آئین نامه تأسیس مؤسسات خارجی و نمایندگی خبرگزاریهای خارجی در ایران

آئین نامه تأسیس مؤسسات خارجی و نمایندگی خبرگزاریهای خارجی در ایران

آئین-نامه-تأسیس-مؤسسات-خارجی-و-نمایندگی-خبرگزاریهای-خارجی-در-ایران

وکیل

شماره 52554 - 22/5/1358

وزارت ارشاد ملی
هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 20/5/58 بنا به پیشنهاد شماره 517/52/3523 مورخ 2/5/58 وزارت ارشاد ملی به استناد بند ط ماده 1 و ماده 6 قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی مصوب تیرماه 1353 (وزارت ارشاد ملی )آئین نامه تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی مصوب تیرماه 1353 (وزارت ارشاد ملی ) آئیننامه تأسیس مؤسسات خبری و نمایندگی خبرگزاریهای خارجی در ایران را بشرح زیر تصویب نمودند :گ
ماده 1- کلیه نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی از قبیل نویسندگان مطبوعا تی وخبر نگاران سیاسی، اجتماعی و عکاسی خارجی که بخواهند بنحوی در ایران اقامت وفعالیت نما یند موظفند تقا ضای خود را باذکر مشخصات کامل ودو قطعه عکسو نوع وابستگی به رسا نه مربوط، دو ماه قبل از ورود به ایران به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوط تسلیم نما یند.
ماده 2 ـ سفارت جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی وتحقیق در باره صلاحیت متقا ضی وسوا بق مو سسه مربوط حداکثر ظرف 10 روز درخو است متقا ضی را ضمن اعلام نظریه مستقیما به اداره کل مطبو عات خارجی وزارت ارشاد ملی ارسال خواهد کرد. نظر اداره کل مطبوعا ت خا رجی مبنی بر رد یا قبول اقامت وفعا لیت موسسهخبری یا خبرگذاری پس ازرسیدگی وتحقیق در زمینه سوابق فرد یا رسانه مورد نظر بطریق مقتضی و بدون اتلاف وقت به سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد.
ماده 3 ـ نمایندگان موسسات خبری و خبر گذاریهای خارجی که فعا لیت آنان بطریق فوق مجاز شناخته شده بایستی به اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد ملی مراجعه وکارتشناسائی متضمن اجازه اشتغال به فعالیت خود را دریافت نمایند .
ماده 4- هرگاه نمایندگان موسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی خارجی قصد اقامت در ایران نداشته و مسافرت آنان فقط برای دیدار و فعالیت کوتاه مدت (کمتر از 15 روز ) باشد می توانند در به دو ورود مستقیما به اداره کل مطبوعات خارجی « اداره توجیه خبرنگاران » مراجعه و با تسلیم تقاضا و دو قطعه عکس .و دریافت کارت شناسائی فعالیت نمایند .
تبصره : تمدید اجازه فعالیت و اقامت نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی موکول به اجازه و تصویب وزارت ارشاد ملی است که در این صورت پس از بررسیهای لازم مراتب جهت تمدید ویزا به اداره اقامت اتباع خارجی اعلانم و طبق ماده 3 این آئیننامه بصدور کارت شناسائی اقدام خواهد شد .
ماده 5- کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مکلفند از پذیرفتن نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی فاقد کارت شناسائی (موضوع ماده 3 ) برای انجام مصاحبه ها و در اختیار گذاشتن هر گونه خبری خود داری نمایند و در مورد نمایندگانی که کارت شناسائی دارند بایستی مصاحبه با حضور نمایندگان وزارتخانه ها و یا مؤسسه مربوط که قبلا به اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد ملی معرفی شده اند و یا راهنمایان وزارت ارشاد ملی انجام شود .
ماده 6- مدت اعتبار کارت شناسائی نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی که طبق این آئین نامه در ایران فعالیت می نمایند از تاریخ صدور سه ماه تعیین میشود و تمدید آن بلامانع است .
ماده 7- نمایندگان موسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی که به ایران سفر می کنند موظفند در هنگام مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران جهت اخذ ویزای و یا اداره ک مطبوعات خارجی فرم تقاضا را تکمیل و با قید قسم متعهد شوند که جز به راستی و حقیقت مطلبی را ننوشته و از جعل اخبار و شایعه پراکنی و ایجاد نفاق و بدگمانی ، خودداری نمایند و ملزم شوند که در صورت تخلف علاوه بر ابطال کارت شناسایی آنان و دفتر نمایندگی مربوط در مراجع ایران و بین المللی تحت تعقیب قرار گیرند .
ماده 8 ـ نمایندگان موسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی مکلفند اطلاعات صحیح در اختیار موسسه خود قرار دهند و در نقل قول مقامات رسمی رعایت امانت را نموده و از تخریب مطالبات بپرهیزند و به هنگام شرکت در مراسم کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشند .
ماده 9 ـ هرگاه در رسانه های خارجی مطلبی خلاف و یا تخریب شده درباره ایران درج شود و با مطالبی بر خلاف قانون مطبوعات و سایر مقررات موضوعه کشور انتشار یابد نماینده موسسه یا رسانه مورد نظر (مقیم یا گزارشگر ) احضار و برای بار اول به نامبرده تذکر داده می شود و در صورت تکرار و ادامه این رویه کارت شناسایی او لغو و به اجازه اقامت وی خاتمه داده شده و از ادامه کار نامبرده جلوگیری بعمل خواهد آمد .
ماده 10 ـ نمایندگان موسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی و خانواده آنها درمدت اقامت خود را در ایران حق استخدام در موسسات دولتی و خصوصی را نداشته و در صورت تخلف کارت شناسایی و اقامت آنان لغو خواهد شد .
ماده 11 ـ مسئولیت مطالبی که در رسانه های گروهی خارجی بصورت دروغ و تحریف شده و مغرضانه علیه انقلاب اسلامی و دولت و ملت ایران درج شود مستقیما بعهده نمایندگان موسسات خبری و خبرگذاریهای خارجی است و طبق مقررات مربوط قابل تغییر می باشند .
ماده 12 ـ مراجع ذیصلاح انتظامی جمهوری اسلامی ایران حسب اعلام وزارت ارشاد ملی از ادامه فعالیت نمایندگان موسسات خبری و خبرگذاریهای خارجی فاقد کارت شناسایی و کسانیکه از مقررات این آئین نامه تخلف نمایند جلوگیری خواهد کرد .
ماده 13 ـ به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری و همفکری بیشتر و تبادل نظر پیرامون بهبود روابط خبری در سطح بین المللی و ایجاد تسهیلات لازم برای نمایندگان موسسات خبری و خبرگذاریهای خارجی مقیم ایران همه ماهه جلسه ای با شرکت نمایندگان اداره اقامت اتباع خارجه شهربانی جمهوری اسلامی ، وزارت امور خارجه و سازمان خبرگذاری پارس در وزارت ارشاد ملی تشکیل خواهد گردید .
ماده 14 ـ این آئین نامه در 14 ماده و 1 تبصره از تاریخ تصویب قابل اجرا بوده و کلیه مقررات مغایر با آن ملغی است .
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10049

تاریخ تصویب : 1358/05/20

تاریخ ابلاغ : 1358/06/01

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.