لایحه قانونی تأمین منابع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی مصوب 1341 و لغو قوانین سابق

لایحه قانونی تأمین منابع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی مصوب 1341 و لغو قوانین سابق

لایحه-قانونی-تأمین-منابع-کارگران-مشمول-قانون-سهیم-کردن-در-منافع-کارگاههای-صنعتی-و-تولیدی-مصوب-1341-و-لغو-قوانین-سابق شماره 7008 25/4/1359
وزارت کار و امور اجتماعی
لایحه قانونی تأمین منابع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی مصوب 1341 و لغو قوانین سابق که درجلسه مورخ 23/4/59 بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است بپیوست ابلاغ میگردد .

1- از تاریخ 1/1/1359 قانون سهیم کردن کارگران در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی مصوب 1341و کلیه ملحقات و منضمات آن و جداول و پیمانهای دسته جمعی و توصیه نامه های ناشی از قانون مزبور لغو و بلااثر اعلام میگردد .
2- کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون ملغی شده مذکور مکلفند برای جبران عواید کارکنان خود کلا از بابت حق السهم ناشی از اجرای قانون مذکور و نیز عیدی و پاداش سالانه معادل 60 روز آخرین دستمزد برای 12 ماه کار درسال به هر یک از کارکنان خود پرداخت نمایند .مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان از بابت یکسال کار نباید از هشتاد و پنج هزار ریال تجاوز نماید .
تبصره 1- مبلغ پرداختی به کارکنان کارگاههای فصلی مشمول قانون مذکور و همچنین کارگران سایر کارگاههای مشمول که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده اند باید به مأخذ 60 روز دستمزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد .
تبصره 2- دستمزد مورد عمل در محاسبه وجوه مذکور به کارگران کارمزد از این بابت عبارتست از متوسط دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد آنان در سال میباشد .
3- کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون مکلف اند ده درصد از وجوه پرداختی تا سی هزار ریال در سال به هر یک از کارکنان خود از این بابت را کماکان طبق بند 9ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم کسر و مقررات مربوط واریز و رسید بانکی آنرا به انضمام لیست پرداخت وجوه مذکور به کارکنان به وزارت کار و امور اجتماعی تسلیم نمایند .
4- ماهیت حق السهم دریافتی کارگران بابت قانون ملغی شده فوق الذکر و همچنین وجوه مقرر از بابت این لایحه قانونی مانند دستمزد تلقی شده و مرور زمان آن مانند مرور زمان دستمزد میباشد .
5- رسیدگی به اختلافات ناشی از این ماده واحده در صلاحیت و به عهده شورای کارگاه و مراجع حل اختلاف موضوع مواد 38 و40 قانون کار میباشد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10338

تاریخ تصویب : 1359/04/23

تاریخ ابلاغ : 1359/05/02

دستگاه اجرایی : وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.