×

تصویبنامه درباره فهرست آفات و بیماریهای نباتی و عمومی و قرنطینه داخلی و نحوه مبارزه با آنها

تصویبنامه درباره فهرست آفات و بیماریهای نباتی و عمومی و قرنطینه داخلی و نحوه مبارزه با آنها

تصویبنامه-درباره-فهرست-آفات-و-بیماریهای-نباتی-و-عمومی-و-قرنطینه-داخلی-و-نحوه-مبارزه-با-آنها

وکیل


شماره 1099/7 18/2/1358
وزارت کشاورزی و عمران روستائی

هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 10/2/1358 بنا به پیشنهاد شماره 730/960/21719 مورخ 22/1/1358 وزارت کشاورزی و عمران روستائی به استناد ماده 16 قانون حفظ نباتات مصوب هیجدهم اردیبهشت 1346 فهرست آفات و بیماریهای نباتی عمومی و قرنطینه داخلی و نحوه مبارزه با آنها را برای سال 1358 به شرح زیر تصویب نمودند :
الف - فهرست آفات عمومی :
1- ملخ صحرائی :
2- ملخ مراکشی و ملخ ایتالیائی و ملخهای بومی در تمام مناطق کشور ( مبارزه با آن در سطحی معادل 176100 هکتار در خارج از مزارع به تشخیص سازمان حفظ نباتات و در صورت احتمال وارد آوردن خسارت با سم و کارگر و وسائل دولتی بطور رایگان در داخل مزارع با استفاده از موارد و وسائل دولتی و با تشریک مساعی کشاورزان انجام می گیرد .
3- موش کلاهو در استانهای خراسان ، همدان و زنجان ( مبارزه با آن در سطح 107000 هکتار با استفاده از سموم دولتی و بکارگرفتن نیروی انسانی کشتورزان و باغداران ).
4- موشهای صحرائی در تمام مناطق کشور ( در سطحی معادل 211000 هکتار با سم مجانی و تدارک گندم و روغن و سایر موارد لزوم برای تهیه طعمه به عهده زارعین و باغداران خواهد بود .)
5- انواع سن های مضر غلات ( در سطح 110000 هکتار در استانهای اصفهان - مرکز - اراک - سمنان - فارس - کرمان - کرمانشاه ایلام - کردستان - خوزستان - چهار محال بختیاری - همدان سیستان بلوچستان - خراسان - مازندران - آذربایجان شرقی و غربی فرمانداری کل کهکیلویه و بویر احمد - لرستان - یزد - عمران جیرفت و قزوین و هرمزگان به تشخیص سازمان حفظ نباتات چنانچه مبارزه از نظر اقتصادی ضروری تشخیص داده شود با سموم و هواپیما و سمپاش دولتی و با استفاده از نیروی انسانی کشاورزان منطقه انجام گیرد ).
6- کرم ساقه خور برنج در شمال کشور ( در سطح 557400 هکتار با استفاده از سموم رایگان دولتی و استفاده از نیروی انسانی شالیکاران و مبارزه زراعی با این آفت به عهده شالیکاران خواهد بود .)
ب - فهرست آفات قرنطینه داخلی :
1- کرم سرخ پنبه ( از طریق منع کشت پنبه و انهدام بوته های پنبه در مناطق ممنوعه .)
2- کرم سرخ ثانوی ( مناطق پلدشت ، ماکو از طریق منع کشت پنبه ).
3- مگس مدیترانه ( در سطح 3400 هکتار در مناطق خراسان - یزد - اصفهان - کرمانشاهان - مرکز و اراک با استفاده از سموم و وسائل دولتی و نیروی انسانی باغداران مبارزه خواهد شد ، مبارزه زراعی با این آفت به عهده باغداران خواهد بود .)
ج - صورت آفات و بیماریهای نباتی همگانی :
بر اساس تبصره 7 قانون حفظ نباتات علیه آفات و بیماریهای نباتی زیر با سموم و وسائل دولتی بصورت رایگان مبارزه خواهد شد و تنها از نیروی انسانی کشاورزان و باغداران استفاده به عمل خواهد آمد .
1- آفات نخیلات ( در استانهای خوزستان ، کرمان ، اصفهان (خوروبیابانک ) فارس ، بوشهر ، ایلام ، سیستان و بلوچستان ، کرمانشاهان ، یزد ، هرمزگان ، خراسان روی 9920000 اصله ).
2- آفات مهم زراعی ( در مناطق سیستان و بلوچستان ، ایلام ، آذربایجان غربی ، کهکیلویه بر حسب درجه اهمیت اقتصادی آنها به تشخیص سازمان حفظ نباتات جمعا حدود 17500 هکتار ).
3- آفات باغات میوه ( در مناطق سرحدی زاوه و آلوت در استان کردستان و اورمانات و گهواره و گوران در استان کرمانشاهان و استانهای ایلام و سیستان و بلوچستان و کهکیلویه جمعا 2470000اصله ).
4- شپشک زیتون ( در مناطق طارم زنجان روی ده هزار اصله زیتون بصورت آموزشی و آزمایشی با همکاری کارشناسان مؤسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی ).
5- شپشک مرکبات ( در استان بوشهر بر روی بیست هزار اصلهبرای اولین بار بصورت آزمایشی و آموزشی با همکاری مؤسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی با رعایت حفظ پارازیت های مفید ).
6- آفت برگخوار بلوط ( در قسمتی از جنگلهای فارس با همکاری سازمان جنگلها و مؤسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی با استفاده از روش مبارزه میکروبیولوژیک ).
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
نخست وزیر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 9972

تاریخ تصویب : 1358/02/10

تاریخ ابلاغ : 1358/02/31

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.