×

اساسنامه ، تشکیلات و سازمانهای دهیاری ها

اساسنامه ، تشکیلات و سازمانهای دهیاری ها

اساسنامه-،-تشکیلات-و-سازمانهای-دهیاری-ها

وکیل


شماره 56020/ت 23674ه 8/12/1380
هیات وزیران در جلسه مورخ 21/11/1380 بنا به پیشنهادشماره 3738/8/1 مورخ 1/8/1379 وزارت کشور و به استناد تبصره (2) ماده واحده قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور - مصوب 1377 - اساسنامه ، تشکیلات و سازمان دهیاری ها را بشرح زیر تصوب نمود:

فصل اول - کلیات
ماده 1- محدوده خدماتی هر دهیاری به پیشنهاد مشرتک دهیار و شورای اسلامی روستا- که در این اساسنامه شورا نامیده می شود- و موافقت شورای اسلامی بخش یا جانشین قانونی آنها تعیین می شود و پس از کب نظر از دستگاه های ذیربط و تایید استاندار قابل اجرا است.
تبصره - در صورتی که محدوده قانونی روستا قبلا" به وسیله دستگاههای ذیربط تعیین شده باشد تا تعیین محدوده جدید محدوده قبلی قابل استناد است.
ماده 2- دهیاری نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می شود، دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت خودکفا اداره می شود.
ماده 3- هر دهیاری درجه ای خواهد بود که با توجه به حجم کار، درآمد، جمعیت و وسعت روستا تعیین و پس از کسب نظر از وزارت جهاد کشاروزی از طریق وازرت کشور ابلاغ می شود.
ماده 4- کلیه مکاتبات دهیاری فقط با امضای شخص دهیار معتبر است.
ماده 5- دهیار طبق بند(م ) ماده (68) قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1375 (که در این اساسنامه ، قانون شوراها نامیده می شود) برای مدت چهار سال توسط شورا انتخاب و برای دصور حکم به بخشدار معرفی می شود انتخاب مجدد وی بلامانع است.
تبصره 1- یک نسخه از حکم دهیار توسط بخشداری به واحد مربوط در استانداری ارسال می شود.
تبصره 2- واحدهای ذیربط در استانداری ها مکلفند فهرست اسامی کلیه دهیاران و خلاصه وضعیت آنها را تنظیم و به اداره ذیربط در وزارت کشور ارسال نمایند. همچنین هر گونه تغییر واصلاحی باید به اداره یاد شده اعلام شود.
ماده 6- خدمت دهیار در موارد زیر به پایان می رسد.
1- حجر دهیار
2- از دست دادن هر یک از شرایط احراز سمت دهیار به تشخیص شورا0
3- قبول استعفای دهیار توسط شورا0
تبصره - در صورت عدم قبول استعفا از طرف شورا، دهیار می تواند بعد از پانزده روز از تایخ اعلام ، استعفای خود را به دفتر بخشداری ارسال کند شورا موظف است حداکثر قبل از اتمام مدت ، دهیار جدیدرا انتخا بو جهت صدور حکم به بخشدار معرفی نماید.
4- عزل دهیار با اکثریت آرای اعضای شورا با رعایت آئین نامه ها ومقررات مربوط0
5- عدم حضور در محل خدمت بشتر از پانزده روز بدون کسب مجوز گاز رئیس شورا یا نداشتن عذر موجه به تشخیص شورا0
ماده 7- کارکنان دولت ، سازمانها و موسات وابسته به دولت ، موسسات عمومی غیر دولتی و دولتی و سازمان های وابسته به آنها می توانند به عنوان مامور به خدمت در سمت دهیار انجام وظیفه نمایندو پس از خاتمه دوره خدمت با رعایت مقررات استخدامی مربوط، به سازمان محل خدمت اولیه خود بازگردند و مدت ماموریت آنها جزء شوابق خدمتی مرتبط آنان محسوب می شود، چنانچه دهیار از بین مستخدمان وزارتخانه ها یا موسسات یاد شده انتخاب نشده باشد پس از برکناری یا خاتمه دوره قانونی یا استعفای او، دهیاری ، وزارت کشور و سایر مراجع ذیربط در قبا او هیچگونه تعهد استخدامی نخواهند داشت.
تبصره 1- هرگاه یکی از کارمندان وزارتخانه ها وموسسات دولتی موضوع این ماده برای تصدیق دهیای انتخاب شود وخود او راضی باشد اداره متبوع کارمند مکلف است با ماموریت او موافقت کند.
تبصره 2- دهیار می تواند همزمان با تصدی مسوولیت دهیاری به فعالیت آموزشی خود نیز ادامه دهد.
ماده 8- در فاصله بین برکناری دهیار با استعفا یا خاتمه خدمت او تا انتخاب دهیار جدید که نباید بیش از سه ماه طول انجامد، یکی از کارکنان دهیاری به انتخاب شورا به عنوان سرپرست دهیاری انجام وظیفه می نماید.
ماده 9- دهیار از زمان تصدی خود، نمی تواند رئیس یا عضو هیات مدیره یا مدیر عامل شرکتها وموسساتی باشد که تمام یا قسمتی از حوائج عمومی حوزه دهیاری را تامین می نماید همچنین حق ندارد در ماملات و قراردادهایی که یک طرف آن دهیاری است به طور مستقیم ذی سهم یا ذینفع باشد.
فصل دوم - وظایف
ماده 10- وظایف تفصیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا براساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زر است :
1- بهبود وضع زیست محیطی روستا0
2- کمک به شورا در خصوص بررسی وشناخت کمبودها، نیازهاو نارسایی های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ،آموزشی وامور رفاهی روستا و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در زمینه های یاد شده و ارائه آن به مسئولان ذیربط جهت اطلاع و برنامه ریزی واقدام لازم 0
2- تشویق وترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاستهای دولت.
4- مشارکت و همکاری با شورا در جهت پیگیری اجرای طرحهای عمرانی اختصاص یافته به روستا0
5- همکای موثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط0
6- تامین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی 0
7- همکاری موثر با مسوولان ذیربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا0
9- اجرای مصوبات شورا0
10- همکاری با نیروی انتظامی وارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی ، حفظ نظم عمومی وسعی در حل اختلافات محلی 0
11- اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آنها0
12- مراقبت و حفظ و نگهداری اموال و تاسیسات عمومی دراختیار دهیاری 0
13- همکاری با سازمانه و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آنها0
14- مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت وایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط0
15- ارسال گزارش درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار0
16- حضور دهیار در زمان ومکان مقرر و پاسخگویی به سئوالات در صورت تقاضای شورا0
17- ارسال گزارش ماهانه فعالیتهای دهیاری برای شورا ورونوشت آن به بخشداری 0
18- تهیه تعرفه عوارض با همکاری شورا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی 0
19- وصول عوراض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در مواردمعین 0
20- مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه ها،نانوایی ها، قصابی ها، قهوه خانه ها و فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی براساس ضوابط و مقررات مربوط ومعرفی اماکن غیر بهداشتی به مسوولان ذیربط0
21- برآورد و تنظیم وارائه بودجه سالانه دهیاری ومتمم واصلاح آن به شورا جهت تصویب 0
22- اهدا و قبول اعانات وهدایا به نام روستا با تصویب شورا0
23- فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابانها، کوچه ها، میدانها، پارکها، فضاهای سبز، ورزشی و آموزشی ، مراکز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آنها از طریق دهیاری وهمکاری در زمینه طرح بهسازی روستا0
24- تنظیف و نکهداری وتسطیح معابر و انها رعمومی و مجاری آب ها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تامین آب و روشنایی در حد امکان 0
25- کمک در اخداث تاسیسات تولید وتوزیع آب ، برق و مخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذیربط (وزارت خانه های جهاد کشاورزی ، نیرو، پست و تلگراف و تلفن و شرکت آب و فاضلاب روستایی )
26- مراقبت بر بهداشت ساکنان روستا وتشریک مساعی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون در جهت پیشگیری از بیماریهای واگیر0
27- جلوگیری از تکدی گری و واداشتن متکدیان به کار0
28- انجام معاملات دهیاری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول ، مقاطعه ، اجاره و استجاره 0
29- ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات ومراقبت در انتظام امور آنها0
30- اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته وخطرناک واقع در معابر و اماکن عمومی و تسطیح چاه ها و چاله های واقع در معابر براساس مصوبات شورا0
31- همکاری در جلوگیری از شیوع بیماریهای انسانی و حیوانی واگیر و مشترک انسان ودام ، اعلام مشاهده این گونه بیماریها به مراکز بهداشتی درمانی و دامپزشکی محل یا سایر مراکز ذیربط، اهتمام به دور نگهداشتن بیماران مبتلا، معالجه و دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر، بلاصاحب یا مضر0
32- تشریک مساعی با سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناهاو آثار باستانی روستا و همکاری با مسوولان ذیربط برای اداره ، احداث ، نگهداری و بهره برداری از تاسیاست عمومی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی و رفاهی موردنیاز روستا در حد امکانات.
33- صدور پروانه برای ساختمانهایی که در محدوده قانونی روستا ساخته می شوند با رعایت مقررات مندرج در آئین نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانون و حریم شهرها موضوع تصویب نامه شماره 4940 مورخ 22/2/1355 وسایر مقرارت.
34- همکاری با شورای بخش و بخشداری به منظور بررسی و صدور پروانه های کسب 0
35- معرفی خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی ومساعدت به آنها در حدامکانات.
36- همکاری در نگهداری و تسطیح راه های واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودیاری اهالی روستا و دستگاه های ذیربط0
37- مساعدت وهمکایر با کشاورزان در جهت معرفی محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی و نصایع دستی روستا در مراکز شهری ونمایشگاه های ذیربط0
38- پی گیری و مساعدت در جهت ایجاد موسسات خهیریه و صندوقهای قرض الحسنه و موسسات فرهنگی 0
39- همکاری با واحدهای امداد رسانی در هنگام ووقع حوادث و سوانج غیر مترقبه وبلایای طبیعی 0
40- گزارش پشرفت یا عدم پیشرفت فیزیکی طرحها به شورا وبخشدار و پیشنهاد راه کارهای مناسب برای تسریع در اجرای آنها در جهت اجرای بند(ه) ماده (68) قانون شوراها0
41- همکاری با دستگاه های ذیربط در جهت تهیه و اجرای طرح هادی روستا و تهیه پیشنهادهای لازم و تعیین کاربری اراضی واقع در روستا به منظور گنجاندن آنها در طرح هادی و اجرای ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا0
42- مراقبت واهتمام کامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصممیات شورای اسلامی بخش و روستا نسبت به ارزانی و فراوانی خواروبار ومواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آنها با هماهنگی مراجع قانونی ذیربط0
43- همکاری با مراجع ذیربط در جهت تسهیل دسترسی مردم روستا به ارد و نان مرغوب 0
44- پی گیری و ایجاد زمینه نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل کشتار بهداشتی دام وعرضه گوشت.
45- اجرای مقررات دهیاری که جنبه عمومی دارد و به تصویب شورا و تایید شورای اسلامی بخش رسیده و پس از اعلام برای کلیه ساکنان روستا لازم الرعایه است.
46- پیشنهاد نامگذاری معابر و اماکن وتاسیسات روستا به شورا جهت بررسی و ارائه آنها به شورای اسلامی بخش جهت سیر مراحل لازم
47- شناسایی زمینه های اشتغال ومساعدت درجهت تامین کار برای افراد جویای کار با همکاری دستگاه های ذیربط0
فصل سوم - بودجه وامور مالی
ماده 11- اهالی روستا به منظور تاسیس دهیاری مبلغی را به عنوان خودیاری تاسی دهیاری به حساب بانکی دهیاری که در یکی از نزدیکترین شعب بانکهای کشور به نام دهیاری افتتاح می شود واریز و برگه پرداخت را همراه با درخواست اهالی و شورا به وزارت کشور ارائه می نمایند.
تبصره 1- میزان سرانه نقدی خودیاری و کمکهای غیرنقدی اهالی براساس دستورالعملی تعیین می شود که وزارت کشور تهیه وابلاغ خواهد نمود.
تبصره 2- سرمایه غیر نقدی که از طریق اهالی تامین خواهد شد عبارت است از اموال منقول و غیرمنقول اعم از ماشین آلات ، زمین ، ساختمان و تاسیاست که مورد استفاده دهیاری قرار می گیرد.
تبصره 3- کل سرمایه نقدی و غیر نقدی موضوع این ماده متعلق به دهیاری روستای محل است.
تبصره 4- انتقال و واگذاری اموال واملاک دهیاری تابع آئین نامه مالی و معاملاتی دهیاری موضوع تبصره (11) ماده واحده قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور - مصوب 1377- است.
ماده 12- سال مالی دهیاری از اول فروردین ماه هر سال تاآخر اسفند ماه همان سال خواهد بود به استثنای اولین سال که آغازآن تاریخ تاسیس دهیاری و پایان آن اسفندماه همان سال است.
ماده 13- منابع درآمد دهیاری عبارتنداز:
1- عوارض مقرر در آئین نامه اجرائی نحوه وضع و وصول عوراض توسط شوراهای اسلامی شهر، بخش و شهرک موضوع قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375، موضوع تصویب نامه شماره 32495/ت 21823ه مورخ 10/8/1378
2- عوارض صدور پروانه ساختمان با رعایت آئین نامه مندرج در بند(1) این ماده و سایر قوانین ومقررات مربوط0
3- دریافت وام از بانکها و موسسات اعتباری با تصویب شورا و تایید شورای اسلامی بخش 0
4- درآمد حاصل از کمکهای دولتی و خودیاری بخش خصوصی ،اعانات و هدایا در چارچوب دستورالعمل های مربوط 0
5- وصول بهای خدماتی که دهیاری ارائه می دهد با تصویب شورا و تایید بخشدرا و رعایت دستورالعمل های مربوط0
6- کمک های دولت برای اجرای طرحهای خدماتی عمرانی درقالب بودجه سالانه کل کشور0
7- درآمدهای ناشی از عوارض اختصاص یافته از سوی مراجع وضع عوارض به منظور ایجاد تاسیسات عمومی و دولتی در محدوده قانونی روستا و حریم آن 0
ماده 14- کلیه عوارض ودرآمدهای دهیاری منحصرا" به مصرف همان روستا می رسد.
ماده 15- حقوق ماهانه دهیار از محل بودجه شورامندرج درماده (47) آئین نامه اجرائی تشکیلات ، انتخابات داخلی و امورمالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار موضوع تصویب نامه شماره 1760/ت 21068ه مورخ 24/1/1378 و به استناد ماده (94) قانون شوراها و با توجه به درجه دهیاری و دستورالعمل مربوط که از طریق وزارت کشور ابلاغ خواهد شد تعیین می شود.
ماده 16- صدر احکام حقوقی و ماموریت و مرخصی دهیار باموافقت شورا از طریق بخشدارصورت می گیرد.
ماده 17- هرگونه برداشت از وجوه اعتبارات دهیاری در قالب بودجه مصوب سالانه وطرحهای مصوب شورا با رعایت مقررات مربوط انجام می شود.
ماده 18- اسناد و اوراق تعهدآور و حسابهای بانکی به امضای مشترک دهیار و مسوول مالی دهیاری که ذیحساب دهیار است انجام می شود.
ماده 19- دهیار مکلف است تا پایان دیماه هر سال بودجه سال بعد دهیاری را به شورا ارائه نماید و شورا موظف است حداکثر تا نمیه اسفند ماه همان سال به بودجه پیشنهادی رسیدگی و در مورد آن اظهار نظر نماید و قبل از پایان اسفند ماه بودجه مصوب را جهت اجرا به دهیاری ابلاغ نماید.
تبصره 1- دهیار می تواند در صورت نیاز در طول سال مالی وقبل از انقضای آن نسبت به ارائه متمم یا اصلاح بودجه پیشنهادی دهیاری برای اظهارنظر و تصویب نهایی به شورا اقدام نماید.
تبصره 2- دهیار مکلف است حداکثر تا نیمه خردادماه سال بعد تفریغ بودجه و صورتهای مالی دهیاری را حسب اظهارنظر به شورا ارائه و شورا موظف است حداکثرتا پایان تیرماه نسبت به صورتهای مالی و تفریغ بودجه شورا اعلام نظر و تصمیم مقتضی اتخاذ ومراتب را جهت اقدام لازم قانونی به دهیار ابلاغ نماید.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 16619

تاریخ تصویب : 1380/11/21

تاریخ ابلاغ : 1380/12/25

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.