دستور العمل تفصیلی و مهم جهت اصلاح و بهبود روش ها ، تسریع در اجرای وظایف ، جلب رضای مراجعان و تشکیل و فعال کردن انجمن های حمایت از زندانیان برای روسای کل دادگستری استان ها و

دستور العمل تفصیلی و مهم جهت اصلاح و بهبود روش ها ، تسریع در اجرای وظایف ، جلب رضای مراجعان و تشکیل و فعال کردن انجمن های حمایت از زندانیان برای روسای کل دادگستری استان ها و

دستور-العمل-تفصیلی-و-مهم-جهت-اصلاح-و-بهبود-روش-ها-،-تسریع-در-اجرای-وظایف-،-جلب-رضای-مراجعان-و-تشکیل-و-فعال-کردن-انجمن-های-حمایت-از-زندانیان-برای-روسای-کل-دادگستری-استان-ها-و-
تاریخ 7/9/78
شماره 8691/78/1
بخشنامه به دادگستری های استان و شهرستان ها
و سازمان قضایی نیروهای مسلح
به منظور نظارت مستمر بر حسن جریان امور دادگستری ها و سازمان قضایی نیروهای مسلح در استان ، اصلاح و بهبود روش ها ، تسریع در اجرای وظایف محول ، جلب رضای مراجعان به واحدهای قضایی و فعال کردن انجمن های حمایت زندانیان ، مقرر می دارد :
1 ـ روسای دادگستری استان و شهرستان و سازمان قضایی نیروهای مسلح ، بر جریان امور مجموعه تحت مدیریت خود نظارت مستمر معمول و از ارشاد متصدیان امور واحدهای مربوط غفلت ننمایند .
روسای شعب دادگاهها و متصدیان دوایر و دفاتر نیز باید به همین ترتیب بر اجرای دقیق مقررات و جریان امور مربوط نظارت داشته باشند .
2 ـ روسای کل دادگستری های استان ، مطابق برنامه ای منظم از واحدهای قضایی استان بازدید و از نزدیک در جریان امور آنها قرار گیرند .
3 ـ روسای دادگستری ها با استفاده از تجارب و نظریات مفید افراد مجرب و صاحب نظر حوزه خود ، در تغییر وضع موجود به وضع مطلوب اهتمام نمایند .
4 ـ روسای دادگستری ها ، در مورد اوقات دادرسی محاکم حوزه خود بررسی های لازم معمول دارند و چنانچه روش های جاری نیاز به اصلاح داشته باشد اقدام شایسته به عمل آوردند .
5 ـ به منظور جلوگیری از تجدید اوقات و اطاله دادرسی با قضات و مدیران دفاتر دادگاهها مذاکره و تاکید گردد در تنظیم صحیح اوراق قضایی و ارسال آنها به مراجع ابلاغ دقت گردد و پس از برگشت آنها ، نحوه اقدام مامورین نیز بررسی و با حصول اطمینان از ابلاغ صحیح در پرونده مربوط ضبط شود .
6 ـ گزارش های واصله حاکی از آن است که بعضی از مسئولین در ارجاع پرونده ها به قضات و سوابق آنان و میزان تراکم کارهای ارجاعی توجهی ندارند و این امر یکی از موجبات رکود و اطاله رسیدگی می باشد و عوارض سوء دیگری نیز در بر خواهد داشت لذا اکیداً توصیه میگردد که مراتب فوق مورد توجه و عنایت واقع گردید و حتی الامکان از ارجاع پرونده های مهم به قضات مبتدی و کم تجربه خودداری نمایند .
7 ـ در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده های زندانی دار تسریع گردد
8 ـ برای جلوگیری از اتلاف وقت مراجع قضایی و سرگردانی اصحاب دعوی .
لازم است در پذیرش و ارجاع شکایات کیفری دقت گردد و در موارد حقوقی مراجعان از همان ابتدا به تقدیم دادخواست قانونی ارشاد شوند .
9 ـ با استفاده از نیروهای مطمئن و قابل اعتماد ، نسبت له تقویت و تکمیل واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دادگستری ها اقدام و بر عملکرد آنها از نزدیک نظارت گردد .
10 ـ بایستی با تدوین برنامه مشخص ترتیبی اتخاذ شود که علاوه بر انجام کارهای روزانه در رسیدگی به پرونده ها در اوقات اداری پرونده های معوقه سال های قبل و سال جاری از اوقات اداری رسیدگی گردد . لذا آقایان روسای کل دادگستری ها بایستی مقامات کار را فراهم و شروع نمایند .دستور العملی در این رابطه تنظیم و متعاقب ابلاغ خواهد گردید .
11 ـ پرونده های جریانی سال های گذشته « دایر سر پرستی امور محجورین ) باز نگری و آنهایی که موضوعاً منتفی شده اند و در بقیه دستورات بازنگری و آنهایی که موضوعاً منتقی شده اند ، مختومه و در بقیه ، دستورات قضایی لازم صادر شود .
12 ـ در اجرای احکام قطعی و تقلیل پرونده های اجرایی نهایت اهتمام مبذول گردد .
13 ـ پرونده های جریانی محاکم و دوایر اجرای احکام به نحو مرتب و منظم طبقه بندی و پرونده های زندانی دار با الصاق ( علامت زندانی دار ) مشخص شوند .
14 ـ با تشکیل جلسات هفتگی قضات ، نسبت به مسائل جاری ، مذاکره و از نظریات قابل اجرا در جهت رفع مشکلات بهره برداری لازم به عمل آید .
15 ـ اهم نقایص و کمبودهای واحدهای قضایی ، مشخص و در محدود امکانات محلی نسبت به رفع آنها اقدام گردد و نتیجه را روسای کل هر حوزه ضمن گزارش تفصیلی اعلام نمایند .
16 ـ عملکرد واحدهای ابلاغ و ضابطین دادگستری ـ مستمراً ( ارزیابی و ضمن تشکیل جلسات منظم با مسئولان نیروی انتظامی محل ، تدابیر لازم برای اجرای صحیح تکالیف قانون مامورین اتخاذ گردد.
17 ـ با هماهنگی مسئولان زندان ها ، ترتیباتی اتخاذ گردد که در اعزام به موقع متهمان زندانی جهت انجام محاکمه تعللی رخ ندهد و سعی نمایند از این حیث ، موجبی برای تجدید جلسات دادرسی فراهم نشود .
18 ـ در مورد افزایش سرقت ها نا امنی ها در منطقه ، روسای دادگستری ها ، با طرح قضایا در شورای تامین ، لزوم برخورد جدی و انجام وظیفه قانونی همه مسئولان مربوط را متذکر شده و پیگیری نمایند .
19 ـ در جهت تشکیل یا فعال نمودن انجمن حمایت زندانیان ، تدابیر مناسب قانونی اتخاذ و اجرا شود .
20 ـ نظر به اینکه حفظ احترام وکلای دادگستری که در جهت ایجاد زمینه برای احقاق حق و اجرای عدالت فعالیت می نمایند لازم است لذا بدن وسیله توجه عموم قضات محترم به این موضوع جلب میگردد که نسبت به رعایت شئون وکلای دادگستری اهتمام ورزیده بطوری که در هنگام مراجعه به مراجع قضایی و انجام وظایف قانونی خود از احترامی که متناسب با شغل آنان می باشد برخوردار گردند بدیهی است چنانچه وکیلی از حدود متعارف وکالت خارج شود بایستی مراتب را با ذکر مورد مستدلاً به مرجع ذیربط انعکاس دهند .
21 ـ پیرو بخشنامه های صادره مبنی برخورداری از انجام هرگونه مصاحبه یا دادن پیرو خبر بر رسانه ها و لزوم هماهنگی قبلی در این خصوص بعضاً مشاهده می شود که بدون توجه به دستوالعملهای مورد نظر مبادرت به انتشار مطالبی میگردد که ناقص بوده و یا با مصالح کلی نظام مغایرت دارد از آنجا که این نوع مصاحبه ها غالباً موجب تشویق اذهان عمومی و بروز سوء تفاهماتی می شود ، موکداً یادآوری می نماید که انجام هرگونه مصاحبه منوط به هماهنگی قبلی با روابط عمومی قوه قضاییه می باشد .
22 ـ قضات عموماً و روسای کل استان ها خصوصاً بایستی از ورود به مسائل انتخابی و دسته بندی های سیاسی و حمایت از کاندیداهای انتخابی خودداری نمایند تا بتوانند به وظایف قانونی خودشان عمل نمایند .
23 ـ روسای دادگستریهای استانها باید مسائل و امور مهمی که در حوزه قضایی استان واقع میگردد در کمترین زمان با تلفن یا دورنگار به دفتر این جانب اعلام نمایند و
24 ـ روسای کل دادگستری باید خروج خودشان را از حوزه قضایی استان به هر عذر و عنوانی که باشد با معرفی فردی در غیاب وی متصدی امور خواهد بود با ذکر محل و شماره تلفن اعلام نمایند .
25 ـ در موارد مرخصی قضات باید ترتیبی داده شود تا دادرس جانشین ، داشته باشند و اوقات رسیدگی به عذر مذکور نباید تجدید گردد و این موضوع بایستی دقیقاً در ایام حج تمتع رعایت گردد .
26 ـ مسئولان سازمان های وابسته نظیر مدیر کل بازرسی ، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ، رئیس سازمان پزشکی قانونی استان مدیر کل ثبت و مدیر کل سازمان ها مکلف اند علاوه بر اعلام خروج و مرخصی و اعلام وقایع امور مهمه به سازمان مرکزی مربوط در تهران ، مراتب را به رئیس کل دادگستری استان حوزه ماموریت خود اعلام کنند تا وی ، آن را به دفتر این جانب گزارش نماید .
27 ـ روسای دادگستری های استان و شهرستان مسئولیت قانونی اجرای صحیح این بخشنامه را با اعمال مدیریت مطلوب و موثر از جمله تقسیم کار ( اعم از نظارت یا اجرا ) بر عهده خواهندداشت و هر سه ماه یک بار نتیجه اقدام های معموله را گزارش نمایند .
سید محمود هاشمی شاهرودی
رئیس قوه قضاییه

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 8691

تاریخ تصویب : 1378/09/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.