×

قانون موافقتنامه حمل و نقل جاده ای و ترانزیت مسافر وکالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تونس

قانون موافقتنامه حمل و نقل جاده ای و ترانزیت مسافر وکالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تونس

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-جاده-ای-و-ترانزیت-مسافر-وکالا-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-تونس

وکیل


شماره 1799-ق 28/11/1380
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 36443/24587 مورخ 8/8/1380 دولت در موردموافقتنامه حمل ونقل جاده ای و ترانزیت مسافر وکالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تونس که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 14/11/1380 مجلس شورای اسلامی عینا" تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست وسوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 54438 6/12/1380
قانون موافقت نامه حمل و نقل جاده ای و ترانزیت مسافر وکالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تونس که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ چهاردهم بهمن ماه یکهزار و سیصد وهشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 24/11/1380 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 1799-ق مورخ 28/11/1380واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رئیس جمهوری - سیدمحمدخاتمی

ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل جاده ای و ترانزیت مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تونس مشتمل بر یک مقدمه و بیست ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل ونقل جاده ا یوترانزیت مسافر وکالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تونس
مقدمه :
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تونس که از این پس (طرفهای متعاهد) نامیده می شوند با تمایل به تسهیل وتوسعه حمل و نقل جاده ای کالا و مسافر بین دو کشور و به صورت ترانزیت (عبوری ) از طریق قلمرو کشورهای خود ، در موارد زیر به توافق رسیدند:

بخش اول - تعاری فو حوزه اجرا:
ماده 1- تعاریف
از نظر این موافقتنامه :
1- منظور از اصلاح (مقامات صلاحیتدار) عبارت است از:
د رمورد دولت جمهوری اسلامی ایران :
وزارت راه وترابری (سازمان حمل ونقل وپایانه های کشور)
در مورد دولت جمهوری تونس :
وزارت حمل ونقل ( اداره کل حمل ونقل زمینی )
2- اصطلاح (متصدی حمل و نقل ) عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم تبعه هر یکاز دو طرف متعاهد که دارای مجوزحمل و نقل بین المللی مسافر و کالا بر طبق قوانین ومقررات ملی کشورش می باشد.
3- وسیله نقلیه : عبارت است از هر وسیله نقلیه جاده ای دارای نیروی محرکه که واجد شرایط زیر باشد:
الف - برای حمل ونقل مسافر ویا کالا ساخته شده باشد.
منظوراز اصطلاح وسیله نقلیه حمل کالا عبارت است از یک وسیله نقلیه واحد و یا ترکیبی از یک وسیله نقلیه با یدک یا نیمه یدک
ب - در قلمرو یکی از طرفهای متعاهد ثبت شده باشد.
4- وسیله نقلیه مسافری : هر وسیله نقلیه ساخته شده جهت حمل و نقل مسافر که تعداد صندلی های آن با احتساب صندلی راننده بیش از نه عدد باشد.
5- حمل و نقل عمومی مسافر : عبارت است از حمل عمومی مسافر در ازای دریافت کرایه از سوی متصدی حمل ونقل مجاز واقع در کشور محل ثبت وسیله نقلیه 0
6- حمل و نقل منظم عمومی مسافر: عبارت است از حمله عمومی مسافر بر طبق شرایط از پیش تعیین شده ثابت که قبلا" به اطلاع عموم می رسد (شامل اعلام مسیر حرکت ، زمان حرکت ، تعرفه ونوع وسیله نقلیه مشخص )0
7- حمل و نقل جهانگردی : عبارت است از جابجائی گروهی مسافر به صورت دربست با یک وسیله نقلیه یا بیشتر در طول یک مسیر که مبدا آن از کشور محل ثبت وسیله نقلیه آغاز و مقصد آن در قلمرو طرف دیگر باشد و در قلمرو طرف اول ختم شود ، وسیله نقلیه می تواند خالی یا در حال عبور به مقصد یک کشور ثالث باشد.
این حمل توسط آژانسهای مسافرتی ، هتلداران و هرشرکتی که مجاز به انجام حمل ونقل بین المللی جهانگرد با استفاده از وسایل نقلیه ملکی یا استیجاری باشد ، سازماندهی و اجرا می گردد.
ماده 2- حوزه اجرا:
مفاد موافقتنامه حاضر در مورد حمل ونقل جاده ای مسافر وکالا که بین قلمرو طرفهای متعاهد یا به صورت ترانزیتی (عبوری ) از قلمرو آنها توسط متصدیان حمل ونقل با استفاده از وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو هر یک از دو طرف متعاهد انجام می گیرد ، قابل اجرا است.

بخش دوم - ضوابط ورود وسایل نقلیه
ماده 3- ورود وسایل نقلیه به قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد تابع شرایط زیر است :
1- وسیله نقلیه باید کلیه اسناد تعیین شده در قوانین طرف دیگر را به همراه داشته باشد.
2- وسایل نقلیه بر طبق قوانین حاکم در دو کشور تابع شرایط ورود موقت می باشند. مقامات گمرکی دو کشور در مدت تعیین شده از سوی مقامات گمرکی ازمطالبه مالیات ، حقوق و عوارض ورودی خودداری خواهند نمود.
ماده 4- وسایل نقلیه حمل ونقل کالا و مسافر که وارد قلمروطرف دیگر متعاهد می شوند نمی توانند بیش از مدت تعیین شده در آن کشور توقف کنند مگر در موارد اضطراری و غیر ارادی با مجوز مقام صلاحیتدار ذیربط0
ماده 5- وسایل نقلیه ورودی به قلمرو یکی از طرفهای متعاهد باید طبق قوانین حاکم در آن کشور دارای بیمه شخص ثالث باشند.

بخش سوم - حمل و نقل عمومی مسافر
ماده 6- تحت شرایط این موافقتنامه ، متصدیان حمل ونقل تعیین شده از سوی مقامات صلاحیتدار هر یک از دو کشور ، می توانند خدمات حمل و نقل عمومی منظم مسافر را بین شهرهای طرفهای متعاهد و توسط وسایل نقلیه مسافری راه اندازی نمایند.
شرایط این حمل طی یک قرارداد دو جانبه بین متصدیان حمل و نقل تعیین شده تنظیم و پس از تایید مقامات صلاحیتدار هر دوکشور به اجرا در می آید.
ماده 7- حمل ونقل نامنظم مسافر بین دوکشور توسط متصدیان حمل و نقل هر یک از طرفهای متعاهد با استفاده از وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو آنها منوط به اخذ مجوز قبلی از مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر است به استثنای عملیات حمل ونقل ذیل :
حمل و نقل مسافر توسط وسایل نقلیه ای که تعداد صندلی آنهابا احتساب راننده از نه نفر کمتر باشد.
حمل و نقل جهانگردی و حمل گروههای هماهنگ (گروههای ورزشی ، هنری ، دانشجوئی و... ) به وسیله اتوبوس بین شهری مشروط به ارائه مجوز صادره از سوی مقام صلاحیتدار کشور محل ثبت وسیله نقلیه مسافربری.
حمل ونقل ترانزیتی (عبوری ) مسافر0
ماده 8- رانندگان وسایل حمل ونقل مسافر باید لیست مسافرین خود را همراه داشته تا در صورت مطالبه دستگاههای ذیربط ارائه نمایند.

بخش چهارم - حمل و نقل کالا
ماده 9- وسایل نقلیه ثبت شده در یکی از دو کشور مجاز هستند بدون نیاز به اخذ مجوز قبلی ، نسبت به حمل و نقل کالا بین دوکشور و یا به صورت ترانزیت (عبوری ) از طریق قلمرو طرف دیگر مبادرت ورزند.
ماده 10- وسایل نقلیه حمل کالا ثبت شده در قلمرو یکی ازطرفهای متعاهد می توانند با بار یا بدون بار وارد قلمرو طرف دیگر شده و در مسیر برگشت به مقصد کشور محل ثبت خود بارگیری نمایند.

بخش پنجم - مقررات عمومی
ماده 11-
الف - وسایل نقلیه حمل کالا یا مسافر یک طرف متعاهد مجاز به انجام عملیات حمل ونقل داخلی در قلمرو طرف متعاهد دیگر نخواهد بود.
ب - حمل کالا یا مسافر از یا به قلمرو یک کشور ثالث نمی تواند انجام پذیرد مگر با مجوز مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد.
ماده 12- متصدیان حمل ونقل رانندگان وسایل نقلیه یک طرف متعاهد در کلیه مواردی که در این موافقتنامه یا سایرموافقتنامه های بین المللی که طرفین متعاهد در آن عضویت دارند مورد حکم قرار نگرفته است ، موظفند در طول اقامت در قلمرو طرف دیگر قوانین و مکقررات حاکم در طرف یاد شده را رعایت نمایند.
ماده 13- طرفهای متعاهد کلیه اقدامات لازم را به منظور تسریع و تسهیل امور گمرکی و سایر تشریفات اداری مربوط به حمل ونقل مسافر وکالا به عمل آورند.
ماده 14- وزن وابعاد وسایل نقلیه باید مطابق با مقررات ملی جاری در طرف متعاهد دیگر باشد.
در صورت تجاوز وزن و ابعاد وسایل نقلیه از حدود مجاز در کشور مقابل ، اخذ مجوز از مقام صلاحیتدار از طرف ذیربط که شرایط حمل وبه ویژه سفر ومسیر آن را معین می کند ، ضروری است.
ماده 15- متصدیان حمل ونقل طرفهای متعاهد مجازند درآمدهای ناشی از عملیات حمل ونقل مسافر وکالا در چهارچوب موافقتنامه حاضر را طبق قوانین جاری ارزی هر کشور انتقال دهند.
ماده 16-
1- وسایل نقلیه ثبت شده دریکی از دوکشوردر قلمرو طرف دیگراز پرداخت کلی مالیاتها وعوراض مربوط به مالکیت یا بهره برداری به جز هزینه های استفاه از جاده ها یا تاسیسات زیربنائی خاص معاف هستند.
2- سوخت و روغن موجود در مخازن وسایل نقلیه ورودی به خاک هر یک از دو طرف از پرداخت هرگونه عوارض ومالیات ورودی معاف خواهد بود. این مخازن عبارت است از آنهائی که توسط کارخانجات سازنده بر روی وسایل نقلیه تعبیه شده باشد.
3- لوازم ، لاستیکها و قطعات یدکی وسایل نقلیه از پرداخت هر گونه عوارض ومالیات ورودی به شرط رعایت مقررات گمرکی درهنگام ورود به خاک هر یک از دو کشور معاف خواهد بود و لوازم یدکی استفاده نشده و همچنین لوازم تعویض شده باید مرجوع شود و یا تحت نظارت مقامات گمرکی اسقاط گردد.
ماده 17- مقامات صلاحیتدار هر یک از طرفهای متعاهد تلاش خواهند نمود تا متصدیان حمل ونقل شرایط این موافقتنامه را رعایت کنند
قوانین ومقرارت ملی مربوط به عبور ومرور جاده ای از جمله مقررات مربوط به حمل کالاهای خطرناک ، مدت کار و حداکثر ساعات رانندگی مجاز در کشور طرف دیگر متعاهد لازم الاجراء می باشد.
ماده 18- مقامات صلاحیتدار کشور محل ثبت وسیله نقلیه می توانند علیه متصدی حمل ونقلی که در کشور مقابل مرتکب تخلف شده ، به درخواست کشور اخیراقدامات زیر را اتخاذ نمایند.
1- صدور اخطار0
2- ممانعت موقت یا دائمی از انجام هر نوع فعالیت حمل ونقل توسط متخلف از کشور مقابل یا بالعکس 0 تصممیات اتخاذ شده فوق در هر مرحله به اطلاع طرف دیگر خواهد رسید.
ماده 19- کار گروه مشترکی متشکل ازنمایندگان مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد تشکیل می شود به منظور:
1- نظارت بر حسن اجرای این موافقتنامه وتلاش در جهت توسعه همکاریهای حمل ونقل جاده ای بین دو کشور0
2- هماهنگی اجرائی در خصوص چگونگی راه اندازی خطوط حمل ونقل عممی منظم مسافر0
3- بررسی وتوافق نسبت به اصلاح موافقتنامه حاضر0
تصمیمات کار گروه مشترک از سوی طرفها لازم الاجراء خواهد بود. این کار گروه بنا به درخواست یکی از طرفها و به صورت متناوب در هر یک از دو کشور تشکیل جلسه خواهد داد.
ماده 20-
1- این موافقتنامه بر طبق مقرارت ملی دو کشور تصویب خواهد شد و سی روز پس از مبادله اسناد تصویب لازم الاجراء خواهد گردید.
2- هرگونه اصلاح در این موافقتنامه تابع شرایط مصرحه در بند (1) این ماده خواهد بود.
3- این موافقتنامه به مدت سه سال معتبر است و مادامی که یکی از طرفهای متعاهد تمایل خود را نسبت به اصلاح یا لغو آن به صورت مکتوب و شش ماه قبل از پایان مدت اعتبار به طرف دیگر اعلام نکرده باشد ، خود به خود برای مدتهای مشابه تمدید می گردد.
این موافقتنامه در تاریخ 3/2/380 هجری شمسی برابر23آوریل 2001 میلادی در تهران ر دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، عربی وفرانسه به امضاء رسید که کلیه متون دارای اعتبار یکسان بوده و درموارد اختلاف در تفسیر ، متن فرانسه معتبر خواهد بود.
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری تونس

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضشم به متن موافقتنامه شالم مدقمه و بیست ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ چهاردهم بهمن ماه یکهزار و سیصد وهشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 24/11/380 به تایید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16608

تاریخ تصویب : 1380/11/14

تاریخ ابلاغ : 1380/12/11

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.