×

عدم دعوت شاکی و رسیدگی بدون حضوراوازموجبات نقض رای است

عدم دعوت شاکی و رسیدگی بدون حضوراوازموجبات نقض رای است

عدم-دعوت-شاکی-و-رسیدگی-بدون-حضوراوازموجبات-نقض-رای-است

وکیل


تاریخ رسیدگی : 29/4/70 شماره رای 314/4 تجدیدنظرخواه : بانک استان ... تجدیدنظرخوانده (الف ) تجدیدنظرخواسته دادنامه شماره 48119935/12/1369 صادره از شعبه دادگاه کیفری یک ... مرجع ریدگی شعبه 4 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان " حاج ... و رئیس .. مستشار

خلاصه جریان پرونده :
1 طبق کیفرخواست شماره 34846/11/1368 دادسرای عمومی ... آقای (الف ) فرزند ... کارمند بانک استان 37 ساله متهم شده است به اختلاس از بانک 0 دادسرا به استناد ذیل ماده 5 و تبصره 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 از دادگاه کیفری یک ... درخواست تعیین کیفر برای او کرده است.
2 بانک استان طی شماره 7515/5/718/11/1368به دادسرای عمومی ... اعلام کرده آقای (الف ) کارمند بانک استان ... که در زمان تصدی خود در باجه جاری شعبه ... مبلغ 148 ... 0 ریال وجه از آقای (ب ) دریافت و در کارت جاری نامبرده منظور نموده و بدون انعکاس آن در دفاتر بانک وجه مورد نظر را به حساب صندوق بانک واریزننموده است لذا با اینکه نامبرده بعدا" مبلغ فوق را به حساب بانک واریز و تامین نموده چون بانک یک موسسه اعتباری است به نظرعمل نامبرده خلاف و جرم بوده و.. )
3 اداره آگاهی پس از اخذ توضیح از نماینده بانک از متهم آقای (الف ) تحقیق کرده ، وی توضیح داده طی اعتراف قبلی که در بانک کرده مجددا" اعلام می کنم بنده خانه ای به مبلغ ... ریال معامله کردم. چون خانه خودم را به مبلغ ... ریال فروخته بودم مبلغ ... /15.. ریال کسری داشتم و به علت فقر مالی و این که کسی درا نداشتم که مبلغ فوق را از او دستی بگیرم ناآگاهانه دست به این عمل زده ام و هدفم اختلاس نبوده . پس از چند روز مبلغ مذکور را توط پدرخانم واریز نموده ام. .. وی در دادسرا هم به مفاد مطلب فوق اعتراف کرده است و تایید کرده که چون مال بانک بوده پس از 5 روز پول را به بانک پس دادم هدف اختلاس نداشتم ، می خواستم پس از رفع نیاز عینا" به بانک پس بدهم حال هم پس داده ام.
4 پس از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست... دادگاه در وقت فوق العاده با حضور متهم و بدون دعوت و ابلاغ شاکی به موضوع رسیدگی می کند. متهم به جرم خود اقرار کرده و گفته پس از سه روز پول را به بانک پرداخت کردم. دادگاه با اعلام ختم رسیدگی مبادرت به صدور حکم تجدیدنظرخواسته کرد و به موجب آن عمل متهم را از مصادیق اختلاس ندانسته و سوءنیت او را احراز نکرده و حکم به برائت او صادر کرده است.
5 بانک ... به حکم صادره اعتراض کرده و نوشته بدون اخطارمجدد پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و تردیدی در شمول ماده 5ق 0ت.م. م. ا0ا0ک نسبت به مورد نداشته و درخواست تجدیدنظر در آن را کرده است. دادگاه اعتراض را وارد ندیده و پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال کرده که به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر وارد بودن اعتراض بانک ... و نقض دادنامه ... تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:

رای
ایراد و اعتراض تجدیدنظرخواه به دادنامه هم از لحاظ عدم رعایت قانون آئین دادرسی در عدم دعوت شاکی و رسیدگی بدون حضور او و هم از لحاظ جرم ندانستن عمل وارد است ، لذا مستندا" به بند الف ماده 10 قانون ... حکم صادره نقض و رسیدگی مجدد به موضوع به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک مربوطه ارجاع می شود.
رئیس شعبه 4دیوان عالی کشور ... مستشارشعبه 4 ...

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
47

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 314

تاریخ تصویب : 1370/04/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.