×

به صرف صدور مجوز حمل تمامی مسئولیتها از باب سبب اصلی به عهده صادرکننده مجوز یعنی سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور میباشد - خسارت ناشی از توقف تریلی در حکم منافع محتمل الوصول می باشد

به صرف صدور مجوز حمل تمامی مسئولیتها از باب سبب اصلی به عهده صادرکننده مجوز یعنی سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور میباشد - خسارت ناشی از توقف تریلی در حکم منافع محتمل الوصول می باشد

به-صرف-صدور-مجوز-حمل-تمامی-مسئولیتها-از-باب-سبب-اصلی-به-عهده-صادرکننده-مجوز-یعنی-سازمان-حمل-ونقل-و-پایانه-های-کشور-میباشد---خسارت-ناشی-از-توقف-تریلی-در-حکم-منافع-محتمل-الوصول-می-باشد-
پرونده کلاسه : 76/205/686-28/205/936
شماره دادنامه : 502-501
تاریخ : 28/5/80
مرجع رسیدگی : شعبه 205 دادگاه عمومی تهران
خواهان : وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران )
خوانده : سازمان حمل و نقل پایانه های استان تهران
خواسته : صدور حکم به پرداخت خسارات وارده به یک دستگاه تریلی اسکانیا
خواهان : سازمان حمل و نقل پایانه های استان تهران
خواندگان : شهرداری گرگان شهرستان گرگان میدان شهرداری حمید محمدی متوفی ولی الله محمدی
گردشکار : دادگاه با بررسی محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام ومبادرت به صدور رای مینماید0

رای دادگاه
ماحصل دعوی خواهان وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران بطرفیت خوانده سازمان حمل و نقل پایانه های استان تهران به خواسته صدور حکم به پرداخت خسارت وارده به یک دستگاه تریلی اسکانیا و یک دستگاه هیتر به مبلغ شصت و پنج میلیون و هشتصد صدهزار ریال و هزینه ضرر و زیان ناشی از توقف قهری تریلی مذکور به دلیل آسیب دیدگی کلی 27/9/75 لغایت 18/12/75 و نیز خوانده فوق الذکر به عنوان خواهان جلب ثالث بطرفیت یک: شهرداری گرگان و دوم: وراث مرحوم حمید محمدی (1) خانم زهرا الماسی حسینی (2) آقای ولی الله محمدی پدر مورث و ولی قهری فرزندان صفیرآن مرحوم به نامهای مجید محمدی - مریم محمدی و معصومه محمدی وخانم صدیقه اسکندری مادر مرحوم حمید محمدی به خواسته پاسخگوئی و جبران خسارت وارده به شرکت ملی گاز ایران به عنوان مجلوبین - ثالث در دعوی اصلی به کلاسه پرونده 125/76/686 می باشد از دادخواستهای مذکورمستندات پیوست آن چنین استفاده می گردد که شرکت ملی گاز ایران جهت حمل یکدستگاه هیتر با گرافیکی به وسیله یک دستگاه تریلی اسکانیا به شماره شهربانی 2063 تهران 41 در تاریخ 10/9/75 پس از اخذپروانه عبور به شماره 21255/11 سازمان خوانده حمل و نقل پایانه های استان تهران به رانندگی مرحوم حمید محمدی از مبدا تهران بشرح مندرج در پروانه ماخوذه از جمله مسیر گرگان برای عبور محموله ترافیکی تا ارتفاع 40/5 متر به عنوان مسیر امن و بدون مانع که اعلام گردیده اقدام به حرکت می نماید لکن درتاریخ 27/8/75 به هنگام عبور از کمربندی گرگان در اثر برخورد با پل عابرپیاده به ارتفاع 40% متر بوده با قسمت بالای محموله تریلی هیتر برخورد و به هیتر و تریلی حامل آن خساراتی وارد شده است و خوانده دعوی مجلوبین ثالث بطرفیت شهرداری وراث مرحوم (توضیح آنکه راننده در حادثه دیگری مرحوم شده است ) اعلام نموده شهرداری بدون رعایت قوانین ومقررات و اصول فنی و ایمنی ابلاغی از طرف ادارات و سازمانهای ذیصلاح منطقه ای مبادرت به احداث پل روگذر عابر پیاده در مسیر کمربندی گرگان که تنها راه ترانزیتی و بین المللی و محل عبور بارهای ترافیکی با ارتفاع بالاتر از حد معمول می باشد نموده که درنتیجه این عمل به شرکت خواهان خسارت وارد شده است و در راستای اثبات ادعای خود به مفاد ماده 6 قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب 7/2/1349 و مصوبه به شماره 6435-74-2-6435-74/2/15809 مورخ 13/9/1376 هیئت محترم وزیران و نامه های به شماره 2546-26/2/1374و1113 مورخ 1706 مورخ 9/6/1377 و اظهارات اصحاب پرونده در جلسه دادرسی 18/8/79 اولا" سازمان حمل ونقل پایانه های استان تهران خود را متولی در کنترل وایمنی بخشیدن همه جاده های کشور حتی جاده هائی که در حریم قانونی شهرها به لحاظ توسعه شهرها قرار گرفته است می داند ثانیا" بر همین اساس و به موجب همین مسئولیت و اینکه آگاه و مطلع آخرین وضعیت راهها و معابر ترانزیتی داخل کشور می باشد مبادرت به صدور مجوز پروانه عبور برای تریلی فوق الذکر به شماره 21455/11 مورخ 10/9/75 با بیان اعلام دقیق مسیر تهران - شریف آباد - گرمسار سمنان - دامغان - شاهرود - خوش ییلاق آزاد - شهرآزاد شهر - محلی آباد - گرگان - کردکوی - نوکند بهشهر - نکا و ساری می نماید ثالثا" راننده با اعلام مسیر این حرکت خود را آغاز و در محل جاده کمربندی گرگان ورودی میدان گاز در یک وضعیت جدی مناسب هواصاف و مسیر خشک با پل هوائی برخورد می نماید و موجب خسارت به محموله و تریلی حامل می گردد صحیح است که خوانده اصلی طی نامه ای به شماره 5577 مورخ 18/4/74 شهرداری را ارشاد به ارتفاع پل روگذر عابر پیاده حداکثر 2 متر نموده و بر فرض عدم اجرای دقیق این دستورالعمل ازسوی شهرستان گرگان بازهم عامل بروز حادثه اعلام امن بودن جاده از سوی متولی آن یعنی سازمان حمل و نقل پایانه های استان تهران به راننده شرکت خواهان می باشد و این سازمان بایستی آخرین وضعیت واطلاعات را نسبت به همه مسیرها داشه باشد صرفا" با چندمکاتبه اداری و بعدا صدور پروانه عبور رفع مسئولیت از وی به عمل نمی آید اگرچه شهرداری پس ازنصب پل عابر پیاده موضوع را طی نامه 40/8759 مورخ 2/3/74 به پایانه های حمل و نقل گرگان و گنبد و همچنین طی نامه 21954 مورخ 18/7/74 با اعلام ارتفاع به مدیریت حمل و نقل و راهنمایی رانندگی گرگان اعلام داشته و معاونت راهنمایی و رانندگی استان مازنداران نیزاز طریق اعلام معاونت راهنمائی و رانندگی منطقه انتظامی گرگان در جریان کیفیت احداث پل هوائی در ضلع شرقی میدان انقلاب (محل وقوع حادثه ) قرار گرفته است بنابرانی دفاعیات خوانده اصلی دعوی با توجه نظریه هئیت سه نفره کارشناسان تصادفات غیر وارد تشخیص و به صرف صدور مجوز تمامی مسئولیتها از باب سبب اصلی به عهده وی می باشد و با عنایت به اینکه میزان خسارات و کیفیت محاسبه آن توسط بازرسین فنی و قرار تامین دلیل صادر و معین شده است و قرار تامین دلیل با حضور مهندس مهدی حمیدی کارشناس دادگستری با نظر کارشناس منتخب پرونده قرار تامین دلیل به کلاسه 16/12/75 مورخ 8/12/1375 از شعبه چهارم دادگاه عمومی گرگان انجام و به خوانده در ضمن دادخواست ابلاغ و در راستای میزان خسارات وارده که نیز توسط شرکت ماشین سازی اراک نامه مورخ 27/5/76 تعیین و به خوانده اعلام شده است ایراد و اعتراضی به عمل نیاورده ونظریه مذکور عملا" مصون از هرگونه اعتراض فنی باقی مانده است بنابراین دادگاه دعوی خواهان را ضمن اعلام حکم به رد دعوی خواهان مجلوبین ثالث وارد تشخیص و مستندا" به ماده 198 آئین دادرسی مدنی وماده 231 قانون مدنی حکم به الزام خوانده به پرداخت خسارت وارده به محموله خسارت دیده به دستگاه هیتر به میزان شصت میلیون ریال طبق اعلام شرکت ماشین سازی اراک به خواهان تحت عنوان هزینه تعمیر هیتر مدل 000/20 که طی نامه شماره 7126 مورخ 22/5/1376 محاسبه گردیده در حق خواهان صادر و اعلام مینماید و در خصوص میزان خسارت وارده به دستگاه تریلی دلیل ومستندی ابرازنگردیده وظاهرا" خسارت اصلی به لحاظ لغزیدن هیتر از بالای تریلی و سقوط آن بر برزمین متوجه محموله بوده است و نیز در خصوص مطالبه خسارت ناشی از توقف تریلی که در حکم تحصیل منافع محتمل الوصول می باشد حکم به رددعوی صادر و اعلام می دارد0
رای صادره حضوری و غیر قطعی و پس از ابلاغ ظرف مهلت 20 روز قابل تجدیدنظردر محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد%
رئیس شعبه 205 دادگاه عمومی تهران - نجفی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 502

تاریخ تصویب : 1380/05/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.