آئین نامه طرح ساختمان در برابر زلزله

آئین نامه طرح ساختمان در برابر زلزله

آئین-نامه-طرح-ساختمان-در-برابر-زلزله-

وکیل


شماره 119138/ت 969 27/12/1367
هیات وزیران در جلسه مورخ 24/7/1367 بنا به پیشنهاد شماره 3793/1 مورخ 5/5/67 وزارت مسکن وشهرسازی و تائید وزارت کشور و به استناد ماده 13 قانون نظام معماری و ساختمانی مصوب 1352 آئین نامه طرح ساختمان در برابر زلزله با بشرح پیسوت و با لحاظ مراتب زیر تصویب نمودند:

1- کلیه مقررات فنی آئین نامه مذکور، باستثناء آن دسته از ضوابط موجود در آن که تحت عنوان توصیه پیشنهاد شده است بعنوان مقررات الزامی برای ساختمانها در برابر زلزله به ترتیبی که در بندهای آتی تعیین گردیده به موقع اجراء گذارده خواهد شد و وزارت مسکن وشهرسازی مکلف به ارسال آن به کلیه مراجع ذیربط خواهد بود.
3- مفاد آئین نامه مزبور از تاریخ تصویب جایگزین مبحث زلزله در نشریه اتساندارد شماره 519 موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی جمهوری اسلامی گردیده و کلیه مهندسین وطراحان و دستگاههای اجرائی و اجراء کنندگان ساختمان موظف به رعایت آن میباشند. در مورد ساختمانهای بسیار با اهمیت نظیر مراکز امدادی که بالضروره بایستی در مواقع بروز زلزله های شدید از ورود آسیب مصون بمانند، دستگاههای اجرائی مسئول مجاز خواهند بود در طراحی و محاسبه و و اجرای آنها با جلب نظر مراجع مذکور در ماده 13 قانون نظام معماری ، ایمنی اینگونه ساختمانها را از آنچه در آئین نامه پیش بینی گردیده بالاتر ببرند.
3- استفاده کنندگان از این آئین نامه مجازند در اجرای موادی که طی آنها استفاده کننده به منابع معتبر دیگر ارجاع داده شدمادام که برای اینگونه موارد آئین نامه کلی و مرجع فنی داخلی تصویب نشده به تشخیص خود به سایر منابع فنی معتبر مراجعه کنند اما مسئولیت صحت تشخیص و ایمنی کامل ساختمان بعهده ایشان خواهد بود.
4- رعایت آئین نامه فوق در طراحی ، محاسبه واجرای ساختمانهای واقع در شهرهائیکه مشمول تبصره 2ماده 6 قانون اصلاحی نظام معماری و ساختمانی مصوب 1356 میباشند الزامی است ودر شهرهائیکه ازاین پس نیز مشمول تبصره فوق الذکر میکردند از زمان شمول الزامی خواهد گردید.
5- وزارت مسکن وشهرسازی موظف است با جلب نظر وزارت کشورظرف مدت یکسال آئین نامه های تکمیلی و در مرحله نخست آئین نامه ساختمانهای ساخته شده با مصالح بنائی مسلح را تدوین و ابلاغ نماید.
6- تجدیدنظر در مواد فنی آئین نامه فوق عنداللزوم و هر5سال یکبار بعهده وزارت مسکن و شهرسازی و بارعایت تشریفات ماده 13 قانون نظام مهندسی معماری وساختمان خواهد بود.
نخست وزیر - میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12842

تاریخ تصویب : 1367/07/24

تاریخ ابلاغ : 1368/01/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.