آئین نامه اجرائی نحوه واگذاری مجتمع های ساختمانی و شهرکهایی که به موجب قانون مذکور در اختیار دولت قرار میگیرد

آئین نامه اجرائی نحوه واگذاری مجتمع های ساختمانی و شهرکهایی که به موجب قانون مذکور در اختیار دولت قرار میگیرد

آئین-نامه-اجرائی-نحوه-واگذاری-مجتمع-های-ساختمانی-و-شهرکهایی-که-به-موجب-قانون-مذکور-در-اختیار-دولت-قرار-میگیرد-

وکیل


شماره 90304 20/11/1362
وزارت مسکن و شهرسازی

هیات وزیران در جلسه مورخ 14/2/1361 بنا به پیشنهاد شماره 356 مورخ 14/6/1361 وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد قسمت اخیر تبصره یک ماده واحده قانون تکمیل و نحوه استفاده شهرکها و مجتمع های ساختمانی نیمه تمام متوقف «آئین نامه اجرائی نحوه واگذاری مجتمع های ساختمانی و شهرکهایی که به موجب قانون مذکور در اختیار دولت قرار میگیرد» را بشرح زیر تصویب نمودند.
ماده 1 ـ در مناطقی که وزارت مسکن و شهرسازی به نحوه مقرر در قانون اگهی نماید، کلیه مجتمع های ساختمانی نیمه تمام حداقل مشتمل بر 8 واحد مسکونی و در مورد سایر ساختمای غیر مسکونی که حداقل 1200 متر مربع مسکونی و در مورد سایر شاختمانهای غیر مسکونی که حداقل 1200 مترمربع مساحت زیربنا داشته باشند و عملیات اجرائی انها 97% کل کار نرسیده و یا شهرکهایی که 97% عملیات ساختمان و تاسیسات شهری مربوطه آن قسمت از شهرک که شروع شده به اتمام نرسیده باشد و عملیات اجرائی مذکور پس از انقلاب اسلامی متوقف بوده یا تاریخ تصویب این آئین نامه با سرعتی متناسب با امکانات موجود در کشور پیشرفت نداشته مشمول مقررات قانونی و این آئین نامه می شود.
تبصره ـ از این پس در این آئین نامه مجتمع های ساختمانی و شهرکهای موضوع قانون ، علی الاطلاق « ساختمان » نامیده میشود.
ماده 2 ـ در صورتیکه مالکین ساختمانهای موضوع ماده یک پس از یک اگهی وزارت مسکن و شهرسازی و نصب اعلان در محل مربوط در مهلت مقرر مراجعه و برنامه زمان بندی شده خود را ارائه شده به مالک اعلام کند.
ماده 3 ـ در مواردیکه برنامه زمان بندی شده قابل قبول می باشد ، وزارت مسکن و شهرسازی به طرق مقتضی پیشرفت کار را کنترل خواهد کرد و چنانچه عملیات اجرائی ، متناسب با برنامه ارائه شده پیشرفت نداشته باشد ، در این صورت با مالک مذکور مشابه مالکی که برنامه قابل قبول ارائه نداده است رفتار میشود.
ماده 4 ـ چنانچه ساختمان مورد تصرف وزارت مسکن و شهرسازی در مقابل اخذ وام در وثیقه باشد وزارت مذکور میتواند ساختمان را با وام تملک نماید.
ماده 5 ـ بهای ارزیابی شده ساختمانهای متعلق به اشخاص که در موعد مقرر مراجعه نمی نمایند پس از اخذ گواهی از مراجع قضایی مبنی بر تایید مالکیت انان حداکثر ظرف پنجسال پرداخت میشود و حقوق اشخاص ثالث اعم از حقیقی و حقوقی در ارتباط با ساختمانهای موضوع این ماده پس از رسیدگی و تایید وزارت مسکن و شهرسازی نقدا از محل بهای ارزیابی شده ساختمان پرداخت می شود .
ماده 6 ـ در کلیه مواردی که وزارت مسکن و شهرسازی ساختمانی را تصرف و تملک می نماید به استثنای مورد مذکور در ماده فوق تمامی دیون و تعهدات و مکاتبات و سایر حقوق متصوره در ارتباط با ساختمانهای تصرف شده تا زمان انتقال به عهده فروشنده می باشد. لکن در مواردی که وزارتخانه ها ، سازمانها ، شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت، بانکها و شهرداریها ، جزء طلبکاران فروشنده باشند، وزارت مسکن و شهرسازی میتواند از محل بهای ساختمان ، بدهی مذکور را پرداخت و مازاد را به فروشنده تسلیم نماید.
ماده 7 ـ وزارت مسکن و شهرسازی در هر مورد به تشخیص خود نسبت به تکمیل یا انتقال ساختمان در وضع موجود اقدام می نماید.
ماده 8 ـ متقاضیان خرید ساختمانهای مسکونی نیمه تمام در تهران علاوه برداشتن مجوز خرید مسکن بایستی برنامه زمان بندی شده قابل قبول وزارت مسکن و شهرسازی و توانایی مالی اتمام ساختمان را داشته باشند.
ماده 9 ـ متقاضیان خرید ساختمانهای مسکونی نیمه تمام در سایر شهرها که هنوز قانون نحوه انجام معاملات واحدهای مسکونی در آن به اجرا در نیامده است ، بایستی واجد شرایط مندرج در آئین نامه اجرائی قانون اراضی در نیامده است ، بایستی واجد شرایط مندرج در آئین نامه اجرائی قانون اراضی شهری بوده و علاوه بر برنامه زمان بندی شده قابل قبول وزارت مسکن و شهرسازی قدرت مالی جهت انجام ساختمان را داشته باشند.
تبصره 1 ـ در کلیه مواردی که پیشرفت کار منطبق با برنامه زمان بندی شده نباشد ، وزارت مسکن و شهرسازی پس از دو اخطار یک ماهه می تواند قرارداد را فسخ نماید.
تبصره 2 ـ شرایط متقاضیان خرید ساختمانهای غیر مسکونی در هر مورد وسیله وزارت مسکن و شهرسازی تعیین و از طریق انتشار در دو روزنامه کثیر الانتشار به اطلاع عموم میرسد.
ماده 10 ـ در مورد اشخاص واجد شرایطی که با مالک قبلی قرارداد پیش خرید منعقد نموده و صحت قرارداد مذکور مورد تایید وزارت مسکن و شهرسازی باشد طبق قرارداد عمل می شود.
ماده 11 ـ قیمت واگذاری و فروش ساختمانهای نیمه تمام به متقاضیان عبارتست از بهای ارزیابی شده ساختمان به اضافه کلیه هزینه های مربوطه از قبول هزینه تفکیک ، افراز، ثبت و کارشناسی و بالاسری به تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی.
ماده 12 ـ بهای واگذاری ساختمانهای نیمه تمامی که وزارت مسکن و شهرسازی راسا نسبت به تکمیل آن اقدام می نماید وسیله وزارت مذکور تعیین میگردد.
ماده 13 ـ بهای کلیه ساختمانهایی که واگذار میشود نقدا وصول میگردد مگر در مواردیکه ساختمان دارای وام بوده و بانک با انتقال وام به خریدار موافقت نماید که در این صورت فقط ما به التفاوت مبلغ وام نقدا دریافت می شود.
ماده 4 ـ در مواردیکه ساختمان به وضع موجود و نیمه تمام واگذار میگردد انتقال قطعی ساختمان موکول است به ارائه گواهی پایان کار .
تبصره ـ قراردادهای واگذاری جهت پرداخت وام یا تجدید وام یا تجدید پروانه ساختمانی و صدور پایان کار معتبر بوده و بانکها و شهرداریها و همچنین موسسات دولتی براساس آن میتوانند اقدام نمایند.
ماده 15 ـ در کلیه مواردیکه «ساختمان» در مالکیت و یا وثیقه بنیاد مستضعفات یا بانکها باشد و این واحدها اعلام امادگی جهت اتمام آن را طبق مقررات مندرج در این آئین نامه بنمایند اتمام ساختمان بعهده انها واگذار میگردد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11362

تاریخ تصویب : 1361/06/14

تاریخ ابلاغ : 1362/12/06

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.