×

قتل عمدی و آلت قتاله نوعا کشنده (تفنگ شکاری )

قتل عمدی و آلت قتاله نوعا کشنده (تفنگ شکاری )

قتل-عمدی-و-آلت-قتاله-نوعا-کشنده-(تفنگ-شکاری-)

وکیل


کلاسه پرونده : 2227/3833
شماره دادنامه : 866/27
تاریخ رسیدگی : 30/7/71
فرجامخواه : (ف )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 273 صادره ازشعبه 5 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : (ف ) فرزند.00 42 ساله درجه دارنیروی هوایی اهل ... ساکن ... با سواد معیل ، شعیه ، تبعه ایران ، دارای پیشینه محکومیت کیفری متهم است به قتل عمدی مرحوم (س ) با شلیک دو گلوله به وسیله تفنگ شکاری 0 بدین شرح که متهم گفته : (سه سال پیش مقتول با بستگانش آپد خواستگاری دخترم وگفت من توی معدن کار می کنم 0 تحقیق کردم دیدم دروغ می گوید. پشیمان شدم 0 چندبارمراجعه کرد، گفتم راه من با راه تو فرق می کند، ولی وی به دور از چشم من با خانواده ام رفت و آمد داشت و هرکس به من زخم زبان می زد یک دفعه می گفتند مقتول با زنت است و گاهی می گفتند با دخترت است و همسر و دخترم به حرف من گوش نمی کردند تا جایی که باعث شد به نزد آقای دادستان بیاییم و مارا صلح داد و پس از مدتی که گذشت سه روز قبل از وقوع حادثه قتل یک نفر با برادرم آمد خانه گفت :( اگر می خواهی دخترت را به مقتول بدهی ، بده 0 زیرا وی را با دخترت در خیابان دیده اند و آبرویمان نرود.) دختر دیگرم هم همین را گفت که در پارک مقتول با دخترم قدم زنان صحبت می کردند. به زنم گفتم نگذارد دخترم بیرون برود که مردم پشت سرما حرف بزنند و عصبانی شدم دخترم را زدم 0 زنم منزل را ترک کرد و رفت منزل ... و نیامد رفتم منزل (ش ) دیدم زنم آنجا نشسته و گفت نمی آیم رفتم به دخترم نصیحت کردم که روی لجبازی گفت من زن مقتول می شوم که وی را کتک کاری کردم که زنم مجددا" رفته بود منزل (ش ) و نیامد. روز حادثه که از کار آمدم دختر دیگرم گفت آمده اند کار را تمام کنند. دیدم دخترم پیداش نیست مثل اینکه آب شده 0 ناراحت شدم تفنگ شکاری دولول را برداشتم لباس پوشیدم رفتم و فشنگ در آن گذاشتم و پنج تیر گذاشتم توی جیب شلوارم 0 آمدم تا ببینم دخترم را چه کسی برده و در پایگاه دیدم همسر و دخترم و متقول و (الف )هستند. درهمین جا بود که گلوله اول شلیک شد و چون همسرم سه روز خانه را ترک کرده بود از خود بی خود شدم و ندانستم چگونه شلیک کردم و گلوله دژن موقعی شلیک شده که با (الف ) درگیر بودم 0
شهود عینی گواهی کرده اند که متهم دو تیر به طرف متقول شلیک کرد بدون درگیری 0 بر اساس شکایت شکات دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 15471/2/71 تقاضای تعیین کیفر کرده و دادگاه کیفری یک ... شعبه 5 با توجه به محتویات پرونده و اظهارات متهم و شهادت شهود عینی به قصاص نفس رای صادر نموده که مورد اعتراض محکوم علیه قرار گرفته مبنی بر اینکه (همسرم با بی شرفی مرامورد اهانت و نکوهش قرار داد و دخترم با متقول به عیاشی می پردازد در این هنگام جنون آنی به من دست داد و وسوسه شیطانی وجودم رامحاصره کرد که کاملا" مسلوب الاختیار شدم و خواستم همسر خیانتکارم راازپا درآورم و برادر مقتول با من گلاویز شد و گلوله شلیک شد و به جای همسرم قمتول مورد اصابت قرار گرفت و در قتل انگیزه ای نداشتم 0) لذا تقاضای تجدیدنظر کرده و دادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده " است " و پرونده جهت تجدیدنظر به شعبه 27 دیوان عالی کشور ارسال گردید.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر عدم قابلیت تجدیدنظر دادنامه شماره 29273/4/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده و احراز موضوع اتهام (قتل عمد) از سوی دادگاه از طریق ( علم قاضی ) و وجود زمینه حصول علم به نحو متعارف از جامع اوراق پرونده درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدنظر احکام دادگاههای مصوب سال 67 انطباق ندارد. لذا ضمن رد درخواست مزبور و ابرام دادنامه فوق الاشعار پرونده به مرجع مربوط بازگشت داده می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس
چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

69

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 866

تاریخ تصویب : 1371/07/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.