×

آئین نامه قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن

آئین نامه قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن

آئین-نامه-قانون-لغو-مالکیت-اراضی-موات-شهری-و-کیفیت-عمران-آن
شماره 5997ر1 - 7ر6/5/1358

وزارت مسکن و شهر سازی
هئیت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 22/5/58 بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهر سازی آئین نامه قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن را بشرح زیر تصویب نمودند:
فصل اول- نحوه اعلام بمالکین
ماده1- وزارت مسکن و شهر سازی مکلف است بمالکین اراضی مشمول تبصره ذیل ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب 5/4/1358شورای انقلاب اسلامی از طریق جراید کثیر الانتشار و سایر رسانه ای گروهی اعلام نمایند که ظرف مهلت های تعیین شده در ماده 6 این آئین نامه نسبت بعمران و آبادی اراضی خود با رعایت ضوابط این آئین نامه اقدام نمایند و گرنه پس از انقضای مهلت مقرر و عدم اقدام نسبت بعمران و آبادی ،زمین بلا عوض بتصرف دولت در خواهد آمد.
فصل دوم -مقررات تشخیص اراضی موات و عمران و آبادی
ماده2- زمین موات از نظر این قانون زمینی است که معطل مانده وعمران و آبادی در ان بعمل نیامده باشد ،عمران و آبادی قابل قبول بشرح زیر است:
2-1- زمین قبلاً بصورت خانه بوده و در سند مالکیت قید شده باشد .
2-2- هر گاه در زمین قبلاً ساختمانی بوده و بعداً خراب شده و فعلاً بقایای آن مشهود باشد و در این صورت معادل 4برابر مساحت زیر بنای ساختمان مخروبه ،احیاء شده محسوب می گردد.
2-3- اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغهای گل که لا اقل سه چهارم مساحت زمین آن زیر کشت باشد.
2-4- باغ مشجر اعم از مثمر و غیر مثمر که در هر صد متر مربع 6اصله درخت سه ساله کاشته شده باشد، مشروط بر اینکه با در نظر گرفتن خیابان بندی و تأسیسات مورد نیاز باغ لا اقل سه چهارم از مساحت زمین مشجر باشد.
2-5- نوع استفاده از اراضی و باغات مذکور در بندهای 2-3و2-4تغییر ناپذیر است ولی صلحبان این اراضی و باغات می توانند با رعایت مقررات شهرداری محل برای سکونت شخصی و یا رفع نیازمندیها ی زراعی و باغداری یک دستگاه ساختمان که مساحت زیر بنای آن از 250مترتجاوز ننماید احداث نمایند.
2-6- در صورتی که در زمین ساختمان احداث شده باشد، لا اقل یک طبقه آن کامل مسقف و قابل بهره برداری بوده و مجموع مساحت زیربنای ان از یک چهارم مساحت کل زمین کمتر نباشد .
2-7- در مورد پارکینگ ها -اتو شوئی ها - تعمیر گاهها و تأسیسات مشابه عمران آن تابع ضوابط طرح جامع بوده و در شهرهایی که که ضوابطی موجود نباشد شهرداریها ضوابط آن را تعیین خواهند نمود و چناچه تأسیساتی که در گذشته بوجود آمده است دارا ی پروانه کسب بوده و یا دائر با شند احیاءشده محسوب می شوند.
2-8- هر گاه اعیانی استخر شنا یا ورزشگاه باشد در صورت مساحتی معادل حداکثر 8 برابر سطح زیر بنا احیاء شده محسوب می شود.
2-9- اراضی مشمول بندهای 2- 7 و2- 8 غیر قابل تفکیک بوده و نوع استفاده از آنها تغییر ناپذیر است ،ولی مالکین آن می توانند طبق ضوابط شهر داریها نسبت به تکمیل و مرمت آنها اقدام نمایند.
ماده 3-کسانی که اراضی آنها مشمول تبصره زیر قانون اصلاح قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب 28/4/1358 شورای انقلاب اسلامی می باشد و در پروانه ساختمانی آنها مدت تعیین نشده باشد مکلفند ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار این آئین نامه بدستگاههای زیربط مراجعه و تاریخ متناسبی را که ببرای عمران اراضی آنها وسیله دستگاههای مذکور معین می شود رعایت نمایند.
ما ده4-کسانیکه تا قبل از تاریخ قانون اصلاح قانون لغو مالکیت ارضی موات شهری و کیفیت عمران آن برای عمران زمین خود پروانه در یافت نموده و کار را نیز شروع نموده باشند مکلفند نسبت به عمران زمین خود طبق ضوابط این آئین نامه در مدت قید شده در پروانه ساختمان اقدام نمایند و چنانچه در پروانه ساختمانی آنها مدت معین نشده باشد باید به شهر داریها مراجعه و تاریخ مناسبی را که برای عمران اراضی آنها معین می شود رعایت نمایند.
فصل سوم- اراضی مشمول تبصره ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن
ماده 5- مساحت یک قطعه زمین کوچک در تبصره فوق الذکر برای شهرهایی که مطابق سر شماری سال 1355بیش از دویست هزار نفر جمعیت دارند 1500متر مربع و برای شهرهایی که کمتر از 200هزار نفر جمعیت دارند 1500متر مربع خواهد بود.
تبصره1-هر گاه قطعه کوچک بیش از مساحت پیش بینی شده در ماده 5 بوده و مازاد بصورت یک قطعه مستقل قابل تفکیک و استفاده نباشد در این صورت مساحت اضافی جزو قطعه محسوب است.
تبصره2- مراد از مالکیت خانه مسکونی مندرج در تبصره ذیل ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن ، مالکیت 6دانگ اعیانی واحد مسکونی می باشد .
ماده6-مهلت مقرر برای عمران زمینهای کوچک موضوع تبصره یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن آن بشرح زیر تعیین می گردد :
6-1-در شهرهایی که برابر سر شماری 1355کمتراز 50هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول در خواست صدور پروانه 6 سال می باشد .
6-2-در شهرهایی که برابر سر شماری سال 1355 بیش از 50هزار نفر و کمتر از 200هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول در خواست صدور پروانه 5سال می باشد.
6-3-در شهر هایی که برابر سر شماری سال 1355بیش 200هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول صدور پروانه 4 سال می باشد.
ماده7-کانیکه در تاریخ تصویب قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب 5/4/1358 شورای انقلاب اسلامی صاحب یک واحد مسکونی بوده ولی در رهن بانک وام دهنده در مقابل وام مسکن باشد از نظر این آئین نامه مالک شناخته نشده و از مزایای تبصره ماده یک قانون برخوردار میبا شد.
ماده8- اشخاص مشمول تبصره ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن در صورتیکه مشاعاً مالک زمینی باشند هر یک از آنها می توانند در سهم خود از مزایای قانونی مندرج در این فصل استفاده کند .
فصل چهارم-تعیین تکلیف اراضی موات
ماده 9- مالکین اراضی مو ضوع ماده 2 این آئین نامه که زمین خود را مشمول یک یا چند بند ماده مزبور میدانند مکلفند ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه به محلهایی که وزارت مسکن و شهر سازی تعیی می کنند مراجعه نمایند و با تسلیم فتوکپی سند مالکیت زمین و کروکی مربوط تقا ضای صدور گواهی مبنی بر موات نبودن زمین خود در یافت دارند .
ماده10- افرادی که بر اساس این قانون خود را مشمول تبصره ذیل ماده یک قانون می دانند باید ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه در خواست خود را منضم به فتو کپی سند مالکیت زمین با کروکی مربوط به محلهایی که وزارت مسکن و شهر سازی تعیین نموده مراجعه و گواهی لازم را در یافت نمایند .
ماده11- اراضی موات متعلق به وزارت خانه ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسساتی که مشمول حکم مستلزم ذکر نام آنهاست نیز در اختیار وزارت مسکن و شهر سازی قرار خواهد گرفت .
تبصره- موقوفات عام که اسناد مالکیت وقفنامه های آنها حاکی از عمران و آبادی در آن باشد احیاء شده محسوب می گردد ،ولی درهرحال مشمول بند 2-5 این آئین نامه خواهد بود و اگر ضروری باشد از اینگونه اراضی استفاده ای غیر از آنچه در وقفنامه ذکر شده است بشود موافقت هیئت وزیران الزامی است .
ماده12- مراد از محدوده قانونی (25ساله) مذکور در ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن که بر طبق ضوابطی که از طرف وزارت مسکن و شهر سازی تهیه می شود تعیین شده با شد.
ماده13- شهرداریها در موقع صدور پروانه ساختمان برای کسانیکه طبق تبصره ذیل ماده یک قانون می خواهند اقدام به عمران نمایند موظف می با شند تعهد لازم را از متقاضی اخذ نمایند تا چنانچه بعداً ثابت شود که واجد شرایط مندرج در تبصره یک قانون ذیل نبوده ، تصرف او بر روی زمین تصرف غیرقانونی در تعرض به اموال عمومی تلقی می شود و طبق مقررات مربوطه با او رفتار خواهد شد .
ماده 14- هر گاه شهر داریها بعلت ضوابط و مقررات طرح جامع و یا به علل دیگر نتوانند برای متقاضیان پروانه صادر کنند ،وزارت مسکن و شهر سازی باید با درخواست شهرداریها معادل زمین اینگونه اشخاص از نزدیکترین زمینهایی که به مالکیت دولت در آمده است به آنها وا گذار نماید.
ماده15- در مورد زمینهایی که طبق قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن و قانون اصلاحی آن بتصرف دولت در آمده است، اعلام وزارت مسکن و شهر سازی برای ابطال سند مالکیت و تفکیک آنها و صدور پروانه ساختمانی کافی است و سازمان ثبت اسناد و املاک و شهر داریها مکلف به انجام در خواست وزارت مسکن و شهر سازی خواهند بود .
فصل پنجم- نحوه واگذاری اراضی
ماده 16- زمینهایی که در داخل محدوده های خدماتی شهری به تصرف دولت در می آید باید مجاناً برای نیازمندیهای عمومی شهر اختصاص یابد و در صورتیکه زمین با تشخیص شهر داری محل وتصویب مقامات ذیصلاح مازاد بر نیازمندیها ی عمومی شهر باشد وزارت مسکن و شهر سازی
نسبت به وا گذاری اینگونه زمینها بمتقاضیان اقدام خواهد نمود.
ماده17- اراضی خارج از محدوده خدماتی شهر ها که در داخل محدوده قانونی است باید از طرف وزارت مسکن و شهر سازی آماده و بر اساس طرحهای تفصیلی تفکیک شده و زمینهایی که برای نیازمندیهای عمومی شهر اختصاص یافته مجاناً در اختیار مؤسسات ذیصلاح دو لتی قرار گیرد و زمینهایی که به بخش خدماتی خصوصی واگذار می شود باید با نظر شهر داری و تصویب مقامات ذیصلاح شهر برای عمران فروخته شود .
ماده18-زمینهایی که برای واحدهای مسکونی تک واحدی آماده سازی و تفکیک شده با رعایت اولویتهای زیر در صورتیکه تعداد متقاضی واجد شرایط بیش از قطعات مورد معامله باشد از طریق قرعه کشی به متقاضیان فروخته خواهد شد .
18-1- متقاضی خود و فرزندان تحت تکلف او فاقد واحد مسکونی باشند.
18-2-تاریخ سکونت و اشتغال در محل مورد نیاز نباید بعد از فروردین سال 1353باشد و کسانیکه مدت بیشتری در محل مورد تقاضا سکونت داشته باشند اولویت خواهند داشت.
18-3- متقاضی باید امکانات مالی لازم برای ساختمان را تأمین کرده باشد.
ماده19-وزارت مسکن و شهر سازی، قیمت زمینهای آماده شده را بر اساس هزینه متوسط تأسیسات زیر بنای و در صدی بابت سایر هزینه ها ی بالا سری آنها وبا رعایت نحوه استفاده اززمین تعیین و به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد کرد.
جزئیات ضوابط و شرایط وا گذاری اراضی در هر منطقه را وزرات مسکن وشهر سازی با همکاری شهر داری محل تعیین و باطلاع عموم خواهد رسانید.
ماده20-در زمینهایی که ساختمان بیش از یک واحد مجاز می باشد (آپارتمان سازی )متقاضیان احداث ساختمان می توانند بصورت گروهی با وکالت رسمی یکنفر با رعایت طرح جامع و تفصیلی شهر و مفاد ماده 18این آئین نامه نسبت به احداث ساختمان اقدام نمایند .
ماده21- شرکتهای رسمی تامین مسکن که شرایط و صلاحیت آنها طبق ضوابطی باشد که از طرف مسکن و شهر سازی تعیین شده است میتوانند دد خواست زمین نموده و اقدام به احداث آپارتمان و یا خانه تک واحدی نموده و طبق قیمتی که بیش از قیمتی که وزارت مسکن و شهر سازی تعیین می کند نباشد نسبت به فروش آنها اقدام نمایند.
ماده22-واگذاری قطعی زمین موقعی انجام خواهد گرفت که گواهی پایان عملیات سلختمانی از طریق مراجع ذیصلاح صادر شده باشد.
ماده23- تاریخ اجرای این آئین نامه توسط وزارت مسکن و شهر سازی در هر شهر تعین و اعلام خواهد شد .
اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است .
نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10075

تاریخ تصویب : 1358/05/22

تاریخ ابلاغ : 1358/07/03

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.