قانون راجع به تاسیس وزارت آبادانی و مسکن

قانون راجع به تاسیس وزارت آبادانی و مسکن

قانون-راجع-به-تاسیس-وزارت-آبادانی-و-مسکن

وکیل


ماده 1 - به منظور ایجاد تمرکز و هماهنگی در تهیه و اجرای برنامه ها و طرحهای ساختمانی و تهیه مسکن و همچنین جهت تهیه و اجرای طرحهای شهرسازی و ده سازی و طرحهای آبادانی وزارت آبادانی و مسکن با تشکیلات لازم برای انجام وظایف اساسی زیر تاسیس می گردد:
الف - تهیه و اجرای طرحها و برنامه های تهیه مسکن و خانه های سازمانی .
ب - تهیه و اجرای طرحهای ساختمانی وزارتخانه ها و موسسات دولتی .
ج - اشتراک مساعی با شهرداریها به منظور تهیه و اجرای طرحهای آبادانی شهرها.
د - نظارت بر توسعه شهرها و اشتراک مساعی در تهیه نقشه شهر.
ه - اشتراک مساعی با مراجع و سازمانهای مربوط در تهیه و اجرای برنامه های ده سازی و بخصوص از طریق اجرای برنامه های (خودیاری ) در روستاها.
و - تنظیم موازین و مشخصات فنی برای طرحهای تهیه مسکن و امور شهرسازی و ده سازی و ساختمانهای دولتی .
ز - تهیه و اجرای طرحهای ساختمانی که برای آنها سازمان مجهز دولتی وجود ندارد.
تبصره - تشخیص ساختمانهایی که مشمول بند ب این ماده می باشند به موجب آیین نامه ای خواهد بود که از طرف وزارت آبادانی و مسکن تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 2 - به دولت اجازه داده می شود سهام بانک ملی ایران در بانک رهنی ایران را خریداری کند. از تاریخ تاسیس وزارت آبادانی و مسکن وزیر آبادانی و مسکن نماینده سهام دولت در این بانک خواهد بود.
ماده 3 - بانک ساختمانی مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون کلیه عملیات بانکی خود را به تشخیص شورای پول و اعتبار طبق بند 2 ماده 58 قانون بانکی و پولی کشور قطع کند. بانک مزبور پس از قطع عملیات بانکی به نام سازمان مسکن به صورت یکی از موسسات تابعه وزارت آبادانی و مسکن مسئول اجرای طرحهای ساختمانی و تهیه مسکن خواهد بود. سازمان مسکن که دارای کلیه حقوق و اختیارات قانونی بانک ساختمانی مسئول کلیه تعهدات آن خواهند بود تسویه امور مربوط به معاملات بانکی را به بانک رهنی ایران محول خواهد کرد و بانک رهنی ایران تسویه امور مزبور را طبق مقررات به حساب سازمان مسکن تحت نظارت شورای پول و اعتبار انجام خواهد داد.
تبصره - تغییراتی که باید به منظور فوق و برای حسن جریان امور سازمان مسکن در اساسنامه بانک ساختمانی داده شود به پیشنهاد وزارت آبادانی و مسکن و تصویب کمیسیون دادگستری مجلسین قابل اجرا خواهد بود. مادام که تغییرات لازم در اساسنامه مزبور به عمل نیامده است وزیر آبادانی و مسکن دارای اختیارات مدیر عامل بانک ساختمانی خواهد بود.
ماده 4 - پس از تشکیل وزارت آبادانی و مسکن سازمان خانه سازی موضوع تصویبنامه شماره 824 مورخ 19/1/42 منحل و تصفیه امور آن به وزارت آبادانی و مسکن محول خواهد گردید پس از انجام امر تصفیه خالص دارایی سازمان مزبور به دارایی سازمان مسکن اضافه خواهد شد.
تبصره - کلیه تعهداتی که تا تاریخ انحلال سازمان خانه سازی از طرف این سازمان و هیات پنج نفری مذکور در تصویبنامه شماره 824 مورخ 19/1/42 در حدود تصویبنامه مزبور به عمل آمده است معتبر بوده و تا مرحله انجام طبق مقررات و اختیارات مشروح در تصویبنامه مزبور به وسیله وزارت آبادانی و مسکن دنبال خواهد شد و برای اجرای مفاد این تبصره وزیر آبادانی و مسکن دارای کلیه اختیارات هیات مذکور خواهد بود.
ماده 5 - از تاریخ تصویب این قانون اجرای تصویبنامه شماره 25648 مورخ 11/7/1341 درباره تشکیل شورای مسکن موقوف می شود.
ماده 6 - کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی مکلفند برای سهمیه و اجرای طرحهای ساختمانی مورد نیاز خود موضوع بند "ب " ماده یک این قانون را به وزارت آبادانی و مسکن مراجعه نمایند. وزارت آبادانی و مسکن طرح مورد تقاضا را تهیه و پس از تامین اعتبار از طرف وزارتخانه یا موسسه مربوط اجرا خواهد کرد.
تبصره 1 - وزارت آبادانی و مسکن می تواند در هر مورد که مناسب تشخیص دهد تهیه و تنظیم و اجرای طرح های ساختمانی طبق آیین نامه ای که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید بنماید.
تبصره 2 - وزارت آبادانی و مسکن می تواند به موسسات خصوصی کمک و راهنمایی های لازم را به منظور اجرای طرحهای ساختمانی طبق آیین نامه ای که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید به نماید.
ماده 7 - اجرای طرحهای شهرسازی موضوع تبصره ماده 19 تصویبنامه برنامه عمرانی سوم کشور و همچنین تهیه و اجرای کلیه طرحهای مربوط به فعالیتهای عمرانی شهرداریها و موسسات وابسته به آنها و موسسات عمومی و عام المنفه موضوع ماده 21 تصویبنامه مزبور به عهده وزارت آبادانی و مسکن محول می شود. وزارت آبادانی و مسکن مکلف است برای تامین اعتبارات لازم طرحهای مزبور را به تصویب سازمان برنامه برساند. سازمان برنامه ضمن واگذاری طرحهای مزبور کلیه اسناد و مدارک مربوط را در اختیار وزارت آبادانی و مسکن قرار دهد.
تبصره 1 - آن عده از کارمندانی که در تاریخ تصویب این قانون در مدیریت اجرایی شهرسازی سازمان برنامه مشغول خدمت می باشند طبق تقاضای وزارت آبادانی و مسکن و توافق سازمان برنامه در این وزارت مامور خدمت خواهند شد. وزارت آبادانی و مسکن حقوق و مزایای کارمندان مزبور را بر اساس آیین نامه استخدامی سازمان برنامه خواهد پرداخت .
تبصره 2 - وزارت آبادانی و مسکن مجری طرح دفاتر فنی سازمان برنامه در استانها خواهد بود.
ماده 8 - بنگاه مهندسی سازمان برنامه با کلیه کارکنان و اموال و اعتبارات و تعهدات خود به وزارت آبادانی و مسکن منتقل می شود.
ماده 9 - آیین نامه های اجرایی این قانون به وسیله وزارت آبادانی و مسکن تهیه و پس از تصویب هیات وزیران قابل اجرا خواهد بود.
ماده 10 - دولت مامور اجرای این قانون می باشد.
قانون فوق که مشتمل بر ده ماده و هفت تبصره است در جلسه روز پنجشنبه بیست و دوم اسفند ماه یک هزار و سیصد و چهل و دو شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1342/12/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط


Fatal error: require_once(): Failed opening required 'templates/140109/Socials.php' (include_path='.:/opt/cpanel/ea-php56/root/usr/share/pear') in /home/vekalatonline/public_html/templates/140109/ViewLaw.php on line 137