مصداق بند ب ماده 188 ق 0د (ماده 482ق 0م ا)

مصداق بند ب ماده 188 ق 0د (ماده 482ق 0م ا)

مصداق-بند-ب-ماده-188-ق-0د-(ماده-482ق-0م-ا)

وکیل


کلاسه پرونده : 1220/3737
شماره دادنامه : 227/12
تاریخ رسیدگی : 17/4/71
مرجع رسیدگی : شعبه 12دیوانعالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف <و فرزند ... به اتهام ایراد ضرب و جرح با گلوله تفنگ شکاری و قدرت نمائی با اسلحه نسبت به آقای (ب ) از طرف دادسرای عمومی ... تحت تعقیب قرار گرفته و به موجب کیفرخواست شماره 14729/6/68 با توجه به شکایت شاکی و گواهی پزشکی قانونی و سایر اوراق پرونده و قرائن موجود در پرونده به استناد ماده 55 قانون حدود و قصاص با رعایت ماده یک قانون حمل چاقو تقاضای تعیین کیفر متهم گردیده است. دادگاه کیفری دو ... به موجب دادنامه شماره 101042/11/68 با عنایت به بند (ب ) ماده 188 قانون دیات و بند ه ماده 7 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و و دو موضوع را در صلاحیت دادگاه کیفری یک ... تشخیص و قرار عدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت و شایستگی دادگاه کیفری ... و پرونده رابه مرجع اخیرالذکر (دادگاه کیفری یک ) ارسال و شعبه پنجم دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی وط ی دادنامه شماره 708/70 چنین رای می دهد(در خصوص اتهام آقای (الف ) فرزند ... دایر به ایراد جرح عمدی از نوع نافذه صورت با اسلحه شکاری نسبت به آقای (ب )و(ج ) با اسلحه با توجه به شکایت شاکی و گواهی پزشکی واظهارات فرزندان وی و دفاع غیرموجه متهم و تشخیص مورد از موارد لوث وانجام قسامه ارتکاب بزه اعلامی به وی در نظر دادگاه محرز است و نظر به اینکه در قوانین دیه معینه برای نافذه صورت پیش بینی نشده به استناد ماده 75 قانون دیات به پرداخت ده صدم دیه کامله به عنوان ارش جنایت در ظرف یک سال از تاریخ وقوع جرم در حق شاکی محکوم می گردد و در مورد قدرت نمائی با اسلحه نیز به استناد ماده یک قانون حمل چاقو و هر نوع اسلحه دیگر به تحمل سه ماه حبس تعزیری محکوم می گردد) . پس از صدور و ابلاغ رای محکوم علیه نستب به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه به تاریخ 22/2/71 ضمن رد اعتراض و بقاء بر رای صادره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال (می کند)که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیاردیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید رای صادره دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی.اولا": با توجه به صراحت ماده 495 قانون مجازات عمومی که مقرر می دارد (در کلهی موارد که به موجب مقررات این قانون ارش منظور گردیده با در نظر گرفته دیه کامله انسان و نوع کیفیت جنایت میزان خسارت وارده طبق نظر کارشناس تعیین می شود) و تعیین میزان دیه بدون مراعات قاعده مزبور به نظر صورت قانونی نداشته است.
ثانیا" : در مورد حمل چاقو و قدرت نمائی چون عمل عنوان شده مذکور بزه مستقل و علی حده ای محسوب نمی گردد تعیین مجازات فاقد وجاهت قانونی است ، بنا به مراتب دادنامه معترض عنه نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه همعرض ارجاع می شود. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

111

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 227

تاریخ تصویب : 1371/04/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.