حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول-علم-اجمالی-و-تعیین-جانی-به-قید-قرعه-و-حکم-به-پرداخت-دیه
کلاسه پرونده : 27/24/4.. 7
شماره دادنامه : 1202
تاریخ رسیدگی : 23/12/71
فرجامخواه : اولیای دم مرحوم. .. برای مرتبه دوم
فرجامخوانده : ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 16915/8/71 صادره از شعبه 26 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارشهای مفصل و مشروح قبلی بویژه دادنامه فوق الاشعار، (به پرونده ) آقای (الف ) به اتهام قتل عمدی مرحوم (ب ) و آقایان (ج ) و (د) و (ه) هر سه نفر به عنوان شرکت در قتل عمدی مرحوم (و) در یک نزاع دسته جمعی شبانه یا نزدیک غروب آفتاب در تاریخ 30/7/64 در دادگاههای کفری یک ... و شعب 13و ... 26 چندین بار رسیدگی (شده است ) و پرونده ابتدا به شعبه 26دیوان عالی کشور و بعد به این شعبه ارسال و ارجاع گردیده (است.)
سرانجام در خصوص آقای (الف ) نسبت به قتل مرحوم (ب ) شعبه 13کیفری یک ... علم پیدا کرده که مورد تایید و ابرام قرارگرفته و دادگاه اخیر( شعبه 26 کیفری یک ... ) به شرح دادنامه شماره 915 16/8/71 در خصوص قاتلین مرحوم (و) شرکت در قتل عمد را ثابت ندانسته ، بلکه با تشخیص مورد از موارد علم اجمالی حسب استقراع آقای (ه) به یک فقره دیه کامل مرد مسلمان در حق اولیای دم مرحوم (و) و دو متهم دیگر (آقای (ج ) و (د) را به پرداخت دیه و ارش صدمات دیگر بر آن مرحوم محکوم نموده که مورد اعتراض اولیای دم مرحوم (و) واقع گردیده و با بقاء دادگاه در رای خود پرونده به ا ین شعبه ارسال (شده ) و شعبه به شرح دادنامه شماره 61026/10/71 اعتراض راواردندانسته ودادنامه شعبه 26کیفری یک ... (فوق الاشاره ) را ابرام نموده که مجددا" مورداعتراض احداز اولیای دم به نمایندگی از سایرین قرار گرفته ، ولی دادگاه به لحاظ اینکه دلیل و مدرک جدیدی از ناحیه معترضین ارائه نگردیده به عقیده ابرازی خود باقی (مانده ) و در اجرای ماده 12 قانون تجدیدنظر پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به لحاظ سابقه به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده نسبت به دادنامه شماره 915 16/8/71 فرجاخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده نظر به اینکه دلیل و مدرک جدیدی که موثر درفسخ ونقض دادنامه فوق الاشعار باشد از سوی معترض ارائه نگردیده و نوع ایردات تکرار ماسبق می باشد، لذا حسب ذیل ماده 12 قانون تجدیدنظر مصوب سال 67 قراررد درخواست تجدیدنظر مجدد صادر می گردد و پرونده عینا" به مرجع مربوط عودت داده می شود. )
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1202

تاریخ تصویب : 1371/12/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.