قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت کشورهای متحده آمریکا

قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت کشورهای متحده آمریکا

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-هوائی-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-کشورهای-متحده-آمریکا
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت کشورهای متحده آمریکا
ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت کشورهای متحده آمریکا مشتمل بر یک مقدمه و بیست ماده و یک ضمیمه که در تاریخ ششم دی ماه یک هزار و سیصد و سی و پنج خورشیدی در تهران به امضا رسیده تصویب می نمایند.
قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و متن موافقتنامه ضمیمه است پس از تصویب مجلس سنا در جلسه پنجشنبه هفدهم بهمن ماه یک هزار و سیصد و سی و شش به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
نایب رئیس مجلس شورای ملی - امان الله اردلان
قانون بالا در جلسه 24/7/1336 به تصویب مجلس سنا رسیده است .

موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت کشورهای متحده آمریکا

چون دولت شاهنشاهی ایران و دولت کشورهای متحده آمریکا به منظور استقرار و دائر کردن سرویسهای هوایی بازرگانی بین قلمروهای مربوطه خود به تساوی مایلند موافقتنامه ای منعقد سازند علیهذا نمایندگان تام الاختیار خود را بدین منظور به شرح ذیل تعیین نموده اند.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران
جناب آقای دکتر علیقلی اردلان وزیر امور خارجه .
از طرف دولت کشورهای متحده آمریکا
جناب آقای سلدن چیپین سفیر کبیر کشورهای متحده آمریکا
نمایندگان مزبور پس از ارائه و مبادله اختیارنامه های خود و تشخیص صحت آن درباره مواد ذیل موافقت نموده اند:
ماده اول - برای مقاصد این موافقتنامه :
الف - مقصود از لفظ "مقامات هواپیمایی " در مورد کشورهای متحده آمریکا هیات هواپیمایی کشوری و هر شخص یا هیاتی است که مجاز باشد وظایفی را که اکنون هیات هواپیمایی کشوری انجام می دهد انجام دهد و در مورد ایران مراد اداره کل هواپیمایی کشوری و هر شخص یا هیاتی
است که مجاز باشد وظایفی را که اکنون اداره کل هواپیمایی کشوری انجام می دهد انجام دهد.
ب - مقصود از "موسسه هواپیمایی معینه " موسسه ای است که یکی از طرفین متعاهدین به طرف متعاهد دیگر کتبا اعلام کند که آن موسسه یا خط خطوط مشخصی را که در برنامه خط سیر ضمیمه این موافقتنامه صورت داده شده است دائر
خواهد نمود.
پ - مقصود از لفظ "قلمرو" یک کشور اراضی و آبهای مجاور آن است که تحت حاکمیت یا سیطره یا حمایت یا قیمومت یا سرپرستی آن کشور باشد.
ت - مقصود از لفظ "سرویس هوایی " هر سرویس هوایی است که در اوقات معین به وسیله هواپیما برای حمل و نقل عمومی مسافر یا پست یا بار انجام گیرد.
ث - مقصود از "سرویس هوایی بین المللی " سرویس هوایی است که از فراز قلمرو بیش از یک کشور عبور کند.
ج - مقصود از "توقف به منظور رهایی غیر از حمل و نقل " فرود آمدن است برای هر مقصودی جز پیاده و سوار کردن مسافر یا بارگیری و باراندازی یا تحویل دادن و تحویل گرفتن پست .
ماده دوم - الف - هر یک از طرفین متعاهدین به طرف متعاهد دیگر حقوق لازمه را به شرح ذیل برای به کار انداختن سرویسهای هوایی توسط موسسات هواپیمایی معینه اعطا می کند. حق ترانزیت - حق توقف به منظورهایی غیر از حمل و نقل - حق ورود و خروج بازرگانی برای حمل و نقل بین المللی مسافر و بار و پست در نقاط واقعه در قلمرو آن کشور که در هر یک از خطوط مصرحه در بند مربوط برنامه خط سیر ضمیمه این موافقتنامه نام برده شده است .
ب - و نیز مقرر است که در مناطق جنگ یا مناطقی که در اشغال نظامی است یا مناطقی که جنگ و اشغال نظامی در آن تاثیر داشته است دائر نگاه داشتن اینگونه سرویسها منوط به تصویب مقامات صلاحیتدار نظامی خواهد بود.
ماده سوم - افتتاح سرویس هوایی در یک خط مصرح توسعه موسسه یا موسسات هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین بعد از آن که طرف متعاهد مزبور موسسه یا موسسات هواپیمایی مزبور را برای خط مزبور تعیین کند و طرف متعاهد دیگر اجازه مقتضی برای دائر ساختن خط صادر نماید در هر موقع ممکن است . طرف متعاهد دیگر تحت شرایط مقرره در ماده چهارم مکلف خواهد بود بی آن که تاخیری بی جهت روا دارد این اجازه را بدهد مشروط به این که قبل از اجازه اشتغال به کارهایی که در این موافقتنامه مورد نظر است موسسه یا موسسات معینه در برابر مقامات صلاحیتدار هواپیمایی طرف مزبور طبق قوانین و مقرراتی که از طرف مقامات مزبور علی القاعده به موقع اجرا گذاشته می شود بالضروره واجد شرایط باشند.
ماده چهارم - هر یک از طرفین متعاهدین این حق را محفوظ می دارد که از دادن اجازه مذکور در ماده سوم این موافقتنامه برای دائر کردن موسسه هواپیمایی که طرف متعاهد دیگر تعیین نموده خودداری کند یا اجازه را باطل نماید یا شرایطی را که لازم بداند بر موسسه یا موسسات هواپیمایی تحمیل کند و این در صورتی است که متقاعد نشود که مالکیت عمده موسسه مزبور و نظارت موثر در موسسه هواپیمایی مزبور به اتباع طرف متعاهد دیگر واگذار شده باشد یا در صورتی که موسسه هواپیمایی مزبور قوانین و مقررات مذکور در ماده پنجم این موافقتنامه را رعایت نکند یا در صورتی که موسسه هواپیمایی مزبور یا دولتی که آن موسسه را تعیین نموده است به وجه دیگری از عهد ایفا تعهدات مندرجه در این موافقتنامه یا از عهده اجرا شرایطی بر نیاید که تحت آن شرایط حقوق مزبور طبق این موافقتنامه اعطا گردیده است مشروط به این که بی مشورت قبلی با طرف دیگر شرایطی تحمیل نگردد.
ماده پنجم - الف - قوانین و مقررات یکی از طرفین متعاهدین مربوط به اجازه ورود یا عزیمت طیاراتی که به هواپیمایی بین المللی اشتغال دارند در قلمرو آن کشور با مربوط به کار افتادن و پرواز اینگونه هواپیماها هنگامی که در قلمرو آن کشور باشد شامل هواپیماهای موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه طرف متعاهد دیگر خواهد بود و هواپیماهای مزبور هنگام ورود یا عزیمت از قلمرو طرف متعاهد اول و هنگامی که داخل قلمرو طرف متعاهد اول باشد قوانین و مقررات مزبور را رعایت خواهد نمود.
ب - قوانین و مقررات یکی از طرفین متعاهدین مربوط به اجازه ورود یا عزیمت مسافرین و کارکنان و محمولات هواپیما از قبیل مقررات مربوط به ورود و ترخیص و مهاجرت و گذرنامه و گمرک و قرنطینه را مسافرین و کارکنان یا محمولات طرف متعاهد دیگر هنگام ورود یا عزیمت و هنگامی که در قلمرو طرف متعاهد اول باشد خودشان یا نمایندگانشان رعایت خواهند نمود.
ماده ششم - هیچیک از مقررات این موافقتنامه طوری تفسیر یا تلقی نخواهد شد که حقوق انحصاری و مانع لاغیری به طرف متعاهد دیگر یا موسسات هواپیمایی آن اعطا یا موسسات هواپیمایی هر کشور دیگری را برکنار کند یا تبعیض علیه آن موسسات روا دارد.
ماده هفتم - هیچیک از مقررات این موافقتنامه طوری تفسیر یا تلقی نخواهد شد که به موسسات هواپیمایی معینه یکی از طرفین متعاهدین در قلمرو طرف متعاهد دیگر حق بدهد در ازا کرایه یا پاداش مسافر یا بار یا پست به مقصد نقطه دیگری در همان قلمرو قبول کن .
ماده هشتم - موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه طرفین متعاهدین به طور منصفانه و متساوی فرصت خواهد داشت سرویسهایی را که مورد موافقت قرار گرفته است در خطوط مصرحه بین قلمرو یکدیگر به کار اندازند.
ماده نهم - ضمن دائر شدن سرویسهای اصلی مندرجه در این موافقتنامه توسط هر یک از طرفین متعاهدین منافع موسسات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر در نظر گرفته خواهد شد تا نسبت به سرویسهای که طرف متعاهد دیگر در تمام یا قسمتی از همان خطوط ترتیب می دهد تاثیر ناروایی نداشته باشد.
ماده دهم - گواهینامه های قابلیت پرواز و گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی را که یکی از طرفین متعاهدین صادر کند یا برای آن اعتبار قائل شود و هنوز به قوت خود باقی باشد طرف متعاهد دیگر برای دائر ساختن خطوط و سرویسهای مندرجه در این موافقتنامه معتبر خواهد شناخت مشروط به این که مقرراتی که به موجب آن مقررات این گونه گواهینامه ها یا پروانه ها صادر گردیده یا برای آن اعتبار قائل شده اند با حداقل موازینی که ممکن است در تعقیب قرارداد هواپیمایی کشوری بین المللی برقرار شود برابری کند یا بالاتر باشد. لکن هر یک از طرفین متعاهدین این حق را محفوظ می دارد که از شناختن گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی که کشور دیگری به اتباع طرف متعاهد مزبور داده است به منظور پرواز از فراز قلمرو خود امتناع کند.
ماده یازدهم - برای جلوگیری از کارهای تبعیض آمیز و برای تامین رفتار مساوی طرفین متعاهدین توافق دارند که :
الف - هر یک از طرفین متعاهدین ممکن است عوارض عادلانه و معقولی برای استفاده از فرودگاه های عمومی و سایر تسهیلاتی که تحت نظارت خود دارد وضع کند یا اجازه دهد وضع شود. لکن هر یک از طرفین متعاهدین موافقت دارد که عوارض مزبور بیشتر از عوارضی نباشد که هواپیماهای خود آن کشور که در سرویسهای بین المللی مشابهی کار می کنند برای استفاده از فرودگاه ها و تسهیلات مزبور می پردازند.
ب - سوخت روغنهای مخصوص چرب کردن و لوازم فنی مصرف شدنی و قطعات یدکی و آلات و ادوات و وسائل عادی و مواد ذخیره ای که یکی از طرفین متعاهدین یا اتباع او وارد قلمرو طرف متعاهد دیگر نماید و فقط به منظور استفاده
هواپیمای طرف متعاهد مزبور باشد بر اساس معامله متقابله از حقوق گمرکی و عوارض بازرسی و حقوق و عوارض ملی دیگر معاف خواهد بود.
پ - سوخت و روغنهای مخصوص چرب کردن و لوازم فنی مصرف شدنی و قطعات یدکی و آلات و ادوات و وسائل عادی و مواد ذخیره ای که در هواپیمای موسسات
هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین نگاه داشته شود و آن هواپیما مجاز باشد در خط و سرویسهای مندرجه در این موافقتنامه کار کند و پس از ورود به قلمرو یا خروج از قلمرو طرف متعاهد دیگر بر اساس معامله متقابله از حقوق گمرکی و عوارض بازرسی و سایر حقوق و عوارض ملی معاف خواهد بود ولو این که هواپیمای مزبور آن لوازم را در پروازهای خود در قلمرو مذکور مورد استفاده قرار دهد یا مصرف کند.
ت - سوخت و روغنهای مخصوص چرب کردن و سایر لوازم فنی مصرف شدنی و قطعات یدکی و آلات و ادوات و وسایل عادی و سایر مواد ذخیره که با هواپیمای
موسسات هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین در قلمرو طرف دیگر حمل شود و در سرویسهای بین المللی مورد استفاده قرار گیرد بر اساس معامله متقابله از حقوق گمرکی و مالیات و رسوم داخلی و عوارض بازرسی و سایر حقوق و عوارض ملی معاف خواهد بود.
ماده دوازدهم - سرویسهای هوایی که از طرف موسسات هواپیمایی موجب این موافقتنامه دائر و در دسترس عموم گذاشته شود با احتیاجاتی که عامه از سرویسهای مزبور دارند ارتباط یا تناسب نزدیک خواهد داشت . در مورد سرویسهایی که به موجب این موافقتنامه یکی از موسسات هواپیمایی معینه دائر کند طرفین متعاهدین هر دو تفاهم دارند که نخستین هدف سرویسهای مزبور همواره تهیه ظرفیت کافی برای تامین حوائج حمل و نقل بین کشور متبوع آن موسسه و کشورهایی خواهد بود که مقصد نهایی حمل و نقل باشد. حق پیاده و سوار کردن مسافر و بارگیری و باراندازی محمولات بین المللی که مبدا و مقصد آن کشورهای ثالث باشد و در نقطه یا نقاطی در خطوط مصرحه در این موافقتنامه صورت گیرد طبق اصول کلی بسط و توسعه موافق ترتیب صحیحی که مورد قبول هر دو طرف متعاهد است اجرا خواهد شد و تابع این اصل کلی خواهد بود که ظرفیت باید متناسب باشد با:
الف - احتیاجات حمل و نقل بین کشور مبدا و کشورهای مقصد نهایی حمل و نقل و
ب - احتیاجات خط هواپیمایی سرتاسری و.
پ - احتیاجات حمل و نقل منطقه ای که خط مزبور از آن منطقه می گذرد پس از آن که سرویسهای محلی و ناحیه ای به حساب آورده شود.
ماده سیزدهم - تعرفه هایی که در خطوط مندرجه در این موافقتنامه وضع می شود با توجه لازم به کلیه عوارض مربوطه از قبیل مخارج دائر نگاه داشتن و نفع معقول و تعرفه های موضوعه موسسات نقلیه دیگر و همچنین با در نظر گرفتن اوصاف ممیزه هر سرویس باید نرخهای معقول باشد و مطابق مندرجات بندهای ذیل تعیین خواهد شد:
الف - تعرفه های موسسات هر یک از طرفین متعاهدین برای نقاطی که بین قلمرو کشورهای متحده آمریکا و قلمرو ایران واقع و در برنامه خط سیر که ضمیمه است بدان اشاره شده است طبق مقررات این موافقتنامه موکول به تصویب مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین خواهد بود و مقامات مزبور مطابق تعهداتی که به موجب این موافقتنامه دارند در حدود اختیارات قانونی خود عمل خواهد کرد. ب - هر تعرفه ای که یکی از موسسات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهدین پیشنهاد کند لااقل سی (30) روز جلوتر از تاریخ شروع آن باید به مقامات هواپیمایی هر دو طرف متعاهد تسلیم شود مشروط به این که مدت سی (30) روز مزبور را بتوان در موارد خاصی در صورت توافق مقامات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهدین تقلیل داد.
پ - برای هر مدتی که هیات هواپیمایی کشوری کشورهای متحده آمریکا آیین نامه کنفرانس حمل و نقل مجمع بین المللی حمل و نقل هوایی را noitaicossA tropsnarT riA lanoitanretnI تصویب نموده است هر موافقتنامه ای بدین طریق درباره تعرفه منعقد شود و شامل موسسات هواپیمایی کشورهای متحده آمریکا
گردد منوط به تصویب هیات مزبور خواهد بود. موافقتنامه هایی که از مجرای این دستگاه درباره نرخ منعقد شود ممکن است همچنین طبق اصول مندرجه در بند (الف ) فوق مستلزم تصویب مقامات هواپیمایی دولت ایران نیز باشد.
ت - طرفین متعاهدین توافق دارند که مندرجات بندهای (ث ) و (ج ) و (چ ) این ماده درباره طرز اقدام در موارد ذیل اجرا خواهد شد:
1- هر گاه در مدتی که طرفین متعاهدین آیین نامه کنفرانس حمل و نقل مجمع بین المللی حمل و نقل هوایی را تصویب کرده است موافقتنامه صریحی درباره تعرفه در مدت معقولی توسط یکی از طرفین متعاهدین به تصویب نرسد یا کنفرانس مجمع بین المللی حمل و نقل هوایی نتواند درباره تعرفه ای توافق نماید یا.
2- هر موقعی که آیین نامه مجمع بین المللی حمل و نقل هوایی شامل نشود یا.
3- چنانچه یکی از طرفین متعاهدین در هر موقع کناره گیری کند یا مجددا آن قسمت از آیین نامه کنفرانس حمل و نقل مجمع بین المللی حمل و نقل هوایی را که مربوط به این ماده است تصویب ننماید.
ث - در صورتی که به موجب قانون به مقامات هواپیمایی کشورهای متحده آمریکا اختیار داده شود که تعرفه های منصفانه ای مطابق اصول اقتصادی برای حمل و نقل هوایی اشخاص و اموال به وسیله سرویسهای بین المللی تعیین کند و تعرفه های پیشنهادی را به طریقی معوق نماید که هیات هواپیمایی کشوری اکنون مجاز است نظیر آن اقدام را در مورد اینگونه تعرفه ها برای حمل و نقل هوایی اشخاص و اموال در داخله کشورهای متحده آمریکا به عمل آورد و هر یک از طرفین متعاهدین از آن تاریخ طوری از اختیار خود استفاده خواهد کرد که هر گاه به تشخیص مقامات هواپیمایی طرف متعاهدی که موسسه یا موسسات هواپیمایی آن تعرفه یا تعرفه هایی برای حمل و نقل هوایی از قلمرو یک طرف متعاهد به نقطه یا نقاطی در قلمرو طرف متعاهد دیگر پیشنهاد کند که منصفانه و مطابق اصول اقتصادی نباشد از اجرای چنین تعرفه یا تعرفه ها جلوگیری شود. هر گاه یکی از طرفین متعاهدین به وصول اعلامیه مذکور در بند (ب ) فوق از تعرفه ای که موسسه یا موسسات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر پیشنهاد کرده است ناراضی باشد عدم رضایت خود را قبل از انقضای پانزده (15) روز اول از سی (30) روز مذکور به طرف متعاهد دیگر اعلام خواهد نمود و طرفین متعاهدین کوشش خواهند کرد در مورد نرخ مقتضی توافق حاصل کنند.
هر گاه چنین توافقی حاصل شود هر یک از طرفین متعاهدین کمال مجاهدت را به
عمل خواهد آورد که تعرفه مزبور را در مورد موسسه یا موسسات هواپیمایی خود به موقع اجرا گذارد.
هر گاه در پایان مدت سی (30) روز مذکور در بند (ب ) فوق توافق حاصل نشود تعرفه پیشنهادی مزبور ممکن است به طور موقت اجاره شود تا این که مطابق طریقه مندرجه در بند (ج ) ذیل اختلاف حل گردد مگر آن که مقامات هواپیمایی کشور موسسه حمل و نقل هوایی مربوطه صلاح خود را در تعلیق اجرای تعرفه مزبور بداند.
ج - قبل از آن که چنین اختیاری به مقامات هواپیمایی کشوری متحده آمریکا داده شود هر گاه یکی از طرفین متعاهدین از تعرفه پیشنهادی موسسه یا موسسات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهدین برای سرویسهای مربوطه از قلمرو یک طرف متعاهد به نقطه یا نقاطی در قلمرو طرف متعاهد دیگر ناراضی باشد عدم رضایت خود را قبل از انقضا پانزده (15) روز اول از مدت سی (30) روز مذکور در بند (ب ) فوق به طرف دیگر اعلام خواهد نمود و طرفین متعاهدین کوشش خواهند کرد درباره تعرفه مقتضی توافق حاصل نمایند.
هر گاه چنین توافقی حاصل شود هر یک از طرفین متعاهدین کمال مجاهدت را به عمل خواهد آورد که موجبات اجرای تعرفه مزبور را که مورد موافقت واقع شده است توسط موسسه یا موسسات هواپیمایی خود فراهم سازد. این موضوع مورد تصدیق است که هر گاه چنین توافقی قبل از انقضا سی (30) روز مزبور حاصل نشود طرف متعاهدی که نسبت به تعرفه مزبور معترض است ممکن است برای جلوگیری از شروع یا ادامه سرویس مزبور با تعرفه مورد شکایت اقداماتی را که لازم بداند به عمل آورد.
چ - هر گاه در هر موردی طبق بندهای (ث ) و (چ ) این ماده مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین پس از مشاوره ای که بر اثر شکایت یکی از طرفین متعاهدین نسبت به تعرفه پیشنهادی یا تعرفه موجود موسسه یا موسسات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر آغاز شود نتوانند درباره تعرفه مقتضی در مدت معقولی توافق حاصل نمایند به درخواست هر یک از طرفین مقررات ماده 16 این موافقتنامه اجرا خواهد شد.
ماده چهاردهم - مقامات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهدین به درخواست
مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر اطلاعات و آمار مربوط به حمل بار و مسافر را از قلمرو طرف متعاهد دیگر و به مقصد قلمرو طرف مزبور به وسیله سرویسهایی که مورد موافقت واقع گردیده و از طرف موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه طرف متعاهد اول انجام شده است به طرف متعاهد دیگر خواهند داد و مراد اطلاعات و آماری است که معمولا از طرف موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه تهیه و به مقامات هواپیمایی دولت متبوعه خود برای انتشار تقدیم می گردد. هر گونه اطلاعات اضافی درباره آمار حمل و بار مسافر که مقامات هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین از مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر بخواهد پس از تقاضا منوط به بحث و توافق بین طرفین متعاهدین خواهد بود.
ماده پانزدهم - الف - هر گاه یکی از طرفین متعاهدین مایل به تغییر مقررات این موافقتنامه باشد ممکن است درخواست کند که بین مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهدین مشاوره به عمل آید و مشاوره مزبور طی مدت شصت روز از تاریخ تقاضا شروع خواهد شد. همچنین در صورتی که یکی از طرفین متعاهدین مایل شود درباره اجرا یا تفسیر شرایط این موافقتنامه مشورتی به عمل آورد به طریق مشابهی اقدام به عمل خواهد آمد. هر زمان مقامات مذکور درباره تغییر این موافقتنامه توافق حاصل نمایند تغییر مزبور پس از آن که به وسیله تبادل یادداشت از مجاری سیاسی تایید گردید به موقع اجرا گذاشته خواهد شد و فورا به اطلاع شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری خواهد رسید.
ب - تغییراتی که هر یک از طرفین متعاهدین در مسیر خطوط هوایی مصرحه بدهد به استثنای تغییر نقاطی که از موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه در قلمرو طرف متعاهد دیگر بهره مند می شوند به عنوان تغییرات در این موافقتنامه تلقی نخواهد شد بنابراین مقامات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهدین ممکن است یک طرفه مبادرت به تغییرات مزبور بنماید مشروط به این که هر تغییری بی درنگ به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر اعلام شود.
ماده شانزدهم - هر گاه اختلافی بین طرفین متعاهدین در مورد تفسیر یا اجرای این موافقتنامه و برنامه خط سیر که ضمیمه آن است پیش آید طرفین متعاهدین در وهله نخست کوشش خواهند نمود اختلاف را به وسیله مذاکره مستقیم بین خود حل و فصل نمایند. اگر نتوانند با مذاکره مستقیم اختلاف را حل و فصل نمایند اختلاف مزبور برای گزارش مشورتی به شخص دیگر یا هیات دیگری که با توافق طرفین متعاهدین تعیین شود یا به حکمیت هیاتی مرکب از سه داور یک داور به انتخاب هر یک از طرفین متعاهدین و داور سوم با توافق دو داور دیگر ارجاع خواهد شد مشروط به این که از اتباع هیچیک از طرفین متعاهدین نباشد. هر یک از طرفین متعاهدین در ظرف دو ماه از تاریخ تسلیم یادداشت سیاسی توسط هر یک از طرفین به طرف دیگر دائر به تقاضای حکمیت یک داور تعیین خواهد نمود و درباره داور سوم در ظرف یک ماه پس از انقضا مدت دو ماه مزبور توافق حاصل خواهد شد.
اگر هر یک از طرفین متعاهدین داور خود را در ظرف دو ماه تعیین نکند یا اگر درباره داور سوم در مهلت معینه توافق حاصل نشود هر یک از طرفین متعاهدین ممکن است از رئیس دیوان بین المللی دادگستری درخواست نماید که داور یا داوران را انتخاب و بدین سمت لزوما منصوب کند. طرفین متعاهدین کمال مجاهدت را در حدود اختیارات خود طبق قوانین اساسی مربوطه به عمل خواهند آورد که نظری که در گزارش مشورتی اظهار شده است اجرا شود. مخارج هیات حکمیت بین طرفین متعاهدین متساویا تقسیم خواهد شد.
ماده هفدهم - اگر معاهده یا موافقتنامه عمومی چند جانبه ای درباره حقوق سرویسهای مرتب هوایی بین المللی نسبت به حمل و نقل بار و مسافر در مورد طرفین متعاهدین اجرا شود این موافقتنامه طوری اصلاح خواهد شد که با مقررات معاهده یا موافقتنامه مزبور منطبق گردد.
ماده هجدهم - این موافقتنامه و کلیه اصلاحات آن و قراردادهای مربوط به آن در سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ثبت خواهد شد.
ماده نوزدهم - هر یک از طرفین متعاهدین در هر موقع ممکن است قصد خود را برای فسخ این موافقتنامه به طرف دیگر اعلام کند. چنین اخطاری باید در همان موقع برای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری نیز فرستاده شود. هر گاه چنین ابلاغی صادر شود این موافقتنامه یک سال پس از تاریخ وصول ابلاغ مزبور فسخ خواهد شد مگر آن که با توافق طرفین متعاهدین اخطار مربوط به قصد فسخ (موافقتنامه ) قبل از انقضا مدت مزبور مسترد شود. اگر طرف متعاهد دیگر وصول اخطار را اعلام نکند چهارده روز پس از وصول اخطار به سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری اخطار مزبور دریافت شده تلقی خواهد گردید. ماده بیستم - همین که دولت ایران تصویب این موافقتنامه را به دولت کشورهای متحده آمریکا اعلام کند در تاریخ وصول اعلامیه مزبور این موافقتنامه به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.
برای گواهی مراتب فوق امضاکنندگان ذیل نمایندگان تام الاختیار طرفین که اجازه لازم از دولتهای مربوطه خود داشتند این موافقتنامه را در دو نسخه امضا نمودند و به مهر خود ممهور ساختند.
این موافقتنامه به تاریخ روز بیست و ششم دی ماه سال یک هزار و سیصد و سی و پنج در تهران به زبانهای فارسی و انگلیسی در دو نسخه تنظیم شد و هر دو متن متساویا معتبر است .
از طرف دولت کشورهای متحده آمریکا از طرف دولت
ایران

برنامه خط سیر
1- موسسه یا موسسات هواپیمایی که از جانب دولت کشورهای متحده آمریکا تعیین گردد حق خواهد داشت سرویسهای هوایی در هر یک از خطوط مصرحه از راه نقاطی که در فاصله بین دو طرف قرار گرفته است در هر دو جهت دائر نماید و هواپیماهای آن طبق برنامه معین در نقاطی که در این بند تصریح شده است در ایران فرود آید:
از کشورهای متحده آمریکا به سوی تهران و یا آبادان و نقاط ماورا آن از راه نقاطی که در فاصله بین دو طرف قرار گرفته است .
2- موسسه یا موسسات هواپیمایی که از جانب دولت ایران تعیین گردد حق خواهد داشت سرویسهای هوایی از راه نقاطی که در فاصله بین دو طرف قرار گرفته است در هر دو جهت دائر نماید و هواپیماهای آن طبق برنامه معین در قلمرو کشورهای متحده آمریکا در خطی که به تاریخ بعد معین خواهد شد فرود آید.
3- نقاط واقعه در خطوط مصرحه ممکن است به اختیار موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه در هر پرواز یا در همه پروازها حذف گردد.
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و بیست ماده و برنامه خط سیر ضمیمه قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت کشورهای متحده .آمریکا بوده و صحیح است

نوع : قانون

شماره انتشار : 8412

تاریخ تصویب : 1336/11/17

تاریخ ابلاغ : 1352/09/11

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.