×

آئین نامه اجرائی قانون شکار و صید

آئین نامه اجرائی قانون شکار و صید

آئین-نامه-اجرائی-قانون-شکار-و-صید

وکیل

شماره 7640 / 7 - 13/10/1346

فصل اول ـ تعاریف
ماده 1 ) حیوانات قابل شکار و صید به شرح زیر طبقه بندی می شوند .
الف ـ پستانداران قابل شکار .
ب ـ پرندگان قابل شکار .
پ ـ خزندگان قابل شکار .
ت ـ آبزیان قابل صید .
ماده 2 ـ شکار عبارت است از تیر اندازی به پستانداران و پرندگان و خزندگان قابل شکار یا کشتن یا گرفتن یا تعقیب کردن آنها بهر کیفیت و وسیله و طریق .
ماده 3 ـ صید عبارت است از کشتن یا گرفتن آبزیان قابل صید بهر کیفیت وسیله و طریق یا تیر اندازی به آنها .
ماده 4 ـ منظور از حیوانات حمایت شده حیوانات قابل شکار و آبزیان قابل صیدی هستند که در شرف تکثیر یا در معرض خطر و یا نادر و نافع باشند .
ماده 5 ـ جانوران زیانکار و حیوانات قابل شکاری هستند که به مزارع و باغات و سایر حیوانات زیان و آسیب می رسانند .
ماده 6 ـ پارک وحش به محدوده ای از اراضی مستعد کشور اعم از جنگل و مرتع و کوهستان و همچنین آبهای واقع در آن اطلاق می شود که به منظور حفظ همیشگی وضع زندگی طبیعی آن و همچنین آن و همچنین ایجاد مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران و رشد رستنها در شرایط کاملا طبیعی به صورت تملک یا وقف یا هر صورت قانونی دیگر در اختیار سازمان شکاربانی و نظارت بر صید قرار می گیرد .
ماده 7 ـ منطقه حفاظت شده به محدوده ای از منابع طبیعی کشور اعم از اراضی جنگل و مرتع و آب و کوهستان اطلاق میشود که از لحاظ ضرورت حفظ و تکثیر نسل حیوانات قابل صید تعیین و مشخص گردد .
ماده 8 ـ قرق سلطنتی به محدوده ای اطلاق می شود که از طرف مقامات وزارت دربار شاهنشاهی طبق مقررات مربوط به این عنوان تعیین و مشخص گردیده است .
ماده 9 ـ قرق اختصاصی به محدوده ای از جنگل و مرتع و آب بندان و کوهستان و زمین های بایر یا بایر اطلاق میشود که امتیاز شکار و صید در آن محدوده با رعایت حقوق اشخاص و مقررات مربوط به حفظ و تکثیر و بهره برداری از حیوانات قابل شکار و صید پس از موافقت مقامات صلاحیتدار وزارت منابع طبیعی از طرف سازمان شکار بانی و نظارت بر صید برای مدت معین به اشخاص حقوقی با حقیقی واگذار میگردد .
فصل دوم
مقررات مربوط به پارک وحش و منطقه حفاظت شده و قرق اختصاصی
ماده 10 ـ تاسیس پارکهای وحش از لحاظ موقعیت و حدود منطقه به پیشنهاد سازمانی شکاربانی و نظارت بر صید و تصویب شورای عالی و وزارت منابع طبیعی عملی خواهد شد.
ماده 11 ـ تیر اندازی و شکار صید در پارکهای وحش ممنوع است در موارد استثنایی طبق شرایط و مقرراتی که از طرف سازمان شکاربانی تعیین و اعلام می شود پروانه ویژه شکار و صید صادر خواهد شد .
ماده 12 ـ تعلیف احشام و قطع اشجار و بوته کنی و خار زنی و ذغال گیری و به طور کلی هر عملی که موجب از بین رفتن رستنها باشد در پارکهای وحش ممنوع است مگر در موارد ضروری از طرف سازمان و به منظور حفظ احیای پارکهای وحش .
ماده 13 ـ ورود به پارکهای وحش عبور از آنها به استثنای جاده های عمومی تابع مقرراتی است که سازمان شکاربانی و نظارت بر صید آگهی خواهد نمود .
ماده 14 ـ قطع اشجار و بوته کنی و خار زنی و ذغال گیری و به طور کلی هر عملی که موجب از بین رفتن رستنها باشد در مناطق حفاظت شده که اراضی آن متعلق به دولت باشد ممنوع است .
تعلیف احشام از لحاظ کمیت و کیفیت تابع مقرراتی است که از طرف شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید و وزارت منابع تعیین و اعلام میگردد .
ماده 15 ـ شرایط و مقررات شکار و صید در مناطق حفاظت شده هر سال از طرف سازمان شکاربانی و نظارت زاید بر صید تعیین و اعلام خواهد شد .
ماده 16 ـ حقوق و تکالیف دارندگان پروانه قرقهای اختصاصی از طرف شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید تعیین می شود .
فصل سوم ـ پروانه های شکار و صید و شرایط صدور آن
ماده 17 ـ پروانه های شکار و صید مذکور در قانون به صورت پروانه های عادی و ویژه و انتفاعی صادر میگردد .
ماده 18 ـ پروانه عادی شکار و صید برای مواردی است که مشمول محدودیتها و ممنوعیتهای چهار گانه زیر باشند .
الف ـ محدودیت و ممنوعیت زمانی (فصول و ساعات )
ب ـ محدودیت و ممنوعیت مکانی (پارک وحش ـ منطقه حفاظت شده ـ قرق اختصاصی )
ج ـ محدودیت و ممنوعیت نوعی ( حیوانات حمایت شده )
د ـ محدودیت و ممنوعیت طریقی ( انواع اسلحه و مهمات و طرق و وسایل .
ماده 19 ـ پروانه عادی بر حسب درخواست به متقاضیان شکار پستانداران و پرندگان و خزندگان قابل شکار و صید آبزیان قابل صید برای یک یا چند دسته یا مجموع آنها صادر میگردد.
شکار در مناطق حفاظت شده و قرق اختصاصی و همچنین شکار حیوانات حمایت شده با پروانه عادی ممنوع است .
ماده 20 ـ برای شکار در پارکهای وحش و مناطق حفاظت شده و قرق اختصاصی و همچنین شکار حیوانات حمایت شده پروانه ویژه صادر میگردد .
ماده 21 ـ پروانه های انتفاعی بر حسب مورد برای شکار و صید که جنبه حرفه ای یا کسب یا تجارت داشته باشد و همچنین برای پرورش و تکثیر خرید و فروش و صدور حیوانات قابل شکار و صید و اجزای آن صادر می شود .
ماده 22 ـ به کشاورزان و دامداران و پرورش دهندگان طیور و ماهی که بخواهند برای دفع جانوران زیان کار از تفنگهای سر پر که طول لوله آن از چهل سانتیمتر تجاوز ننماید استفاده کنند طبق مفاد بند 2 ماده 8 قانون شکار صید پروانه رایگان داده خواهد شد .
فصل چهارم ـ سازمان
ماده 23 ـ شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید در اولین جلسه از بین خود یا نایب رییس ـ یک دبیر کل انتخاب می نمایند .
ماده 24 ـ جلسات شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید به دعوت رییس یا نایب شورا تشکیل و رسمیت آن موکول به حضور رییس یا نایب رییس و لااقل دو نفر از وزرای عضو و چهار نفر دیگر از اعضای می باشد . تصمیمات شورای عالی شکار بانی و نظارت بر صید ی کثریت آرا حاضرین در جلسه قطعی است .
ماده 25 ـ سازمان شکار بانی و نظارت بر صید دارای یک گارد شکار بانی متشکل از افسر شکاربانی ـ سر شکاربان ـ و کمک شکاریان با لباس متحد شکل می باشد .
فصل پنجم ـ نحوه همکاری وزارتخانه ها و سایر سازمانهای وابسته به دولت با سازمان شکاربانی و نظارت بر صید .
ماده 26 ـ وزارتخانه ها و موسسات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت باید در مواردی که سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تشخیص دهد طرحهای مربوط به سد سازی ـ کانال سازی تغییر و انحراف مسیر رودخانه ها ـ ساختمان پلها ـ قطع جنگل اجاره مراتع دولتی ـ دفع آفات و سایر موارد مشابه که از لحاظ حفظ نسل حیوانات قابل شکار و صید زیان آور است نظر سازمان مزبور را در حدود امکان مورد توجه قرار دهند .
ماده 27 ـ وزارت آموزش و پرورش و کلیه دانشگاهها و موسسات آموزشی و فرهنگی کشور با سازمان شکار بانی و نظارت بر صید برای تاسیس موزه های تاریخ طبیعی و حیوان شناسی و تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی حمایت حیوانات همکاری خواهند نمود .
ماده 28 ـ سازمان شکاربانی تذکر لازم به مقامات صلاحیتدار در مورد منع و محدودیت ورود و خرید و فروش و استعمال هرگونه اسلحه و مهمات شکاری و اجزای آن و همچنین سایر وسایل شکار و صید را که برای حفظ نسل حیوانات قابل شکار و صید را که برای حفظ نسل حیوانات قابل شکار و صید عضو تشخیص دهد خواهد داد و مقامات مذکور با رعایت مقررات قانون و حقوق اشخاص همکاری لازم را با سازمان شکاربانی و نظارت بر صید خواهند کرد .
ماده 29 ـ مقامات مسئول در صورتی مبادرت به صدور یا تجدید یا تمدید اعتبار پروانه های حمل و اسلحه شکاری می نمایند که متقاضی طبق مقررات شکار دارای پروانه معتبر شکار باشد .
ماده 30 ـ وزارت جنگ و سایر مقامات صلاحیتدار به تقاضای سازمان شکاربانی و نظارت بر صید پروانه های حمل اسلحه کسانی را که بر خلاف مقررات شکار عمل نمایند لغو خواهد نمود .
فصل ششم ـ مقررات خرید و فروش ـ عرضه و نگاهداری ـ واردات صادرات ـ تکثیر و پرورش حیوانات قابل شکار و صید
ماده 31 ـ خرید و فروش ـ عرضه و نگاهداری و حمل و صدور کلیه حیوانات قابل شکار و صید زنده و کشته و اجزا آنها بدون تحصیل پروانه از سازمان شکاربانی و نظارت بر صید ممنوع است به استثنای آنچه از طرف شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید مجاز اعلام شده باشد .
ماده 32 ـ ترخیص حیوانات و پرندگان وحشی زنده و تخم این قبیل پرندگان از گمرک موکول به موافقت سازمان شکاربانی و ارایه گواهی مبنی بر سالم بودن حیوانات از مقامات صلاحیتدار دامپزشکی مبدا صدور است .
ماده 33 ـ تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و آبزیان با رعایت قانون تشکیل وزارت منابع طبیعی مستلزم تحصیل پروانه از سازمان شکاربانی و نظارت بر صید است که با توجه به نکات زی صادر میگردد :
الف ـ محل تاسیسات تکثیر و پرورش به تشخیص سازمان شکاربانی نباید مخل بهداشت و آسایش و ایمنی عمومی و یا موجب وارد شدن خسارت به جنگلها و مراتع و آلوده شدن آبهای عمومی و همچنین ایجاد خطر بیماری یا تضعیف نژاد برای حیوانات و آبزیان باشد .
ب ـ طرح عملیات و نقشه ساختمانها باید مورد تایید سازمان شکاربانی باشد .
ماده 34 ـ سازمان شکاربانی از صدور پروانه تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و آبزیانی که موجب تضعیف نژاد یا ایجاد خطر برای حیوانات قابل شکار و صید کشور گردد خودداری خواهد نمود .
ماده 35 ـ دارندگان پروانه تکثیر و پرورش باید رعایت اصول بهداشت و آسایش و ایمنی عمومی و عدم آلودگی آبها و سایر موارد مندرج در این آئین نامه را بنمایند .
ماده 36 ـ رها نمودن حیوانات و پرندگان وحشی تکثیر شده بدون اجازه سازمان شکاربانی ممنوع است .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6673

تاریخ تصویب : 1346/10/13

تاریخ ابلاغ : 1346/10/26

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.