×

چاقو به عنوان آلت قتاله

چاقو به عنوان آلت قتاله

چاقو-به-عنوان-آلت-قتاله

وکیل


کلاسه پرونده : 37161
شماره دادنامه : 261/20
تاریخ رسیدگی : 6/4/71
تجدیدنظرخواه : وکیل عالی ... محکوم علیه
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 2499/12/1370 صادره از شعبه 134 دادگاه کیفری یک ...
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : (ع ) فرزند.00 29 ساله به اتهام ایراد جرح عمدی منتهی به قتل نسبت به آقای (ه) و نیز ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به (الف ) متهم ردیف دوم (الف ) فرزند.00 به اتهام ایراد جرح عمدی با چاقو به متهم ردیف اول منتهی به ده درصد نقص عضو در سه انگشت تحت تعقیب واقع “ شده اند.” باصدور کیفرخواست مورخه 16/3/1370 که قضیه درگیری را به طور فشرده توضیح داده و از جمله دلایل گواهی گواهان ، اقاریر صریح متهمان و سوابق سوء آنها و کشف آلات جرح و غیره قید گردیده است.
پرونده در دادگاهکیفری یک ... مورد رسیدگی قرار گرفته آقای ... وکیل (ع ) لایحه ای در26 برگ تقدیم کرده “ است.در” جلسه 19/5/70 (ع ) می گوید: (قتل را هرگز قبول ندارم ، جرح را در حالت دفاع بوده ام ، ولی جرح به (الف ) را قبول ندارم 0) (الف ) می گوید : (رفیق مرا کشت. با چاقو او را زدم 0 (ع ) چگونگی نزاع را” این گونه “ توضیح داده که (سرنشینهای پیکان به سرم ریختند. من هم برای دفاع کاردی را از اتومبیلم برداشتم ، ولی با آن مقتول را نزدم 0 نمی دانم چگونه او کشته شده است.00 بعد از اینکه به من حمله کردند، سر من ریختند. چاقوی من افتاد و من فرار کردم 0) (الف ) نیز جریان امر را “ این گونه “ شرح داده “ است.” : (ع ) قصد سبقت از ما را داشت. مقداری لج بازی شد، ولی خود (ع )می خواسته درگیری ایجاد شود. وقتی پیاده شد اول کسی که به سراغ او رفت مرحوم (ه) بود. دست زد زیر چانه (ع )، ولی (ع ) امان نداد، فوری رفت همین خنجری را که اکنون شما نشان دادید و افغانی می باشد از ماشین خود آورد به (ه) زد. من که دیدم دوستم مجروح شده و (ع ) ول کن نیست با چاقو به پشت و دست او زدم 0 زخم دستش مربوط به خودش می باشد با چاقوی خودش مجروح شده 0 خواستم چاقو را از دستش در بیاوریم 0چند چاقو به طرفم پرتاب کرد. جا خالی دادم 0 اگر می دانستم دوستم فوت کرده او را می کشتم 0)
اولیای دم تقاضای قصاص دارند. (ع ) می گوید اظهارات شهودرا که اول او دست به چاقو کرده قبول ندارد. “ در” اظهارات صفحه 22 می گوید: (من فقط یک مشت به (ع ) زدم ، چاقو “ را” آنها کشیدند. چون دست خالی نمی توانستم 0) “ در” اظهارات خود نزد بازپرس (ص 80) می گوید: (من هر کاری کردم جنبه دفاعی داشته است.)
وکیل متهم به لایحه تقدیمی استناد کرده “ است.” سابقه کیفری (ع ) اتهام سرقت مسلحانه و ورود به عنف و غیره ، شرب خمر وغیره ذکر شده “ است.” سابقه کیفری (ه) نیز به اتهام سرقت.00” است.”
وکیل متهم در لایحه 21/11/70 مدعی شده موکل ... “ نه “ قصد دعوا داشته و نه قصد کشتن 0 به شهادت شهود (الف ) فریاد زده برویم (ع ) را کشتیم همه مهاجمین و متهم و غیره در اثر حمله به یکدیگر خونی و زخمی بوده اند متقول به علت دیر بردن به درمانگاه و بیمارستان “ مرده است.” چه بسا اگر بموقع به بیمارستان می رسید حتما" زنده می بود. روی کارد گروه خون (الف ) است. این دلیل است که مقتول با کارد منتسب به متهم به قتل نرسیده و این کارد (الف ) بوده نه متهم و تقاضا کرده و در صورت امکان موکل راتبرئه نمایند. در اخذ آخرین دفاع (مورخه 23/12/1370) (ع ) می گوید: (قتل را قبول ندارم بارها از مهاجمین تقاضا کردم که بروند. خواستم نزاعی نشود. جلوی اتومبیلم را گرفتند. تقریبا" تمامشان مشروب خورده بودند.) وکیل او می گوید: (دفاع موقعی صادق است که توسل به قوای دولتی میسر نباشد، به او امان داده نشده تا به قوای دولتی متوسل شود. موکل فرار کرده “ اما” جلوی فرار او را گرفته اند.)
(الف ) متهم ردیف دو می گوید: (ع ) (منظورش متهم دیگراست ) دروغ می گوید. فقط من او را زدم دیگران بیگناه بودند. مقتول بی گناه بود چاقو در دست نداشت.) در برگ دیگری دادگاه با اعلام ختم دادرسی و شرح مختصر از جریان واقعه و بیان اظهارات طرفین از جمله اظهارات (ع ) به اینکه ... ( به طور لفظی دعوا شد.00 یک نفر از آنها با کف دست محکم روی کاپوت ماشین زد، آنها هفت نفر بودند. یکی از آنها سیلی به صورتم زد. آنها می خواستند مرا خرد کنند. به من می خندیدند. من به آنها حمله کردم 0 همه دست به کارد شدند.00 من هم یک چاقو از زمین برداشتم 0 دیگر نفهمیدم چه شد)، اظهارات شهود در صفحه 15 به بعد، اشاره به گواهینامه های پزشکی و گزارش معاینه جسد( ص 38) دادگاه به دلیل اقاریر (ع ) و توجه به فعل صادره از متهم و به لحاظ آلت و موضع جرح که نوعا"و عادتا" کشنده بوده قتل طلعا" انجام گرفته “ است.” همچنین دادگاه دفاع مشروع را با ذکر دلایل مردود دانسته مورد راقصاص نفس و قتل عمدی و عدوانی ذکر کرده و حکم به قصاص نفس صادر نموده “ است.” راجع به اتهام دیگر متهم به جرح به (الف ) با توجه به اظهارات (الف ) که با چاق ءو به او حمله کرده دفاع دانسته و حکم برائت از این حیث صادر نموده “ است.” همچنین جرم انتسابی به متهم ردیف دوم را ثابت “ دانسته و” بابت زخمهای انگشت جمعا" به 150 درهم با توضیح اینکه نوع آنها متلاحم و دیه هر زخم به ماده 481 مجازات اسلامی ... یک دهم در سه صدم دیه کامله می باشد، همچنین نامبرده را از نامبرده را از بابت ارش 250 درهم برای زخم پشت و محدودیت حرکتی انگشت و سیصد درهم برای زخم سر( بند 3 ماده 480) در حق (ع ) محکوم کرده است.
آقای ویکل مدافع (ع ) طی لایحه پنج برگی به حکم محکومیت موکل اعتراض کرده (که دادگاه حکم خود را براساس اظهارات متمین صادر کرده که به لحاظ سوءسابقه ، آنها نمی توانند عادل باشند، شهود عینی خلاف اظهارات متهمین می باشد، دادگاه توجهی به اظهارات شهود و گزارش ژاندارمری و شهربانی نکرده “ است.” در گواهی پزشکی درمان موکل نه ماه و21 روز تعیین شده دادگاه صحبتی ازبقیه نکرده “ است.” موکل در هیچ یک از مراحل اقرار نکرده که (ه) را زخمی “ کرده “ و یا کشته باشد. دعوا یک نزاع دسته جمعی بوده “ و” همه آنها چاقو و قمه داشته اند و زخمی شده اند. چطور دادگاه فقط موکل را مقصر قلمداد کرده “ است ؟” حکم بر خلاف عدل و انصاف و حقیقت است و خلاف قانون و مندرجات پرونده می باشد. دذیر رساندن (ه) باعث مرگ او شده دادگاه دفاع را در مورد (الف )قبول دارد، ولی دفاع در باربر سایر چاقوکشان را قبول ندارد.) درخواست نقض دادنامه را نموده توجه دادگاه به وبضع جوانی و معیشت موکل جلب کرده “ است.” ...
آقای رئیس دادگاه صادر کننده حکم اعلام کرده در نظر خود باقی است و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکی لگردید پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... 0دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تائید حکم صادره مشاوره نموده چنین رای می دهند:
( بسمه تعالی 0 با توجه به مجموع اوراق پرونده و تحقیقات انجام شده و مفاد حکم صادره ودلایل استنادیه در آن و نظر به اینکه از جانب معترض ایراد و اشکال موجهی نسبت به حکم تجدیدنظر خواسته به عمل نیامده و به نظر نمی رسد. لذا دادنامه تجدیدنظر خواسته راتایید می نماید.)

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 261

تاریخ تصویب : 1371/04/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.