×

تسبیب در حریق منجر به فوت

تسبیب در حریق منجر به فوت

تسبیب-در-حریق-منجر-به-فوت-

وکیل


کلاسه پرونده : 2212/3277
شماره دادنامه : 51/12
تاریخ رسیدگی : 7/2/70
فرجامخواه : رسیدگی به تجدیدنظرخواهی محکوم علیه آقای (الف ) فرزند.00 به تسبیب در تحریق منجر به فوت آقای (ب )رسیدگی کرده و با توجه به شکایت شکاه و گزارش کلانتری و اظهارات مطلعین و قرائن و امارات موجود در پرونده اتهام انتسابی به متهم را محرز دانسته و به استناد ماده 3 قانون دیات با رعایت ماده 5 همان قانون درخواست تعیین کیفر برای متهم نموده است ، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ... ارجاع شده و دادگاه مرقوم پس از رسیدگی به شرح دادنامه شماره 69175 چنین استدلال کرده است :(با توجه به اینکه حسب نظریه پزشک مرگ مرحوم (ب ) در اثر سوختگی شدید و عوارض ناشی از آن می باشد و حسب اظهارات اولیای دم (والدین ) و افراد حاضر در صحنه از همسایگان متهم ردیدف دوم در کوچه آتش روشنن نموده و بچه ها از جمله مقتول مشغول تماشای آن بوده اند که در این حال متهم ردیف اول رسیده و با پا به کاسه ای در آن مواد آتش زا بوده است زده و به طرف مقتول پاشیده “ شده “ و او آتش گرفته “ است.” پس از خاموش کردن آتش “ اورا” راهی بیمارستان “ کرده اندکه “ در آنجا فوت نموده است. متهم ردیف اول که منکر زدن “ پا” و پاشیدن آتش می باشد از اقامه بینه جهت برائت خود عاجز “ است “ وبه لحاظ وجود لوث ، والدین مقتول بادرخواست دادگاه به عنوان قسامه بیست و پنج بار به لفظ جلاله سوگند یاد نمودند که متهم ردیف اول آتش را با پا زده و به سوی (ب ) پاشیده شده و (ب ) آتش گرفته و در اثر سوختگی فوت کرده است و با عنایت به اینکه قتل در تاریخ 15/5/69 مطابق با14 محرم 1411 اتفاق افتاده و نوع قتل شبیه عمد می باشد به استناد بند ب ماده 2 و ماده 3و5 و بند ب ماده 8 قانون دیات متهم ردیف اول را به پرداخت یک ویک سوم دیه کامل از هر نوعی که خود انتخاب کند ظرف سه سال از حین وقوع جنایت در حق والدین مقتول محکوم می نماید و با توجه به این که مباشرتا" یا تسبیبا" رابطه علیت و سببیت بین عمل متهم ردیف دوم و فوت متوفی منتفی است لذا حکم به برائت نامبرده صادر و اعلام می گردد.)
پس از ابلغ حکم محکوم علیه (آقای (الف ) ) به رای صادره اعتراض کرده است. در تاریخ 25/10/69 دادگاه با ملاحظه لایحه محکوم علیه مرقوم داشته است که به نظر خود باقی است و پرونده جهت رسیدگی به مرجع تجدیدنظر ارسال شود. پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و “ برای “ رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور حکم شایسته دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با عنایت به مندرجات اوراق پرونده ، محکوم علیه اعتراض موثری که نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را ایجاب نماید به عمل نیاورده است.دادنامه توجها" به دلایل موجود صادر شده است. به لحاظ فقد اشکال مهم موجب نقض دادنامه مرقوم ابرام می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 51

تاریخ تصویب : 1370/02/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.