همکاری با پیمانکار در جهت تسریع در امورپیمانهاوکارهای جدید

همکاری با پیمانکار در جهت تسریع در امورپیمانهاوکارهای جدید

همکاری-با-پیمانکار-در-جهت-تسریع-در-امورپیمانهاوکارهای-جدید

وکیل

تاریخ رسیدگی :26/5/1371 دادنامه :272 مرجع رسیدگی شعبه 16 دیوان عالی کشورهیات شعبه آقایان .... رئیس و000عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
حسب مندرجات پرونده آقای (الف ) فرزند.00 36 ساله کارمند شهرداری .... به اتهام اخذ وپرداخت رشوه تحت تعقیب دادسرای عمومی تهران قرار گرفته و پس از انجام تحقیقات لازم و صدورقرار مجرمیت بموجب کیفرخواست شماره 41682/9/70 و باستناد ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 67 و ماده 67 قانون تعزیرات تقاضای تعیین مجازات متهم از دادگاه کیفری یک .... شده است. پرونده به شعبه 135 دادگاه کیفری یک ارجاع شده و متهم آقای .... وکیل دادگستری را بعنوان وکیل خود به دادگاه معرفی نموده است. جلسه رسیدگی دادگاه در تاریخ 18/12/70 با حضور متهم و وکیلش تشکیل گردیده و اتهام متهم به نامبرده تفهیم شده اظهار کرده اتهام انتسابی را قبول ندارم و مدافعات خود را به وکیلم واگذار می کنم ، سپس آقای وکیل متهم علوه بر مدافعات خود به شرح لایحه ای در دادگاه نیز از موکل خود دفاع نموده و عمل ارتکابی متهم را از مصادیق رشوه نمی داند و تقاضای صدور حکم برائت از دادگاه نموده است دادگاه ختم دادرسی را اعلام و به موجب رای شماره 241075/12/70 بدین شرح مبادرت به صدور رای نموده است : ( رای دادگاه حسب کیفرخواست شماره 41682/9/70 دادسرای عمومی تهران آقای (الف ) فرزند.00 36 ساله مهندس معمار شهرداری اهل .... با وکالت آقای .... متهم است به اخذ رشوه به مبلغ یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان و پرداخت رشوه به مبلغ یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان و پرداخت رشوه به مبلغ دویست هزار تومان بدین شرح که نامبرده با000 پیمانکار در جهت تسریع در امور پیمانهاو تهیه پیمانها و کارهای جدید همکاری نموده و در این رهگذر مبلغ هشتصد و چهل هزار تومان وجه نقد و یکدستگاه اتومبیل سواری پیکان به ارزش پنج میلیون ریال (پانصدهزار تومان ) با پول وی خریداری می نماید و برای انجام مقاصد خود مبلغ دو میلیون ریال ( دویست هزار تومان ) نیز به کارکنان شهرداری می دهد که با توجه به اوراق و محتویات و مندرجات پرونده امر مشتمل برگزارش مامورین انتظامی و اظهارات و اقاریر متهم در مراحل بدوی و مدافعات بی وجه وی و وکیلش در محضر دادگاه بزهکاری وی نسبت به اخذ مبلغ پانصد هزار تومان رشوه بصورت قیمت ماشین خریداری شده و نیز پرداخت مبلغ دو میلیون ریال به کارکنان شهرداری محرز و سملم بنظر می رسد علیهذا دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و تبصره 2ماده مزبور ضمن رعایت ماده 35 قانون راجع به مجازاتهای اسلامی بلحاظ تعدد و سن و سابقه شغل وی با رعایت تبصره ماده 18 قانون مجازات اسلامی اخیرالتصویب وی را به تحمل شش ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت وی و دو سال انفصال از اشتغال به خدمات دولتی و پرداخت مبلغ پنج میلیون ریال (معادل وجه ماخوذه ) جزای نقدی بابت اخذ رشوه وضبط مبلغ دو میلیون ریال بابت بزه پرداخت رشوه محکوم می نماید. رای صادره حضوری و قابل تجدیدنظر به دیوان عالی کشور است.
آقای وکیل محکوم علیه به شرح لایحه شماره 16580/12/71 به رای صادره معترض و آقای رئیس دادگاه به شرح اظهارنظر مورخ 22/2/71 بنظر و رای خود باقیمانده سپس پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر اتخاذ تصمیم قانونی مشاوره نموده چنین رای می دهد:
بسمه تعالی
با توجه به محتویات پرونده و تحقیقات انجام شده مخصوصا" اقرار متهم نزد معاون اول دادسرای عمومی تهران از لحاظ احراز بزهکاری متهم بوسیله دادگاه و صدور حکم به حبس و جزای نقدی و انفصال موقت از خدمات دولتی ، ایرادی به رای صادره وارد نیست و اعتراض آقای وکیل محکوم علیه در حدی که موجب نقض دادنامه معترض عنه باشد نمی باشد فلذا رد آن اعلام می گردد اما چون وجه رشوه از یکصد هزار تومان بیشتر است مجازات آن علاوه بر مجازاتهای فوق الذکر تا 74 ضربه شلاق نیز می باشد که مورد توجه دادگاه صادرکننده حکم قرار نگرفته اما چون مجازات تعزیری است و با اعتراض محکوم علیه در مرجع تجدیدنظر مورد بررسی قرار گرفته موردی برای تشدیدنمی باشد

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
59

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 272

تاریخ تصویب : 1371/05/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.