×

با بودن مباشر نوبت به تسبیب نمی رسد

با بودن مباشر نوبت به تسبیب نمی رسد

با-بودن-مباشر-نوبت-به-تسبیب-نمی-رسد

وکیل


کلاسه پرونده : 3/26144
شماره دادنامه : 1190
تاریخ رسیدگی : 6/4/71
فرجامخواسته : دادنامه شماره 14629/11/70 صادره از شعبه اول دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای محمود فرزند.00 37 ساله ،اهل وساکن ... متهم است به قتل غیرعمدی مرحومین عزیزالله و عشقعلی و جواد بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت مقررات حفاظتی و ایمنی در بکارگیری دستگاه کانال کنی بدین شرح که شورای اسلامی روستای ... تحت نظارت مرکز خدمات روستایی با شرکت.00 وارد مذاکره شده بامتهم قراردادی منعقد می نمایند که قنات روستای مزبور را بازسازی نمایند و با استفاده از بیل مکانیکی مشغول خاکبرداری و حفر کانال بوده اند و سه نفر از اهالی محل برای شکستن سنگ کار می کرده اند که در اثر لرزش زمین خاکهایی که درلبه کانال ریخته شده روی آنها می ریزد.
بازرس اداره کار و کارشناس دادگستری در برگهای 53و75 متهم را به علت عدم رعایت مسائل ایمنی و موازین حفاظتی مقصر دانسته اندو بر اساس شکایت اولیای دم و نظریه کارشناسان ، دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 41246/9/70 تقاضای تعیین کیفر نموده و دادگاه کیفری یک ... با تشکیل جلسه دادگاه واستماع شکایت اولیای دم و نظریه کارشناسان ، دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 41246/9/70 تقاضای تعیین کیفر نموده و دادگاه کیفری یک ... با تشکیل جلسه دادگاه و استماع شکایات اولیای دم و اظهارات متهم با توجه به نظریه کارشناسان و امارات و شواهد، بزه انتسابی رامحرز دانسته و متهم را به پرداخت دو فقره دیه کامله در حق اولیای دم دونفر از مقتولین در ظرف سه سال به اضافه ثلث آن تغلیظا" محکوم نموده و در خصوص مرحوم جواد با توجه به اعلام گذشت اولیای دم قرار موقوفی تعقیب صادر نموده که رای دادگاه مورد اعتراض محکوم علیه قرار گرفته و با بقای دادگاه بر رای خود پرونده به دیوان عالی کشور شعبه 26 ارسال گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره 14629/11/70 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده و با عنایت به کیفیت ریزش بدنه کانال که به وسیله کار این 3 نفر مباشرتا" اسباب ریزش فراهم شده و مورد پرونده مانند دیواری است که چند نفر در حال تخریب آن بودند و بر اثر کار هر 3 نف ردیوار روی آنها سقوط نموده که منصوب است به تکلمه ج 2، مسئله ... 251 و به عبارت دیگر با بودن مباشر نوبت به تسبیب نمی رسد و نظریه کارشناس اداره کار موضوع حکم شرعی را عرض نمی نماید در نتیجه عاقله کسانی که مباشر در ریزش بوده اند هر یک در زائد از مقداراشتراک طرف خود ضامن است (عاقله یکی دو سوم دیه دیگری را ضامن است ) ولذا رای دادگاه که روی سبب رفته نقض می گردد و با تقاضای تجدیددنظر موافقت می شود. پرونده وفق بند الف ماده 10 قانون تجدیدنظر جهت رسیدگی به شعبه همعرض ارسال می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1190

تاریخ تصویب : 1371/04/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.