آئین نامه اعطاء نشانها ی دولتی

آئین نامه اعطاء نشانها ی دولتی

آئین-نامه-اعطاء-نشانها-ی-دولتی-

وکیل

شماره 114470/ ت 926 26/10/1368
ریاست جمهوری – دفتر اعطاء نشانها ی دولتی
هیأت وزیرا ن در جلسه مورخ 17/10/68 نظر به حکم شرع انور و به تبع عرف پسندیده جهانی دائر بر تشویق وتقدیر از انسانهای » نمونه » و به منظور معرفی و تکریم ایثارگران و خدمتگزاران و مبتکران و دانشمندانی که در عرصه های فضیلت و تقوی و جهاد و ایثار و خدمت به خلق و یا در قلمرو خلاقیتهای علمی و هنری و بطور کلی در پیشبرد اهداف عالیه اسلام و انقلاب اسلامی تلاش چشمگیر داشته و منشاء خدماتی شده یا می شوند ، باستناد ماده 7 قانون وظائف و اختیارات ریاست جمهوری و با عنایت به تأیید ریاست جمهوری آئین نامه اعطاء نشانها ی دولتی را به شرح زیر تصویب نمود.

ماده 1- نشانها ی دولتی (کشوری ) مشتمل خواهد بود بر نشانهای » انقلاب اسلامی » ، » استقلال » ، » آزادی » ، » جمهوری اسلامی » و نشانهای عمومی و تخصصی که طبق مقررات این آئین نامه به افراد شایسته و دریافت نشان ، اعم از اتباع جمهوری اسلامی یا اتباع خارجی اعطاء می شود.
ماده 2- نشانهای » انقلاب اسلامی » ، » استقلال » و » »آزادی » به کسانی اعطاء می شودد که منشاء خدمت بسیار مهمی در پیشبرد اهداف عالیه انقلاب اسلامی باشند.
ماده 3- نشان » جمهوری اسلامی » به رؤسای کشورها و شخصیتها ی عالیرتبه خارجی که واجد یکی از اوصاف » آزادیخواه » ، » انقلابی » و » مستقل » بوده و یا درحمایت از مستضعفان جهان نقش مؤثر و فعال داشته اند ، اعطاء می شود.
ماده 4- » نشانهای عمومی » که عبارت از :
» ایثار » ، » جهاد » ، » عدالت» ، »تعلیم و تربیت » ، » شجاعت» ، » مدیریت » ، » خدمت » ، » فرهنگ » و » هنر » می باشند ، به افرادی که واجد ارزشهای عالی اسلامی و انسانی هستند و یا تلاش چشمگیر و لیاقتهای خاص و خلاقیتهای مرتبط با امور عمومی ابراز نمایند ، اعطاء می شود.
ماده 5- نشانهای تخصصی مشتمل بر نشان » دانش » ، » پژوهش » و » لیاقت » به افرادی که در امور علمی تحقیقی ( رشته های مختلف علمی : علوم پایه ، علوم انسانی ، پزشکی ،فنی و مهندسی، کشاورزی ، هنر و نظایر اینها ) یا اجرائی ، دارای لیاقت و تلاش چشمگیر باشند ، اعطاء می شود.
ماده 6- نشانهای موضوع مواد 3و 4و 5 دارای سه درحه می باشند.
ماده 7- دفتر اعطاء نشانها ی دولتی ، شکل و جنس نشانها و پیش نویس آئین نامه نحوة ارزشیابی و دستورالعمل تعیین مزایای دارندگان نشانها و اعطاء پاداشهای مناسب را تهیه و به کمیسیون فرهنگی هیأت دولت پیشنهاد می نماید.
تبصره 1- شکل و جنس نشانها پس از تأیید ریاست جمهوری ، ابلاغ و به مورد اجراء گذاشته می شود.
تبصره 2- اختیار تصویب آئیننامخ نحوه ارزشیابی و دستورالعمل تعیین مزایا و اعطاء پاداش به دارندگان نشانها به کمیسیون فرهنگی هیأت دولت تفویض می گردد.
ماده 8- نشان ایرانیانی که ترک تابعیت نمایند و افرادی که شایستگی داشتن نشان را از دست بدهند به پیشنهاد وزیر ذیربط یا دفتر اعطاء نشانها ی دولتی و تصویب هیأت وزیران از درجه اعتبار ساقط می شود و افراد مزبور از مزایای موضوع این آئین نامه محروم خواهند بود.
این تصویبنامه جایگزین مصوبه شماره 133066/ ت 963 مورخ 25/12/1367 می گردد.
معاون رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13083

تاریخ تصویب : 1368/10/17

تاریخ ابلاغ : 1368/11/05

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.