×

آئین نامه اجرائی موضوع بند (الف ) تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 کل کشور، از طریق بانکهای استان

آئین نامه اجرائی موضوع بند (الف ) تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 کل کشور، از طریق بانکهای استان

آئین-نامه-اجرائی-موضوع-بند-(الف-)-تبصره-3-قانون-بودجه-سال-1366-کل-کشور،-از-طریق-بانکهای-استان

وکیل

شماره 9610/ت 303 30/4/1366
هیات وزیران در جلسه مورخ 10/4/1366 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ووزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آئین نامه اجرائی بند(الف ) تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 کل کشور را بشرح زیر تصویب نمودند:

1- بانکهای استان موظفند تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرحهای تولیدی در بخشهای کشاورزی ، منابع طبیعی و صنایع روستائی ،صنعتی ، معدنی و مصالح ساختمانی و طرحهای فرهنگی و هنری ، علمی را که دارای توجیهات اقتصادی و فنی و مالی بوده فقط از نظر سهم سرمایه گذار و وثیقه با مقررات بانکهای استان وفق نمیدهدبراساس مفاد این آئین نامه اجرائی پرداخت نمایند.
2- حداکثر سهم هر یک از بخشهای تولیدی بشرح زیر می باشد:
- بخش کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع روستائی دوازده میلیارد و پانصد میلیون.00/000/500/12 ریال 0
- بخش صنعت چهار میلیارد- 000/000/000/4 ریال
- بخش مصالح ساختمانی چهار میلیارد.00/000/500/2 ریال 0
- بخش هنری و فرهنگی و علمی دومیلیارد-/000/000/000/2 ریال 0
الف - بانکهای استان موظفند تا مبلغ دو میلیارد ریال برای بخش تعاونی و خصوصی در فعالیتهای فرهنگی ، هنری و علمی که به تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است و جنبه تولیدی و بازگشت سرمایه را داشته باشند براساس لیست اولویتهای پیوست با رعایت سایر مفاد این آئین نامه اجرائی اعطاء نمایند.
ب - تا مبلغ سه میلیارد ریال از تسهیلات اعتباری بخش کشاورزی و صنایع روستائی بصورت قرض الحسنه به کشاورزانی که در اجرای لایحه قانونی مصوب 26/1/1359شورای انقلاب اسلامی و یا قانون واگذاری زمینهای بایر و دایر که بعد از انقلاب صورت گشت موقت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است مصوب 8/8/1365 مجلس شورای اسلامی زمین دریافت داشته اند و یا صاحب زمین میشوند اختصاص می یابد که بر حسب معرفی هیئت های هفت نفره منحصرا" برای مصارف آب و خاک ، حفر چاه و تجهیزات و تامین ادوات کشاورزی با رعایت مفاد این آئین نامه به مصرف برسد.
ج - سهم هر یک از بانکهای استان به تفکیک اعتبارات موردنیاز بخشها و فعالیتهای تولیدی یا هنری و فرهنگی وعلمی مناطق محروم یا مستعد کشور ضمن جدول پیوست تعیین گردیده است که با رعایت سایر موارد این آئین نامه اجرائی اعطاء خواهد گردید. با توجه به میزان جذب تسهیلات اعتباری در هر یک از بانکهای استان عنداللزوم تغییرات لازم هر چهارماه یکبار توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت برنامه و بودجه در جدول پیوست این آئین نامه داده خواهد شد مشروط بر آنکه سقف هر مورد از میزان مندرج در این بند (بند2) تجاوز ننماید و در جمع کل اعتبارات تبصره نیز تغییری حاصل نشود.
تبصره - استفاده تعاونیهای تولیدی کارمند ی وکارگری وتعاونی مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی از تسهیلات اعتباری این آئین نامه در اولویت میباشد.
3- منابع لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این تبصره عبارتنداز:
الف - منابع داخلی بانکهای استان.
ب - سهم سرمایه گذاران طرحهای تولیدی.
بانکهای استان درصورت عدم تکافوی منابع داخلی تقاضای دریافت اعتبار از بانکهای تجاری را برای بررسی واقدام به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال خواهند داشت.
اعضای تسهیلات اعتباری به بانکهای استان از محل سایربانکهای تجاری منوط به بررسی اطلاعات ومدارک لازم و میزان منابع داخلی و تسهیلات اعطائی قبلی و پیش بینی اعطای تسهیلات اعتباری بعدی بانک متقاضی به طرحهای تولیدی نظارت شده از محل منابع موضوع تبصره تائید و نیاز بانک استان توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
4- بانکهای تجاری کمبود منابع مورد نیاز(بانکهای استان )رااز محل منابع خود به شکل سپرده سرمایه گذاری خاص نزد بانکهای استان برای مصارف موضوع تبصره 3 تامین خواهند نمود.
مدت این قبیل سپرده ها حداکثر تا 5 سال خواهد بود.
6- برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 لازم است بدوا" توسط اشخاص حقیقی و حقوقی طرح لازم بشرح زیر تهیه و به بانکهای استان ارائه شود:
منظور از طرح در این دستورالعمل عبارت است از شرح عملیات اجرائی وارائه پیش بینی ها و اطلاعات لازم در رابطه با ایجاد باز سازی ، توسعه ، تکمیل و راه اندازی مجدد یک واحد تولیدی و عملی و فرهنگی و هنری مشتمل بر انگیزه اجرای طرح مشخصات متقاضی و متقضایان ونحوه مالکیت آنان ، سوابق کار در رشته تولیدی ذیربط، مهارتهیا شخصی و پیش بینی آموزشهای فنی ضمن اجرای طرح ،مشخصات فنی در کلیه ساختمانها وتاسیسات ماشین الات (بهاء کل وواحد)پیش بینی مشخصات حقوقی زمین محل استقرار طرح ، مجوزهای قانونی لازم (از جمله پروانه تاسیس یا موافقت اصولی و000) زمان اجرای طرح بانضمام سرمایه در گردش مودر نیاز صورتهای مالی و جداول مشخصه وضع اقتصادی ومالی طرح پیش بینی شده برای طول عمر طرح و سایر توجیهات اقتصادی و اجتماعی.
6- بانک استان موظف است طرحهای ارائه شده را بررسی ونظرات خود را در مودر طرحهای تا سقف صد میلیون ریال ظرف مدت 30 روز به متقاضی اعلام نماید متقاضی میتواند در هر حال پس از انقضای مدت فوق طرح خود را به دبیرخانه کمیته برنامه ریزی استان (سازمان برنامه وبودجه استان ) تسلیم نماید. سازمان برنامه ریزی استان (سازمان برنامه وبودجه استان ) تسلیم نماید. سازمان برنامه و بودجه استان موظف است بدوا" طرحهای مذکور را در جلسه 5 نفره با با شرکت نمایندگان استاندار، بانک استان ، سازمان برنامه وبودجه استان ، مدیر کل امور اقتصادی و دارائی و یک نفر با معرفی دستگاه ذیربط، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جهادسازندگی ، هیات هفت نفره استان ، ادارات کل صنایع ، صنایع سنگین ، معادن و فلزات ، کشاورزی و مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان که بر حسب موضوع طرح تشکیل می گردد مطرح نماید این کمیسیون موظف است طرحهیا مطروحه خود را به دقت از نظرات فنی ، اقتصادی و مالی حداکثر ظرف مدت 20 روز مورد بررسی قرار داده و در صورت تائید کامل طرح مراتب رادر کمیته برنامه ریزی استان مطرح نماید که در صورت تصویب در کمیته برنامه ریزی استان ، بانک استان موظف است در مورد مصوبات کمتر از یکصد و پنجاه میلیون ریال بلافاصله نسبت به عقد قرارداد لازم با متقاضی اقدام نماید و طرحهای با اعتبار بیش از یکصد وپنجاه میلیون ریال برای ربررسی وتقدیم به هیئت محترم وزیران میبایستی قبلا" به وزارت برنامه و بودجه ارسال گردند.
تبصره 1- بانکهای استان در صورت کمبود کارشناس میتوانند از امکانات کارشناسی استان استفاده نموده و سازمانها، ادارات کل و نهادهای دولتی استان موظفند بر حسب درخواست بانک استان دربررسی طرحهای پیشنهادی این آئین نامه همکاری لازم را معمول دارند.
تبصره 2- کمیته برنامه ریزی استانها موظنفد در تصویب طرحها آندسته از طرحهائی را که حداقل ارزبری را دارا میباشند و یا صرفه جوئی ارزی ایجاد میکنند در اولویت قرار دهند.
تبصره 3- در کمیسیون موضوع بند6 این آئین نامه اتخاذ تصمیم حداقل با سه رای مثبت خواهد بود. بدیهی است در صورت عدم توجیه طرح از طرف کمیسیون مذکور مراتب قابل طرح در کمیته برنامه ریزی استان نخواهد بود.
تبصره 4- سازمان بنرامه و بودجه استان موظف است بعنوان دبیر خانه کمیته برنامه ریزی استان د رجلسات کمیته که به منظور بررسی طرحهای موضوع تبصره تشکیل میگردد از نمایندگان بانک استان بطور عام در همه جلسات مرکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استان واداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان بر حسب مودر دعوت بعمل آورد.
7- بانکهای استان موظفن قرارداد مربوط به طرحهای مصوب کمیته برنامه ریزی استان با هیات وزیران را از طریق استفاده از یک یا چند نوع از عقود شرعی پیش بینی شده در قانون عملیات بانکی بدون ربا با متقاضیان منظور نمایند. رعایت آئین نامه عقد قرض الحسنه مصوب شورای پول و اعبتار از نظر سقف اعتباری در مورد طرحهای مصوب تعاونیهای زیر پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استانها و صنایع روستائی الزامی نیست حداکثر معادل 50% ازخالص قرض الحسنه قابل مصرف بانکهای استان به این امر اختصاص خواهد داشت.
تبصره 1- فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانک استان که حاوی اطلاعات مورد نیاز طرح میباشد همراه با اولویتهای اجرائی مربوط به نوع و ماهیت طرحهای مختلف بخشهای تولیدی ضمیمه این آئین نامه اجرائی به تصویب رسیده است.
تبصره 2- فرم مشخصات طرحهای پیشهادی بخش فرهنگی ، علمی وهنری به بانک استان براساس فرم شماره 2پیوست خواهد بود.
8- بانکهای استان موظفند منابع اعتباری موضوع تبصره 3را به تدریج ومتناسب با پیشرفت امور طرح در اختیار متقاضیان قراردهند تعیین مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری اعطائی و تاریخ شروع بازپرداخت اقساط با توجه به ماهیت طرح وکسب نظر از دستگاه دولتی ذیربط توسط سازمان برنامه و بودجه استان وبانک استان تعیین خواهد شد. در هر حال مدت بازپرداخت تسهیلات دریافتی با احتساب دوره ساخت طرح نباید بیش از10 سال برای طرحهای کشاورزی ، 8 سال برای طرحهای صنعتی و 7سال برای سایرطرحهاباشد.
9- بانکهای استان موظفند هر ساله مانده مطالبات لاوصول خود نشای ازاعطای تسهیلات اعتباری آن قسمت از طرحهای تولیدی نظارت شده که از لزوم اجرای آن طبق جدول پیوست به تصویب هیات وزیران رسیده است (موضوع تبصره 3 قانون بودجه سنواتی ) را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است هر ساله این تعهدات را تنظیم و حداکثر تاپایان ششماهه اول هر سال به وزارت برنامه و بودجه اعلام نماید تا در لایحه بودجه سالیانه کل کشور منظور گردد.
10- تضمین تسهیلات اعتباری موضوع این آئئن نامه عبارتند از:
الف - اعطای اجازه برداشت از حسابهای بانکهای استان نزد کلیه بانها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ب - تضمین وزارت برنامه و بودجه دائر بر اینکه مانده مطالبات لاوصول بانکهای استان ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری آن قسمت از طرحهای تولید ینظارت شده که لزوم آن به تصویب هیات وزیران رسیده است حداکثر ظرف مدت 5 سال در لایحه بودجه سالیانه کل کشور پیشنهادی به مجلس شورای اسالمی منظور نماید.
11- بانکهای استان که از محل اعتبارات تبصره 3 اقدام به اعطای تسهیلات اعتباری می نمایند موظفند به موارد زیرنظارت بعمل آورند
الف - نظارت بر مصرف اعتبار مزبور متناسب با پیشرفت اجرائی طرح 0 درآمدطرح ، زیرا تضمین دولت نافی وظایف بانکهای استان جهت وصول مطالبات معوق ناشی از اعطای اینگونه تسهیلات نبوده وبانک استان میبایستی جهت حفظ حقوق دولت اقدامات قانونی خود را جهت بازپرداخت کل تسهیلات اعتباری اعطائی به مرحله اجرادرآورد.
12- در مورد عقودی که نیاز به اخذ تامین کافی دارند کلیه مستحدثات واموال ودارائی های قابل توثیق که از اجرای طرح ناشی میشوند به توثیق بانک استان درخواهند آمد ودرعین حال استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موظنفد در صورت کمبود، سفته به امضای خود ب بانک بسپارند. استفاده کنندگان از تسهیلات موضوع این تبصره موظفند بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی را به موقع انجام دهندو عدم بازپرداخت در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی محسوب میشود.
13- کارمندان دولت جمهوری اسلامی ایران میتوانند در صورت تائید کمیسیون برنامه ریزی استان یا هیات وزیران و بشرط انتزاع از دستگاه دولتی ذیربط(جز در مورد تعاونیهای کارمندی ) پس از انعقاد قرارداد با بانک عامل از تسهیلات اعبتاری تبصره بارعایت سایر مفاد آئنی نامه اجرائی استفاده نماید.
14- در مودر طرحهائیکه به تصویب کمیته برنامه ریزی استان یا هیات وزیران میرسد، سهم سرمایه گذاری استفاده کنندگان ازتسهیلات اعتباری در کل سرماهی گذاری طرح 10% کل سرمایه گذاری بوده ودرمورد طرحهای بخش صنایع روستائی و مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استانها و سایر تعاونیهای تولیدی وتولید کنندگان سهم استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری به پیشنهاد کمیسیون بند6 این آئین نامه اجرائی و تائید کمیته برنامه ریزی استان یا هیات دولت در حد توان مجریان تعیین خواهد شد و حداکثر سقف آن 8% کل سرمایه گذاری می باشد.
15- ارز مورد نیاز طرحهای مصوب از محل تسهیلات اعتباری این آئنی ناه از محل بند(ه) تبصره 29 قانون بودجه سال 1366 تامین خواهد شد. سازمانهای برنامه و بودجه استانها موظفند باهمکاری بانک استان میزان ارز مورد نیاز طرحهای مصوب را تعیین و به معاون امور مناطق وزارت برنامه و بودجه اعلام نمایند.
16- بانکهای استان موظفند هر سه ماه یکبار گزارش تبصره را شامل انواع و میزان تسهیلات اعتباری مذکور و نوع طرحها وهمچنین میزان بدهی های لاوصول را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند تا از طریق وزارت برنامه و بودجه به هیات وزیران ارائه گردد.
17- تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود نیز با توجه به جدول گردش نقدی که بر اساس جدول گردش عملیات تنظیم می گردد از منابع اعتباری تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 قابل تامین خواهد بود. این قبیل طرحها باید جهت بررسی و تائید قبلی به کمیسیون موضوع بند(6) این آئین نامه ارسال گردد. تسهیلات اعطائی از محل اعتبار مزبور نباید تحت هیچ عنوانی به مصرف بازپرداخت بدهی های قبلی طرحها برسد.
18- تامین منابع لازم بمنظور تکمیل و راه اندازی طرحهای نیمه تمام دولت که در اختیار تعاونیهای تولیدی ، کارمندی وکارگری و مراکز گسترش تولیدی وعمرانی قرار می گیرد در صورت موافقت کمیته برنامه ریزی استان و هیات وزیران از محل اعتبارات تبصره 3 قانون بودجه و با رعایت مفاد این آئین نامه بلامانع خواهد بود.
19- وزارت جهاد سازندگی میتواند به نیابت از طرف متقضایان استفاده از تسهیلات اعطائی مربوط به بخش صنایع روستائی ،اقدامات لازم را مطابق مفاد این آئین نامه و بنا به درخواست آنان انجام دهد.
20- دستگاههای اجرائی دولت در استان مکلفند آب ، برق ، مواد اولیه ، مصالح ساختمانی و سایر نیازهای طرحهای تبصره 3 را در اولویت قرا ردهند.
نخست وزیر - میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12360

تاریخ تصویب : 1366/04/10

تاریخ ابلاغ : 1366/05/13

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.