×

آئین نامه اجرائی قانون تأمین مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش مصوب 1368 2 13 مجلس شورای اسلامی

آئین نامه اجرائی قانون تأمین مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش مصوب 1368 2 13 مجلس شورای اسلامی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-تأمین-مسکن-فرهنگیان-و-کارکنان-آموزش-و-پرورش-مصوب-1368-2-13-مجلس-شورای-اسلامی شماره 49276 / ت 633 14/5/1368
وزارت آموزش و پرورش- وزارت مسکن و شهر سازی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 14/5/1368 به استناد تبصره 6 قانون تأمین مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش مصوب 13/2/1368 مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های مسکن و شهر سازی و آموزش و پرورش آئین نامه اجرائی قانون مزبوز را بشرح زیر تصویب نمودند.

ماده 1- وزارت مسکن و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین کلیه دستگاههای دولتی یا تحت پوشش دولت که بنحوی از انحاء در زمینه تهیه و واگذاری زمین و احداث و واحدهای مسکونی فعالیت مینمایند مکلفند در کلیه شهرها، شهرکها ،بخشها و روستاهای کشور حسب مورد میزان 40% از اراضی قابل واگذاری یا واحدها و یا مجتمعهای مسکونی را با اولویت به افراد واجد شرایط آموزش و پرورش اعم از شاغل و بازنشسته در سراسر کشور واگذا ر نمایند.
تبصره- سهمیه دولت از واحدها و مجتمعها ی مسکونی که در اجرای ماده 67 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری احداث میگردند نیز مشمول میزان 40% سهمیه تعیین شده در ماده 1 این آئین نامه میباشند.
ماده 2- واگذاری زمین و یا واحد مسکونی به کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش بر اساس شرایط مندرج در آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری و مقررات و دستورالعملهای مربوطه صورت خواهد گرفت.
ماده 3- از تاریخ تصویب این آئین نامه کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکتهای دولبی و سازمانهای وابسته به دولت و مؤسساتی که شمول حکم مستلزم ذکر نام آنهاست ( موضوع ماده 1 این آئین نامه ) مکلفند در هر مرحله از واگذاری سهمیه کارکنان آموزش و پرورش حسب موارد مذکور در ماده 1 را تعیین نموده تا افراد واجد شرایط را وزارت مزبور به سازمانهای مربوطه معرفی نماید.
تبصره 1- موارد مذکور در این ماده مشمول زمینها و واحدهای مسکونی که در حال حاضر در اختیار دستگاههای موضوع ماده فوق بوده و تعهد رسمی نسبت به واگذاری آنها نگردیده است نیز خواهد شد.
تبصره 2- وزارت آموزش و پرورش با رعایت شرایط مندرج در قانون و آئین نامه زمین شهری و با مسئولیت خود افراد واجد شرایط را جهت واگذاری زمین و یا مسکن به واح و یا سازمان مربوطه معرفی مینماید تا با دریافت بهاء و بر اساس مقررات مربوطه نسبت به واگذاری از سهمیه تعیین شده اقدام شود، در هر صورت حق بررسی جهت احراز شرایط افراد متعرفی شده برای سازمان زمین شهری محفوظ خواهد بود.
تبصره 3- وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تخصیص افراد واجد شرایط خود را در هر محل معرفی نماید. پس از پایان مهلت تعیین شده باقیمانده سهمیه مذکور به سایر متقاضیان واجد شرایط از سوی ارگانهای واگذار کننده زمین و مسکن واگذار خواهد شد.
ماده 4-0 کارکنان و معلمانی که تسهیلات زمین و یا مسکن استفاده مینمایند بایستی حداقل 5 سال تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش بسپارندو ضمانتهای لازم توسط وزارتخانه مزبور اخذ گردد.
ماده 5- زمینهائیکه به کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش واگذار میگردد جزو آورده اولیه و نقدی آنان برای استفاده از تسهیلات بانکی منظور میشود. سهم آورده کارکنان و معلمان 10% ارزش کل ساختمان و زمین مورد قرارداد با بانک خواهد بود.
تبصره- مجتمعهای مسکونی نیمه تمام شرکتهای تعاونی مسکن فرهنگیان و یا واحدهای مسکونی نیمه تمام فرهنگیان جزو آوردة اولیه آنها برای استفاده از تسهیلات بانکی موضوع این آئین نامه تلقی میگردد. مشروط بر آنکه از 10% ارزش کل ساختمان و زمین کمتر نباشد.
ماده 6- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمانهای تأمین کننده مسکن در روستاهای کشور مکلفند در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی وزارت آموزش و پبرورش به منظور جذب نیروهای متخصص در روستاها نسبت به احداث مسکن ارزانقیمت ملکی یا استیجاری برای فرهنگیان اقدام نمایند.
ماده7- وزارت مسکن و شهر سازی مکلف است در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش واحدهای مسکونی استیجاری را از طریق مختلف در تمام مناطق کشور احداث نموده و با الویت به کارکنان و معلمان آموزش و پرورش اجاره دهد.
ماده8- میزان تسهیلات اعطائی بانکها جهت خرید یا احداث ، تعمیر یا تکمیل واحد مسکونی برای فرهنگیان حداکثر مبلغ هشت میلیون ریال میباشد.
تبصره1- کار مزد یا سود اعطای تسهیلات بانکی جهت احداث یا تکمیل و تعمیر و یا خرید واحد مسکونی بمیزان زیر 4% و با رعایت ضوابط جدول سود ترجیحی که متعاقباً توسط وزارتین مسکن و شهر سازی و آموز ش و پرورش و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه میشود خواهد بود.
تبصره 2- باز پرداخت ماهیانه اقساط نیز به گونهای صورت خواهد گرفت که از 50% مجموع درآمد مستمر و مستند شامل حقوق و مزایای خود.، درآمد همسر، درآمد کار بعد از وقت اداری و یا هر نوع درآمد دیگر تجاوز ننماید در هر حال سود مورد انتظار در مدت مشارکت مدنی، فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک زیر چهار درصد (4% ) و با رعایت شرایط مندرج در تبصرة ا این ماده خواهد بود.
ماده 9- بانکهای اعطاء کننده تسهیلات اعتباری مسکن موظفند اوراق قرار داد واگذاری سازمان زمین شهری و دستگاههای واگذار نده زمین ومسکن را هم ردیف اسناد رسمی پذیرفته و تسهیلات اعتباری و حقوقی مربوط به اسناد رسمی را بدون درخواست سند پشتوانه در خصوص برگهای مزبور اعمال نمایند.
ماده 10- کارکنان و معلمان استفاده کننده از وام موظفند وام دریافتی را حداکثر ظرف مدت بیست و پنج سال و به اقساط ماهیانه و با رعایت تبصره 2 ماده9 به بانک ذیربط پرداخت نمایند.
ماده 11- وزارت بازرگانی تأمین کننده اصلی مصالح ساختمانی و لوازم تأسیساتی کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش میباشد و موظف است سهمیه مصالح ساختمانی و لوازم تأسیساتی مورد نیاز تا 75 متر مربع زیر بنا برا ی احداث واحدهای مسکونی را به قیمت ثبت شده از کل مصلح کشور سالانه تعیین و به وزارت آموزش و پرورش اعلام نماید. میزان این سهمیه توسط کمیته مذکور در تبصره همین ماده تعیین و ابلاغ خواهد شد.
تبصره- به منظور تهیه و واگذاری و تأمین سهمیه مصالح ساختمانی و لوازم تأسیساتی مورد نیاز کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش و همچنین ارائه طرحهای لازم در این زمینه کمیته هماهنگی تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش با عضویت نمایندگان تام لاختیار وزرای : بازرگانی، مسکن و شهر سازی ، آموزش و پرورش تشکیل خواهد شد.
مصوبات این کمیته برای وزارت بازرگانی و دیگر دستگاههای تأمین کننده مصالح ساختمانی لازم الاجرا است.
ماده 12- در مراکز استانها و شهرهای بزرگ سازمان زمین شهری و دستگاههای تأمین کننده زمین و مسکن موظند زمین و مسکن مورد نیاز را حتی المقدور در نقاط مناسب از نظر محل کار تأمین نمایند.
ماده 13- افراد مشمول این قانون در صورتیکه زمین برای احداث واحد مسکونی در اختیار داشته باشند ای تسهیلات قانون و این آئین نامه به استثنای دریافت زمین و مسکن استفاده خواهند نمود.
ماده 14- سازمانها و دستگاههای تأمین کننده آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات مورد نیاز واحدهای مسکونی موظفند اولویت و تسهیلات لازم را به متقاضیان موضوع این قانون برای واگذاری حق انشعاب فراهم نمایند.
ماده 15- وزارتخانه های آموزش و پرورش ومسکن و شهر سازی موظفند گزارش عملکرد این قانون را هر شش ماه یکبار به کمیسیونهای آموزش و پرورش و مسکن و شهر سازی مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند.
تبصره- به منظور اجرای هر چه بهتر این ماده، ادارات کل مسکن و شهر سازی، زمین شهری و آموزش و پرورش استانها مکلفند فهرستی از تعداد واگذاریهای انجام شده در هر مرحله را به وزارتخانه های مربوطه گزارش نمایند.
ماده 16- واگذاریهای زمین و مسکن به شرکتهای تعاونی مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش که قبلا در ارگانهای مربوطه برای دریافت زمین یا مسکن ثبت نام کرده تا تاریخ تصویب این آئین نامه زمین و یا مسکن دریافت نکرده و یا در شرف دریافت هستند با عالم ارگانهای مذکور و موافقت وزارت آموزش و پرورش جزء سهمیه 40% منظور خواهند شد.
ماده 17- در مواردیکه امر واگذاری زمین و یا واحد مسکونی دچار اشکال و یا ابهام باشد و آئین نامه ساکت است و در موارد استثنائی رفع ابهام و یا اتخاذ تصمیم بعهده وزارت مسکن و شهر سازی و آموزش و پرورش مشترکاً خواهد بود.
ماده 18- کلیه مواد و موضوعات آئین نامه اجرائی قانون تسهیلات رفاهی کارکنان دولت ( مصوبه شماره 106364/ ت/28 مورخ 2/2/1368 هیئت محترم وزیران) که در این آئین نامه پیش بینی نشده در تمامی موارد برا ی فرهنگیان لازم الرعایه میباشد.
نخست وزیر- میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12953

تاریخ تصویب : 1368/05/14

تاریخ ابلاغ : 1368/06/01

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.