×

آئین نامه اجرائی قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولتهای خارجی – مصوب 1378

آئین نامه اجرائی قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولتهای خارجی – مصوب 1378

آئین-نامه-اجرائی-قانون-صلاحیت-دادگستری-جمهوری-اسلامی-ایران-برای-رسیدگی-به-دعاوی-مدنی-علیه-دولتهای-خارجی-–-مصوب-1378 شماره 7530/ت22837هـ 31/2/1379
وزارت دادگستری – وزارت امور خارجه
هیئت وزیران در جلسه مورخ 25/2/1379 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های دادگستری و امور خارجه (موضوع نامه شماره 170/15 مورخ 31/1/1379 وزارت دادگستری ) به استناد تبصره (3) قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولتهای خارجی مصوب 1378 آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- دادگاههای دادگستری تهران در خصوص دعاوی اتباع ایرانی علیهدولتهای خارجی فقط در صورتی میتوانند رسیدگی کنند که دولت خوانده طبق موارد پیش بینی شده در ماده واحده قانونی موضوع این آئین نامه مصونیت دولت و یا مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران را نقض نموده باشد ، که در این صورت بر اساس اصل عمل متقابل ، دولت خوانده فاقد مصونیت در دادگستری جمهوری اسلامی ایران خواهد بود .
ماده 2- وزارت امور خارجه سهماه از تاریخ تصویب این آئین نامه ، فهرست کشورهائی که مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران یا مقامات رسمی آن را نقض نموده یا در اجرای احکام ناقض این مصونیتها مساعدت کرده اند را به قوه قضاییه اعلام میدارد .
ماده 3- در صورتی که دولتی در اینده مصونیت قضائی دولت جمهوری اسلامی ایران یا مقامات رسمی آن را نقض نماید یا در اجرای احکام ناقص این مصونیتها مساعدت کند ، مراتب توسط وزارت امور خارجه به قوه قضاییه اعلام میشود .
ماده 4- تعیین دولتهای خارجی حامی اشخاص یا گروههای تروریستی موضوع بند 2 ماده واحده قانون یاد شده با وزارت امور خارجه است.
ماده 5- تشریفات دعوی ، رسیدگی ، صدور حکم و اجرای آن مطابق قانون آیین دادرسی مدنی و سایر قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
ماده 6- دولت جمهوری اسلامی ایران کلیه راههای بین المللی به ویژه مراجعه به مراجع بین المللی را که برای اعاده و احیای مصونیت خود لازم و مفید میداند نیز بررسی و اقدام مقتضی معمول خواهد داشت .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16095

تاریخ تصویب : 1379/02/25

تاریخ ابلاغ : 1379/03/10

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری - وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.