×

از اظهار توبه در جلسه دادگاه چیزی به نظرنمی رسد

از اظهار توبه در جلسه دادگاه چیزی به نظرنمی رسد

از-اظهار-توبه-در-جلسه-دادگاه-چیزی-به-نظرنمی-رسد
کلاسه پرونده : 2/27/3865
دادنامه : 985
تاریخ رسیدگی : 15/9/71
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوانعالی کشور
فرجامخواسته : دادنامه شماره 24215/4/71 صادره ازشعبه 133دادگاه کیفری یک
هیات شعبه : آقایان ... رئیس و ... عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
متهمان 1 آقای الف 24 ساله اهل ... ساکن ... دارای همسر2 خانم (ب )17 ساله اهل و ساکن ... ، مجرد باتهام اولی زنای محصن ودومی غیر محصنه تحت تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته اند بدین شرح که متهمه ردیف 2 که خواهرزن متهم ردیف یکم است گفته یکسال بعد از عروسی خواهرم ، آقای (الف ) یکروز به منزل ما آمد، هیچکس درخانه نبود و من تنهابودم ، به من تجاوز کرد وازاله بکارت نمود. بعداز آن هر وقت خانه خلوت بود با من رابطه نامشروع داشت.من راضی نبودم چون 15 سال داشتم و نادان بودم ، نفهمیدم و از ترس به پدر ومادرم نگفتم تا اینکه اخیرا" فهمیدند و مادرم مرا به دکتر برد. او گفت 8 ماهه حامله است و متهم ردیف یکم هم جریان را قبول داردوگفته :
در این منزل 2 اتاق بود، یکی در اختیار من و یکی در اختیار پدر زنم ، 6 ماه بعد از عروسی که منزل خلوت بود خود خانم ب به این مساله راضی بود که من به او تجاوز کردم. از آن به بعد هرموقع منزل خلوت بود و یا شبها گاهی که همه خواب بودم و همسرم در اطاق خوابیده بود، این عمل انجام می شد. حدود دوسال است که باهم رابطه نامشروع داشتیم و در این مدت خانم ب نارضایتی نداشت و همیشه به میل خود، عمل انجام می شد. متهم در جلسه دادگاه گفته بیش از20بار زنا کردم و همسرم نیز در اختیارم بوده است. بدنبال شکایت متهمه ردیف 2 و انجام تحقیقات ، به موجب کیفرخواست بدون شماره مورخه 29/11/70 با استناد به مادتین 1.. و102 قانون حدود(سابق ) تقاضای رسیدگی و تعیین مجازات متهمان گردیده است و دادگاه کیفری یک ... شعبه 123 پس از رسیدگی با حضور متهمان و وکیل تسخیری متهم ردیف یکم ، سرانجام بشرح دادنامه شماره 24215/4/71 با توجه به اقاریر صریحه متهمین در مراحل تحقق و چهار مرتبه اقرار صریح هر یک از آنان در جلسه دادگاه ، مجرمیت آنان را محرز تشخیص و باستناد به مواد83 ،68و102 قانون مجازات اسلامی متهم ردیف یکم را به رجم و متهمه ردیف 2 را به یکصد ضربه شلاق محکوم نموده که مورد اعتراض محکوم علیه ردیف یکم ووکیلش قرار گرفته اجمالا" مبنی بر اینکه اقاریر موکل نزد حاکم چهار بار نبوده و اقاریر قبل ازجلسه دادگاه فاقد هرگونه اثر و اعبتار شرعی و قانونی است و ثانیا" اقرار در محضر دادگاه ، اگرچه مکرر است ولی بیش از یکبارآن دراثر تحقیقات مفصل و مکرر و تلقینات بوده که طبعا" اقرار تلقی نمی شودوثالثا" اقرار به گناه به دنبال تحقیقات ، موجب تخفیف مجازات یا برائت او خواهد شد. ضمن اینکه در محضر دادگاه از عمل خود تبری جسته وتوبه کرده است. لدا نقض دادنامه و حکم برائت مورد تقاضاست ولی دادگاه به نظر خود باقیمانده و پرونده به دیوانعالی کشور ارسال وبه این شعبه ارجاع گردیده است.هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید بعد از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
بسمه تعالی با توجه به محتویات پرونده ، از ظاهر دادنامه استفاده می شود که قاضی محترم دادگاه از مجموع اقاریر مکررمتهم و اعترافات صریحه اش در جلسه دادگاه در مراحل تحقیق اولیه ،بزهکاری او را احراز کرده (علم حاصل نموده ) و زمینه برای حصول علم به نحو متعارف هم وجود دارد اگرچه دادگاه تصریح به حصول علم نکرده بلکه تعبیر نموده مجرمیتش محرز است علیهذا موجبی برای فسخ ونقض رای دادگاه به نظر نمی رسد و مجوز شرعی و قانونی برای آن وجود ندارد و حتی از اظهار توبه در جلسه دادگاه چیری به نظرنمی رسد فقط در آخر لایحه اعتراضیه اخیر اظهار داشته توبه وندامت فعلی که کرده ام الخ ، بنابراین با رد درخواست تجدید نظر وابرام رای صادره (رجم ) پرونده به مرجع مربوط عودت داده می شود.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378
121

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 985

تاریخ تصویب : 1371/09/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.