آئین نامه اجرائی بند ج ماده 139 وبند (د)ماده 141 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی بند ج ماده 139 وبند (د)ماده 141 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-بند-ج-ماده-139-وبند-(د)ماده-141-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-وفرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 56899/ت 24033 ه 10/12/1379
سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور-وزارت مسکن و شهرسازی -وزارت اموراقتصادی و دارایی - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 26/11/1379 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ، وزارتخانه های مسکن و شهرسازی وامور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع نامه شماره 1617/319-7443/105 مورخ 25/10/1379 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و باستناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه اجرائی بند ج ماده 139 و بند(د) ماده 141 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول - تسهیلات بانکی
ماده 1- تمام بانکهای عامل موظفند به هریک ازآزادگان ، جانبازان بیست و پنج درصد(25%)و به بالا و خانواده شهداء ، مشروط بر این که قبلا از تسهیلات یارانه ای (بدون سپرده گذاری )مسکن شبکه بانکی استفاده ننموده باشند ، با رعایت ضوابط مندرج در این آئین نامه ، تسهیلات اعتباری (بانکی )برای خرید یا ساخت مسکن اعطاء نمایند. در مواردی که وزارت مسکن و شهرسازی وسازمانهای تابع ، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی یا سایر انبوه سازان ، واحد مسکونی را برای فروش به آنها اختصاص دهند ، می توانند برای خرید واحدهای مسکونی اختصاص داده شده از تسهیلات موضوع این آئین نامه استفاده نمایند.
تبصره - در تسهیلات اعتباری پرداختی موضوع این ماده ، نوسازبودن و دست اول بودن سند ، الزامی نمی باشد.
ماده 2- تسهیلات اعطایی به افراد مشمول این آئین نامه درشهرهای با بیش از یک میلیون نفر جمعیت ، حداکثر تا پنجاه میلیون ریال (000/000/50)وبرای سایرشهرها تا چهل میلیون (000/000/40)ریال و برای روستاها بیست میلیون ریال (000/000/20)می باشد.رعایت الگوی مصرف مصوب مسکن الزامی است .
ماده 3- مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی با احتساب دوران مشارکت ، حداکثر پانزده سال است (مشارکت مدنی وفروش اقساطی )
ماده 4- محاسبه سود و کارمزدمتعلق به تسهیلات موضوع ماده 3 این آئین نامه درچهارچوب ضوابط (مورد عمل )بانکهادر بخش مسکن صورت خواهد گرفت و سودو کارمزد قابل دریافت از آزادگان ، جانبازان و خانواده شهداء چهاردرصد (4%)بوده وپرداخت مابه التفاوت آن نسبت به سود مورد انتظار بانکها در بخش مسکن ، به عهده دولت می باشد. تبصره -واجدین شرایط تا زمان فک رهن می توانند از تسهیلات یاد شده استفاده نمایند.
ماده 5- سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور مکلف است تا تسویه کامل مطالبات بانکهای عامل ناشی از پرداخت مابه التفاوت سود مورد انتظار شبکه بانکی موضوع تسهیلات این آئین نامه دربخش مسکن را براساس گزارش وزارت مسکن و شهرسازی ، همه ساله در لایحه بودجه پیش بینی نماید.
ماده 6- استفاده از تسهیلات وام مسکن براساس معرفی ستادرسیدگی به امورآزادگان ، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی وبنیاد شهید انقلاب اسلامی ، با رعایت شرط عدم استفاده از تسهیلات مسکن یارانه ای (بدون سپرده گذاری )خواهد بود.
ماده 7- ارایه سند مالکیت بنا با قرارداد واگذاری زمین یاواحد مسکونی که از طرف دستگاه با نهادهای ذیصلاح از قبیل سازمان ملی و زمین و مسکن ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی صادر می شود ، به عنوان سند مالکیت وسهم الشرکه متقاضی محسوب می شودوقابل توثیق درقبال پرداخت تسهیلات احداث مسکن می باشد.
تبصره -زمین محل احداث مسکن ونیز واحد مسکونی ایجادشده تاتسویه کامل بدهی متقاضی درقبال پرداخت تسهیلات احداث مسکن دروثیقه میباشد
ماده 8- اعطای تسهیلات به مشمولان واجد شرایط یادشده به صورت گروهی برای ایجاد مجتمع های مسکونی ، تنهادر صورت وجود امکان تفکیک واحدهای احداث شده ، مجاز می باشد.
ماده 9- اعطای تسهیلات به مشمولان واجد شرایط موضوع این آئین نامه ساکن در روستاهادر صورت نبود سند مالکیت با ارایه ضمانت لازم (سفته و تعهدنامه کتبی نهادمربوط)مجاز می باشد.
ماده 10- بانکهای عامل موظف هستند گزارش عملکرد این آئین نامه را در طول برنامه سوم هرسه ماه یکبار در قالب نمونه پیوست به وزارت مسکن وشهرسازی وسازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشورارسال نمایند

فصل دوم - واگذاری زمین یا واحد مسکونی
ماده 11- اراضی قابل واگذاری به خانواده شهداء ، جانبازان بیست و پنج درصد (25%)و به بالا و آزادگان متقاضی مسکن که واجد شرایط مندرج در قانون زمین شهری و آئین نامه اجرائی آن باشند ، اراضی ملی و موات ملکی که در اجرای قوانین موضوعه به مالکیت دولت در آمده اند ، می باشند.
ماده 12- مساحت سرانه زمین مورد واگذاری به هرخانوار مشمول این آئین نامه درشهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر ، هفتادو پنج مترمربع ، درسایر شهرهاصدمتر مربع و در روستاهادویست مترمربع تعیین میشود.
ماده 13- بهای واگذاری زمین به مشمولان واجد شرایط موضوع این آئین نامه ، بهای منطقه ای سال واگذاری به علاوه هزینه های متعلقه و وجوه قانونی خواهد بود.
تبصره -چنانچه بنابه سیاستهای وزارت مسکن و شهرسازی به متقاضیان مشمول این آئین نامه ، به جای زمین واحد مسکونی واگذار شود ، سهم زمین متعلق به هر واحد براساس قیمت منطقه ای و هزینه های متعلقه سال واگذاری محاسبه و دریافت می شود.
ماده 14- واگذاری زمین به آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد (25%)و به بالا منوط به معرفی متقاضی از سوی ستادرسیدگی به امور آزادگان و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی می باشد.
ماده 15- به فرد یا افراد معرفی شده از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی که از بین تمام اقارب درجه یک خانواده محترم شهداءانتخاب می شوند ، فقط یک قطعه زمین یا یک واحد مسکونی واگذار می شود. تبصره -واگذاری موضوع این ماده منوط به عدم استفاده سایراقارب شهیدازامکانات دولتی (تامین مسکن یادریافت یک قطعه زمین )می باشد
ماده 16- به منظور تسریع در اجرای این آئین نامه ، وزارت مسکن و شهرسازی وسازمانهای تابع موظف هستند هماهنگی لازم بانهادهای ذیربط (ستادرسیدگی به امور آزادگان ، بنیادشهیدانقلاب اسلامی ، بنیاد مستضعفان وجانبازان انقلاب اسلامی )دررابطه باتعیین تعدادمتقاضیان ، اولویتهای واگذاری و چگونگی تامین مسکن از محل اراضی دولت یا اراضی نهاد مرتبط اقدام نموده و حسب مورد براساس توافقات فی ما بین اقدام به واگذاری اراضی نمایند.
تبصره - اقدامات مربوط به واگذاری اراضی مسکونی در روستاهادر چهارچوب مقررات این آئین نامه به عهده بنیادمسکن انقلاب اسلامی است . ماده 17- انتقال قطعی اسناد اراضی واگذار شده قبلی به خانواده محترم شهداء ، جانبازان ، آزادگان و همچنین واگذاری های موضوع این آئین نامه ، پس از تهیه صورتمجلس تفکیکی اراضی ازسوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بلامانع است .
ماده 18- وزارت مسکن و شهرسازی موظف است گزارش عملکرداین آئین نامه را هرشش ماه یکبار به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ارسال نماید.
ماده 19- دستورالعملهای مورد نیاز این آئین نامه توسط وزارت مسکن وشهرسازی تهیه خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور-حسن حبیبی


نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16328

تاریخ تصویب : 1379/11/26

تاریخ ابلاغ : 1379/12/23

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت مسكن و شهرسازی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.