×

آئین نامه اجرائی تبصره 82 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی تبصره 82 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-82-قانون-برنامه-پنجساله-دوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 47921 / ت 15978 هـ - 22/7/1377

سازمان حفاظت محیط زیست
هیات وزیران در جلسه مورخ 8/7/1377 بنا به پیشنهاد شماره 1873 ـ 21 مورخ 8/9/1374 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد بند «ب» تبصره 82 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1373 ـ آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ طرحها و پروژه های بزرگ موضوع ردیف 1 بند الف تبصره 82 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست تعیین می شود .
تبصره ـ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است الگوهای ارزیابی طرحها و پروژه های بزرگ تولیدی و خدماتی را بر حسب الویت تهیه و جهت تصویب به شورای عالی حفاظت محیط زیست ارایه نماید .
ماده 2 ـ به منظور اعمال مدیریت صحیح و منطبق با توسعه پایدار در زمینه پسناندهای صنعتی و معدنی ـ که از این پس در این آئین نامه «پسماندهای خطرناک » نامیده می شود ـ سازمان حفاظت محیط زیست موظف است استراتژی مدیریت این گونه پسمانها را که در برگیرنده تعاریف مربوط و ضوابط لازم ، از جمله ضوابط زیر می باشد با همکاری دستگاههای ذیربط تهیه و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست برساند :
الف ـ ضوابط ناظر بر کاهش پسماندهای خطرناک در فرآیند تولیدی از طریق اعمال سیاستهای مدیریت تولید و به کارگیری فن آوریهای ( تکنولوژیهای ) پاک .
ب ـ ضوابط ناظر بر ایجاد سیستم های حمل و نقل ایمن پسماندهای خطرناک .
ج ـ ضوابط ناظر بر ایجاد تاسیسات بازیابی و دفع نهایی پسماندهای خطرناک .
ماده 3 ـ کلیه واحدهای صنعتی و معدنی مکلفند پسماندهای خطرناک حاصل از فعالیت خود را به طریقی که در دستورالعملها و ضوابط برنامه ملی موضوع ماده ( 2 ) این آئین نامه تعیین می شود ، تمشیت و دفع نماید .
ماده 4 ـ هرگونه فعالیت معدنی و مبادرت به اکتشافا و بهره برداری از معادن ، مستلزم رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی می باشد.
سازمان حفاظت محیط زیست موظف است ضوابط و استانداردهای زیست محیطی مذکور را با توجه به اهداف توسعه پایدار تدوین و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست برسانند .
تبصره ـ صدور پروانه های اکتشاف و بهره برداری از معادن در مناطق چهار گانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ـ موضوع بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ـ کماکان تابع مقررات قانونی مربوط و مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست می باشد .
ماده 5 ـ بهره برداری از خاک رس ، شن و ماسه معمولی در رودخانه اعم از دایمی و فصلی ، موکول به رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی می باشد .
ماده 6 ـ هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی تجدید شونده از قبیل جنگل ، مرتع و آبزیان در کشور باید براساس طرح مصوب با توجه به توان بالقوه محیط و متکی بر مطالعات امکان سنجی از محیط زیست محل اجرای طرح و مطالعات توان سنجی از منابع مورد بهره بردای باشد.
تبصره 1 ـ طرحهای بهره برداری موضوع این ماده باید به تصویب وزارت جهاد سازندگی یا موسسات وابسته به وزارت مذکور براساس مقررات مربوط و اهداف توسعه پایدار برسد .
تبصره 2 ـ بهره برداری از منابع طبیعی قابل تجدید در اکوسیستم ویژه و آسیب پذیر و در مناطق چهارگانه ـ موضوع بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ـ تابع مقررات قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و آئین نامه اجرائی آن می باشد .
ماده 7 ـ به منظور بررسی و تعیین ظرفیت قابل تحمل و نظارت عالی در زمینه اجرای صحیح طرحها بهره برداری از منابع طبیعی تجدید شونده از جهت تطبیق مطالعات امکان سنجی و توان سنجی با مراحل اجرای طرح کمیته عالی نظارت با مسوولیت وزارت جهاد سازندگی و با عضویت یکی از معاونان سازمان حفاظت محیط زیست ، سازمان جنگلها و مراتع ، وزارت کشاورزی ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت نیرو و شرکت سهامی شیلات ایران تشکیل می شود .
تبصره ـ حدود اختیارات و نحوه تشکیل کمیته عالی نظارت به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست می رسد و
ماده 8 ـ به منظور کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوختها و استفاده بهینه از انرژی در کشور باید در الگوی مصرف انرژی تجدید نظر گردد به همین جهت استانداردهای مصرف انرژی توسط وزارت نیرو ، سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت صنایع و سازمان برنامه و بودجه و در صورت ضرورت با همکاری سایر دستگاههای ذیربط تدوین به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست خواهد رسید .
ماده 9 ـ به منظور ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای دستگاههای دولتی و همچنین واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی با ملاحظات زیست محیطی در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار ، دستگاهها و واحدهای مذکور موظفند با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور و از محل پستهای موجود نسبت به ایجاد و استقرار یک واحد یا دفتر محیط زیست تحت نظر مستقیم بالاترین مقام دستگاه دولتی و یا مدیر عامل واحدهای بزرگ اقدام نمایند .
ماده 10 ـ به منظور کاهش آلودگی هوای شهرهای مذکور در بند ب تبصره 82 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، جمهوری اسلامی ایران ، در هر یک از استانهای ذیربط کمیته ای به ریاست استاندار و با عضویت مدیران کل بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، صنایع ، وزارت پست و تلگراف و تلفن ، حفاظت محیط زیست ، سازمان جنگلها ، صدا و سیما ، معاون راهنمایی و رانندگی ناحیه نیروی انتظامی و شهردار هر یک از شهرهای مذکور تشکیل خواهد شد تا ضمن تدوین طرحها و روشهای کوتاه مدت و میان مدت ، راهکارهای مناسب و عملی در جهت کاهش موثر و سریع آلودگی هوای شهرهای مورد نظر را با توجه به قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و سایر قوانین و مقررات مربوط به تنظیم و از طریق دستگاههای ذیربط به اجرا درآورند مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ، دبیر کمیته و مسوول تشکیل جلسات و تنظیم موارد قابل طرح در کمیته و پیگیری مصوبات کمیته است .
تبصره 1 ـ در خصوص شهر تهران کمیته مورد نظر به ریاست یکی از معاونان سازمان حفاظت محیط زیست ( به انتخاب رییس سازمان ) و با عضویت نمایندگی تام الاختیار ترجیحا مدیران کل استانی وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، صنایع ، کشور ، نفت و پست و تلگراف و تلفن ، سازمان صدا و سیما ، شهرداری تهران و معاونت راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل نیروی انتظامی و سازمان جنگلها و مراتع و با دبیری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران تشکیل می شود .
تبصره 2 ـ اداره کل حفاظت محیط زیست استانها مورد نظر مکلفند راهکارهای علمی جهت رسیدن به استاندارهای سازمان بهداشت جهانی را تهیه و در دستور جلسه قرار دهند .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/07/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.