آئین نامه اجرائی ماده 13 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان

آئین نامه اجرائی ماده 13 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان

آئین-نامه-اجرائی-ماده-13-قانون-تسهیلات-استخدامی-و-اجتماعی-جانبازان شماره 37645 / ت 21391 هـ 28/8/1379
بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی
هیات وزیران در جلسه مورخ 15/8/1379 بنا به پیشنهاد شماره 1326/3329 /10 مورخ 5/3/1378 بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و به استناد ماده 13 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی ـ مصوب 1374 ـ آئین نامه اجرائی قانون فوق را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است به منظور تامین مسکن جانبازان 25% به بالا حداقل برای تعداد سی و دو هزار نفر طبق برنامه زمان بندی پنج ساله با توافق بنیاد و مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی که در این آئین نامه به اختصار « بنیاد » نامیده میشود و به تعداد لازم زمین آماده سازی شده یا مسکن اجاره به شرط تملیک جهت واگذاری به جانبازان با رعایت سیاست های عمومی کشور در اختیار بنیاد قرار دهد .
تبصره ـ قیمت زمین در صورت پیش بینی در بودجه سنواتی به قیمت منطقه ای و در غیر این صورت بر اساس قوانین و مقررات مربوط تعیین می شود .
ماده 2 ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است هر سال با هماهنگی بنیاد وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، وام مسکن حداقل برای شانزده هزار جانباز و با سود 4% در لوایح بودجه سنواتی کل کشور به مدت 5 سال منظور نماید .
ماده 3 ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است در اعطای تسهیلات خود به ویژه وام مسکن روستائی ، جانبازان را در اولویت قرار دهند .
تبصره ـ اعطای تسهیلات به جانبازان موضوع این ماده با تقاضای جانبازان و ارایه سفته به عنوان وثیقه بنیاد مبنی بر کسر اقساط بدهی از مجموع دریافتی جانباز مجاز است .
ماده 4 ـ وزارت کشور و شهرداریها مکلفند بخشی از غرفه های قابل واگذاری ( مانند میادین میوه و تره بار ، بازارچه ها و کیوسکهای مطبوعاتی ) و تاکسیها بر اساس سهمیه ای که ظرف سه ماه با توافق مشترک وزارت کشور و بنیاد و بر طبق ضوابط و مقررات مربوط تعیین میگردد به جانبازان ( با معرفی بنیاد ) واگذار نمایند .
ماده 5 ـ جانبازان 25% به بالا در صورت مسافرت با هر یک از شرکتهای هواپیمائی دولتی یا راه آهن جمهوری اسلامی ایران از پرداخت 50% هزینه بلیط مسافرت معاف می باشند .
تبصره 1 ـ یک دوم از تخفیف موضوع این ماده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بودجه سنواتی کل کشور منظور می شود و باقیمانده توسط شرکتهای فوق الذکر تامین می گردد .
تبصره 2 ـ در صورتی که حسب تشخیص بنیاد ، جانباز نیاز به یک نفر همراه داشته باشد با معرفی بنیاد تخفیف 50% موضوع این ماده در خصوص وی منظور می شود .
ماده 6 ـ وزارت نیز موظف است :
الف ـ جانبازان 50% و بالاتر که به تفکیک منطقه محل سکونت از طرف بنیاد معرفی می شوند را از پرداخت هزینه برق مصرفی در مناطق غیر گرمسیری تا 80 کیلو وات ساعت در ماه و در مناطق گرمسیری تا 100 کیلو وات ساعت در ماه معاف نماید و برای مصارف بالاتر مطابق تعرفه سایر مشترکان خانگی عمل نماید .
ب ـ جانبازان 25% و بالاتر معرفی شده از طرف بنیاد را از پرداخت 50% حق انشعاب برق واحد مسکونی تا حد کنتور بیست و پنج آمپر برای یک بار معاف نماید .
تبصره ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است معادل بار مالی این تسهیلات را بر اساس بر آورد وزارت نیرو در بودجه های سالانه پیش بینی نماید و در اختیار وزارت مزبور قرار دهد .
ماده 7 ـ شرکت ملی گاز ایران مکلف است حق انشعاب گاز (حق اشتراک و هزینه خدمات نصب ) یک واحد مسکونی جانبازان 25% به بالا را با معرفی بنیاد تا حد کنتور G . 6 از حق انشعاب کل مجتمع کسر خواهد شد .
ماده 8 ـ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است :
الف ـ امکان استفاده کلیه جانبازان با کاهش فرانشیز (خود پرداخت) از خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان و سازمانهای تامین اجتماعی و بهزیستی کشور را در قبال دفترچه بیمه خدمات درمانی پس از تامین اعتبار از محل برنامه بیمه جانبازان فراهم نماید .
ب ـ بخشی از ظرفیت تختهای بستری بیمارستانهای تحت پوشش خود را در مراکزی که مورد نیاز بنیاد می باشد جانبازان نیازمند به بستری اختصاص دهد .
تبصره ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است سالانه حداکثر مبلغ یک میلیون دلار در اختیار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرار دهد تا با معرفی بنیاد و تشخیص وزارت یاد شده در خصوص اعزام جانبازان به خارج از کشور هزینه شود .
ماده 9 ـ سازمان حج و زیارت موظف است سالانه تا هزار سهمیه برای اعزام جانبازان بالاتر از 25% به حج تمتع با اولویت بخشیدن به جانبازان بیش از 50% اختصاص دهد .
ماده 10 ـ وزارت کار و امور اجتماعی موظف است بخشی از ظرفیت دوره های آموزشی فنی و حرفه ای خود را به جانبازان واجد شرایط آموزش برای رشته های مورد علاقه آنان از طریق ایجاد هماهنگی لازم با ارگانهای ذیربط استان تخصیص دهد .
ماده 11 ـ وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی و سازمانهای تابع موظفند زمینهای قابل واگذاری را در چهارچوب قوانین و مقررات مصوب و با استفاده از امکانات موجود با اولویت برای اشتغال جانبازان واگذار نمایند .
تبصره 1 ـ در واگذاری نهاده ها و امکانات مورد نیاز کشاورزی ( از قبیل سم ، بذر ، کود ، دان جوجه ، مواد و خدمات بهداشتی و زیر بنائی ) اولویت یا جانبازان می باشد .
تبصره 2 ـ اعتبارات تسهیلات ، خدمات و امکانات مورد نیاز برای احیای اراضی واگذار شده به جانبازان در کمیته ای ( کار گروهی ) که با حضور نمایندگان بنیاد ، وزارت کشور ، وزارت جهادسازندگی ، وزارت نیرو و سازمان مدیریت برنامه زیری کشور تشکیل میشود تامین خواهد شد .
ماده 12 ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است در صورت وجود امکانات فنی یک خط تلفن ثابت به جانباز 25% و بالاتر و یک خط تلفن همراه به جانبازان 50% و بالاتر (خارج از نوبتهای معمول )
مشروط بر این که قبلا تلفن خارج از نوبت نگرفته باشند واگذار نماید .
تبصره 1 ـ چنانچه جانبازان 50% و بالاتر به جای تلفن همراه ، تقاضای تلفن ثابت نمایند ، وزارت مزبور موظف است به تامین تقاضای آنان می باشد .
تبصره 2 ـ چنانچه به علت عدم وجود امکانات فنی تامین تقاضای متقاضی در زمان در خواست میسر نگردد وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است به محض فراهم شدن اولین امکانات فنی نسبت به اجابت درخواست متقاضی اقدام نماید .
تبصره 3 ـ در صورت معرفی و تایید بنیاد وزارت پست و تلگراف و تلفن نسب به تقسیط بهای تلفنهائی که در اختیار جانبازان قرار می دهد اقدام خواهد کرد .
ماده 13 ـ صندوق تعاون مکلف است در چهار چوب قوانین و مقررات مربوط در شرایط مساوی اعطای تسهیلات به تعاونیهای جانبازان را در اولویت قرار دهد .
ماده 14 ـ سازمان تربیت بدنی موظف است با هماهنگی بنیاد بخشی از ظرفیت مجموعه های ورزشی خود را به جانبازان اختصاص دهد .
ماده 15 ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است نسبت به اختصاص تا 5% از سهمیه استخدامی جانبازان در صورت داشتن شرایط عمومی استخدام در دستگاههای دولتی اقدام نماید .
ماده 16 ـ در صورت فوت جانباز ، همسر وی می تواند از کلیه امتیازات و تسهیلات موضوع این آئین نامه برخوردار شود .
ماده 17 ـ در صورت تغییر محل اشتغال جانباز ، حسب مورد دستگاه ذیربط مکلف است تسهیلات لازم را برای انتقال همسر جانباز فراهم نماید .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16243

تاریخ تصویب : 1379/08/15

تاریخ ابلاغ : 1379/09/07

دستگاه اجرایی : بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.