×

آئین نامه استخدامی شهرداری پایتخت

آئین نامه استخدامی شهرداری پایتخت

آئین-نامه-استخدامی-شهرداری-پایتخت

وکیل

شماره 13384 27/2/2535
وزارت کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 27/2/2535 بنا به پیشنهاد شماره 31/34931/22441 مورخ 17/10/2534 وزارت کشور و موافقت نامه شماره 1011/4 مورخ 27/8/2534 سازمان امور اداری و استخدامی کشور به استناد ماده 58 اصلاحی قانون شهرداری و تبصره 38 قانون بودجه اصلاحی سال 2523 کل کشور آئین نامه استخدامی شهرداری پایتخت را که از اول سال 2535 اجرا میشود بشرح زیر تصویب نمودند :
فصل اول – کلیات
ماده 1 – شهرداری پایتخت و کلیة مؤسسات تابع آن از لحاظ استخدامی مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود .
تبصره – مؤسسات تابع شهرداری پایتخت از نظر این آئین نامه مؤسساتی هستند که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی باشند و بیش از پنجاه درصد سرمایه یا منابع بودجه آنها از منابع شهرداری پایتخت تأمین شده باشد ، در هر مورد که در این آئین نامه شهرداری گفته شده بشد منظور شهرداری پایتخت و مؤسسات تابع آن است.
ماده 2 – مستخدمین شهرداری به سه نوع تقسیم میشوند :
الف – مستخدم ثابت که برای تصدی پست ثابت سازمان استخدام شده باشد.
ب – مستخدم موقت که به موجب قرارداد به مدت معیت و کار مشخص به خدمت شهرداری و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب انجمن شهر خواهد رسید.
پ – مستخدم رسمی که مشمول مقررات مربوط قانون استخدام کشوری است.
تبصره – کارگران شهرداری مشمول قانون کار میباشند. تشخیص مشاغل کارگری در شهرداری به پیشنهاد شهرداری و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور باشد.
ماده 3 – مستخدمین ثابت شهرداری مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود.
ماده 4 – تشکیلات شهرداری با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری و ماده 54 اصلاحی قانون شهرداری به تصویب انجمن شهر میرسد.
ماده 5 – انتصاب مستخدمین موقت به پستهای ثابت سازمانی ممنوع است. ولی در صورتی که برای تصدی برخی از پستهای ثابت سازمانی تخصصی نتوان از مستخدمین ثابت استفاده کرد شهرداری میتواند با تصویب شورای اداری شهرداری از مستخدمین موقت برای تصدی پستهای مذکور استفاده کند.
ماده 6 – استخدام اتباع بیگانه در شهرداری با رعایت قوانین و مقررات مربوط به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بعمل خواهد آمد.
فصل دوم – ورود به خدمت و انتصاب
ماده 7 – داوطلبان استخدام برای تصدی مشاغل ثابت شهرداری باید دارای شرایط زیر باشند :
??. سن کمتر از 18 و یا بیشتر از 40 سال نباشد.
??. تابعیت ایران.
??. انجام خدمت زیر پرچم یا معافیت قانونی در صورت مشمول بودن.
??. نداشتن محکومیت به فساد عقیده و معتاد نبودن به استعمال افیون.
??. داشتن توانایی انجام کاری که برای آن استخدام میشود.
تبصره 1 – شهرداری میتواند برای مشاغل تخصصی که فهرست آنها از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام میشود داوطلبان را تا سن 45 سالگی تمام استخدام نماید.
تبصره 2 – افرادی که مجدداً به خدمت ثابت شهرداری در می آیند مشمول محدودیت حداکثر سن مذکور در بند الف این مده نخواهند بود مشروط بر اینکه سن آنها پس از کسر مدت خدمت ثایت آنها در شهرداری از سنین مقرر در فوق حسب مورد تجاوز نکند.
ماده 8 – استخدام برای تصدی مشاغل ثابت از طریق امتحان و مسابقه بعمل می آید.
تبصره – شهرداری میتواند در مورد مشاغل تخصصی که فهرست آنها به تصویب انجمن شهر میرسد به امتحان اکتفا نماید.
ماده 9 – داوطلبانی که در مسابقه و یا امتحان ورودی پذیرفته شده اند یک دوره آزمایشی را طی خواهند کرد که حداقل آن سه ماه و حداکثر دو سال خواهد بود. هرگاه وضع خدمت و رفتار آنان در دوره آزمایشی رضایت بخش باشد حکم استخدام قطعی آنان بعنوان مستخدم ثابت صادر خواهد شد و در اینصورت مدت خدمت آزمایشی جزء سابقه خدمت ثابت آنان محسوب میشود و افرادی که در دوره آزمایشی صالح برای ابقاء در خدمت مورد نظر تشخیص داده نشوند بخدمت آزمایشی آنان خاتمه داده میشود.
تبصره 1 – به افرادی که به خدمت آزمایشی آنان خاتمه داده میشود حقوق و مزایای مرخصی استحقاقی استفاده نشده پرداخت خواهد شد.
تبصره 2 – شهرداری میتواند افرادی را که مجدداًبه خدمت ثابت می پذیرد از طی دوره آزمایشـی معاف نماید.
ماده 10 – شهرداری موظف است در فواصل معین شایستگی و استعداد مستخدمین خود را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را در پرونده استخدامی مستخدم منعکس سازد. این سنجش به نحوی صورت خواهد گرفت که موجب ارشاد و معرف استحقاق مستخدم برای ارتقاء مرتبه یا تغییر شغل و یا لزوم گذارنیدن دوره کارآموزی جدید باشد.
فصل سوم – حقوق و مزایا
ماده 11 – مشاغل ثابت شهرداری بر اساس اهمیت وظائف و مسئولیت ها و شرایط احراز ارزیابی و طبقه بندی میشود و با نظر شورای اداری شهرداری و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب انجمن شهر به یکی از مرتبه های موضوع ماده 14 تخصیص داده میشود.
تبصره - هر گونه تغییر در طرح طبقه بندی مشاغل شهرداری با پیشنهاد شورای اداری شهرداری و تایید سازمان امور اداری و استخدامی مشور و تصویب انحمن شهر خواهد بود.
ماده 12 – ارجاع پست ثابت در شهرداری به کسی که حائز شرایط تصدی آن طبق شرح شغل مربوط نباشد ممنوع است.
تبصره – در صورتی که برای تصدی پست ثابت در شهرداری مستخدم واجد شرایط وجود نداشته باشد میتوان مستخدمین مادون در همان رسته را بعنوان کفیل به تصدی پست مزبور منصوب نمود اجرای این ماده در مورد مستخدمینی که فاقد شرط تحصیلی پست مورد نظر میباشند تا یک مرتبه بالاتر مجاز است و در مورد کسانی که شرط تحصیلی پست مورد نظر را داشته باشند تا سه مرتبه بالاتر ممکن خواهد بود.
تبصره – در موارد فوق مستخدم حقوق مرتبه و پایه خود را دریافت میکند و از فوق العاده شغل پست جدید استفاده خواهند کرد.
ماده 13 کلیه مستخدمین ثابت شهرداری مشمول طرح طبقه بندی مشاغل میباشند.
ماده 14 – جدول یا جداول حقوق مستخدمین ثابت شهرداری پس از موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تایید شورای حقوق و دستمزد به تصویب انجمن شهر خواهد رسید جدول یا جداول حقوق بر مبنای عدد صد ( 100 ) تنظیم و حداکثر آن از 900 تجاوز نخواهد کرد.
ماده 15 – حداکثر ضریب ریالی جدول یا جداول حقوق مستخدمین ثابت معادل ضریب ریالی جداول حقوق مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و تغییرات و اصلاحات بعدی آن با تصویب انجمن شهر تعیین میگردد.
ماده 16 – در صورتیکه حقوق دریافتی مستخدم بابت حقوق مرتبه و یا پایه در تاریخ اجرای این آئین نامه بیش از مبلغی باشد که براساس جدول موضوع ماده 14 به او تعلق میگیرد مابه التفاوت بعنوان فوق العاده تطبیق به او پرداخت میگردد و هر گونه افزایش حقوق او از بابت ترفیع و ارتقاء بعدی از فوق العاده تطبیق وی کسر میشود.
تبصره – هرگاه جدول یا جداول حقوق تغییر یابد و این امر باعث گردد که حقوق دریافتی مستخدم در تاریخ اجرای جدول یا جداول قبلی بیش از حقوقی باشد که براساس جدول یا جداول جدید به او تقلق میگیرد این امر مابه التفاوت نیز بعنوان فوق العاده تطبیق به او پرداخت میشود و مشمول حکم این ماده خواهد بود.
ماده 17 – حقوق و مزایای کسانی که به سمت معاون شهرداری پایتخت منصوب میشوند معادل حقوق و مزایای معاون وزارتخانه خواهد بود و هرگاه از بین مستخدمین ثابت شهرداری انتخاب شوند میزان حقوق بازنشتگی و وظیفه آنان در صورتی که دو سال تصدی مقام مزبور را داشته باشند معادل حقوق بازنشستگی و وظیفه معاون وزارتخانه خواهد بود.
ماده 18 – داوطلبات استخدام برای پستهای ثابت به استناد شغلی که برای آن استخدام میشوند در پایه یک مرتبه مربوط وارد خدمت میشوند و میتوانند با رعایت شرایط مقرر در این آئین نامه تا آخرین پایه همان مرتبه ترفیع یابند.
ماده 19 – حقوق دوره آزمایشی برابر حقوق اولین پایه مرتبه مربوط خواهد بود.
تبصره – فوق العاده ها و هزینه های مستخدم آزمایشی مطابق فوق العاده ها و هزینه های مستخدم ثابت تعیین و پرداخت خواهد شد.
ماده 20 – مستخدمین ثابت شهرداری در صورت وجود شرایط زیر استحقاق ترفیع در مرتبه ای که خدمت میکنند خواهند داشت :
ابراز لیاقت و کاردانی
توقف حداقل دو ساله در پایه مادون
ماده 21 – اعطای ترفیع به مستخدمین ثابت شهرداری طبق ضوابط مورد عمل درباره مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.
ماده 22 – تغییر مرتبه مستخدمین ثابت در شهرداری پایتخت با رعایت شرایط زیر امکان پذیر است :
??. در مرتبه جدبد پست سازمانی بدون متصدی وجود داشه باشد یا براساس طرح طبقه بندی مشاغل به سبب احراز شرایط تجربی و یا تحصیلی مقرر در طرح مزبور در طبقه شغلی که مرتبه آن بالاتر است قرار گیرد.
مستخدم واجد شرایط لازم برای تصدی شغل مرتبه جدید باشد.
از عهده امتحان مقرر برآید.
تبصره – مستخدمی که یک مرتبه ارتقاءمی یابد در پایه ای از مرتبه جدید قرار خواهد گرفت که حقوق آن پایه با تقریب اضافی به حقوق دو پایه بالاتر از حقوق پایه ای که مستخدم در مرتبه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد و در صورتیکه ارتقاء بیشتر از یک مرتبه باشد به ازاء هر مرتبه اضافی یک پایه دیگر در مرتبه قبلی به مستخدم اعطا میشود و حقوق آن پایه با تقریب اضافی مبنای تعیین پایه مستخدم در مرتبه جدید قرار خواهد گرفت در مواردی که در مرتبه قبلی اعطای کلیه پایه های فوق امکان پذیر نباشد ابتدا پایه مستخدم در مرتبه جدید با تقریب اضافی نسبت به حقوق آخرین پایه مرتبه قبلی تعیین میگردد و سپس به تعداد پایه های باقیمانده در مرتبه جدید به وی پایه اعطا میشود و در هیچ یک از موارد فوق پایه مستخدم در مرتبه جدید از پایه او در مرتبه قبلی بالاتر نخواهد بود.
ماده 23 – ورود به خدمت در مشاغل تخصیص یافته به مرتبه 13 و بالاتر و ارتقاء به این مراتب با داشتن شرایط مقرر منوط به تصویب انجمن شهر خواهد بود.
ماده 24 – در صورت ضرورت و با رضایت مستخدم میتوان پستی در مرتبه پائین تر به او ارجاع کرد در این صورت مستخدم در پایه ای از مرتبه جدید قرار میگیرد که با تقریب نقصانی به حقوق پایه ای که مستخدم در مرتبه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد و تفاوت حقوق پایه مرتبه قبلی با پایه مرتبه جدبد را دریافت خواهد کرد و در تعیین حقوق آمادگی به خدمت او مبنای محاسه قرار میگیرد در غیر اینصورت مستخدم آماه به خدمت خواهد شد.
ارتقاء مرتبه مجدد مستخدمی که به ترتیب فوق در مرتبه پائین تر منصوب میشود تا بالاترین مرتبه ای که قبلاً دارا بوده است بدون گذرانیدان امتحان مقرر در بند پ ماده 22 با داشتن سایر شرایط مجاز است در این صورت در پایه ای از مرتبه بالاتر قرار میگیرد که حقوق آن با تقریب اضافی با مجموع حقوق پایه ای که در مرتبه پائین تر داشته و تفاوت حقوق مذکور در فوق نزدیکتر است. و در صورتی که حقوق آخرین پایه مرتبه جدید نیز از مجموع مذکور کمتر باشد تفاوت جدید به او پرداخت خواهد شد.
هر نوع افزایش حقوق ناشی از ترفیع پایه این گونه مستخدمین بابت تفاوتهای مذکور در فوق محسوب خواهد شد.
ماده 25 – مستخدمین شهرداری که در دوران خدمت به معاونت شهرداری پایتخت منصوب شده یا بشوند در صورتی که به شغل دیگری که حقوق کمتری به آن تعلق میگیرد منصوب گردند در صورت توقف حداقل دو سال در سمت معاونت شهرداری پایتخت حقوق مقام معاونت کماکان به آنان پرداخت خواهد شد و در تعیین حقوق آمادگی به خدمت آنان مبنای محاسبه قرار میگیرد.
ماده 26 – برقراری فوق العاده روزانه، اضافه کار ، کسر صندوق و تضمین و همچنین هزینه های ایاب و ذهاب به مستخدمین شهرداری پایتخت براساس مقررات مورد عمل مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.
ماده 27 – در صورتیکه نوع کار و وظائف و مسئولیتهای مشاغل شهرداری و همچنین شرایط بازار کار اقتضا نماید که مبلغی علاوه بر حقوق به متصدیان مشاغل مذکور پرداخت شود این مبلغ بعنوان فوق العاده شغل آنان پرداخت خواهد شد.
فوق العاده شغل متصدیان مشاغل شهرداری با در نظر گرفتن حقوق و مزایای مشاغل مشابه در بخش های دولتی و وابسته به دولت بر اساس پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای حقوق و دستمزد تعیین و برقرار میگردد.
تبصره 1 – هرگاه بعد از برقراری فوق العاده شغل میزان مزایایی که به مستخدم بابت فوق العاده شغل و فوق العاده سختی کار و اضافه کار بطور مستمر دریافت میدارد بیش از میزان فوق العاده شغل مذکور در این آئین نامه باشد ، مابه التفاوت تا زمانی که متصدی شغل مذکور در این آئین نامه باشد ، ما به التفاوت تا زمانیکه متصدی شغل مربوط باشد به او پرداخت خواهد شد.
تبصره 2 – هر گاه مبلغ فوق العاده شغل مستخدمی که از فوق العاده تطبیق حقوق استفاده میکند از مجموع فوق العاده های که تحت عنوان فوق العاده شغل و فوق العاده سختی کار و اضافه کار بطور مستمر در تاریخ برقراری فوق العاده شغل دریافت می دارد بیشتر باشد فوق العاده تطبیق وی از مابه التفاوت مذکور کسر خواهد شد.
ماده 28 – شهرداری میتواند در صورت وجود اعتبار به هر یک از مستخدمین شاغل حداکثر معادل یک ماه حقوق و فوق العاده شغل در پایان هر سال بعنوان پاداش به تناسب مدتی که در آن سال خدمت کرده اند پرداخت نماید.
ولی در مورد مستخدمی که خدمات برجسته انجام داده باشد پرداخت پاداش تا دو برابر حقوق و فوق العاده شغل با تصویب انجمن شهر و تایید شورای حقوق و دستمزد مجاز خواهد بود.
فصل چهارم – آموزش
ماده 29 – مستخدمین شهرداری دوره آزمایشی تحت نظر واحد آموزشی شهرداری خدمت خواهند کرد.
ماده 30 – واحد آموزشی مکلف است برنامه های کارآموزی که شامل آشنائی با مقررات و وظائف شهرداری و مؤسسات تابعه و محیط کار و شغل مورد نظر برای داوطلبان خدمت میباشد ، جهت ایشان طرح و تنظیم و اجرا نماید.
ماده 31 – شهرداری به منظور بالا بردن سطح معلومات تخصصی و حرفه ای متسخدمین خود به تشکیل دوره های آموزشی ضمن خدمت متناسب با احتیاجات خویش اقدام می نماید.
تبصره – آموزش خارج از کشور مستخدمین شهرداری و مؤسسات تابعه مشمول مقررات آئین نامه بورسهای آموزشی خارج از کشور مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری است.
ماده 32 – شهرداری پایتخت همه ساله در بودجه تنظیمی اعتبار لازم برای آموزش کارکنان خود را منظور مینماید.
فصل پنجم – رفاه
ماده 33 – مستخدمین شهرداری سالی یک ماه مدت خدمت حق مرخصی با استفاده از حقوق فوق العاده شغل یا مزایای مستمر و فوق العاده تضمین را خواهند داشت.
ماده 34 – مستخدمین شهرداری در صورت ابتلا به بیماری های که مانع از انجام خدمت باشند از مرخصی استعلاجی استفاده خواهند کرد.
تبصره – جز در موارد بیماری های صعب العلاج حداکثر استفاده از مرخصی استعلاجی چهار ماه در سال خواهد بود.
ماده 35 – مستخدم میتواند با موافقت شهرداری از مرخصی بدون حقوق استفاده کند.
تبصره 1 – حداکثر مدتی که مستخدم شهرداری در طول خدمت خود میتواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند سه سال خواهد بود ولی برای ادامه تحصیلات عالی تخصصی در رشته مربوط به شغل مستخدم حداکثر این مرخصی با تصویب انجمن شهر تا دو سال دیگر قابل تمدید است.
تبصره 2 – مدت مرخصی بدون حقوق جزء سابقه مستخدم محسوب نمیشود. حفظ پست ثابت سازمانی مستخدمی که از مرخصی بدون حقوق استفاده می کند بیش از 4 ماه الزامی نیست و در صورتیکه پس از پایان مرخصی بدون حقوق بیش از 4 ماه پستی برای ارجاع به مستخدم مذکور موجود نباشد شهرداری میتواند او را آماده به خدمت کند.
ماده 36 – استفاده از مرخصی های موضوع این فصل بر اساس آئین نامه مورد عمل درباره مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.
ماده 37 – شهرداری موظف است به طرف مقتضی در تأمین شرایط بهداشتی ایمنی و ایجاد محیط مناسب کار و همچنین کمک به امور تعاونی و رفاه مستخدمین خود اقدامات لازم را بعمل آورد نحوه اجرای مفاد این ماده به موجب طرحی خواهد بود ه پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب انجم شهر یا مراجع مربوط در موسسات تابع میرسد.
ماده 38 – در صورتیکه مستخدمی فوت شود و استحقاق مرخصی داشته باشد حداکثر 4 ماه حقوق و فوق العاده شغل یا مزایای مستمر او بابت مرخصی استحقاقی به وارث قانونی پرداخت میشود.
فصل ششم – مقررات بازنشستگی
ماده 39 – مستخدمین ثابت شهرداری کماکان تابع مقررات بازنشستگی و وظیفه مصوب 5/4/1353 هیئت وزیران میباشد.
تبصره – در صورتیکه ضریب ریالی جدول حقوق موضوع ماده 15 تغییر یابد این تغییر با تصویب انجمن شهر شامل کارمندان بازنشته و وظیفه بگیران نیز خواهد شد.
ماده 40 – در مواردی که شهرداری از خدمت هر یک از مستخدمین ثابت بی نیاز باشد و مستخدم حداقل بیست سال سابقه خدمت داشته باشد میتواند با تایید هیئت سه نفری مرکب از یک نفر از معاونان شهرداری پایتخت و یکی از مدیران شهرداری پایتخت و مسئول کارگزینی مستخدم مذکور را بازنشته کند.
اینگونه مستخدمین در صورتیکه کمتر از بیست سال سابقه پرداخت کسور یازنشستگی داشته باشند کسور بازنشستگی کسر این مدت را به صندوق بازنشستگی و وظیفه شهرداری پرداخت خواهد نمود به مدت خدمت این قبیل مستخدمین در احتساب حقوق بازنشستگی آنان حداکثر ده سال سابقه خدمت بدون پرداخت کسور بازنشستگی افزوده میشود و خدمت زائد بر 40 سال قابل احتساب نخواهد بود و در تعیین حقوق بازنشستگی آنان متوسط حقوق و فوق العاده شغل یا مزایای مستمر یکسال آخر خدمت ایشان طبق مقررات این آئین نامه ملاک محاسبه قرار میگیرد.
فصل هفتم – در مقررات مختلف
ماده 41 – به منظور حسن اجرای این آئین نامه شورائی بنام شورای اداری شهرداری تشکیل میشود .
ماده 42 – شورای اداری شهرداری مرکب خواهد بود از :
1. یکی از معاونان شهرداری پایتخت که سمت ریاست آنرا خواهد داشت.
2. مدیر امور اداری شهرداری پایتخت
3. مدیر امور مالی شهرداری پایتخت
4. دو نفر از کارشناسان اداری و استخدامی عالی مرتبه شهرداری به انتخاب شهردار
ماده 43 – وظایف شواری اداری به قرار زیر است :
1. رسیدگی و تایید طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل
2. اظهار نظر نسبت به تخصیص مشاغل به مراتب
3. اظهار نظر نسبت به دستورالعمل های اجرائی این آیین نامه
4. بررسی سازمان تفصیلی شهرداری پایتخت و مؤسسات تابعه
5. رسیدگی به شکایان استخدامی مستخدمین شهرداری در مورد تضییع حقوق استخدامی آنها رأی صادره در صورتی که به نفع مستخدم باشد قطعی و لازم الاجرا خواهد بود و هر گاه به زیان مستخدم باشد مستخدم میتواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رأی به دیوانعالی کشور شکایت کند.
6. اظهارنظر نسبت به کلیة مسائلی که شهردار ارجاع میکند.
7. گزارش سالانه عملیات شورا به شهردار.
ماده 44 – انواع مجازاتهای اداری و ترتیب رسیدگی به تخلفات و تقصیرات اداری و مستخدمین شهرداری پایتخت همان است که در مورد مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری اعمال میشود و در این مورد شهردار با رئیس موسسه تابع دارای همان اختیاراتی است که در مقررات مذکور به رئیس مؤسسه دولتی تفویض شده است.
ماده 45 – مستخدمی که برای خدمت نظام وظیفه ، خدمت وی در شهرداری موقتاً قطع میشود هرگاه ظرف دو ماه پس از پایان خدمت نظام خود را جهت خدمت در شهرداری معرفی نماید مجدداً بکار گمارده خواهد شد ولی اگر پستی برای او خالی نبود آماده به خدمت محسوب میشود.
ماده 46 – مستخدمین شهرداری میتوانند از خدمت شهرداری استعفا کنند مشروط بر اینکه تصمیم خود را دو قبل از استعفا از طریق واحد متبوع باطلاغ شهرداری برسانند، مادام که موافقت شهرداری با استعفا مستخدم ابلاغ نشده او در قبال وظائفی که عهده دار است مسئول شناخته میشود.
ماده 47 – در صورتیکه مستخدم بدون اطلاع و عذر موجه ترک خدمت کند ، پس از انقضای دو ماه از همان تاریخی که ترک خدمت کرده از خدمت اخراج میشود مگر اینکه شرایط بازنشسته شدن را براساس مقررات مربوط داشته باشد که در اینصورت بازنشسته میشود.
ماده 48 – در صورتیکه پست سازمانی مستخدم حذف شود و پست دیگری متناسب با شرایط او برای ارجاع به وی موحود نباشد مستخدم آماده به خدمت میشود.
ماده 49 – حقوق دوران آمادگی به خدمت به ترتیب زیر تعیین میشود :
الف – 6 ماه تمام از آخرین حقوق زمان اشتغال استفاده خواهد کرد.
ب – از ماه هفتم تا پایان ماه بیست و چهارم نصف آخرین حقوق زمان اشتغال را دریافت خواهد داشت.
ماده 50 – شهرداری مکلف است در صورتیکه نتواند در مدت دو سال دوره آمادگی به خدمت شغلی به مستخدم آماده به خدمت ارجاع کند با امکان انتقال وی به سایر شهرداری ها فراهم نشود اگر مستخدم شرایط بازنشته شدن با دریافت حقوق بازنشستگی را طبق مقررات مربوط دارا باشد او را بازنشسته کند در غیر اینصورت چنین مستخدمی از خدمت معاف خواهد شد به مستخدمی که از خدمت معاف میشود مبلغی معادل یک ماه آخرین حقوق ماهانه زمانه اشتغال در ازاء هر یکسال خدمت در شهرداری بعلاوه حقوق و فوق العاده های شغل مرخصی استحقاقی استفاده نشده بر مبنای دریافتی قبل از آمادگی به خدمت پرداخت خواهد شد در احتساب سالهای خدمت موضوع این ماد کسر یک سال خدمت یک سال تمام محاسبه خواهد شد.
تبصره – در صورتیکه سابقه خدمت مستخدم موضوع این ماده در شهرداری کمتر از سه سال باسد سه سال تمام محسوب میشود.
ماده 51 – شهرداری پایتخت مکلف است مستخدمی را که طبق قانون معلق شده است در صورت برائت از تاریخ قطعی شدن رأی دادگاه به خدمت ابقاء و کلیة حقوق دوران تعلق را به مأخذ آخرین حقوق زمان اشتغال و بپردازد و در صورتی که پست سازمانی برای وی خالی نباشد مستخدم آماده به خدمت محسوب خواهد شد.
ماده 52 – مستخدمین ثابت شهرداری که به مقاماتی از قبیل نمایندگی انجمن شهر یا شهردار ( غیر از شهردار پایتخت ) و با تصدی مقامات دولتی موضوع ماده 3 قانون استخدام کشوری ، انتخاب یا منصوب میشوند تا پایان تصدی مقامات مذکور از شهردار پایتخت هیچگونه حقوق یا مزایایی دریافت نخواهد کرد ولی این مدت جزو سابقه خدمت ایشان محسوب خواهد شد مشروط بر اینکه مستخدم کسور بازنشستگی سهم خود را باه ماخذ آخرین حقوق دریافتی از شهرداری به صندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین شهرداری بپردازد که در اینصورت شهرداری مکلف است سهم خود را نیز به صندوق بپردازد.
تبصره – شهرداری مکلف است مستخدمین مذکور را پس از بازگشت به خدمت به پستی منصوب کند ولی در صورتیکه پست سازمانی بلاتصدی برای ارجاع به آنان موجود نباشد آماده به خدمت خواهند شد.
ماده 53 – ساعت کار شهرداری از طرف شهردار تعیین و ابلاغ خواهد شد اشتغال مستخدمین شهرداری در غیر از ساعت خدمت در خارج از شهرداری موکول به جلب موافقت شهردار یا رئیس مؤسسه تابعه است.
ماده 54 – در صورتیکه مستخدم بطرفیت شهرداری و مؤسسات تابعه وکالت یادآوری نماید به خدمت وی در شهرداری خاتمه داده میشود.
ماده 55 – شهرداری مکلف است دستورالعمل های اجرائی این آئین نامه را تنظیم و با رعایت مقررات مربوط به مورد اجرا بگذارد.
ماده 56 – مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری در شهرداری و مستخدمین سایر مؤسسات که بنا به ضرورت مأمور خدمت در شهرداری و شاغل پست ثابت سازمانی باشند که با رعایت مقررات مربوط از لحاظ حقوق و مزایا تابع مفاد این آئین نامه خواهند بود.
ماده 57 – نسبت به کلیه مواردی که در این آئین نامه پیش بینی های لازم نشده طبق قانون استخدام کشوری و آئین نامه های مربوط به آن عمل خواهد شد.
ماده 58 – این آئین نامه جایگزین آئین نامه استخدامی شهرداری پایتخت مصوب 19/9/1345 و اصلاحات بعدی آن میباشد.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیرـ هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9154

تاریخ تصویب : 1355/02/27

تاریخ ابلاغ : 1355/03/13

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.