اساسنامه شرکت سهامی هواپیمائی خدمات ویژه

اساسنامه شرکت سهامی هواپیمائی خدمات ویژه

اساسنامه-شرکت-سهامی-هواپیمائی-خدمات-ویژه
شماره 2006 10/2/1359
اساسنامه شرکت سهامی هواپیمائی خدمات ویژه که درجلسه مورخ 6/2/59بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است بپیوست ابلاغ میگردد .

فصل اول – کلیات
ماده 1- باستناد ماده واحده قانونی راجع به واگذاری سهام شرکت هواپیمائی خدمات ویژه به وزارت کشاورزی و عمران روستائی مصوب 29/8/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و بموجب مقررات این اساسنامه شرکت سهامی هواپیمایی خدمات ویژه که در این اساسنامه شرکت نامیده میشود تشکیل میگردد . شرکت وابسته بوزارت کشاورزی و عمران روستائی است و مرکز اداری آن در قزوین میباشد و در صورت لزوم میتواند با تصویب مجمع عمومی در نقاط دیگر کشور شعبه یا نمایندگی یا دفتر تأسیس نماید .
ماده 2- نوع شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است .
ماده 3- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق مقررات این اساسنامه و اصول بازرگانی اداره میشود .
ماده 4- اهداف و وظایف شرکت عبارت است از :
الف – سمپاشی و گرد پاشی هوائی مزارع کشور علیه آفات و بیماریهای گیاهی .
ب- مبارزه هوائی با علفهای هرز .
پ- بذر پاشی و کود پاشی هوائی
ت- پخش مواد اصلاح کننده خاک و زمین
ث- آموزش و تعلیم و تربیت کادر فنی برای انجام وظایف شرکت .
ج - در صورت لزوم انجام سایر خدمات کشاورزی خاص هوائی .
ماده 5- شرکت میتواند طبق ضوابطی که به تصویب مجمع عمومی میرسد اموری را که از طرف مؤسسات دولتی و اشخاص حقیقی وحقوقی ارجاع میگردد متناسب با وظایف خود در مقابل دریافت حق الزحمه انجام دهد و اینگونه درآمدها را بحساب افزایش سرمایه شرکت منظور نماید .
ماده 6- سرمایه اولیه شرکت یکصد میلیون ریال است که به ده هزار سهم ده هزارریالی با نام منقسم و کلیه سهام توسط دولت تعهد و مبلغ سی و پنج درصد آن پرداخت شده است . سهام شرکت کلا متعلق بدولت وغیر قابل انتقال میباشد .
تبصره 1- شرکت موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه کلیه اموال منقول وغیر منقول شرکت را با نظر کارشناسانی که از طرف مجمع عمومی تعیین میشوند ارزیابی نماید درصورتیکه پس از ارزیابی بهای اموال ذکر شده بیشتر یا کمتر از یکمیلیون ریال باشد سرمایه شرکت براساس قیمت ارزیابی شده اصلاح و سرمایه قطعی شرکت برای تصویب به مجمع عمومی پیشنهاد میشود .
تبصره 2- شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی سرمایه خود را کاهش یا افزایش دهد .
ماده 7- کلیه سهام شرکت متعلق بوزارت کشاورزی و عمران روستائی میباشد .
فصل دوم – ارکان شرکت
ماده 8- ارکان شرکت عبارتست از :
الف – مجمع عمومی
ب- هیئت مدیره
پ- حسابرس ( بازرس )
الف – مجمع عمومی منتخب :
1- وزیر کشاورزی و عمران روستائی
2- وزیر امور اقتصادی و دارائی
3- وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه
تبصره1-ریاست مجمع باوزیر کشاورزی وعمران روستایی میباشد.
تبصره 2- درغیاب اعضامجمع عمومی نمایندگان آنان بامعرفی کتبی درجلسه شرکت خواهندنمود.
ماده 10-جلسات مجمع عمومی سالی دوبار یک بار منتهی 20 تیر هرسال وبادومشش ماهه دوم هرسال بدعوت رییس مجمع یا مدیرعامل یا حسابرس ازطریق رییس مجمع بادعوت کتبی وباذکر علت تشکیل شود.
ماده11-دستورجلسه دردعوتنامه ذکر می گرددومدارک مربوط به دستورجلسه به ضمیمه نامه با ذکرتاریخ ومحل تشکیل برای اعضا ارسال می شود.
ماده 12-هییت مدیره ومدیرعامل وبازرس حق حضوردرمجامع عمومی رادارندولی حق رای نخواهندداشت .
ماده 3-وظایف واختیارات مجمع عمومی بقرارزیراست:
الف –رسیدگی واتخاذ تصمیم درموردگزارشهای هییت مدیره وتعیین وتصویب خط مشی کلی وبرنامه عملیات وبودجه سالانه شرکت .
ب –رسیدگی تصویب گزارش سالانه ترازنامه وحساب سودو زیان شرکت باتوجه بگزارش هییت مدیره وحسابرس شرکت .
پ- –رسیدگی تصویب تشکیلات وآیین نامه های استخدامی ودرصورت لزوم تجدید تظردرآنها درحدود مقررات استخدامی شرکتهای مشابه با تایید سازمان اموراداری واستخدامی کشور.
ت – تصویب آیین نامه های مالی ومعاملاتی شرکت بارعایت مقررات مربوط .
ث –بررسی وتصویب آیین نامه های وام مسکن ووام ضروری سایر آیین نامه های موردنیاز شرکت به پیشنهادهییت مدیره وبارعایت مقررات مربوط.
ج –اتخاذ تصمیم درموردتاسیس شعبه یا نمایندگی دردیگرنقاط کشوربه پیشنهادهییت مدیره .
چ – انتخاب وتغییر اعضا هییت مدیره ومدیر عامل.
ح –انتحاب حسابرس به پیشنهاد وزیر اموراقتصادی ودارایی .
خ –تعیین حقوق وپاداش مدیر عامل واعضاهییت مدیره وحق الزحمه حسابرس .
د-رسیدگی واتخاذ تصمیم درموردسرمایه گذاری مشارکت اخذ وام وتحصیل اعتبار.
ذ- رسیدگی واتخاذ تصمیم درموردانتخاب وخرید وفروش وسایل یدکی متعلق ویا موردنیاز.
ر- رسیدگی واتخاذ تصمیم درمورد سود ویژه و اندوخته وذخیره ومطالبات مشکوک الوصول شرکت .
ز-رسیدگی واتخاذ تصمیم درموردسایرامورمربوط بشرکت که درحدود این اساسنامه وسایر مقررات درصلاحیت مجمع عمومی می باشد.
ب- هییت مدیره ومدیرعامل :
ماده 14-هییت مدیره شرکت مرکب ازپنج عضواصلی ودوعضوعلی البدل است که به پیشنهاد رییس مجمع عمومی انتخاب می شوند.
ماده 15-یک نفراز اعضای اصلی هیئت مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی به عنوان رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل تعیین خواهد شد .
تبصره – وزیرکشاورزی و عمران روستائی بنا به پیشنهاد مدیر عامل شرکت یکی از اعضای اصلی هیئت مدیره را به سمت قائم مقام رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انتخاب مینماید .
ماده 16-مدت تصدی اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل سه سال خواهد بود و تا موقعی که تجدید انتخاب به عمل نیامده ویا تغییر نیافته در سمت خود باقی میباشند .
تبصره – انتخاب مجدد هر یک از اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل و با اکثریت اعضای هیئت مدیره یکبار تشکیل میشود .
ماده 17 - جلسات هیات مدیره حداقل ماهی یکبار تشکیل میشود و جلسات فوق العاده بدعوت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و با اکثریت اعضاء هیئت مدیره تشکیل میگردد .
ماده 18- جلسات هیئت مدیره با حضور حداقل سه نفر از اعضا رسمیت یافته باتفاق آراء و درغیر اینصورت با اکثریت آراؤ معتبر میباشد .
ماده 19-هیئت مدیره یکنفر را از میان خود بعنوان منشی انتخاب و تصمیمات هیئت مدیره و آراء ونظرها دردفتر مخصوص ثبت و بامضای اعضای حاضر درجلسه رسیده ودرشرکت نگهداری میشود .
ماده 20- وظایف و اختیارات هیئت مدیره :
الف – اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی .
ب- تهیه بودجه و برنامه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی .
پ- تهیه گزارش سالانه ترازنامه وحساب سود وزیان شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی
ت- تهیه طرح تشکیلات و آئین نامه های اجرائی استخدامی مالی و مغاملاتی و سایر آئین نامه های مورد نیاز شرکت برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
ث- بررسی تأسیس شعبه یا نمایندگان درهر یک از نقاط کشور برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
ج- ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور و ختم دعوی از طریق سازش با استرداد دعاوی در صورت تصویب مجمع عمومی
چ- رسیدگی دعاوی به انتخاب و خرید وفروش یا معاوضه انواع هواپیماها و وسایل یدکی ویا مورد نیاز شرکت برای پیشنهاد به مجمع عمومی
ه- رسیدگی و اخذ تصمیم درباره پیشنهادات مدیر عامل و حسابرس که برای حفظ حقوق شرکت لازم وطبق مقررات در صلاحیت هیئت مدیره میباشد.
ماده 22- رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام شرکت بوده وامور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آئین نامه ها اداره مینماید و از جمله دارای وظایف زیر میباشد :
الف – اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره وانجام امور اداری و اجرائی شرکت درحدود بودجه مصوب طبق مفاد این اساسنامه و آئین نامه های اجرائی وسایر مقررات مربوط .
ب- رسیدگی و اخذ تصمیم درباره امور اداری و استخدامی کارکنان درحدود آئین نامه های داخلی شرکت وسایر مقررات مربوط .
پ- نظارت برحسن اجرای مفاد اساسنامه و مقررات بودجه شرکت
ت- امضاء نامه ها و قراردادها و اجرای معاملات و افتتاح حساب در بانکها و مغرفی امضاهای مجاز و صدور اجاره پرداخت در حدود مقررات مربوط با رعایت بودجه مصوب
ث- نمایندگی شرکت درمراجع قضائی وغیر اداری و انتظامی و مؤسسه دولتی وغیر دولتی
ه- حق اقامه دعوی ودفاع درکلیه مراجع رسمی درمراحل بدوی پژوهش وفرجام با حق تعیین وکیل وبا حق توکیل به غیر .
ماده 23- اسناد واوراقی که ذمه شرکت را درمقابل اشخاص حقیقی وحقوقی مشغول ویا بری نماید بامضاء رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل یا قائم مقام وی باتفاق یکی از اعضای هیئت مدیره معتبر خواهد بود مکاتبات اداری بامضای مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره و یا کسانیکه از طرف وی حق امضاء دارند معتبر است .
ماده 24- رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل میتوانند به مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را برحسب مورد به هریک از اعضای هیئت مدیره و به معاونین و شعب نمایندگیها ویا سایر کارکنان شرکت واگذار نماید و میتواند با تصویب مجمع عمومی یکی از اعضای هیئت مدیره را به عنوان قائم مقام خود تعیین کند .
ج- حسابرس:
25- شرکت دارای حسابرس خواهد بود که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی برای یکسال انتخاب خواهد شد و تا وقتی که جانشین او انتخاب نشده به وظایف خود ادامه خواهد داد و انتخاب مجدد حسابرس قبلی بلامانع است .
26- وظایف و اختیارات حسابرس به قرار زیر است :
الف – بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و حساب عملکرد سود وزیان و صورت دارائی شرکت و تطبیق با دفاتر و کارتهای شرکت و اظهار نظر درباره آنها .
ب- تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی .(این گزارش باید ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی از هرحیث آماده بوده و جهت بررسی اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن به هیئت مدیره فرستاده شود .
پ- سایر وظایف مقرردرقانون تجارت .
تبصره – بازرس حق مداخله درامور جاری واجرائی شرکت را ندارد و اقدامات او دراجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای شرکت گردد ولی میتواند هرموقع برای انجام وظایف خود به دفاتر و پرونده ها و اسناد شرکت مراجعه نماید و مدیر عامل باید کلیه اسناد ومدارک و اطلاعات خو.د را دراختیار بازرس قراردهد و تصمیمات و صورتجلسات هیئت مدیره را برای باززرس ارسال نماید .
فصل سوم – مقررات مختلف
ماده 27- سال مالی از اول فروردین هر سال شروع ودرپایان اسفند همان سال خاتمه مییابد به جز اولین سال که از تاریخ تشکیل شروع و درآخر اسفند همان سال پایان مییابد .
ماده 28- ترازنامه و حساب سود وزیان و صورت دارائی و بدهی شرکت سیروز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به حسابرس داده شود .
حسابرس باید نسخهای از گزارش را ده روز از تشکیل مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم کند .
ماده 29- شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه مربوط میباشد ودرموضوعاتی که دراین اساسنامه پیش بینی نشده طبق قانون تجارت و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد .
شورای جمهوری اسلامی ایران

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 10258

تاریخ تصویب : 1359/02/06

تاریخ ابلاغ : 1359/02/25

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.