×

مستفادازنظراداره پزشکی قانونی تست حساسیت آمپی سیلین الزامی است

مستفادازنظراداره پزشکی قانونی تست حساسیت آمپی سیلین الزامی است

مستفادازنظراداره-پزشکی-قانونی-تست-حساسیت-آمپی-سیلین-الزامی-است

وکیل


شماره دادنامه : 1.. /2
تاریخ رسیدگی : 26/2/72
فرجامخواسته : دادنامه 3307/2/70 صادره از شعبه 129دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : به موجب کیفرخواست شماره 2532/4/70 دادسرای عمومی ... دکتر ... 68 ساله فرزند ... به اتهام قتل غیر عمد به علت قصور در معالجه مریض تحت تعقیب کیفری قرار گرفته است. اجمال مسئله اینکه در بیستم فروردین 69 محمدباقر به منظور عمل جراحی فتق در بیمارستان ... بستری می شود و فردای همان روز مورد عمل جراحی قرار می گیرد و حالش رضایت بخش بوده (است.) در خاتمه ساعت عیادت همسر متوفی بیمارستان را ترک می کند و اوایل شب در اثر تزریق آمپول آمپی سیلین مریض فوت می نماید.
پس از شکایت عیال متوفی در اثر ارجاع و کسب نظر، کمیسیون پزشکی تشیل و با بررسیهای لازمه نتیجه گیری می شود که فوت مریض در اثر تزریق آمپی سیلین بوده و چون خود مریض منکر حساسیت خود بوده بنابراین قصوری رخ نداده است. با وصول نظریه یاد شده آقای بازپرس مبادرت به صدور قرار منع تعقیب نموده ولی در اثر ایراد نقص آقای دادیار مراتب از سازمان نظام پزشکی نیز استعلام شده و جوابا" اعلام کرده اند( چون جهت نجات بیمار اقدامات ممکنه پزشکی به عمل آمده که متاسفانه موثر واقع نشده قصور و تخلفی از طرف پزشکان و کادر پرستاری به نظر نمی رسد. )
با رفع نقص تحقیقی قرار صادره مورد موافقت قرار می گیرد و در اثر اعتراض عیال متوفی پرونده به شعبه 165 دادگاه کیفری دو ... ارسال می شود. شاکیه ضمن دو برگ لایحه موارد اعتراض خود را توجیه و مدارک علمی مسئله را نیز پیوست نموده است.
دادگاه مرجوع الیه ابتدا از اداره پزشکی قانونی ضرورت تست در تزریقات پنی سیلین رااستعلام (می کند که ) طی شماره 66461/810/11/69 جواب داده شده : (تست لازم (است ) و حتما" باید رعایت شود) و سپس در خصوص آمپی سیلین سوال کرده وبشرح نامه شماره 1372527/12/69 جواب داده شده که معمل نیست.) نتتیجتا" از دانشکده پزشکی دانشگاه ... اسستعلام گردیده و به طور محرمانه جواب رسیده که (تست حساسیت الزامی است ) و لذا قرار صادره دادسرا فسخ و طبق حکم شماره 26335/3/70 دستور جلب به دادسرا صادر شده و با اخذ تامین و آخرین دفاع طبق ماده 2 از قانون دیات کیفرخاست صادر و درخواست رسیدگی شده است.
در جریان دادرسی مطالب معنونه در مراحل تحقیق تکرار گردیده و فتوکپی دفترجه بیمه متوفی که در آن به خط خود حساسیت خویش را گوشزد نموده بوده پیوست (شده ) و با چند نوبت تجدیدجلسه به لحاظ مرقوم در اوراق پرونده و ملاحظه لایحه مشروح و مفصل وکلای طرفین دادگاه باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی (کرده ) و بااحراز مجرمیت متهم از حیث قتل شبه عمدی حکم به پرداخت ده هزاردرهم نقره ظرف دو سال صادرکرده است.
مراتب مورد اعتراض وکیل محکوم علیه واقع شده و چون دادگاه در نظرش باقی بوده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است. متهم (محکوم علیه ) لوایحی ازطریق مقامات مختلفه به این شعبه ارسال (کرده که ) پیوست پرونده است و موقع مشاوره (مورد) ملاحظه قرار خواهد گرفت و متهم در صفحه 126 پرونده تصریحا" اعلام داشته که دستورتزریق را شخصا" به بیمارستان داده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام دادنامه شماره 3307/3/70 فرجامخواسته مشاوره نموده و با حدوث اختلاف و ضم قاضی ثالث چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. دادنامه تجدیدنظرخواسته که مستندبه علم حاکم صادر شده با عنایت به مجموع مندرجات اوراق پرونده قابل توجه می باشد، زیرا آنچه مسلم است اولا" قتل در اثر تزریق آمپی سیلین اتفاق اتفاده و مراجع ذیربط و پرونده بالینی موید این مطلاب است. ثانیا" به حکایت اقرار و اعتراف شخص متهم به شرح لایحه خود دستور تزریق آمپول یاد شده وسیله شخص ایشان داده شده ثالثا" در مانحن فیه سبب اقوی از مباشر می باشد،زیرا برای هیچ ترس و مامور تزریقی متصور نیست که دستور دکتر متخصص و پزشک معالج را اجرا نکند. مضافا" به اینکه اولا" هیچ یک از مراجع نظام پزشکی وپزشکی قانونی تست را زائد ندانسته و نفی نکرده اند، بلکه گفته اند که معمول نیست و از مفهوم این جمله استنباط می گردد که اگر ضرورت تام نیز نداشته باشد، علی الاصول و علااحتیاط باید انجام شود و چون تراکم کار ... (مانع ) است معمولا" انجام نمی شود. ثانثا" به فرض ثبوت که خود مریض گفته باشد من حساسیت ندارم ، مسلما" این حرف از مسئولین رفع تکلیف نمی کند، ثالثا" پزشکی قانونی طی شماره 8666461/11/69 ضرورت تست را در مورد پنی سیلین همخانواده آپپی سیلین است تایید کرده و صراحت نامه دانشکده پزشکی موید موضوع است ، رابعا" مسئله حساسیت متوفی در دفترچه بیمه درمانی قید(شده ) و فتوکپی آن پیوست پرونده می باشد، خامسا" لزوم مراقبت جراح پس از عمل جراحی و مسئولیت او در خصوص مورد از بدیهیات است ، زیرا اوست که به وضع مزاجی و عوالم فیزکی مریض احاطه دارد و مسلما" قبل از عمل از حیث تجزیه کامل و بررسیهای لازمه اطلاع از کم و کیف جسمانی بیمار پیدا کرده است و اگر بدون توجه به واکنشهای حاصله با صدور دستور تزریق بیمارستان را به اصطلاح خود کماکان ترک می کند دستوری صادر نماید که فاقد عوارض بعدی باشد، لذا با توجه به اقوی بودن طبیب معالج در این پرونده که شخصا" مرتکب تقصیر شده و اینکه احراز هویت تزریق کننده هیچ گونه مسئله ای را حل نمی کند باالتفات به مدلول ماده 319 از قانون مجازات اسلایم و مسئله 4 از ص 560، جلد دوم تحریرالوسیله مهم ضامن دیه متوفی است نتیجتا" رای صادره خالی از اشکال تشخیص و عینا" تایید می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 100

تاریخ تصویب : 1372/02/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.