×

مشارکت در قتل عمدی

مشارکت در قتل عمدی

مشارکت-در-قتل-عمدی
کلاسه پرونده : 13/4854/27
شماره دادنامه : 3157
تاریخ رسیدگی : 17/12/73
فرجامخواه : آقای نجف محکوم علیه
فرجامخوانده : اولیای دم و دادگاه
فرجامخواسته : دادنامه شماره 43 ج 13/2/73 صادره از شعبه 4 دادگاه کیفری یک ...
تاریخ ابلاغ دادنامه به فرجامخواه :12/2/73، تاریخ وصول دادخواست فرجامی : 3/3/73
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقایان 1 نجف ،21 ساله ، اهل و ساکن ... به اتهام یک فقره قتل عمدی مرحوم قاسم و یک فقره شروع مرحوم آرمن و مشارکت در شش فقره سرقت کو رانندگی بدون پروانه 2 الماس ، 18 ساله ... اهل و ساکن ... به اتهام معاونت در قتل عمدی مرحوم قاسم و معاونت در شروع به قتل آقای آرمن و مشارکت در شش فقره سرقت و رشوه دادن به مامورین دولت 3 حسین ،25 ساله اهل وساکن ... به اتهام معاونت در یک فقره قتل مرحوم قاسم و معاونت در شروع به قتل آقای آرمن و معاونت در یک فقره سرقت و مشارکت در پنج فقره سرقت و رشوه دادن به مامورین دولت (تحت تعقیب قرار گرفته اند) .
اجمال قضیه بدین شرح است که نامبردگان با انگیزه و تصمیم به سرقت منزلی در ... کرایه می نمایند و سرقتهائی از منازل مردم می نمایند و تصمیم می گیرند به سرقت اتومبیل از طریق کشتن راننده (دست بزنند) بدین جهت در میدان امام خمینی ... پیکان آقای آرمن (را) به مبلغ سی هزار ریال برای همدان کرایه می نمایند و نقشه پلید خود را در بین راه اجرا می کنند و با یقین به مرگ وی دست و پای او را بسته و در زیرپلی می اندازند، ولی خوشبختانه نامبرده کاملا" خفته نشده بوده که بعد از مدتی به هوش آمده و دادوفریاد می کشد که (مرا نجات دهید. ) خداوند مسبب الاسباب به نحوی او را نجات می دهد(به این ترتیب که ) راننده آمبولانسی برای قضای حاجت به زیر پل می آید که او را مشاهده کرده و نجاتش می دهد و متهمین اتومبیل را برای فروش به همدان می برند، ولی موفق به فروش رشوه آزاد می گردند و در مرتبه دوم متهمین به عنوان مسافر چالوس سوار اتومبیل شوررلت مرحوم قاسم که در جاده تهران به شمال کرایه کشی می کرده ... می شوند و در جاده کندوان نزدیکی شهر چالوس ... نقشه از پیش تعیین شده خود را طبق کشتن راننده قبلی اجرا می نمایند و با یقین بهمرگ راننده جورابش را در آورده و محکم به گلویش می بندند و وی را زیر پلی می اندازندواتومبیل اورابرداشته به ... می برند.
نجف قصد فروش اتومبیل را داشته که مامورین آگاهی ... به وی مظنون می شوند و او را دستگیر می کنند. سپس سایر همدستان اودستگیر می شوند. متهمین اقرار صریح به بزه انتسابی نموده اند.
شعبه سوم دادسرای عمومی پس از انجام تحقیقات معموله به شرح کیفرخواست شماره 2565/12/72 تقاضای کیفرنامبردگان را نموده (است.) متعاقبا" شعبه 4 دادگاه کیفری یک ... رسیدگی ماهوی می نماید و با اعلام ختم رسیدگی طی دادنامه شماره 43 ج 13/12/72 با توجه به اقرار صریح متهمان در تمام مراحل به قتل و آدم ربائی و معاونت در قتل و سرقتها و رشوه دادن و باتوجه به کشف جسد مقتول با راهنمائی متهمان و نظریه پزشکی قانونی و کشف اموال مسروقه از آنان و توضیحات رضا و یافتن اتومبیل شورلت مقتول در ... و شکایت اولیای دم مقتول و شکایت مصدوم راننده پیکان آقای آرمن و گواهیهای پزشکی و سایر امارات ، بزه انتسابی متهمین برای دادگاه محرز و ثابت گرددیه و مستندا" به مواد مضبوطه در دادنامه آقای نجف را از جهت قتل مرحوم قاسم به قصاص نفس و از جهت آدم ربائی به پنج سال حبس و از جهت دادن رشوه به پرداخت مبلغ رشوه به عنوان جزای نقدی و از جهت رانندگی بدون گواهینامه به پرداخت ده هزار تومان جریمه نقدی محکوم می نماید و متهمان ردیف دوم و سوم را از جهت معاونت در قتل عمدی مذکور هر یک را به 15 سال حبس و از جهت آدم ربائی به 5 سال حبس و از جهت دادن رشوه هر یک را به پرداخت مبلغ رشوه به عنوان جزای نقدی محکوم می نماید و از جهت جراحات وارده بر آقای آرمن استنادا" به مواد480و481و485 قانون مجازات اسلامی بالمناصفه به پرداخت دو هزار درهم هر درهم به وزن 06/12 نخود نقره در حق آقای آرمن به عنوان دیه و ارش محکوم می نماید و پرونده را در خصوص سرقت مفتوح قرار داده است ولی با شکایت شاکی و بررسی مجدد دنباله حکم سابق طی دادنامه شماره 146ج 5/5/73 از جهت خسارات وارده بر اتومبیل شاکی آرمن به پرداخت مبلغ خواسته بالمناصفه و سی هزار تومان جزای نقدی بدل از حبس متهمان محکوم می نماید. محکوم علیه به اعدام قصاصا" آقای نجف طی لایحه ای به دادنامه صادره اعتراض نموده و کتبا" تقاضای تجدیدنظر نموده است و دو متهم دیگر تسلیم هستند و اعتراضی ندارند و جهت رسیدگی به تقاضای تجدیدنظرخواه پرونده به دیوان عالی کشور ارسال گردیده و به این شعبه ارجاع داده شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و دادنامه شماره 42 و 146ج 13/2/73 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده محکوم علیه معترض (نجف ) اگر چه اعتراض موثر و مستدلی ارائه ننموده النهایه دادنامه فوق الاشاره از جهات ذیل فی حد نفسه مخدوش است ، زیرا اولا" عمل هر سه متهم پرونده منطبق است با ماده 4 قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص که مقرر داشته اگر ( شخصی به ) سبب (ربوده شدن ) یا اخفا و یا آسیبهای وارده فوت کند ( مثل مورد این پرونده در خصوص ربودن و قتل مرحوم قاسم ) مجازات مرتکب اعدام است. بنابراین از نظر جرم عمومی مجازات هر سه متهم در خصوص روبدن آن مرحوم قانونا" اعدام است. مضافا" به اینکه از جهت حق الناس و قتل هم قاتل یا قاتلین باید به قصاص نفس محکوم گردند و حق الناس مقدم بر حق الله است و بالجمله قتل موصوف یک قتل ساده و عادی نبوده است که فقط قاتل به قصاص نفس محکوم (شود) و سایرین به عنوان معاونت در قتل به حبس ابد محکوم گردند، بلکه ربودن منتهی به قتل است و ثانیا" اگر قتل عادی ( بدون ربودن مقتول ) هم بودو با توجه به اظهارات نجف که در اکثر مراحل تحقیق و جلسه دادگاه ابراز داشته که (من و الماس (متهم ردیف 2) آن مرحوم را خفه کردیم ) بلکه در جلسه دادگاه گفته (من اول تسمه را دور گردن راننده انداختم و اورابه عقب ماشین آوردیم. تسمه را ول کردم از ترس و هنوز زنده بود. بعد تسمه رادادم به الماس دوباره گرفت الخ )
بنابراین اگر قتل مستند به الماس نباشد ظاهرا" اشتراک در قتل موصوف (موضوع ماده 214 قانون مجازات اسلامی ) به نظر می رسد و الماس هم تا حدودی اشتراک در قتل را اعتراف دارد و می گوید: (ت سمه را نجف انداخته به گردن وی و دستهایش را من گرفته بودم. بعد آوردیم پآئین تسمه را خواست بدهد به من نتوانستم بگیرم و این مقتول نیمه جان بود. اندختیم پآئین پل 0 جوی آب بود. شب بودالخ 0) به هرحال متهم ردیف 2 اگر آخرین فشاربه گلوی متقول را وارد نکرده و قاتل او نباشد احتمال شرکت در قتل وجود دارد. بنابه مراتب فوق دادنامه فوق الاشعار نقض و پرونده در اجرای بند دال ماده 6 قانون تجدیدنظر مصوب سال 72 اعاده می گردد ضمنا" متذکر می گردد در خصوص جراحات وارده به ربوده شده اول (آرمن ) بعضی از آنها دیه معین و برخی دیگر ارش دارد ارشها نباید به درهم یا دیناری که وجود خارجی ندارد تعیین گردد، بلکه باید به مبلغ ریالی معین شود تا رفع نزاع گردد و در ضمن ضربات و فشاربه گلوی مصدوم به قدری زیاد بوده که تا مدتی بیهوش و قادر به تکلم نبوده برای آن هم باید چیزی به عنوان ارش منظور گردد و دادنامه در این خصوص اصلاح و تکمیل شود و در پایان شایان ذکر است که متهمین پرونده احیانا" در اداره آگاهی به 25 فقره (سرقت ) اتومبیل و موتور سیکلت و از منازل و غیره اعتراف کرده اند و در بازپرسی هم همه آنها را قبول داشته اند،مع ذلک دادگاه محترم با رعایت ماده 22 قانون مجازات اسلامی حکم آنها را تخفیف داده و اشاره ای هم به موجب تخفیف ننموده است.)
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

73

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3157

تاریخ تصویب : 1373/12/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.