×

آئین نامه اجرائی قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-قانون-اساسنامه-بنیاد-مسکن-انقلاب-اسلامی-ایران
شماره 17000 17/12/1367
آئین نامه اجرائی قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران مصوب 17/9/1366 مجلس شورای اسلامی
ماده 1- بنیاد پس از مطالعه دقیق در مورد کمبود مسکن وتشخیص و تعیین نیازمندیهای مسکن محرومان اعم از روستائی و شهری در کلیه مناطق کشور با توجه به امکانات خود و مسکن مورد نیاز هر منطقه ، نسبت به تدوین برنامه های تولید انبوده مسکن خوداقدام می نماید.
ماده 2- به منظور اجرای مواد 2 و3 اساسنامه بیناد مسکن موضوع احداث مجتمعهای زیستی و واحدهای مسکونی ارزانقیمت شهری و روستائی بنیاد مسکن می تواند از تسهیلات اعتباری کلیه بانکهای کشور در قالب عقود اسلامی و با علمیات بدون ربای بانکی استفاده نماید.
تبصره - انعقاد هر گونه قرارداد وایجاد تعهدات مالی برای بنیاد در مقابل بانکها یا اشخاص حقیقی و حقوقی و روشهای مشارکت و جلب خودیاری مردمی براساس دستورالعملی است که به تصویب سرپرست بنیاد مسکن میرسد.
ماده 3- بمنظور اجرای ماده 4 اساسنامه وتبصره های ذیل آن جهت تهیه زمین موردنیاز طرحها و پروژه های بنیاد اقدامات زیر حسب مورد انجام میگیرد:
الف - تهیه زمین از طریق سازمان زمین شهری بصورت قطعی بر اساس درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 0
تبصره - به سرپرست بنیاد مسکن اختیار داده میشود تا جهت مشخص نمودن روش درخواست ومراحل اجرائی دریافت زمین از سازمان زمین شهری با مدیرعامل سازمان زمین شهری موافقت نامه ای را تنظیم نمایند.
ب - تهیه زمین از طریق بنیاد مستضعفان (بنیاد جانبازان ) بر اساس طرحهای مصوب شورای مرکزی و درخواست سرپرست بنیاد مسکن انقالب اسلامی 0
ج - قبلو هبه زمینهای ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی که مایلند زمینهای خود را به بنیاد هبه نمایند.
تبصره 1- قبول هبه صرفا" از طریق دفتر مرکزی بنیاد مسکن انجام میگیرد که دستورالعمل مربوط به تصویب شورای مرکزی خواهد رسید.
تبصره 2- در مورد قبل هبه هماهنگی با دفتر نمایندگی حضرت امام الزامی است.
د- در جهت اجرای تبصره 3 ذیل ماده 4 به سرپرست بنیاد مسکن اختیار داده میوشد تا دستورالعمل مربوط را با توافق رئیس سازمان جنگلها و عمران مراتع و همچنین هیئت هفت نفره مرکزی واگذاری زمین تهیه و ابلاغ نماید.
ماده 4- در صورت عدم امکان تامین زمین مناسب از طریق ماده 3 این آئین نامه بنیاد می تواند در چارچوب قانون زمین شهری درجهت اجرائی مواد 2 و3 اساسنامه نسبت به تهیه زمین از سایر مراجع اقدام نماید.
ماده 5- امور املاک ، مستغلات و زمین (موضوع مواد 3 و 4 این آئین نامه ) کلا"توسط دفتر مرکزی صورت میگیرد.
تبصره - سرپرست بنیاد مسکن می تواند اختیار موضوع ماده 5این آئین نامه را به سرپرستان استانها و یا اشخاص دیگر حسب مورد تفویض نماید.
ماده 6- بنیاد جهت تهیه طرح پروژه های مصوب می تواند ازخدمات مهندسین مشاور و یا کارشناسان خود در دفتر مرکزی واستانها استفاده نماید در هر صورت تصویب کمیسیون بررسی و تصویب طرحها حسب مورد قبل از اجرای هر طرح الزامی است.
ماده 7- اجرای پروژه های مصوب براساس قوانین و مقررات جاری کشور بصورت استفاده از خدمات پیمانکاران و یا بصورت امانی انجام میگیرد.
ماده 8- بنیاد می تواند از طریق ایجاد شرکتهای وابسته و یا مشارکت با بخش خصوصی و دولتی داخلی و خارجی براساس قانون تجارت در انجام وظایف قانونی خود اقدام نماید.
تبصره - تصویب شورای مرکزی در موارد ماده فوق الزامی است.
ماده 9- مراحل نظارت بر اجرای پروژه ها از طریق دفتر مرکزی بنیاد مسکن براساس شرح وظیاف پیش بینی شده در ساخت ارکان اساسی و نمودار سازمانی مصوب انجام میگیرد.
تبصره - دفتر مرکزی می تواند در جهت انجام مراحل نظارت ماده فوق از خدمات شخصیتهای حقیقی و حقوقی بموجب قرارداد و براساس قوانین و مقررات جاری کشور استفاده نماید.
ماده 10- بمنظور تهیه وتولید مصالح ساختمانی بنیاد می تواند مستقیما" نسبت به ایجاد کارگاهها و کارخانه های مربوط و یا با استفاده از ماده 8 این آئین نامه در جهت ایجاد شرکتهای وابسته و یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام نماید.
ماده 11- بمنظور اجرای تبصره 3 ذیل ماده 5 اساسنامه به سرپرست بنیاد اختیار داده میشود تا نسبت به درخواست انتقال واحدهای تولیدی مذکور در ماده فوق الذکر اقدام نماید.
ماده 12- در جهت اجرای مواد10و11 این آئین نامه برای تولید، تهیه و توزیع مصالح ساختمانی بنیاد مسکن شامل مطالعه وضعیت موجود مصالح ساختمانی کشور، اهداف ، سیاستها وخط مشی بنیاد در زمینه های تکنولوژی و توسعه تولید مصالح ساختمانی توسط دفتر مرکزی تهیه و پس از تصویب شورای مرکزی بمرحله اجرا گذاشته میشود.
ماده 13- نظارت بر پرداخت و مصرف وامهای قرض الحسنه مسکن روستائی وارزانقیمت شهری که از محل منابع مالی سیستم بانکی کشور تامین میشود(موضوع ماده 6 اساسنامه بنیاد مسکن ) به موجب دستورالعملی است که با هماهنگی بنیادمسکن و بانک مرکزی تهیه و پس از تصویب مراجع ذیربط به مورد اجراء گذاشته میشود.
تبصره - به سرپرست بنیاد اختیار داده میشود تا با هماهنگی بانک مرکزی نسبت به انجام مراحل تهیه و توصیب دستورالعمل فوق الذکر اقدام نماید.
ماده 14- آئین نامه اجرائی مواد 7 و 8 اساسنامه بصورت جداگانه تهیه و پس از طی مراحل قانونی بمورد اجراء گذارده میشود.
ماده 15- آئین نامه اجرائی فصل سوم اساسنامه در ساخت ارکان اساسی و نمودار سامزانی بنیاد منظور، که باتصویب مراجع پیش بینی شده در این قانون به مورد اجراء گذارده میشود.
ماده 16- پس از تهیه طرح وانجام اقدامات اولیه برای ساخت واحدهای مسکونی و یا مجتمعهای زیستی روستائی و شهری استفاده از منابع مالی منظور شده در اساسنامه بنیاد فقط با تصویب دفتر مرکزی و براساس برنامه و بودجه پیشی بینی شده صورت می پذیرد.
ماده 17- ایجاد هرگونه تعهد مالی یا افتتاح حساب جاری و قرض الحسنه ، دریافت کمکهایمردمی ، مشارکت با اشخاص حقیقی وحقوقی با مجوز دفتر مرکزی صورت میگیرد و بموجب دستورالعملی است که به تصویب سرپرست بنیاد خواهد رسید.
ماده 18- کلیه درآمدهای حاصله از فعالیتهای بنیاد مسکن در سراسر کشور به حساب تمرکزی واریز میگردد و کلیه هزینه ها اعم از جاری و عمرانی در قالب اعتبارات مصوب به مصرف خواهد رسید.
ماده 19- در مواردیکه ازمنابع بانکی جهت سرمایه گذاری درایجاد واحدهای مسکونی استفاده میشود با توجه به وضعیت متقاضیان واحدهای مسکونی ، بنیاد می تواند از بانکها درخواست نماید که پس از اتمام ساختمان ، بانک نسبت به انعقاد قرارداد فروش اقساطی با متقضایان در قالب مقررات عمومی بانکها اقدام نماید.
ماده 20- بنیاد موظف است هر ساله منابع لازم جهت اجرای طرحهائی که بموجب این قانون باید منابع آنها از طریق دولت تامین شود و همچنین دریافت کنکهای دولت به بنیاد موضوع ردیف 4ماده 15 اساسنامه را در قالب برنامه و بودجه سالیانه خود پیش بینی و از طریق وزارت برنامه و بودجه جهت منظور نمودن و در لایحه قانونی بودجه سالیانه کل کشور اقدام نماید.
ماده 21- در جهت اجرای تبصرماده 5 اساسنامه ، وزارت بازرگانی سهیمه لازم از مصالح ساختمانی وماشین آلات مورد نیاز را با توجه به طرحهای اعلام شده بنیاد، در اختیار بنیاد مسکن قرار میدهد.
ماده 22- در جهت سازماندهی تشکیلات وانجام وظایف محوله سیستمها و دستورالعملهای زیر با تصویب شورا یمرکزی به مرحله اجراء گذارده میشود:
الف - سیستم حقوق و دستمزد و دستورالعمل استخدامی 0
ب - سیستم گردش مکاتبات و بایگانی 0
ج - سیستم مالی و قیمت تمام شده 0
د - سیستم تدارکات و انبار0
ه - دستورالعمل برنامه ریزی تعمیرات ونگهداری ماشین آلات.
و - سیستم کنترل کیفیت محصولات.
ز - سیستم گردش اطلاعات تولیدی 0
ح - سیستم کدگذاری اقلام انبارها وانبارگردانی 0
ط - دستورالعمل واگذاری واحدهای مسکونی 0
ی - دستورالعمل چگونگی قبول هبه ومقرارت مالی خاص آن 0
ماده 23- آئین نامه مالی ومعاملات بصورت جداگانه تهیه وپس از طی مراحل قانونی بمورداجراء گذاشته میشود.
ماده 24- تا تصویب آئین نامه های خاص ، دستورالعملهاوسیستم های مذکور در این آئین نامه ، آئین نامه ها و دستورالعملهای موجودملاک عمل میباشد.
ماده 25- از تاریخ تصویب این آئین نامه کلیه مقررات مغایر با آن ملغی میگردد.
این آئین نامه در25 ماده و 8 تبصره تهیه و از تاریخ تصویب به مورد اجراء گذارده خواهد شد.
سیدهاشم سراج الدین عباس احمد محمد
رسول محلاتی کازورنی آخوندی مروت
نماینده حضرت امام در وزیرمسکن وشهرسازی سرپرست بنیاد عضو
بنیادمسکن وریاست و عضو شورا و عضو شورا شورا
شورا
با استناد بماد ه 19 قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، آئین نامه اجرائی فوق مورد تصویب اینجانب قرار گرفت.
وزیر مسکن و شهرسازی - سراج الدین کازرونی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12842

تاریخ تصویب : 1367/12/17

تاریخ ابلاغ : 1368/01/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.