×

آئین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان

آئین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان

آئین-نامه-تعیین-صلاحیت-حسابداران-رسمی-و-چگونگی-انتخاب-آنان شماره 9045 /ت 13875 هـ 23/7/1374
وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیات وزیران در جلسه مورخ 22/5/1374 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره 1 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372 ـ آئین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ به منظور اجرای تبصره یک ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372 ـ هیاتی به نام هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی که از این پس در این آئین نامه «هیات» نامیده می شود مرکب از هفت نفر حسابدار متخصص و متعهد با دارا بودن حداقل ، مدرک کارشناسی ( لیسانس ) در رشته حسابداری یا رشته های مشابه به تشخیص و انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل می شود .اعضای هیات باید علاوه بر دارا بودن شرایط مندرج در بندهای «الف» تا «د» ماده 3 این آئین نامه دارای شرایط زیر نیز باشند .
الف ـ حسن شهرت و تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام
ب ـ حداقل پنج سال سابقه کار حسابرسی ، خدمات مالی ، طراحی سیستم و یا مدیریت مالی علاوه بر سوابق و تجارب مذکور در بند «و» ماده 3 این آئین نامه .
تبصره 1 ـ رییس هیات از بین مدیران ذی صلاح وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می شود .
تبصره 2 ـ مدت عضویت اعضای هیات دو سال است و تجدید انتخاب آنان در دوره های متوالی بلامانع است . اعضای قبلی تا انتخاب اعضای جدید موظف به ادامه کار خواهند بود .
ماده 2 ـ وظایف هیات به شرح زیر است :
الف ـ برگزاری آزمونهای موضوع بند «ز» ماده 3 این آئین نامه کنترل کیفیت فعالیت حسابداران رسمی و اعمال نظارت
ب ـ تایید نهایی صلاحیت حسابداران رسمی بعد از هر دوره پنج ساله .
ج ـ اخذ تصمیم نهایی به عدم استفاده دایم یا موقت بیش از یک سال حسابدار رسمی متخلف از عنوان حسابدار رسمی .
د ـ رسیدگی به شکایتها .
تبصره 1 ـ جلسات هیات با حضور پنج نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات گرفته شده با رای موافق چهار نفر معتبر است .
تبصره 2 ـ آئین نامه داخلی هیات و همچنین نحوه انجام وظایف موضوع این ماده و چگونگی اداره دبیرخانه هیات ـ که در وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود ـ به وسیله هیات تنظیم و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد .
ماده 3 ـ حسابداران رسمی باید دارای شرایط زیر باشند .
الف ـ تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
ب ـ نداشتن محکومیت موثر کیفری
ج ـ حسن شهرت به رعایت موازین شرعی و اجتماعی و عدم اعتیاد به مواد مخدر .
د ـ نداشتن سوابق سوء حرفه ای ، مالی و اداری
هـ ـ داشتن حداقل مدرک کارشناسی ( لیسانس ) در رشته حسابداری یا رشته های مشابه و یا مدارک حرفه ای شناخته شده بین المللی .
تبصره ـ تعیین رشته های مشابه تعیین مراجع ذی صلاح حرفه ای بین المللی به عهده هیات می باشد .
و ـ داشتن حداقل شش سال سابقه کار حسابرسی بعد از اخذ مدرک کارشناسی ( لیسانس ) که حداقل دو سال آن در داخل کشور باشد .
تبصره ـ اشخاصی که سابقه کار حسابرسی آنان کمتر از میزان مذکور در این بند باشد در صورتی که دارای تجارب مفیدی در امور حسابداری ، خدمات مالی ، طراحی سیستم ، مدیریت مالی و یا تدریس حسابداری و حسابرسی ( در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ) باشند هر دو سال سابقه کار آنان در امور فوق می تواند معادل یک سال سابقه کار حسابرسی ، مورد قبول قرار گیرد . در هر حال داشتن حداقل سه سال سابقه کار حسابرسی الزامی است . تشخیص تجارب مفید به عهده هیات می باشد .
ز ـ موفقیت در آزمونهای حسابداری و حسابرسی و مقررات تجاری ، مالی ، محاسباتی و مالیاتی و سایر آزمونهای مورد لزوم که هیات تعیین می نماید . دارندگان مدارک مراجع ذی صلاح حرفه ای بین المللی موضوع بند «هـ» این ماده ، همچنین دارندگان مدرک دکترای حسابداری از امتحان مهارت حسابداری و حسابرسی معاف می باشند .
تبصره 1 ـ آزمونهای موضوع این بند باید حداقل سالی یک بار برگزار شود .
تبصره 2 ـ اشخاص حقیقی و مدیران حسابرسی که تا تصویب اساسنامه و تشکیل جامعه حسابداران رسمی ایران توسط هیات عالی نظارت سازمان حسابرسی در سطح مدیر حسابرسی تایید شده و می شوند از آزمونهای موضوع این بند معاف می باشند .
تبصره 3 ـ مدیران دستگاههای اجرائی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا تاریخ تصویب این آئین نامه حداقل 10 سال در ارتباط با امور حسابرسی ، مالی ، محاسباتی و مالیاتی تصدی داشته باشند در صورتی که ظرف شش ماه پس از تصویب این آئین نامه درخواست خود را به دبیرخانه هیات ارایه دهند ، به تشخیص هیات و مشروط به داشتن سایر شرایط مذکور در این ماده از آزمونهای موضوع این بند معاف خواهند بود .
ماده 4 ـ آن دسته از حسابداران رسمی که تمام وقت خود را به خدمات حسابرسی و بازرسی قانونی یا سایر خدماتی که به تشخیص هیات جزو وظایف حسابدار رسمی تلقی گردد تخصیص دهند و دارای مشاغل دیگری اعم از موظف و غیر موظف ( به استثنای تدریس پاره وقت در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ) نباشند ، حسابدار رسمی شاغل نامیده می شوند و در این صورت حسابدار رسمی غیر شاغل شناخته خواهند شد .
تبصره 1 ـ حسابداران رسمی شاغل که در دستگاههای دولتی ، شهرداریها ، نهادهای انقلاب اسلامی و موسسات و شرکتهای وابسته به آنها و موسسات خصوصی و تعاونی یا به حرفه دیگری اشتغال می یابند مکلفند مراتب را کتبا به دبیر خانه هیات اطلاع دهند تا کارت آنان به کارت حسابدار رسمی غیر شاغل تبدیل گردد .
تبصره 2 ـ حسابداران رسمی غیر شاغل مجاز به انجام کارهای موضوع قانون « استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی » نبوده و به عنوان شریک ، اجازه فعالیت در موسسات حسابرسی موضوع قانون مذکور را نخواهد داشت .
ماده 5 ـ کلیه حسابداران رسمی باید دارای کارت شناسایی عکس دار باشند و این کارت را دبیرخانه هیات برای مدت دو سال برای هر یک از آنان صادر خواهد کرد . دبیرخانه مذکور در دی ماه هر سال صورت اسامی کلیه حسابداران رسمی را با قید شاغل و غیر شاغل در روزنامه رسمی و حداقل یکی از روزنامه های کثیر الانتشار منتشر خواهد نمود اسامی اشخاصی که طی سال عنوان حسابدار رسمی آنان ، لغو یا تعلیق می شود ، باید بلافاصله از راه های مذکور به اطلاع عموم برسد .
ماده 6 ـ اعضای اولین دوره هیات به همراه سه نفر حسابدار متخصص و متعهد با شرایط مندرج در ماده 1 که توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب می شوند جزو نخستین حسابداران رسمی محسوب شده و مکلفند حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آئین نامه به عنوان اولین گروه حسابداران رسمی و هیات موسس ، اساسنامه جامعه حسابداران رسمی موضوع تبصره 2 ماده واحده قانونی « استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی » را تهیه نموده و برای تصویب نهایی از طریق وزیر امور اقتصادی و دارایی به هیات وزیران تقدیم نمایند . هیات موسس موظف است پس از تصویب و ابلاغ اساسنامه مذکور بلافاصله نسبت به تشکیل جامعه حسابداران رسمی ایران اقدام نماید
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/05/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.