×

آئین نامه اجرائی تبصره 11 قانون بودجه سال 1377 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 11 قانون بودجه سال 1377 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-11-قانون-بودجه-سال-1377-کل-کشور

وکیل


شماره 6165 / ت 19621 هـ - 28/2/1377

سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 20/2/1377 براساس پیشنهاد شماره 39/س ـ 480/102 مورخ 7/2/1377 سازمان برنامه و بودجه و به استناد تبصره 11 قانون بودجه سال 1377 کل کشور ، آئین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ خانواده ها و افراد نیازمند زیر که براساس جدول دهک های درآمدی در گروه 10% جمعیت دارای کمترین درآمد سرانه قرار داشته باشند ، در چهارچوب موازین این آئین نامه تحت پوشش خدمات حمایتی قرار می گیرند .
ـ زنان بی سرپرست خانواده و کودکان بی سرپرست و بد سرپرست .
ـ معلولان جسمی ذهنی ، روانی و اجتماعی که فاقد توانایی لازم برای امرار معاش و اداره زندگی خود و خانواده خود باشند .
ـ خانواده های نیازمند زندانیان .
ـ سالمندان روستایی مشمول طرح شهید رجایی و سالمندان نیازمند به نگهداری و مراقبت .
ـ خانواده های فاقد درآمد و یا کم درآمد به لحاظ فقر و محرومیت مادی و یا از کار افتادگی سرپرست .
ـ آسیب دیدگان کلی از حوادث و سوانح .
تبصره ـ منظور از 10% جمعیت دارای کمترین درآمد سرانه ، خانواده هایی هستند که درآمد سالانه آنها با احتساب کمک های دریافتی از سازمانهای حمایتی از ارقام موضوع جدول این آئین نامه کمتر باشد .
ماده 2 ـ اقدامات حمایتی از خانواده ها و افراد موضوع ماده 1 که در چهارچوب وظایف و مسئولیتهای قانونی سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی از محل اعتبارات اختصاص یافته به این دستگاهها در سال 1377 تحت پوشش قرار خواهند گرفت به شرح زیر تعیین می گردد :
کمک تامین :
ـ درمان و خدمات بهداشتی و درمانی در نظام بیمه ای و خدمات موردی.
ـ معاش و تقویت قدرت خرید اوراق عمومی و معیشتی خانواده ها .
ـ هزینه های آموزشی ، تحصیلی و خدمات فرهنگی در کلیه سطوح تحصیلی .
ـ کمک به تشکیل و تحکیم نهاد خانواده و ازدواج .
ـ کمک به ایجاد فرصتهای شغلی و تامین اشتغال متناسب با شرایط مناطق و توانمندیهای خانواده ها .
ـ کمک به تامین هزینه های نگهداری ، توانبخشی ، آموزش و مراقبت از معلولان ، سالمندان و کودکان بی سرپرست در مراکز شبانه روزی ، روزانه و یا در میان خانواده .
کمک به تامین وسایل و تجهیزات کمک توانبخشی ویژه معلولان .
ـ کمک به هزینه اجاره مسکن مناسب سازی و تامین مسکن نیازمندان .
تامین و پرداخت کمکهای مستمر به خانواده های تحت پوشش که به صورت نقدی و غیر نقدی انجام می گیرد به گونه ای برنامه ریزی و اجرا می شود که معادل ریالی مجموعه حمایتها و کمکهای مستمر سالانه از سقف ارقام مذکور در جدول پیوست تجاوز نکند .
ماده 3 ـ خانواده ها و افراد مشمول حمایت که در اجرای حکم تبصره 11 قانون بودجه سال 1377 کل کشور و از محل اعتبارات اختصاص یافته این تبصره در سال 1377 تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی قرار خواهند گرفت . متناسب با بعد خانوار ، میزان و سطح درآمد و وضعیت سرپرست خانوار به ترتیب زیر گروه بندی میشوند :
1 ـ خانوارهای با میزان درآمد سالانه کمتر از 70% سقف تعیین شده در جدول پیوست حسب نیاز از کلیه حمایتها و خدمات موضوع ماده 2 برخوردار می گردند .
2 ـ خانوارهای با میزان درآمد 70 % تا 90 % سقف تعیین شده در جدول پیوست حسب نیاز از کلیه حمایتها و خدمات به استثنای مستمری ماهانه استفاده خواهند نمود .
3 ـ خانوارهای با میزان درآمد 90% و تا سقف تعیین شده در جدول پیوست ، فقط تحت پوشش حمایتهای خدمات درمانی در نظام بیمه ای و موردی قرار می گیرند .
کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور اقدامات و عملیات کمی و فعالیتهای اجرایی سال 1377 خود را در زمینه گسترش پوشش حمایتی به خانواده های مشمول جدید و افزایش سطح خدمات حمایتهای مورد عمل را با مراعات مفاد این آئین نامه در چارچوب اعتبارات این تبصره و اعتبارات مصوب ضمن موافقتنامه فعالیتهای جاری خود مشخص می نمایند .
ماده 4 ـ میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت ( به صورت نقدی و یا مجموعه ای از کالاها و ارزاق عمومی ) به خانواده های تحت پوشش و مشمول حمایتهای مالی ، با مراعات موازین این آئین نامه و متناسب با سطح درآمد و نیاز آنها به شرح زیر تعیین و اعلام می شود :
ـ خانواده های یک نفره 40000 ریال .
ـ خانواده های دو نفره 50000 ریال.
ـ خانواده های 3 نفره 70000 ریال .
ـ خانواده های 4 نفره 90000 ریال
تبصره ـ کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور می توانند با استفاده از درآمدهای اختصاصی و منابع حاصل از مشارکتها و همیاری مردم ، علاوه بر بهبود کیفیت خدمات و افزایش سطح حمایت از مشمولان این آئین نامه و خانواده های قبلی تحت پوشش خود را در صورت تشخیص ضرورت نسبت به افزایش میزان پرداختهای مستمر به خانواده هایی که به لحاظ شرایط و موقعیت و نیاز به حمایت ، محتاج توجه خاص باشند مبادرت نمایند .
ماده 5 ـ سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی موظفند نسبت به ماشینی کردن نظام اطلاعات آماری و عملکرد خود اقدام مجدانه معمول دارند و با همکاری و هماهنگی مرکز آمار ایران و با استفاده از بانکهای اطلاعاتی آماری مرکز مذکور در خصوص ویژگی های فردی و اجتماعی جمعیت ، به تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از مشخصات اجتماعی و اقتصادی افراد و خانواده های تحت پوشش خود و نیازمندان جدید مبادرت نمایند .
ماده 6 ـ کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور موظفند طی سال 1377 با بررسی و ارزیابی موقعیت درآمدی و وضعیت معیشتی افراد و خانواده های تحت پوشش خود ، نسبت به پذیرش و پوشش سازمان یافته افراد و خانواده های جدیدی که مراتب نیازمندی و استحقاق آنها در چارچوب موازین این آئین نامه مورد تشخیص و تایید قرار گرفته است اقدام نمایند .
ماده 7 ـ نظر به ضرورت ساماندهی ، هدایت و اداره مطلوب خدمات اجتماعی و امور مربوط به حمایت از گروهها و خانواده های محروم و نیازمند رفع تداخل وظیفه ای ، استفاده بهینه از منابع و امکانات و ایجاد همسویی و هماهنگی مناسب در برنامه ریزی اجرا و نظارت مقرر می گردد که در سال 1377 :
الف ـ افزایش ظرفیت پذیرش مورد نیاز برای انجام امور مربوط به حضانت حمایت ، نگهداری ، باز پروری ، توانبخشی و مراقبت از کودکان و سالمندان بی سرپرست و یا اداری سرپرست فاقد صلاحیت ، معلولان جسمی ، ذهنی و حسی نیازمند و از کار افتاده که در مراکز ذی ربط نگهداری می شوند همچنین خانواده های در معرض آسیب های اجتماعی صرفا از طریق سازمان بهزیستی کشور و افزایش ظرفیت پذیرش مورد نیازمندان شامل یتیمان ، زنان بی سرپرست ، افراد سالخورده ، از کار افتادگان ، بیماران صعب العلاج ، خانواده زندانیان و آسیب دیدگان از حوادث طبیعی که توانایی خود را از دست داده اند توسط کمیته امداد امام خمینی صورت گیرد .
ب ـ سازمان امور اداری و استخدامی پیشنهاد لازم برای رفع تداخل وظیفه ای و اصلاح ساختار اجرایی امور مربوط به حمایتها و خدمات اجتماعی را به شورای عالی اداری ارایه و مراتب بررسی و انجام آن را تا تصویب و ابلاغ پیگیری نماید .
ماده 8 ـ به سازمان برنامه و بودجه اختیار داده می شود در چهارچوب موازین و مقررات قانونی حمایت از سالمندان ، آسیب دیدگان اجتماعی و دیگر مستمندان و مراعات تکالیف دولت در کمک و حمایت از دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی غیر دولتی ، ضمن بررسی و ارزیابی سهم و نقش درآمدهای ناشی از فعالیتهای اقتصادی و امکانات در اختیار دستگاههای و نهادهای مذکور و ملحوظ نمودن آن در تامین بخشی از هزینه های اجرایی برنامه ها و فعالیتهای سالانه آنان ، اقدامات زیر از محل مبلغ 180 میلیارد ریال اعتبار تبصره 11 قانون بودجه سال 1377 ( اعتبار موضوع ردیف 503030 ) که در اختیار دولت قرار گرفته است ، هدایت نموده و به انجام برساند :
الف ـ کمک به توسعه و گسترش ظرفیت پذیرش و خدمات موسسات و انجمنهای غیر دولتی و خیریه مجاز و دارای صلاحیت در امور حمایت ، توانبخشی و نگهداری معلولان و سالمندان و حضانت از کودکان و خانواده های بی سرپرست و کمک به ایجاد این گونه تشکلها .
ب ـ کمک به توسعه بیمه خدمات درمانی نیازمندان مشمول و پوشش سازمان یافته اقشار نیازمند .
ج ـ کمک به سازمانها و نهاد های حمایتی در جهت انجام وظایف و تعهدات قانونی آنان .
اعتبارات اختصاص یافته به هر یک از دستگاههای اجرایی از محل ردیف 503030 و شرح اقدامات و فعالیتهای موضوع آن پس از تنظیم و مبادله موافقتنامه شرح فعالیت با سازمان برنامه و بودجه قابل تخصیص و استفاده خواهد بود .
تبصره ـ موسسات و مراکز غیر دولتی انجمنها و بنیاد های خیریه و هیات امنای تشکلهای خیر خواهانه و مردمی در صورت احراز شرایط زیر مشمول حمایتهای این تبصره قرار خواهند گرفت .
الف ـ صلاحیت آنها به تایید مراجع ذی ربط رسیده باشد و مجوز فعالیت داشته باشند .
ب ـ زمینه و امکان نظارت بر کمیت و کیفیت فعالیتهای آنها فراهم باشد.
ج ـ حداقل 50% هزینه های سالانه آنها از منابع غیر عمومی شامل مشارکتهای مردمی و همیاری افراد خیر و جامعه تامین شود .
ماده 9 ـ به منظور نظارت بر حسن اجرای مفاد موازین این آئین نامه در هر استان ، کمیته ای به ریاست استاندار و عضویت روسای سازمان برنامه و بودجه کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی استان تشکیل می گردد تا ضمن ایجاد هماهنگی های اجرایی ، زمینه و امکان گسترش مشارکتهای مردمی توسعه موسسات و انجمنهای خیریه و همکاری مقامات محلی را برای حمایت از نیازمندان فراهم نماید .
ماده 10 ـ کلیه دستگاههای اجرایی که از اعتبارات این تبصره استفاده می نمایند و دارای تکالیف اجرایی اند ، وظیفه دارند گزارش و اطلاعات آماری و عملکرد خود را هر سه ماه یک بار به سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند .
تاریخ اجرای این تصویبنامه از 1/4/1377 خواهد بود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

جدول موضوع تبصره ماده 1 و بندهای 1، 2 و 3 ماده 3آئین نامه
ریال
خانوار - خانوار روستایی - خانوار شهری
1 و 2 نفره 100000 - 140000
3 نفره - 145000 - 200000
4 نفره بیشتر - 190000 - 280000

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/02/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.