×

به لحاظ عدم احراز آگاهی جانی از بیماری متوفی قتل از مصادیق قتل عمدی خارج است

به لحاظ عدم احراز آگاهی جانی از بیماری متوفی قتل از مصادیق قتل عمدی خارج است

به-لحاظ-عدم-احراز-آگاهی-جانی-از-بیماری-متوفی-قتل-از-مصادیق-قتل-عمدی-خارج-است
کلاسه پرونده : 7/16/3433
شماره دادنامه : 435
تاریخ رسیدگی : 18/8/70
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای ... 22 ساله به اتهام قتل عمدی ... تحت تعقیب دادسرای عمومی تهران قرار گرفته و دادسرای مزبور به موجب کیفرخواست شماره 302958/8/69وبه استناد ماده 2 قانون حدود و قصاص درخواست تعیین کیفرکرده است وشعبه 148 دادگاه یکفری یک ... پس از رسیدگی و اعلام ختم دادرسی و احراز بزهکاری به موجب دادنامه شماره 1171/3/70 به شرح زیر انشاء رای می نماید:
(در این پرونده آقای ... 22 ساله ساکن ... شغل طلاسازی متهم است به قتل عمدی مرحوم ... بر اثر نزاع و بدگمانی درمورد جریانی که از زبان متهم در مراحل تحقیق و در محکمه بیان می گردد توضیح مطلب به شرح اوراق پرونده این است که متهم مدعی است (پنج سال قبل از تاریخ حادثه قتل روزی در حمام استحمام و نظافت می نمودم که متقول به عنوان کمک به نظامت من آمد ناگاه متوجه شدم که با آلت رجولیت من بازی می کند. فهمیدم قصد خدمت ندارد بلکه قصد لواط با من را دارد. تشکر کردم و اما مانع از ادامه کمک او شدم و پس از نظافت از حمام خارج شدم 0 پس از گذشت پنج سال روزی که ازسرکار برمی گشتم نامبرده را در اتوبوس دیدم و شناختم و مشاهده کردم دست خودش را به پای من زد (درحالی که سرپا ایستاده بودیم ) وزمانی که در ایستگاهی من و ایشان و مسافر دیگری پیاده شدیم به وی گفتم تو همان آدم کثیف پنج سال قبل نیستی که در حمام قصد سوئی با من داشتی ؟ درگیری ایجاد شد.)
به چند دلیل اظهارات متهم نمی تواند مقرون به صحت باشد.
1 - هیچ آشنایی ورفاقتی فی مابین نبوده تا دوستانه به کمک او ... بیاید.
2 - بر فرض که به کمک آمده از کجامعلوم که قصد.00کردن داشته ؟ و اگر دستی به اعضای پایین بدن متهم می زد می بایست همان روز به پایین دست می زد نه به آلت که آن هم بر فرض تحقق ... " مفعولیت " را می رساند نه ... " فاعلیت " را0
3 - چرا همان روز احساساتی نشدند و عکس العملی نشان ندادند.00 و باتشکر " موضوع را فیصله دادند" و پس از گذشت پنح سال تجدید خاطره می کند و می گوید این همان آدم بوده " است."
4 - بر فرض که این همان آدم بوده عملی انجام نگرفته تا مستحق چنین کیفری باشد آن هم در میان اتوبوسی با فشار جمعیت و حرکت مستمر اتوبوس گاه بی اختیار بدن انسانی به بدن انسان مجاورش اصابت " می کند" لکن هیچ قصد و غرضی در بین نیست.
5 - متهم با اینکه میگوید (فرد یا افراد دیگری نیز با ما پیاده شدند) ولی با هیچ کس در میان نگذاشته و شاهدی بر مدعایش ندارد که علت و انگیزه نزاع چه بوده و صرف ادعاست.
6 - با تحقیقات محلی انجام یافته عده ای از مومنین برپاکدامنی و ایمان و تعهد متقول گواهی داده اند که متاسفانه وکیل مدافع متهم می گوید: ( چنین تحقیقات از نظر و خصوصیات اخلاقی فاقد ارزش است ، زیرا مثلا" از اهالی محل و همسایگان انتظاری غیر از این نیست.) لابد شهادت به پاکی و پاکدامنی کسی ضد ارزش است ، در نظر جناب ایشان و اگر می گفتند مقتول آدم بدی و متهم فرشته زمان است عین ارزش بوده و غیرموجه بودن وحدت رویه مورخه 16/9/69 که ... و با توجه به اظهارات فرزندان متقول به رد ادعای متهم به قتل مبنی بر اینکه ( پدرمان نیازی به حمام بیرون نداشت و ما در منزل خودمان حمام داریم و این تهمت و افترا به پدرمان است ) و متهم در آخرین دفاع صریحا" خود را مقصر " دانسته " ولی مدعی شده ( از اولیای دم تقاضای بخشش دارم ) که اولیای دم نیز نه تنها وی را نبخشیدند، بلکه جملگی تقاتضای قصاص نفس نمودند. دادگاه با استماع دفاعیه متهم و ویکل او و غیرمنطقی و غیرموجه دانستن آن وباتوجه به گزارش مندرج از صورتجلسه معاینه جسد که علت مرگ راضربه مغزی و خونریزی داخلی و عوارض ناشی از آن ذکر می کند با صراحت بیان متهم که (با لگد به سینه مقتول زدم و افتاد و سرش به جدول خیابان اصابت نمود.00) با توجه به بیمار بودن متقول که پرونده پزشکی در بیمارستان فیروزگر دارد و طبق ادعای متهم و وکیل او (بیماری قند وارده و فشارخون ) وکهولت سن وی (55 ساله ) و سایر قرائن موجود در پرونده بزه ارتکابی به نظر محرز و عمل ارتکابی منطبق است با بند ج از ماده 2 قانون حدود و قصاص 0 بنابراین دادگاه مستندا" به ماده استنادی در کیفرخواست و بند ج آن و تقاضای اولیای دم مقتول و بند یک از ماده 27 قانون حدود و قصاص و28 همان قانون متهم را مستحق کیفر دانسته وبه قصاص نفس محکوم نموده و چنانچه تحصیل رضایت نموده به مفاد ماده 43 همان قانون عمل می گردد.) پس از ابلاغ رای آقای ... وکیل مدافع متهم به شرح دو برگ لایحه مورخ 19/4/70 به رای صادره اعتراض نموده و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 19/4/70 به عقیده خود باقی مانده " است " و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گرددیه است. نظرشبعه دیوان :
( بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن ، ایراد و اعتراض وکیل مدافع محکوم علیه معترض وارد به نظر می رسد، زیرا برابر ماده 47 قانون حدود و قصاص همسر مقتول در قصاص و عفو اختیاری ندارد و نیز برابر رای شماره 31 - 20/8/65 وحدت رویه هئیت عمومی دیوان عالی کشور در مورد قتل عمدی اگر بعضی از اولیای دم کبیر و بعضی دیگر صغیر باشند و اولیای دم کبیر تقاضای قصاص نمایند با تامین سهم صغار از دیه شرعی می توانند جانی را قصاص نمایند و در مانحن فیه دادگاه دیه سهم صغار تعیین ننمودند مراتب تودیع دیه سهم صغار را به اولیای دم کبیر تذکر نداده است و نیز احد از اولیای دم مقتول به نام ... دختر متوفی " متولد" 1361 می باشد که فعلا" از نظر شرعی کبیرمی باشد و دادگاه نظر ایشان را دائر به انیکه خواهان قصاص می باشد ویا دیه می خواهد جلب ننموده است و از طرفی با توجه به کیفیت خاص پرونده و اظهارات و اقرار صریح متهم در کلیه مراحل تحقیق و دادرسی دائر بر اینکه با لگد به سینه متوفی زده و با سر به زمین خورده است و فوت نموده است و قصد کشتن را نداشته و اینکه زدن هر لگدی به سینه متوفی نوعا" کشنده نمی باشد و اینکه محرز نیست که متهم از (بیماری و ناتوانی متوفی ) هم آگاهی داشته است یا خیر، لذا قتل مورد بحث شبه عمدی به نظر می رسد و مورد از مصادیق قتل عمدی خارج می باشد. علی هذا بنا به جهات یاد شده دادنامه شماره 1171/3/70 صادره از شعبه 148 دادگاه کیفری یک ... نقض می شود و رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... ارجاع می گردد.

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس
چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

71

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 435

تاریخ تصویب : 1370/08/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.