×

آئین نامه مجله حقوقی دادگستری

آئین نامه مجله حقوقی دادگستری

آئین-نامه-مجله-حقوقی-دادگستری

وکیل


شماره 77/1615/ م ق 14/8/1377

به نام خداوند جان و خرد
مقدمه
انتشار مرتب و مستمر یک نشریه از کوششهای ارجمندی است که ضمن اشاعه فرهنگ فراگیری و مطالعه سطح کار آیی و اطلاع را نیز در رشته های گوناگون شغلی ارتقا می بخشد با این اعتقاد و در جهت انتظام بخشیدن به امور علمی اداری و مالی مجله حقوقی قوه قضاییه که به موجب مصوبه مورخ 9/2/70 صادره از هیات نظارت بر مطبوعات اجازه انتشار یافته است اساسنامه حاضر را در 15 ماده به موقع اجرا می گذارد .
ماده 1 ـ هدف انتشار مجله
قوه قضاییه ناگزیر است با قضات شاغل خود در سر تا سر کشور به طور دایم در ارتباط باشد تا آنان را از دگرگونی های تشکیلاتی پیشرفتهای علمی و تازه های پژوهشی آگاه نماید لذا مواظبت بر انتشار مرتب مجله یکی از طرق برقراری این ارتباط تشخیص می گردد . مضافا از همین راه در برانگیختن استعدادهای قضایی پژوهشی ،هنری و علمی قضات کشور صاحب سهمی موثر خواهد بود .
ماده 2 ـ ارکان اداری مجله
ارکان اصلی مجله عبارتند از صاحب امتیاز مدیر مسوول سر دبیر و هیات تحریریه .
صاحب امتیاز مجله ؛
حسب پروانه صادره از سوی هیات نظارت بر مطبوعات ، شخص حقوقی قوه قضاییه است .
وظایف ، اختیارات و اراده صاحب امتیاز در حدود قانون مطبوعات به وسیله ریاست وقت قوه قضاییه اعمال می گردد .
مدیر مسوول مجله ؛
که معاونت قضایی قوه را دارا خواهد بود با پیشنهاد ریاست قوه قضاییه و با تصویب هیات نظارت انتخاب میگردد وظایف و اختیارات به موجب مسوول مطابق است با ماده 8 قانون مطبوعات مصوب مهر ماه 65 بعلاوه به موجب مواد این اساسنامه در انتخاب سر دبیر هیات تحریریه و اداره عمومی مجله نیز دارای اختیاراتی است که در جای خود به آنها اشاره خواهد شد .
سر دبیر ؛
که وظیفه مدیر داخلی مجله را هم داراست با نظر مدیر مسوول انتخاب میشود کلیه اعمال و اختیاراتی که برای نشر مجله ضرورت دارد از قبیل انتخاب مطالب نحوه ویرایش و چاپ و توزیع مجله و آنچه از وظایف قانونی مدیر مسوول محسوب نمیشود با سر دبیر خواهد بود که وی این وظایف را با جلب نظر مدیر مسوول انجام خواهد داد .
هیات تحریریه ؛
عده هیات حداقل ده نفر است که به پیشنهاد مدیر مسوول از طریق ریاست قوه به عضویت برگزیده می شوند این اشخاص را میتوان از میان قضات شاغل و باز نشسته اساتید دانشگاه وکلای دادگستری و صاحبنظران در دانش حقوق انتخاب کرد هیات طبعا پس از انتخاب جلسات خود را حداقل هر 15 روز یک بار زیر نظر سردبیر برگزار و در خصوص مقالات و مطالب رسیده است رایزنی نموده اتخاذ تصمیم خواهند کرد .
تبصره 1 ـ اداره مجله حق الزحمه مناسبی برای حضور آنان در جلسات هیات در نظر می گیرد و این البته غیر از حق تحریری است که هر کدام از اعضای هیات در مقابل درج مقالات خود دریافت خواهند کرد .
تبصره2 ـ مدت عضویت اعضای هیات 3 سال بوده و انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
ماده 3 ـ محتوای مجله
با در نظر گرفتن شان تاسیس مجله قطعا جنبه آموزشی ـ پژوهشی آن در راس مندرجات قرار خواهد داشت اما در عین حال با توجه به عناوین مذکور در مجوز مجله و با عنایت به نیازهای فرهنگی روز ، پرداختن به مطالبات و سر فصلهای زیر به عنوان محتوا بلامانع است :
الف ـ مقالات تحقیقی و انتقادی حقوقی یا مقالاتی که متضمن فایده حقوقی و قضایی باشند .
ب ـ معرفی کتابها ، نشریه ها ، مجموعه مقالات آثار حقوقی ـ قضایی دیگر و نقد آنها به تفصیل یا به اختصار .
ج ـ معرفی و بحث در خصوص تشکیلات قضایی و اداری چندان که برای کارمندان قوه و مراجعان به تشکیلات مفید باشد .
د ـ انجام مصاحبه هایی با دست اندر کاران مسئولیتهای گوناگون قوه قضاییه به منظور آشنایی خوانندگان با نحوه بخشهای مختلف سازمان و نیز طرح مشکلات و انتظارات و مسایل مبتلی به .
هـ ـ درج اخبار مختلف قضایی ، تشکیلاتی ، پژوهشی و هر آنچه آگاهی بر آنها برای قضات و کارکنان دستگاه مفید تشخیص شود .
و ـ معرفی چهره های شاخص قضایی علمی ، فرهنگی ، هنری موجود در داخل قوه قضاییه و استفاده از آثار و احوال آنان در جهت پیشبرد کار قضا و در جهت استفاده عمومی از نتایج فعالیتهای آنان .
ز ـ انجام مصاحبه و گفت و شنودهایی با ارباب مراجعه و آنها که به نحوی با دستگاه قضایی ارتباط دارند در جهت اصلاح وضع موجود و وقوف به انتظارات مردم از دستگاه .
ح ـ درج نظریه های مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه برای اطلاع قضات از جدیدترین نظریه های ابزاری این اداره .
ط ـ درج آرا و احکام منسجم و شیوا و بدیع محاکم مختلف دادگستری و نیز آرای وحدت رویه قوانین جدید .
ی ـ فراخوانی قضات و حقوق دانان به ابزارهای متتبعانه و محققانه در مسایل مبتلی به ، از طریق اقتراح و به بحث گذاشتن سوژه های قضایی.
ک ـ چاپ و انتشار هر مطلبی که به تشخیص مدیر و سر دبیر مجله شورای نویسندگان صاحب منصبان قضایی و متصدیان امور اداری را در انجام و ارایه کار بهتر مفید افتد .
4 ـ قطع مجله
مجله با قطع وزیری که برای استفاده و نگهداری مناسب تشخیص شده است چاپ خواهد شد و تعداد صفحات آن بسته به حجم مطالب از 100 تا 300 صفحه متغیر خواهد بود .
ماده 5 ـ انتشار مجله
انتشار مجله به شکل فصل نامه و هر سه ماه یک بار خواهد بود و در صورت فراهم شدن امکانات نشر ، تا ماهی یک شماره نیز بلامانع است.
ماده 6 ـ تیراژ مجله
تیراژ مجله در جهت امکان استفاده رایگان واحدهای قضایی دادگستری و مسئولان رده بالای اداری از مطالب آن و نیز در جهت عرضه عمومی آن به سایر آحاد مردم از 3000 نسخه کمتر خواهد بود .
ماده 7 ـ حق التحریر نویسندگان و حق الزحمه مسئولان و تهیه کنندگان مطالب مجله
به نویسندگان مقالات و مولفان و تهیه کنندگان مطالب مورد استفاده در مجله به تناسب اهمیت اثر و ترجمه یا تالیف براساس آئین نامه اصلاحی تبصره 2 ماده 43 قانون استخدام کشور مصوب 22/1/75 حق التحریر پرداخت میشود .
تبصره 1 ـ تشخیص میزان حق الزحمه با مدیر و سر دبیر خواهد بود که با توجه به مقررات حاکم تعیین و اعلام خواهند کرد .
تبصره 2 ـ حق الزحمه مدیر مسئول و سر دبیر برای تدارک هر شماره مجله به ترتیب تا مبلغ 400 و 300 هزار ریال پرداخت است .
ماده 8 ـ توزیع
توزیع نسخ نشریه شده مجله سوای آن مقدار که در گیشه آزاد به دانشجویان و وکلای دادگستری عرضه میگردد برای واحدهای مختلف دادگستری در سطح کشور از طریق پست انجام خواهد شد که نظر به حجم تیراژ آن حتی الامکان امر توزیع به دایره خاصی در اداره مجله وحول می گردد در هر حال توزیع زیر نظر مدیر مسئول و سر دبیر انجام می گیرد .
ماده 9 ـ اختیارات مالی اداره مجله
اداره مجله اختیار دارد کادر اداری و پرسنل فنی و خدماتی و مطبوعاتی خود را با تصویب وزارت دادگستری و از محل بودجه منظور شده تامین و هزینه های دیگر خود را نیز از همان محل پرداخت نماید .
ماده 10 ـ امکانات و تسهیلات اداره مجله
در جهت استقلال اداری مجله به مسئولان آن اجازه داده می شود که پس از فراهم شدن امکانات از ساختمان اداری متناسب با تشکیلات مجله استفاده نمایند و علاوه بر ارکان اصلی مجله از خدمات کادری دایمی نیز بهره جویند .
ماده 11 ـ هزینه سالانه مجله
هزینه سالانه مجله از طریق وزارت دادگستری در بودجه سالیانه منظور و در اختیار معاونت قضایی ـ مدیر مسئول مجله ـ قرار خواهد گرفت .
ماده 12 ـ کنترل هزینه های مجله
برای کنترل هزینه ها واحیانا در آمدهای مجله حساب جداگانه ای در شعبه دادگستری بانک ملی افتتاح و برداشت از آن با امضای مجاز معتبر خواهد بود و تا حصول این منظور ذی حسابی معاونت قضایی اعتبار و هزینه های مجله را زیر نظر دارد .
ماده 13 ـ خرید خدمات و ملزومات و بهره برداری و نگهداری از آنها و همچنین شیوه ارتباط با پرسنل تابع نظام عمومی اداری و استخدامی حاکم بر قوه قضاییه است .
ماده 14 ـ تصویب و نسخ و تغییر مواد آئین نامه و نظارت بر اجرای مفاد آن از اختیارات رییس قوه قضاییه بوده که شخصا یا از طریق معاون قضایی اعمال می نمایند .
ماده 15 ـ این آئین نامه در اجرای مفاد اصل 138 قانون اساسی تنظیم و به موقع اجرا گذاشته میشود .
رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران ـ محمد یزدی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/08/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.