×

آئین نامه پزشکی قانونی

آئین نامه پزشکی قانونی

آئین-نامه-پزشکی-قانونی

وکیل


شماره 4996 / 7 - 27/6/1346
به تجویز ماده 5 قانون اصول تشکیلات دادگستری و با در نظر گرفتن ماده 82 قانون ا . د . ک . آئین نامه وظایف اداره دام پزشکی قانونی و طرز کار و شرایط انتخاب و استخدام پزشکان قانونی به شرح زیر تصویب و اعلام می گردد .
فصل اول وظایف اداره پزشکی قانونی
ماده 1 ـ وظایف اداره دام پزشکی قانونی عبارت است از :
1 ـ اظهار نظر علمی در امور پزشکی قانونی و انجام کارهای آزمایشگاهی پزشکی قانونی و کالبد شکافی اجساد که از طریق مقامات صلاحیتدار از قضایی یا ضابطین دادگستری در مرکز یا شهرستانها به آن ارجاع می گردد و پاسخ به استعلامات رسیده از مقامات قضایی یا اداری .
2 ـ انجام امور آموزشی و تحقیقی که از طرف مقامات دانشگاهی یا وزارتخانه ها و موسسات دولتی مورد احتیاج واقع می شود و یا برای پیشرفت امور پزشکی قانونی مفید است .
3 ـ اجرای برنامه های کار آموزی پزشکی قانونی .
4 ـ بررسی صلاحیت علمی داوطلبان خدمت پزشکی قانونی در مرکز شهرستانها .
5 ـ بررسی آمارهای ادارات پزشکی قانونی .
6 ـ تقسیم بورسها میان پزشکان قانونی مرکز و شهرستانها و شرکت در کنفرانسها یا تشکیل مجلس نظر ( سمینار ) به منظور پیشرفت دانش پزشکی قانونی با مراعات قوانین مربوط و صلاحدید وزارت دادگستری .
7 ـ نظارت بر بهداشت و درمان زندانیان .
8 ـ اشتراک مساعی با بیمارستان دادگستری و معاینه و اقدام نسبت به بیمارانی که وزارت دادگستری معرفی می کند .
9 ـ انجام وظایف و امور دیگری که به موجب قوانین جداگانه عهده پزشکی قانونی گذارده شده است .
تبصره ـ اظهار نظر پزشک قانونی باید مستدل و روشن و متضمن شرح مشهودات و معاینات و مبتنی بر مدارک علمی و آزمایشگاهی و نتیجه گیری کافی باشد .
ماده 2 ـ اداره پزشکی قانونی مرکز عهده دار بر حسن جریان کار ادارات پزشکی قانونی در شهرستانها می باشد .
فصل دوم ـ طرز کار و سازمان اداره پزشکی قانونی
ماده 3 ـ اداره پزشکی قانونی با توجه به ماده 3 قانونی ا . ت . د . دارای یک رییس یا چند معاون بر حسب احتیاج و تعداد لازم پزشک و پزشکیار و متخصصان آزمایشگاهی و پرتو شناسی و کارمند جز و راننده خواهد بود .
ماده 4 ـ رییس پزشکی قانونی که از طرف وزارت دادگستری تعیین می شود باید متخصصین قانونی باشد معاونین پزشکی قانونی نیز به پیشنهاد رییس پزشکی قانونی و حکم وزیر دادگستری منصوب می شود .
ماده 5 ـ اداره پزشکی قانونی دارای بخشهای آزمایشگاهی و پرتو شناسی و تالار کالبد شکافی و دفتر خواهد بود .
روسای بخشهای مذکور به پیشنهاد رییس پزشکی قانونی از طرف وزارت دادگستری منصوب می شوند .
ماده 6 ـ آزمایشگاه از قسمت های سم شناسی . آسیب شناسی . آزمایش مواد غذایی و دارویی . خون و سرمشناسی و آزمایش و قسمت تحقیق و تعیین هویت تشکیل می شود .
ماده 7 ـ کارهای اداره پزشکی قانونی از طرف رییس و یا در غیبت او از طرف معاون اداره به پزشک یا متخصص یا آزمایشگاه مربوط رجوع می شود پس از اظهار نظر پزشک یا متخصص آزمایشگاه مذکور نتیجه کار و اظهار نظر علمی به امضای رییس یا معاون پزشکی قانونی به مرجع مربوط اعلام می گردد سوابق امر به اداره پزشکی قانونی مضبوط خواهد ماند .
ماده 8 ـ هرگاه اداره پزشکی قانونی فاقد پزشک یا متخصص یا کارشناس موظف در مورد خاص باشد و اظهار نظر علمی یا حضور چنین پزشک یا کارشناسی در مراجع قضایی مورد نیاز واقع گردد اداره مذکور متخصصان یا کارشناسان آن امر از خارج و از میان کسانی که صلاحیت آنان قبلا مشخص شده است دعوت می نماید و اظهار نظر آنان را به مراجع قضایی ارسال می دارد و یا خودشان را برای حضور در آن مراجع معرفی می کند اداره پزشکی قانونی صورتی از مشخصات این قبیل پزشکان یا کارشناسان را با جلب نظر و تایید دانشکده پزشکی یا وزارت بهداری در تهران و یا ادارات بهداری و دانشکده های پزشکی که در شهرستانها تاسیس شده همیشه آماده خواهد داشت و دستور پزشکان و کارشناسان که به این ترتیب انجام وظیفه کرده اند از طرف وزارت دادگستری و طبق مقررات مربوط به کارشناسان پرداخت خواهد شد .
فصل سوم ـ شرایط انتخاب و استخدام پزشکان قانونی
ماده 9 ـ پزشکان قانونی به طور رسمی استخدام و یا به طور افتخاری انتخاب می شوند .
ماده 10 ـ شرایط انتخاب و استخدام پزشکان قانونی در مرکز و شهرستانها به شرح زیر است :
1 ـ تابعیت ایران .
2 ـ داشتن درجه دکتری در رشته پزشکی .
3 ـ نداشتن سابقه محکومیت کیفری .
تبصره پزشکانی که دارای گواهینامه تخصصی پزشکی قانونی یا جرم شناسی باشند در صورت تساوی شرایط بر دیگران مقدم خواهند بود.
ماده 11 ـ پزشکانی که دارای گواهی نامه تخصصی پزشکی قانونی نباشند در صورتی می توانند به سمت پزشک قانونی منصوب یا انتخاب شوند که دوره کار آموزی را که کمتر از سه ماه نیست در اداره پزشکی قانونی مرکز یا موفقیت گذارنده باشند .
ماده 12 ـ در پایان مدت کار آموزی هیاتی مرکب از رییس پزشکی قانونی و یکی از استادان دانشکده پزشکی به انتخاب آن دانشکده و یکی از متخصصان آزمایشگاه پزشکی قانونی از کارآموزان امتحان می کنند . استخدام یا انتصاب کارآموزان مشروط به موفقیت در این امتحانات می باشد .
ماده 13 ـ پزشکان قانونی قبل از آغاز کار باید طبق مقررات کارشناسان در مرکز در حضور دادستان استان و دادستان شهرستان و رییس اداره پزشکی قانونی و در خارج از مرکز رییس و دادستان عالیترین دادگاه سوگند یاد نمایند .
ماده 14 ـ تعداد پزشکان قانون هر شهرستان را دادستان شهرستان و رییس پزشکی قانونی محل بر حسب احتیاج و پس از تبادل نظر تعیین می نمایند تغییر و تبدیل پزشکان قانونی به پیشنهاد دادستانها و تایید رییس پزشکی قانونی از طرف وزارت دادگستری انجام می گیرد .
ماده 15 ـ پزشکان قانونی افتخاری نیز تابع شرایط و مقررات این آئین نامه می باشند .
ماده 16 ـ رسیدگی به تخلف اداری و فنی پزشکان قانونی رسمی تابع مقررات آئین نامه محاکمات اداری است پزشکان قانونی افتخاری که مرتکب تخلف شوند به پیشنهاد دادستان شهرستان و تایید رییس اداره پزشکی قانونی محل از سمت خود بر کنار خواهند شد .
ماده 17 ـ هر سال کلیه پزشکان قانونی در مرکز یکی از استانها به مدت یک هفته سمیناری برای طرح و بحث مسایل و رویه ها و طرق جدید علمی پزشکی قانونی تحت ریاست رییس اداره پزشکی قانونی خواهند داشت در هر سال برنامه ـ تاریخ و محل سمینار را وزارت دادگستری تعیین می نمایند .
ماده 18 ـ این آئین نامه تصویب و از این تاریخ به موقع اجرا گذارده می شود .
وزیر دادگستری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6585

تاریخ تصویب : 1346/06/27

تاریخ ابلاغ : 1346/07/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.