×

قتل عمد با توجه به عضو حساس (آلت قتاله سنگ )

قتل عمد با توجه به عضو حساس (آلت قتاله سنگ )

قتل-عمد-با-توجه-به-عضو-حساس-(آلت-قتاله-سنگ-)-

وکیل


کلاسه پرونده : 15/20/3142
شماره دادنامه : 815/20
تاریخ رسیدگی : 1/8/69
فرجامخواه : محکوم علیه
فرجامخوانده : دادنامه شماره ...
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوانعالی عالی کشور

خلاصه جریان پرونده : آقای (د)30 ساله ، نگهبان شرکت دامداری به اتهام ایراد ضرب منتهی به مرگ آقای (الف )موردتعقیب دادسرای عمومی ... واقع شده و از طرف دادگاه کیفری یک به قصاص محکوم شده و تقاضای تجدیدنظر نموده که پذیرفته شده است و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال گردیده است.
حسب محتویات پرونده آقای (ال ) در روز 20/9/68 در محوطه شرکت مورد اصابت سنگ قرار گرفته و قسمت پشت سرش مجروح " شده " و دو روز بعد در گذشته است. متهم مدعی است که همسرش فریاد زد که دزد آمده 0 او به سمت آنها رفته و دو نفر را دیده که فرارمی کنند. برای جلوگیری از فرار آ;ها سنگی پرتاب کرده که به یکی از آنها اصابت کرده و مصدوم شده است. او را با کمکهای اولیه پانسمان می کند.مصدوم از وی می خواهد که او را رها کند تا پدرش نفهمد. وی به این علت از بردن او به بیمارستان منصرف می شود و او را رها می کند. بعدا" پدرش به اتفاق چهار نفر می آید و می گوید: چه کسی دعوا کرده ؟) و بعدا" متوجه می شود که وی فوت نموده " اما مدعی است که " قصد قتل نداشته است. همسرش نیز ادعا کرده که فقط سنگ را زده است.
اولیای دم تقاضای قصاص کرده اند و دادگاه پس از ... استماع مدافعات متهم و وکیل او حکم به قصاص داده است." متهم " تقاضای تجدیدنظر نموده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید حکم صادره مشاوره نموده و با دخالت قاضی سوم ، اکثریت چنین رای می دهند:
( بسمه تعالی 0 با توجه به اقرار متهم به پرتاب کردن سنگ به سوی مقتول و فوت مقتول در اثرضربه وارده از سنگ و اینکه سنگ نسبت به مورد حساس آلت قتاله به حساب می آید و از این جهت قتل عمد خواهد بود، اگر چه قصد قتل را هم نداشته باشد. لذا حکم صادره مبنی بر قصاص متهم بلااشکال است و پرونده اعاده می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

70

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 815

تاریخ تصویب : 1369/08/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.