به لحاظ اینکه شغل متهم پایین ترازمدیرکل وهمطرازآن است استحقاق استفاده ازتخفیف رادارد

به لحاظ اینکه شغل متهم پایین ترازمدیرکل وهمطرازآن است استحقاق استفاده ازتخفیف رادارد

به-لحاظ-اینکه-شغل-متهم-پایین-ترازمدیرکل-وهمطرازآن-است-استحقاق-استفاده-ازتخفیف-رادارد تاریخ رسیدگی :28/7/71 دادنامه 539/20 تجدیدنظرخواه آقای (الف ) تجدیدنظرخواسته دادنامه شماره 19245/5/1371 صادره از شعبه 138 دادگاه کیفری یک تهران مرجع رسیدگی شعبه 20دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان :000 رئیس و000 عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
دادرای عمومی تهران آقای (الف ) فرزند.00 کارمنداستانداری را به اتهام اخذ رشوه تحت تعقیب قرار داده و با صدور کیفرخواست شماره 6434/3/1371 و تطبیق جرم انتسابی با ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری از دادگاه کیفری یک تهران درخواست نموده که کیفر مقتضی درباره اش تعیین نماید. متهم در تحقیقات مقدماتی به اخذ مبلغ یک میلیون ریال اقرار نموده اما گفته است که عنوان قرض الحسنه داشته و نه رشوه 0 شعبه 138 دادگاه کیفری یک حسب ارجاع به موضوع رسیدگی کرده ، در دادگاه نیز متهم به اخذ وجوه بعنوان قرض الحسنه اقرار نموده است. پس از استماع مدافعات متهم و اعلام ختم رسیدگی با احراز مجرمیت و صدوردادنامه شماره 19245/5/71 و به استنادمقررات ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و ماده 22 قانون مجازات اسلامی از جهت استحقاق متهم به اعمال مقررات تخفیف ، نامبرده را به چهار ماه حبس و با احتساب ایام بازداشت قبلی و پرداخت جزای نقدی معادل وجه ماخوذه و شش ماه انفصال از خدمات دولتی و پرداخت دویست هزار ریال جزای نقدی به جای شلاق محکوم کرده است. محکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض ودرخواست تجدیدنظر دارد و پرونده با اعلام نظر آقای قاضی صادر کننده حکم به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به درخواست مزبور به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر تایید دادنامه شماره 19245/5/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
با توجه به محتویات پرونده از حیث احراز مجرمیت و تطبیق مورد با مواد قانون و تعیین کیفر حبس و جزای نقدی ونیزرعایت ترتیبات رسیدگی حکم تجدیدنظر خواسته ایرادی ندارد و از جهات مذکوره صحیحا" صادر گردده اما با در نظر گرفتن سمت تجدیدنظرخواه واینکه حسب مندرجات اوراق پرونده پایین تر از مدیرکل و همطراز آن است و استحقاق استفاده از تخفیف مجازات دارد صدور حکم به ششماه انفصال از خدمات دولتی که حداقل انفصال از خدمات دولتی و بدون رعایت تخفیف قابل تحمیل می باشد موجه نیست و در این موردبایستی به کمتر از حداقل حکم داده شود با قید اینکه حکم تجدیدنظرخواسته به ترتیب مزبور اصلاح خواهد شد، رد اعتراض اعلام و دادنامه شماره 9245/5/71 تایید می شود.
رئیس .... عضومعاون ...

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
60

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 539

تاریخ تصویب : 1371/07/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.