×

آئین نامه بند(و) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع شیوه های قیمت گذاری سهام ، تخفیفها و چگونگی پرداخت قیمت توسط خریداران

آئین نامه بند(و) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع شیوه های قیمت گذاری سهام ، تخفیفها و چگونگی پرداخت قیمت توسط خریداران

آئین-نامه-بند(و)-ماده-(14)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران-موضوع-شیوه-های-قیمت-گذاری-سهام-،-تخفیفها-و-چگونگی-پرداخت-قیمت-توسط-خریداران
شماره 23511/ت 24653ه 17/5/1380
هیات وزیران در جلسه مورخ 27/4/1380 بنا به پیشنهاد شماره 46531 مورخ 10/12/1375 وزارت امور اقتصادی دارائی و به استناد بند (و) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - آئین نامه شیوه های قیمت گذاری سهام ، تخفیف ها و چگونگی پرداخت قیمت توسط خریداران را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- سهام موضوع ماده (11) قانون برنامه سوم توسعه پس از تعیین قیمت پایه سهام حسب مورد به شرح مواد (2) و (4) این آئین نامه توسط شرکتهائی مادر تخصصی ، به منظور طی مراحل واگذاری از طریق بورس یا مزایده وکالتا" به سازمان خصوصی سازی ارائه خواهدشد
ماده 2- قیمت پایه سهام شرکتهائی که در بورس اوراق بهادار برای اولین بار عرضه می شوند طبق ضوابط مورد عمل بورس اوراق بها دار تعیین خواهد شد.
ماده 3- حداقل قیمت پایه سهام شرکتهائی که در زمان تصویب این آئین نامه در بورس اوراق بهادار عرضه شده ودارای قیمت تابلو می باشند ، برابر آخرین قیمت سهام مذکور در تابلو بورس در روز قبل از عرضه سهام در بورس است.
ماده 4- قیمت پایه سهام موضوع ماده (11) قانون برنامه سوم توسعه برای واگذاری به روش مزایده با نگرش تداوم فعالیت شرکت ذیربط و تعهد خریداران به این تداوم ، به شرح زیر تعیین می گردد:
الف - قیمت پایه سهام شرکتهای سودده از حاصل قیمت (سودخالص قبل از مالیات ) بر (نرخ بازده سرمایه گذاری ) و با توجه به عوامل موثر در تعدیل سود شرکت و همچنین تاثیر عوامل جانبی که قیمت پایه سهام شرکت را تعدیل می نماید ، بشرح مندرج در تبصره (2) و بند (ب ) ذیل این ماده تعیین می گردد. نرخ بازده سرمایه گذاری معادل نرخ موثر سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت پنج ساله بانکی به اضافه پنج (5) درصد تعیین می شود.
تبصره 1- (شرکت سودده ) در این آئین نامه به شرکتی اطلاق می شود که نتیجه عملیات آن در سه سال متوالی قبل از سال واگذاری ، به سود خالص قبل از مالیات منجر شده باشد.
تبصره 2- مبنای تعیین سود خالص قبل از مالیات ، میانگین سودسه سال آخر شرکت قبل از سال واگذاری و با توجه به عوامل موثر در تعدیل آن به شررح زیر خواهد بود:
1- درآمدها و هزینه های استثنائی ونیز درآمدهای حاصل ازفروش داراییهای اسقاطی یا موجودی نایاب ومانند آن در محاسبه سود خالص قبل از مالیات منظور نمی شود.
2- چنانچه متوسط تولید سالهائی که مبنای محاسبه سودخالص قبل از مالیات قرار گرفته کمتر از هفتاد (70) درصد بالاترین تولید هر یک از سنوات پنج سال آخر شرکت باشد ، جهت سالهای مزبور ، سود مربوط با احتساب هفتاد (70) درصد بالاترین تولیدی هر یک از سنوات پنج سال گذشته تقویم می گردد.
ب - عوامل جانبی موضوع بند (الف ) این ماده که باعث تعدیل قیمت پایه سهام شرکت می شود، بشرح زیر است :
1- در صورتیکه سرمایه شرکت در سال واگذاری سهام باسال ماقبل آن از محل آورده نقدی یا مطالبات سهامداران افزایش یافته باشد ، صد (100) درصد مبلغ افزایش سرمایه به ارزش کل شرکت افزوده می شود همچنین مبالغ نگهداری شده در شرکت از محل سود سال قبل ازواگذاری تحت هر عنوان ، به قیمت پایه شرکت اضافه می شود.
2- در مواردی که مالیات بردرآمد شرکت از طریق رسیدگی به دفتر و برگشت هزینه به حالت عادی تعیین گردیده ولی قطعی نشده است ، مالیاتهای قطعی نشده مزبور به نسبت تفاوت میانگین مالیاتهای قطعی شده و محاسبه شده در آخرین سه سالی که مالیاتهای شرکت به حالت مذکور قطعی شده است ، محاسبه و تفاوت بین مالیاتهای مزبور و ذخایر مربوط از قیمت پایه سهام کسر می شود.
3- هفتاد(70) درصد تفاوت بین قمیت دفتری وارزش روزدارائی های منقول و غیر منقولی که برای عملیات شرکت ضروری نمی باشد، به تشخیص شرکت مادر تخصصی به قیمت پایه سهام اضافه خاهد شد.
4- قیمت تمام شده طرحهای توسعه و تکمیل طرحهای نیمه تمام یا آماده بهره برداری یا طرحهائی که کمتر از(5) سال از شروع بهره برداری آنها گذشته باشد ، بشرح زیر محاسبه و تفاوت حاصل به قیمت پایه سهام اضافه می شود:
4 -1- در خصوص هزینه های ارزی اعم از خرید ماشین آلات یا سایر هزنیه ها، جمع هزینه های ارزی به قیمت روز ارز برای سرمایه گذاری و یا قیمت داراییهای مزبور براساس نظر کارشناسی رسمی محاسبه خواهد شد.
4-2- در خصوص هزینه های ریالی براساس شاخص عمده فروش دربخش مربوط، اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یانظر کارشناسی محاسبه خواهد شد. انتخاب کارشناس از بین افراد خبره یا کارشناسان رسمی دادگستری توسط شرکت مادر تخصصی انجام می شود.
5- تفاوت بین قیمت دفتری وارزش سهام و سرمایه گذاری های انجام شده در سایر شرکتها حسب مورد به قیمت معامله شده در بورس یا ارزیابی آن به روش ارزیابی انجام شده در شرکت سرمایه گذار، مطابق این آئین نامه ، اضفاه یا از آن کسر می شود.
در مواردی که سود این قبیل سرمایه گذاریها در حسابها عمل شده باشد، سود منظور شده می باید از سود خالص قبل از مالیات کسر شود.
پ - قیمت پای سهام سایر شرکتها با توجه به شرایط خاص هر یک از آنها حسب مورد با پیشنهاد شرکت مادر تخصصی ، تاییدهیات عالی واگذاری واعملا یکی از شیوه های ذیل توسط شرکت مادر تخصصی مربوط تعیین می گردد:
1- ارزش روز خالص داراییهای شرکت ( قیمت روز داراییها پس از کسر کلیه بدهیها ).
2- تنزیل خالص جریان وجوه نقد شرکت در ده سال آینده با اعمال نرخ مذکور در بند (ل ) ماده (4) این آئین نامه.
3- ارزش اسمی سهام.
4- ارزش ویژه دفتری (به شرط مثبت بودن ).
5- ارزش اسمی سهام حداکثر ده سال قبل از سال واگذاری با اعمال شاخص تورم عمده فروشی.
6- ترکیبی از روشهای یاد شده.
ماده 5- ارزش مزیت ناشی از سهام مدیریتی وکنترلی موضوع این آئین نامه ، به استثنای سهام کنترل کننده مدیریت شرکتهای بزرگ موضوع بند (ج )ماده (16) قانون برنامه سوم توسعه که از طریق بورس اوراق بهادار واگذار می گردد ، پیشنهاد شرکت مادر تخصصی ذیربط و تایید کمیسیونی مرکب ار مدیرعامل سازمان خصوصی سازی ، دبیرکل سازمان بورس اوراق بهادار تهران و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تعیین می شود.
تبصره 1- کمسیون موضوع این ماده مکلف است حداکثر ظرف بیست روز نسبت به پیشنهاد شرکت مادر تخصصی اعلام نظر نماید.در صورت استنکاف کمیسیون از اظهارنظر، شرکت مادر تخصصی پس از کسب نظر هیات عالی واگذاری با رعایت مقررات این آئین نامه اقدام خواهد نمود.
تبصره 2- جلسات کمیسیون با حضور کلیه اعضاء رسمیت خواهدیافت و تصمیم های آن با رای اکثریت دارای اعتبار است. نظر اقلیت نیز باید در صورتمجلس قید و به امضاء برسد.
تبصره 3- سهام مدیریتی ، آن تعداد سهامی است که دارنده آن بتواند حداقل یک عضو در ترکیب هیات مدیره تعیین نماید.
تبصره 4- سهام کنترلی ، آن تعداد سهامی است که دارنده آن امکان اتخاذ تصمیم در مجمع عمومی عادی را داشته باشد.
ماده 6- چنانچه پس از درج آگهی فروش بر منبای قیمت تعیین شده موضوع بند (پ ) ماده (4) این آئین نامه ، سهام عرضه شده فروش نرود، به پیشنهاد مشترک شرکت مادر تخصصی ذیربط و سازمان خصوصی سازی و با تصویب هیات عالی واگذاری ، فروش سهام به بهای کمتر از قیمت پایه مجاز است.
ماده 7 - چنانچه خریدار یک یا چند مورد از موارد مندرج در بندهای (الف ) تا (ت ) ذیل را تعهد نماید، سازمان خصوصی سازی می تواند یک یا تعدادی از تخفیفهای مندرج در بندهای (ث ) تا (ح ) ذیل را ارایه نماید:
الف - اشتغال را در سطح روز خریداری تا بیست درصد نسبت به روز خریداری ، افزایش دهد.
پ - تولید را در یک دوره معین حداکثر تا بیست (20)درصدنسبت به روز خریداری افزایش دهد.
ت - ظرف یک سال حداقل پنجاه (50)درصد نسبت به روز خریدای سرمایه گذاری جدید نماید.
ث - دوره اقساط را افزایش دهد.
ج - سود فروش اقساطی را تا صفر تقلیل دهد.
ج - پیش قسط ثمن معامله را کاهش دهد.
ح - تا بیست (20) درصد قیمت فروش نقدی را تخفیف دهد.
تبصره - چگونگی اعمال تخفیفهای یاد شده در قبال تعهدات متقابل خریداران براساس دستورالعمل ماده (17) قانون برنامه سوم توسعه به تصویب هیات عالی واگذاری می رسد.
ماده 8- پرداخت قیمت توسط خریداران با رعایت ترتیبات زیرصورت می گیرد:
الف - چنانچه سهام در سازمان بورس اوراق بهادار عرضه وفروخته شود، پرداخت قیمت با توجه به ضوابط مورد عمل در سازمان مذکور خواهد بود.
ب - چنانچه سهام به روش مزایده عرضه و به صورت نقدی فروخته شود، پرداخت قیمت براساس آئین نامه معاملاتی سازمان خصوصی سازی و با رعایت مفاد این آئین نامه خواهد بود.
پ - چنانچه واگذاری سهام به صورت اقساط صورت پذیرد،پرداخت قیمت براساس آئین نامه (بند (ه) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه ) موضوع برقراری نظام اقساطی فروش سهام خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16452

تاریخ تصویب : 1380/04/27

تاریخ ابلاغ : 1380/06/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.