×

اگرپرداخت دیه ازبیت المال توسط اولیای دم درخواست نشده باشددر اینصورت دادگاه نمیتواندحکم به پرداخت ازبیت المال صادر نماید

اگرپرداخت دیه ازبیت المال توسط اولیای دم درخواست نشده باشددر اینصورت دادگاه نمیتواندحکم به پرداخت ازبیت المال صادر نماید

اگرپرداخت-دیه-ازبیت-المال-توسط-اولیای-دم-درخواست-نشده-باشددر-اینصورت-دادگاه-نمیتواندحکم-به-پرداخت-ازبیت-المال-صادر-نماید
کلاسه پرونده : 11/8/305
شماره دادنامه : 782/11
تاریخ رسیدگی : 30/10/69
فرجامخواه : آقای ... به وکالت از اولیای دم
فرجامخوانده : آقای (ال ) (محکوم علیه )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 28267/3/69 صادره از شعبه 9 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق مندرجات اوراق پرونده آقای (الف ) به اتهام ایراد جرح عمدی با اسلحه و قتل عمدی آقای (ب )مورد تعقیب قرار گرفته است. ولی قهری مصدوم و اولیای دم مقتول (والدین وی ) در تحقیقات اولیه از ضارب فرزندان خود و شناسائی وی اظهار بی اطلاعی کرده و حتی گفته اند به کسی مطنون و مشکوک نیستند، ولی بعدا" چون با انجام تحقیقات معلوم شده باغی که (ب ) و (ج )در آن حوالی تیراندازی می کرده و گلوله هائی که به نامبردگان اصابت کرده از نوع گلوله ژ3 بوده وعلوه بر آن معلوم شده که درروزواقعه که از ایام سوگواری و عاشورا بوده متهم درمیدان تیربه تیراندازی مشغول بوده علیه مشارالیه طرح شکایت کرده اند.
کسانی که به عنوان گواه از آنان تحقیق شده ، هیچ یک نگفته اند که متهم را در روز واقعه در حال تیراندازی واصولا" در حوالی محل واقعه و یا باغ دائی اش مشاهده کرده اند، اما تیراندازی وی در روزهای گذشته مورد تایید قرار گرفته است. متهم مصرا" ارتکاب جرائم انتسابی را انکار کرده و می گوید دلیلی برای این کاروجود نداشته است.
در خاتمه تحقیقات دادسرا بر مبنای شکایت اولیای دم ، گزارش پاسگاه مرکزی ژاندارمری ، دایره آگاهی و گواهی پزشکی و کشف اسلحه مجرمیت را احراز و با صدور کیفرخواست پرونده را جهت تعیین کیفر به دادگاه ارسال داشته است.شعبه 9 دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی و پس از استماع شکایت اولیای دم و ولی قهری مصدوم و وکیل اولیای دم و مدافعات متهم که در این مرحله از رسیدگی هم کماکان منکر ارتکاب جرائم انتسابی شده به علت فقد دلیل حکم برائت صادر کرده و در خاتمه از جهت جلوگیری از هدر رفتن خون مسلم به پرداخت دیه کامله قتل مرد مسلمان از بیت المال صادر نموده است.
آقای ... وکیل اولیای دم نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرده است. قاضی صادر کننده حکم با اعلام فاقد ایراد بودن حکم پرونده را جهت رسیدگی به درخواست تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال داشته که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام دادنامه شماره 28267/3/69 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به اینکه اعتراض قابل توجه و موثری مطرح نشده و ازحیث رعایت ترتیبات رسیدگی ونحوه استدلال و استنباط، حکم صادره فاقد ایرادبه نظرمی رسد، اعتراض مردود اعلام و دادنامه شماره 28267/3/69 ابرام می گردد. صدور حکم به پرداخت دیه ازبیت المال دروضعیت موجود که از طرف اولیای دم درخواست نشده مجوزنداردو کان لم یکن است.)

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
49

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 782

تاریخ تصویب : 1369/10/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.