دادگاه دعوی مطروحه را به استناد ماده 417 ق 0م رد نموده است

دادگاه دعوی مطروحه را به استناد ماده 417 ق 0م رد نموده است

دادگاه-دعوی-مطروحه-را-به-استناد-ماده-417-ق-0م-رد-نموده-است .
تاریخ رسیدگی : 16/12/71
شماره دادنامه : 788/10
مرجع رسیدگی : شعبه دهم دیوانعالی کشور

خلاصه جریان پرونده :

آقای (الف ،) در تاریخ 29/10/69 دادخواستی بطرفیت آقای (ح ) به خواسته فسخ معامله بعلت غبن فاحش بمبلغ پنج میلیون ریال وخلع ید از خوانده از خانه موردمعامله مقم به چهار میلیون وهشتصد هزار ریال تقدیم وتوضیح داده بموجب فتوکپی قولنامه (مورخ 18/9/68) پیوست دادخواست خانه ملکی خود را با خانه خوانده با برتری قیمت صدو نوزده هزار وپانصد تومان تعویض نمودیم و پس از مراجعه به کارشناس مشخص شدخانه اینجانب نسبت بخانه خوانده ششصدونوزده هزار و پانصد تومان بیشتر ارزش دارد لذا غبن فاحش در معامله موجود است تقاضا دارم با ارجاع امر بکارشناس وارزیابی قیمت هر دوخانه بلحاظ غبن در معامله حکم بر فسخ معامله وخلع ید خوانده از خانه اینجانب صادر شود.خواهان بعدا" دادخواست خود را تنها بصدور حکم بر فسخ معامل محدود کرده است.
پرونده در دادگاه حقوقی یک نیشابور مطرح وخوانده ادعای خواهان را تکذیب نموده است. دادگاه قرار ارجاع ارم بکارشناس صادر نمودهتا کارشناس ارزش هر دوملک را در تاریخ انجام معامله با در نظر گرفتن جمیع جهات مشخص نماید وپ س از وصول نظرکارشناس متخب بالاخره دادگاه باجلب عقیده مشاور بصدور نظریه معترض عنه مبادرت و با عنایت بانیکه کارشناس طبق نظریه ثبت شده بشماره 1020-21/3/71 تفاوت قیمت دو خانه موردمعامله را یکصد وهفتاد هزار و دویست تومان معین کرده واعتراض بنظریه کارشناس بعمل نیامده واینکه مابه التفاوت قیمت تعیین شده توسط کارشناس با مابه التفاوت معینهوسیله طرفی بملغ پنجاه و یک هزار ودویست تومان می باشد که نسبت به مبلغ کل معامله یعنی پانصد و یکهزار و نهصد تومانکسر قیمت فاحشی نمی باشد و خواهان دلیل دیگری از جهت اثبات ادعای خود اقامه ننموده دعوای مطروح را غیر وارد تلقی و باسناد مادتین 417و457 قانون مدنی به محکومیت به رد آن اظهارنظر کرد است بر اثر اعتراض آقای (الف ) پرونده بدیوانعالی کشور ارسال و رسیدگی باین شعبه ارجاع شده است. متن لایحه تقدیمی معترض در هنگام مشاوره قرائت می شود.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و انجام مشاوره بشرح زیر رای می دهند.

بسمه تعالی
اعتراض موثر ومدللی از سوی معترض بعمل نیامده ونظریه معترض عنه با توجه باستدلال منعکس در آن واوراق ومحتویات پرونده و اقدامات انجام شده و نیز لزوم فوریت استفاده از خیارغبن صحیحا" صادر شده وتائید می شود. مقرر می دارد پرونده جهت انشاء رای به دادگاه مربوطه اعاده شود.

مرجع :
کتاب قانون مدنی در آراء دیوان عالی کشور- خیارات واحکام راجع به آن - به اهتمام یداله بازگیر - انتشارات فردوسی - چاپ اول 1379 - چاپ دریا

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 788

تاریخ تصویب : 1371/12/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.