و خدماتی بر اساس قوانین و مقررات مربوط و در محدوده اختیارات تفویض شده.
15 – ابلاغ سهم برنامه ای هر یک از واحدهای تابع سازمان.
16 – هدایت, حمایت, نظارت و ارزشیابی فعالیت های جاری و عمرانی واحدهای تابع سازمان.
ماده 10 – اختیارات رییس سازمان بشرح زیر است:
1 – تأیید برنامه های سالانه, کوتاه مدت و میان مدت سازمان, و پیشنهاد آنها به مراجع ذی صلاح برا ی تصویب.
2 – تأییید بودجه جاری و عمرانی سازمان و پیشنهاد آن به مراجع ذی صلاح برای تصویب.
3 – ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمان ها و شرکت های وابسته به وزارت کشاورزی مستقر در سطح استان و واحدهای تابع سازمان.
4 – شرکت در شوراها و سایر مراجع تصمیم گیری در سطح استان.
5 – نظارت بر حسن اجرای آئین نامه ها و ضوابط و مقررات مالی, اداری, استخدامی و تشکیلاتی وزارت کشاورزی.
6 – استیفای منافع و حفظ حقوق سازمان در دادگاهها و مراجع صالح قضایی و قانون, اصالتا یا به وسیله وکیل با حق توکیل غیر درچهار چوب اختیارات تفویض شده.
7 – امضای قراردادها, چک ها و اسناد تعهدآور سازمان با رعایت مقررات مربوط.
8 – عزل و نصب معاونان سازمان و مدیران کشاورزی شهرستان ها.
9 – پیشنهاد انتصاب مدیران و رؤسای شعب و نمایندگی های شرکت های وابسته به وزارت کشاورزی.
10 – صدرو احکام مسؤولان امور مالی و امنای اموال سازمان با توجه به مقررات اداری, مالی, تشکیلاتی و استخدامی وزارت کشاورزی.
11 – نظارت بر حسن انجام امور و مصرف بودجه و اعتبارات و انجام هزینه ها.
12 – انجام سایر وظایف و امور محول شده از سوی وزیر کشاورزی.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 7054 مورخ 11/8/1373 شورای محترم نگهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/07/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.