×

آئین نامه اجرائی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

آئین نامه اجرائی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

آئین-نامه-اجرائی-قانون-حفظ-کاربری-اراضی-زراعی-و-باغها
شماره 13105 /ت 15398 هـ 1/11/1374
وزارت کشاورزی
هیات وزیران در جلسه مورخ 24/10/1374 بنا به پیشنهاد شماره 8862 /300 /2719 مورخه 14/5/1374 وزارت کشاورزی و به استناد ماده 7 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها ـ مصوب 1374 ـ آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی و باغها ـ مصوب 1374 ـ که از این پس در این آئین نامه به اختصار قانون نامیده می شود ـ عبارت های زیر دارای تعریفهای مربوط هستند :
الف ـ محدوده قانونی شهر : محدوده ای است که بر اساس تبصره 1 ماده 4 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ـ مصوب 1362 ـ به تصویب مراجع ذی ربط رسیده باشد .
ب ـ محدوده قانونی شهرک : محدوده ای است که به تصویب مراجع قانونی ذی ربط رسیده باشد .
ج ـ محدوده قانونی روستا : در طرحهای هادی یا بهسازی روستا ، محدوده ای است که به تصویب مراجع قانونی ذی ربط رسیده باشد و در روستاهای فاقد طرح هادی یا بهسازی ، محدوده مسکونی موجود روستا است .
ماده 2 ـ وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و جهادسازندگی ، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداریهای سراسر کشور موظفند بنا به درخواست وزرات کشاورزی ، نماینده خود را در هر استان جهت تشکیل کمیسیون تبصره 1 ماده 1 قانون ـ که از در این آئین نامه به اختصار کمیسیون نامیده می شود ـ به وزارت یاد شده معرفی کنند . وزیر کشاورزی حکم عضویت نمایندگان یا شده در کمیسیون را صادر می کند .
تبصره ـ کمیسیون و دبیرخانه آن در سازمان کشاورزی استان مستقر می شود و سازمان یاد شده در هر استان مسوول دبیرخانه را تعیین می کند .
ماده 3 ـ درخواست متقاضی یا جانشین قانونی وی مبنی بر تغییر کاربری اراضی یا باغها تحت تملک به جز درخواستهای موضوع تبصره 2 ماده 1 قانون به انضمام تصاویر اسناد و مدارک لازم در دبیرخانه کمیسیون ثبت و به ترتیب تاریخ ثبت ، برای رسیدگی در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد . کمیسیون درخواستهای یاد شده را در صورت لزوم ، پس از اخذ نظرات دستگاههای اجرائی مربوط و شهرداریها ، مورد بررسی قرار میدهد و حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ثبت در دبیرخانه ، با رای اکثریت اعضا در مورد آنها تصمیم گیری می کند و مراتب را بلافاصله به متقاضی اعلام می نماید .
تبصره 1 ـ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران کمیسیون موضوع ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، مراجع قانونی تصویب طرحهای جامع یا هادی و سایر مراجع قانونی مربوط ، حسب مورد کاربری جدید زمین یا باغ موضوع ماده 2 قانون را تعیین می کنند .
تبصره 2 ـ کمیسیون در صورت موافقت با تغییر کاربری زمین زراعی یا باغ موضوع درخواست یا قسمتی از آن ، مراتب را همراه با نقشه و مشخصات کامل ملک ، به منظور تعیین قیمت روز زمین یا باغ برای کاربری جدید ، به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوط اعلام می کند و پس از اخذ گواهی لازم مبنی بر واریز 80% ارزش روز زمین و باغ موضوع ماده 2 قانون به حساب خزانه داری کل کشور ، مجوز تغییر کاربری را صادر و به متقاضی یا جانشین قانونی وی اعلام می نماید .
تبصره 3 ـ وزارت کشاورزی موظف است ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغها در خارج از محدوده قانونی شهرها را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه تعیین و جهت اجرا به سازمانهای کشاورزی استانها ابلاغ کند .
تبصره 4 ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه ، ضوابط مربوط به چگونگی تقویم ارزش اراضی مشمول تغییر کاربری موضوع قانون تهیه و برای تصویب هیات وزیران پیشنهاد کند .
ماده 4 ـ ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر رسمی موظفند اراضی زراعی و باغهای خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها را بر اساس نقشه ای که به تایید سازمان کشاورزی استان رسیده است ، تفکیک کنند . ضوابط تفکیک اراضی زراعی و باغها در خارج از محدود قانونی شهرها توسط وزیر کشاورزی و ابلاغ می شود .
ماده 5 ـ وزارت کشاورزی موظف است ضوابط و تعاریف مربوط به تغییر کاربری زمین زراعی و باغ برای سکونت مالکان کم بضاعت در مساحتهای کوچک ، همچنین نیازهای بخش کشاورزی و دامی را که مشمول پرداخت عوارض موضوع ماده 2 قانون نمی باشند ، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه تهیه و برای اجرا به کمیسیون موضوع تبصره 1 ماده1 قانون ابلاغ کند .
تبصره ـ ضوابط و تعاریف موضوع این ماده در بخش امور دامی و سایر وظایف وزارت جهاد سازندگی با هماهنگی وزارت یاد شده تهیه می شود .
ماده 6 ـ وزارت مسکن و شهرسازی در اجرای تبصره 2 قانون مکلف است جهات توسعه شهرها و شهرکها ( متصل یا منفصل ) را حتی المقدور در خارج از اراضی و باغها طراحی و از اراضی غیر زراعی و غیر قابل کشاورزی استفاده کند و نظر وزارت کشاورزی را در مورد غیر زراعی و غیر قابل کشاورزی بودن اراضی اخذ کند .
تبصره ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است دستورالعمل مربوط به چگونگی به حداقل رساندن تغییر کاربری اراضی زراعی و باغهای داخل محدوده قانونی شهرها را ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه تهیه و به دستگاههای مربوط ابلاغ کند .
ماده 7 ـ وزارت کشاورزی و سازمانهای کشاورزی استانها پس از احراز تخلف موضوع ماده 3 قانون و تبصره های آن ، حسب مورد ضمن معرفی متخلفان به مراجع قضایی ، توقف عملیات و اقدامات را از مراجع یاد شده درخواست می کند مراجع قضایی ابتدا از نوبت دستور موقت عملیات و اقدامات مغایر قانون را صادر و سپس برابر مقررات مربوط به تخلف رسیدگی و حکم مقتضی را صادر می کند در صورت محکومیت متخلف به پرداخت جریمه نقدی ، مرجع قانونی مربوط موظف است برابر حکم دادگاه پس از وصول جریمه ، مجوز بنا و تاسیسات را صادر کند .
ماده 8 ـ سازمان برنامه و بودجه مکلف است هر سال اعتبارات عمرانی موضوع قانون را تحت ردیفهای جداگانه برای وزارت کشاورزی و وزارت مسکن و شهر سازی به ترتیب 80% و 20% در لایحه بودجه سالانه منظور کند معادل 100% وجوه واریزی موضوع قانون به درآمد عمومی کشور هر سال به نسبتهای یاد شده از محل اعتبارات مربوط در اختیار وزارتخانه کشاورزی و مسکن و شهر سازی قرار می گیرد تا جهت اجرای طرحهای مصوب موضوع ماده 4 قانون به مصرف برسد .
ماده 9 ـ وزارت کشاورزی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه ، سیصد هکتار اراضی غیر قابل کشت موضوع ماده 6 قانون را جهت احداث ورزشگاه بزرگ اصفهان تعیین و به دستگاه اجرائی مربوط اعلام کند .
ماده 10 ـ به منظور جلوگیری از تداخل وظایف در اجرای قانون و قانون زمین شهری ـ مصوب 1366 ـ در حریم استحفاظی ، دستور العمل لازم به طور مشترک توسط وزرای کشاورزی و مسکن و شهرسازی تهیه و ابلاغ می شود .
ماده 11 ـ زمینهای مورد نیاز طرحهای عمرانی مصوب ، از شمول این آئین نامه مستثنا است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/10/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.